سیاره ای ۱۳.۴ برابر مشتری کشف شد
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
خبرگزاری مهر - شیوا سعیدی قوی اندام: دانشمندان با استفاده از فناوری میکرولنزینگ سیاره ای بسیار بزرگ در کهکشان راه شیری کشف کردند که ۱۳.۴ برابر مشتری است.

سیاره ای ۱۳.۴ برابر مشتری کشف شد

به نقل از اینترنشنال بیزینس تایم، گروهی از محققان بین المللی هنگام مطالعه اطلاعات تلسکوپ اسپیتزر ناسا سیاره OGLE-۲۰۱۶-BLG-۱۱۹۰Lb را کشف کردند. این شی آسمانی چنان بزرگ است که محققان حتی نمی دانند این شی سیاره است یا یک ستاره.

این سیاره درسال ۲۰۱۶ میلادی و زمانی کشف شد که تلسکوپ با استفاده از میکرولنزینگ مشغول بررسی کهکشان راه شیری به وسیله فناوری میکرولنزینگ بود.

میکرولنزینگ نوعی فناوری لنز گرانشی است که در آن اشیای بزرگ (مانند ستاره یا کهکشان) در پیش زمینه با نور ناشی از اشیای موجود در پس زمینه ترکیب می شوند و قابل مشاهده می شوند. اگر شی تاریک باشد (مانند ستاره) از خلال نور پس زمینه دیده می شود.

به هرحال دانشمندان با استفاده از این روش سیاره OGLE-۲۰۱۶-BLG-۱۱۹۰Lb را در مرکز کهکشان راه شیری کشف کردند.

حجم این سیاره به تنهایی  ۱۳.۴ برابر مشتری است و دور ستاره ای گدازان مدار می زند. هر مدار این سیاره حدود ۳ سال طول می کشد. همچنین فاصله آن تا ستاره حدود۳۰۰ میلیون کیلومتر است.