جاباما
۶۳۷۸۵۷
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

ابوبکر بغدادی کجاست؟

یکی از رهبران حشد شعبی، گروه نظامی شیعه نزدیک به ایران در عراق می گوید "ابوبکر بغدادی در دست آمریکایی‌هاست." جبار المعموری با طرح این ادعا افزود که اگر آمریکا بخواهد در مقطعی دیگر از او استفاده می کند، در غیر اینصورت "او را خواهد کشت اما عملیات قتلش مثل یک فیلم هالیوودی با کارگردانی بسیار خوب اتفاق خواهد افتاد تا جهان را به باور داستان خود وادار کند."

فرارو: یکی از رهبران حشد شعبی، گروه نظامی شیعه نزدیک به ایران در عراق می گوید "ابوبکر بغدادی در دست آمریکایی‌هاست." جبار المعموری با طرح این ادعا افزود که اگر آمریکا بخواهد در مقطعی دیگر از او استفاده می کند، در غیر اینصورت "او را خواهد کشت اما عملیات قتلش مثل یک فیلم هالیوودی با کارگردانی بسیار خوب اتفاق خواهد افتاد تا جهان را به باور داستان خود وادار کند."

به نظر می رسد این اظهارات در حد یک باور است و اطلاعی از وضعیت و سرنوشت بغدادی نمی دهد.

چندی پیش نیز در جریان جنگ با داعش در ابوکمال برخی رسانه ها مدعی شده اند که بغدادی در این شهر دیده شده است، اما هیچ مرجع مستقلی آن را تائید نکرده است. این در حالی است که بسیاری از رهبران داعش یکی پس از دیگر کشته شده اند.

تاکنون نیز بارها خبری از مرگ بغدادی منتشر شده اما هیچ مرجع معتبری آن را تائید نکرده است.

آخرین گمانه زنی که درباره سرنوشت ابوبکر بغدادی در دست است به شهریور ماه باز می گردد. در آن زمان ژنرال استفان تاونسند، فرمانده نیروهای ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا، اعلام کرد که ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش احتمالا هنوز زنده است.

به گفته این ژنرال آمریکایی، ابوبکر بغدادی پس از آن که پایگاه‌های داعش در دو کشور سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفت، به منطقه مرزی دورافتاده بین عراق و سوریه گریخت و در آن جا پنهان شده است.

اظهارات این فرمانده آمریکایی سه ماه پس از آن بود که روسیه اعلام کرد که "به احتمال زیاد" بغدادی در جریان حملات هوایی روسیه به شهر رقه کشته شده باشد.

در همین حال اواسط مهر ماه گروه تروریستی داعش پیامی صوتی منتشر کرد و مدعی شد این پیام متعلق به "ابوبکر بغدادی" است. صدایی که در پیام صوتی جدید شنیده می‌شود شباهت بسیاری به ابوبکر بغدادی دارد و هرچند تاریخ آن مشخص نیست، گوینده آن به بحران هسته‌ای کره شمالی اشاره می‌کند، که بر این اساس به نظر می‌رسد پیام صوتی در هفته‌های اخیر ضبط شده باشد.

با این وجود هیچ خبر، نشانه و یا سندی از وضعیت بغدادی وجود ندارد. رهبر مرموز و مخوف داعش سه سال پیش در بمباران کاروانی از خودروهای رهبران این گروه تروریستی در شمال عراق زخمی شد.

پس از آن ابو محمد عدنانی سخنگوی رسمی داعش متنی را توئیت کرد که زخمی شدن ابوبکر بغدادی را تائید می کرد. او در متن توئیت خود آورده بود: "آیا می پندارید که با شهادت خلیفه، خلافت به پایان می رسد؟ به امت اطمینان می دهیم که شکر خدا حال امیر این خلافت، ابوبکر بغدادی خوب است. برای شفای عاجل او دعا کنید."

ابوبکر بغدادی کیست؟

ابوبکر بغدادی با نام اصلی ابراهيم عواد ابراهيم علی محمد بدری سامرائی در تابستان ۱۹۷۱ در شهر سامرا بدنیا آمد. او که با نام‌های دکتر ابراهیم و ابودعاء شناخته می‌شد برخاسته از خانواده‌ای بسیار مذهبی بود.

او در خانواده‌ای سنی و نسبتا مرفه بدنیا آمد. در سال ۱۹۹۶ لیسانس خود را در زمینه مطالعات اسلامی از دانشگاه بغداد، و در حوزه مطالعات قرآنی فوق لیسانس و دکترایش را از دانشگاه صدام دریافت کرد. پس از مدتی تدریس قرآن به کودکان، او به جنبش اخوان المسلمین پیوست.

پس از آزادی از زندان در دسامبر ۲۰۰۴ به شاخه القاعده در عراق پیوست. پس از کشته شدن ابومصعب زرقاوی پایه‌گذار و رهبر القاعده عراق در جریان حملات هوایی آمریکا و جانشینی ابو ایوب مصری، پایه‌های داعش شکل گرفت و در پی به قتل رسیدن او در سال ۲۰۱۰، ابوبکر بغدادی که سلسله مراتب را طی کرده بود رهبر این گروه شد.

در سال ۲۰۱۳ شکل‌گیری داعش اعلام شد و با بروز اختلاف با ابوبکر بغدادی، ایمن ظواهری، جانشین بن لادن در القاعده در اوایل سال ۲۰۱۴ او را از القاعده اخراج کرد. در پی آن بغدادی خود را خلیفه خواند و داعیه خلافت بر تمام مسلمان سر داد.

داعش در سال ۲۰۱۴ موصل، دومین شهر عراق را اشغال کرد و قلمرو خود را در بخش‌های شرقی کشور و سوریه گسترش داد. او در موصل اعلام خلافت کرد. داعش از طریق تجارت سیاه و فروش نفت پول زیادی به دست آورد. گفته می‌شود درآمد داعش روزانه نزدیک به یک میلیون دلار بوده است.

علاوه بر این، داعش کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان را هم هدف قرار داد.

عاملان انتحاری داعش در شهرهای مختلف به بمبگذاری‌های مختلف دست زدند و جوی بسیار رعب‌آور بوجود آوردند.

نخستین پیام صوتی او به تابستان ۲۰۱۲ بر می‌گردد زمانی که از پیروزهای متعدد داعش خبر داد.

ابوبکر بغدادی به چهره‌ای تبدیل شد که ایالات متحده آمریکا برای تحویل او ابتدا ده میلیون دلار جایزه درنظر گرفت. بعدها این مبلغ به ۲۵ میلیون دلار افزایش یافت.

ابوبکر بغدادی رهبر گروهی است که به گفته سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه خسارت های به جا مانده از سیطره این گروه در عراق و سوریه دست کم ۵۰۰میلیارد دلار است. همچنین به گفته سلیمانی گروه تحت رهبری بغدادی ۶هزار جوان را برای عملیات انتحاری تربیت کرد.

ابوبکر بغدادی و پیروانش در عراق و سوریه، طرح کشورداری و حکومت خود را در عمل در طول چند سال به اجرا گذاشتند که اجرای بسیار خشن و سختگیرانه داشت.

حالا رهبر این گروه تروریستی با این مشخصات، وضعیت مبهمی دارد، هیچ کس نمی داند او کجاست؟ شاید این به شخصیت ویژه او باز می گردد. گفته می شود خانواده ابوبکر بغدادی او را «مومن» و تروریست های داعش او را «شیخ ناپیدا» خطاب می‌کردند، به این دلیل که او خیلی مرموز رفتار می کرد تاجایی که هنگام صحبت با دیگران صورتش را با نقابی می پوشاند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کسانیکه دنبالش میگردن و جدیدا هم خیلی سرو صدا درست کردن یک جای خوب و امن واسش گذاشتن کنار داره اونجا یاد میگیره در آینده چطور باعث کشتار هزاران مسلمان دیگه و ویرانی کشورهای اسلامی بشه

    • من بلوچ انقلابی هستم

      ابوبکرالبغدادی آدم معمولی نیست که همینتوری دستگیروکشته بشه

    • بدون نام

      او دست آمریکاست تا در جنگ عربستان علیه ایران با نیروهایش مورد استفاده قرار بگیرد و رهبر آینده داعش جدید موسوم به سفیانی است. او شیخ شبح است.

    • بدون نام

      مردم چقدر خیال بافن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج