۶۴۴۱۱۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

بودجه سال ٩٧ فرهنگ و هنر در يك نگاه

لايحه بودجه سال ١٣٩٧ با سقف ۱۱۹۴ تريليون تومان صبح يكشنبه، ١٩ آذرماه توسط حسن روحاني، رييس‌جمهور به مجلس شوراي اسلامي ارايه شد و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين رقم، ١٣١٢ ميليارد و ٥٣٩ ميليون تومان برآورد شده است.

روزنامه اعتماد: لايحه بودجه سال ١٣٩٧ با سقف ۱۱۹۴ تريليون تومان صبح يكشنبه، ١٩ آذرماه توسط حسن روحاني، رييس‌جمهور به مجلس شوراي اسلامي ارايه شد و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين رقم، ١٣١٢ ميليارد و ٥٣٩ ميليون تومان برآورد شده است. لايحه‌اي كه در اين دوره برخلاف گذشته شفافيت بيشتري دارد و برهمين اساس امكان تحليل بيشتر و بررسي مقايسه‌اي دقيق‌تر نسبت به گذشته را به دست مي‌دهد.
برآورد بودجه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال ۹۶ رقمي معادل ۹۵۲ ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده بود كه با احتساب هزينه‌هاي مربوط به تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي به مجموع رقم حدود هزار و ۱۸۰ ميليارد و ۱۳۰ ميليون تومان مي‌رسيد. بنابراين در نگاه نخست، بودجه اين وزارتخانه در پيش‌بيني دولت براي سال ٩٧ افزايش داشته است.
از ميان زيرمجموعه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سازمان سينمايي در حالي كه مصوب بودجه امسالش، ١٩٣ ميليارد تومان است، در لايحه بودجه سال ٩٧، رقم ٢٢٢ ميليارد و ٨٠٠ ميليون تومان در دو بخش هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي برآورد شده است.
يكي از بخش‌هاي مهم بودجه در سال ۹۷؛ بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان سينمايي است. در اين بودجه؛ رديف‌هاي مشخصي براي احداث شهرك سينمايي و پرديس‌هاي سينمايي درنظر گرفته شده و بر اين اساس بايد شهرك سينمايي هشتگرد كه ساخت آن از سال ۸۷ آغاز شده بايد در سال ۹۹ به پايان برسد. براساس آنچه در لايحه دولت آمده ريز ميزان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش سازمان سينمايي ٢٢٠ ميليارد تومان اعلام شده است. براساس اطلاعات موجود در لايحه بودجه، اعتبار ادامه احداث شهرك سينمايي در هشتگرد ٠٠٠/٠٠٠/٠٠٠/٥٠ ريال خواهد بود كه تكميل آن بايد تا سال ٩٩ به پايان برسد.

هنرهاي نمايشي نيز تا حدي شاهد افزايش اعتبار هستند اما با توجه به كاستي‌هاي موجود در زمينه زيرساخت اين افزايش چندان راه‌گشا به نظر نمي‌رسد. بودجه هنرهاي نمايشي در لايحه سال ٩٧ معادل ٧٨ ميليارد و ٤٠٠ ميليون تومان برآورد شده است كه نسبت به سال گذشته با رقم ٦٤ ميليارد و ٥٠٠ ميليون تومان، بيش از ١٤ ميليارد تومان افزايش داشته است.
در جزييات برنامه حمايت و گسترش هنرهاي نمايشي، حمايت از برگزاري جشنواره‌ها، توليد، نمايش‌هاي صحنه‌اي، سنتي و آييني، كمك به موسسات و تشكل‌هاي نمايشي، خانه تئاتر، راه‌اندازي موزه تئاتر و كمك به فعاليت‌هاي تئاتر موزه عروسكي از جمله موارد ذكر شده است.

در اين بخش، بودجه برآورد شده براي حمايت از توليد، ٤٥ ميليارد و ٢٠٠ ميليون تومان مشخص شده است. همچنين براي حمايت از خانه تئاتر و راه‌اندازي موزه تئاتر دو ميليارد و ٢٠٠ ميليون تومان و كمك به فعاليت‌هاي موزه عروسكي يك ميليارد و ٥٠٠ ميليون تومان درنظر گرفته شده است كه با توجه به آنچه پيش از اين توسط دست‌اندركاران اين حوزه براي راه‌اندازي و تكميل اين پروژه‌ها اعلام شده رقم زيادي به نظر نمي‌آيد.
در بخش «برنامه حمايت و صيانت از موسيقي ملي» ٤٩ ميليارد تومان برآورده شده است كه از اين مبلغ ١٢ ميليارد و ٥٠٠ ميليون تومان بايد صرف حمايت از اركستر ملي و سمفونيك شود. خانه موسيقي و موزه موسيقي - دو نهاد زيرمجموعه شهرداري تهران- نيز از اين محل ٢ ميليارد و ٢٠٠ ميليون تومان دريافت خواهند كرد.
براي «برنامه حمايت و گسترش هنرهاي تجسمي» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز بودجه‌اي معادل ٣٥ ميليارد و ١٠٠ ميليون تومان در نظر گرفته شده است.

بر اساس لايحه دولت، سازمان تبليغات اسلامي يكي ديگر از نهادهاي مسوول برنامه‌ريزي و ترويج فعاليت‌هاي هنري بودجه‌اي ١٦٨ ميليارد و ٨٠٠ ميليون تومان دريافت خواهد كرد كه بودجه اين مركز نيز در مقايسه با اعتبار ۱۵۱ ميليارد و ۲۶۱ ميليون توماني اين نهاد در سال ٩٦ افزايش نشان مي‌دهد.



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بودجه به سمت فشارمی رود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج