۶۴۴۷۰۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

کارگردان مستند «بانو قدس ایران»: سه سال برای ساخت زمان گذاشتم

دومین پروژه ناتمام موسسه حفظ و نشر آثار امام

در اولین روز برگزاری یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، بنا بود نمایش «بانوقدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی، در سالن شماره یک پردیس چارسو روی پرده برود که با درخواست موسسه «عروج فیلم» تهیه‌کننده مستند، از تمام بخش‌های جشنواره کنار گذاشته شد.

روزنامه فرهیختگان: در اولین روز برگزاری یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، بنا بود نمایش «بانوقدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی، در سالن شماره یک پردیس چارسو به‌عنوان اکران افتتاحیه جشنواره روی پرده برود که با درخواست موسسه «عروج فیلم» تهیه‌کننده مستند، از تمام بخش‌های جشنواره کنار گذاشته شد.
دومین پروژه ناتمام موسسه حفظ و نشر آثار امام

مصطفی رزاق‌کریمی، کارگردان «بانو قدس ایران» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در این باره گفت: «نزدیک سه سال است برای ساخت این مستند زمان گذاشتم. کارگردان کم‌سابقه‌ای هم نیستم و نزدیک۳۲ سال است که در اتریش و ایران مستند ساختم. این فیلم برای من بسیار عزیز است و مهم‌ترین فیلمی است که تا به حال ساخته‌ام و همین جدی بودن سوژه مستند باعث شد بیش از دوسال زمان برای آن بگذارم.»

رزاق‌کریمی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا تهیه‌کننده مستند، اصلاحاتی را برای فیلم در نظر داشت، گفت: «هر فیلمی بالاخره اصلاحاتی دارد. اگر در اروپا هم فیلم بسازی باز اصلاحی دارد. اصلا من فیلم شخصی نمی‌سازم و بر حسب انتخاب خودم سراغ سفارش‌ها می‌روم ولی وقتی تصمیم گرفتم، اثری را بسازم تیم تحقیقات و گروه مشاوران قوی را انتخاب می‌کنم. باید بگویم که ورای حساسیت‌های تهیه‌کننده، خود من هم نسبت به این فیلم حساسیت داشتم و هرآنچه در توانم بود را برای ساخت این فیلم گذاشتم.»

مستند «بانو قدس ایران» از جمله آثاری است که در ارتباط مستقیم با موسسه نشر آثار امام و همچنین خانواده امام خمینی‌(ره) تولید شده است و برخی از منسوبان درجه اول این خانواده در فیلم حضور دارند. باتوجه به اینکه مستند هنوز رونمایی نشده است گفته می‌شود اختلافات بعضی از اعضای موثر در مستند و حساسیت‌های بیش از حد توسط تهیه‌کننده این اثر، باعث شده مستند بر پرده سینما نرود. گفتنی است عدم‌تصمیم‌گیری قاطع توسط موسسه نشر آثار امام خمینی(ره) در محصول قبلی این موسسه - فرزند صبح- هم مشهود بود.

رزاق‌کریمی درمورد این مستند اظهار داشت: «بانو خدیجه ثقفی بالای ۶۰ سال با امام زندگی کرد و این فیلم درباره‌ زندگی ایشان از زمان تولد تا مرگ است. بانو خدیجه ثقفی از ۱۶ سالگی با امام خمینی‌(ره) ازدواج کرد و نقطه عطف فیلم دوران زندگی مشترک ایشان با امام تا هنگام فوت‌شان است.»

واضح است که بار دیگر، موسسه حفظ و نشر آثار امام(ره)، در مواجهه با اثر هنری سفارشی خودش، بدون برنامه عمل کرده و جلوی نمایش مستندی را گرفته که طی سه سال زحمت و هزینه‌، ساخته شده است. البته نمونه مشهور چنین اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در پروژه «فرزند صبح» هم دیده شده است؛ فیلمی که قرار بود به زندگی امام خمینی (ره) بپردازد خیلی زودتر از آنی که فکرش می‌شد به یک پروژه​ شکست خورده در سینمای ایران تبدیل شد. «فرزند صبح» سال ۸۹ و پس از گذشت ۱۰ سال در جشنواره فیلم فجر، رونمایی شد ولی خطاهای فاحش فیلم در تدوین و صداگذاری باعث شد مورد انتقاد جدی تماشاگران سالن برج میلاد قرار گیرد. بهروز افخمی، کارگردان «فرزند صبح» هم زیر بار نتیجه این کار نرفت و پیش از رونمایی فیلم دو بار دست به قلم شد و هربار خواسته بود که نامش را از روی فیلم بردارند. گفتنی است موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، از جمله نهادهای فرهنگی است که در لایحه سنواتی سال ۹۷، ردیف بودجه‌ای با رقمی بیشتر از ۷۱ میلیارد تومان برایش تعریف شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج