۶۴۴۹۸۰
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

سرنوشت توافق ایران در دستان ترامپ

رویداد ۲۴ نوشت: ضرب‌الاجل کنگره برای نهایی کردن اقدامی که نگرانی‌های رئیس‌جمهور آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهد، روز پنج‌شنبه پایان می‌یابد.

رویداد ۲۴ نوشت: ضرب‌الاجل کنگره برای نهایی کردن اقدامی که نگرانی‌های رئیس‌جمهور آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهد، روز پنج‌شنبه پایان می‌یابد.

فایننشال تایمز نوشت: ضرب‌الاجل کنگره‌ای برای اقدام در مورد ایران روز پنج‌شنبه پایان می‌یابد و سرنوشت توافق تاریخی با تهران در دستان دونالد ترامپ قرار خواهد گرفت و تردیدها در مورد آینده آن را تشدید خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ماه اکتبر اعلام کرد که این توافق را لغو خواهد کرد مگر اینکه کنگره و متحدان ایالات‌متحده در خصوص اصلاح آن فکری کنند. در ماه ژانویه او با مهلت تأیید دوباره این توافق و تمدید قانون اغماض تحریم‌ها یا رد توافق روبرو خواهد بود و این در حالی است که هیچ نشانه‌ای از موفقیت در کنگره در خصوص یک‌راه حل به چشم نمی‌خورد.

ایران در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پذیرفت که برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها، محدود کند. این توافق مورد تأیید ایران، پنج قدرت جهان و دولت اوباما قرار گرفت و از حمایت اتحادیه اروپا و سازمان ملل برخوردار شد.

اما دولت جدید آمریکا این توافق را شرم‌آور خواند و ترامپ «تداوم رویکرد تهاجمی و بلندپروازی‌های هسته‌ای» تهران را مورد انتقاد قرار داد.

نزدیک شدن به ضرب‌الاجل متحدان اروپایی را هشیار کرده و این در حالی است که بسیاری از آن‌ها نسبت به صحبت‌های آمریکا تردید دارند و به‌منظور جلوگیری از جنگ هسته‌ای، به دنبال توافقی مشابه با کره شمالی هستند.

وندی شرمن که تیم مذاکراتی دولت اوباما را رهبری می‌کرد، لغو توافق را اشتباه دانسته و گفت:«خروج از توافق همچنین به کره شمالی نشان می‌دهد که به‌هرحال گفت‌وگو با آمریکا ارزش ندارد.»

مقامات ارشد دولت ترامپ امیدوار بودند که کنگره با امتناع از اعمال دوباره تحریم‌های هسته‌ای، این توافق را نابود نکند اما بجای آن احتمالاً آنچه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا «راه سوم» خواند را می‌یابد تا نگرانی‌های ترامپ را کاهش دهد.

باب کروکر و تام کاتن دو سناتور جمهوری‌خواه در ماه اکتبر پیشنهاد لایحه‌ای را به کاخ سفید دادند که قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران را اصلاح کرده و علاوه بر سخت‌گیرانه‌تر کردن توافق، آن را منوط به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران می‌کند؛ اقدامی که مورد مخالفت ایران و متحدان اروپایی قرار گرفته است.

اما مقامات کنگره و دیپلمات‌های دولت آمریکا به فایننشال تایمز گفتند که تلاش‌ها برای ارائه پیش‌نویس لایحه‌ای برای اصلاح قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران تاکنون به‌جایی نرسیده است.

یکی از مقامات ارشد سابق دولت اوباما در خصوص برنامه‌های کروکر-کاتن گفت: «هیچ‌کس مذاکره در مورد این مسئله را آغاز نکرده؛ کاخ سفید آن را به‌عنوان متن مورد مذاکره ارائه نکرده است.»

بن کاردین، رهبر اقلیت در کمیته روابط خارجی سنا نگرانی‌ها در مورد این قانون پیشنهادی را ابراز داشته است. اما به گفته اعضای دموکرات کنگره، وی در دیدار هفته گذشته خود با مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا و کروکر این قانون آتی را مورد بحث قرار داده و آماده پذیرش آنچه ممکن است رخ دهد، هستند.

دموکرات‌ها و دیپلمات‌هایی که تشنه نجات این توافق هستند، در دوراهی قرار گرفته‌اند. اگر امکان ارائه اصلاحیه به ترامپ فراهم نشود، و از توافق خارج شود احتمالاً آن‌ها شماتت می‌شوند. اگر آن‌ها همکاری کنند، خطر نقض قانون آمریکا یا درگیری با اروپاییان آن‌ها را تهدید می‌کند.

جمهوری‌خواهان، دیپلمات‌های اروپایی را ترغیب کرده‌اند که در روند اصلاح توافق به آن‌ها یاری رسانند، درحالی‌که دموکرات‌ها به آن‌ها هشدار داده‌اند که از هر چیزی که منجر به نابودی توافق شود، اجتناب کنند.

اما مارک دوبوویتز، رئیس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که در خصوص راه‌های اصلاح توافق در کاخ سفید لابی کرده، طرح‌های اروپا برای مقابله با ایران و تسکین ترامپ را ضعیف دانسته و گفت که کنگره نتوانسته طرح‌هایی که رئیس‌جمهور برای مقابله با ایران لازم دارد را ارائه دهد.

دوبوویتز گفت: «این خطر همچنان وجود خواهد داشت که ترامپ در طول دوره ریاست جمهوری‌اش تبر به دست بالای سر توافق بماند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما که غرق شدیم چه یک وجب چه ده وجب،انگار این توافق ایران را گلستان کرده!افزایش قیمتها به جای اینکه هر سه ماه باشه هر دوهفته میشه!تازه یه عده که از این آب گل آلود ماهی که چه عرض کنم نهنگ صید میکنند،پروارتر خواهد کرد وباز داستان دور زدن تحریمها واختلاسهای نجومی باز شروع خواهد شد،به هر حال هیچ فرقی نداره برای ملت ماکه صبح مغازه رو باز میکنیم شب میبندیم بدون فروش!

    • محمدی

      دولت مردان ما که به فکر چاره درست و حسابی که نیستند و بجای اینکه فکری به حال مردم بکنن مدام سعی می کنن قوانینی را تصویب کنن و به مردم بیچاره فشار بیاورن و خرج مملکت رو با توجه به این همه ثروت و پتانسیل از گرده آنان تامین کنن چون سرمایه این مملکت رو هرچند وقت یکی می دزدد البته با آگاهی خودشون فقط باید خدا به دادمان برسه البته تاکنون خداو امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف نگهدار و یاری کننده بوده اند و خواهند بود

    • بدون نام

      هیج فرقی نکرده قبل توافق اوضاع بهتر بود هیچ فرقی به حال ما مردم نکرد کی زندگیش بهتر شد بعد توافق بگه ببینم شاید ما نمیبینیم هر چی میخاد بشه بشه دیگه واسم مهم نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج