کشف اولین منظومه خورشیدی با کمک هوش مصنوعی
دکتر استرکی_2
کتاب لند_2
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
خبرآنلاین: ناسا در یک کنفرانس خبری مهم از کشف هشتمین سیاره در منظومه کپلر- 90 خبر داد. این کشف که معمای سیاره خورشیدی کپلر را کامل می‌کند برای اولین بار است که با کمک هوش‌مصنوعی گوگل صورت گرفته است.

برای اولین بار است که هشت سیاره‌ جدید پیرامون ستاره‌ی کپلر-۹۰ (Kepler-90) کشف شده‌اند؛ ستاره‌ای که ۲۴۵۴ سال نوری با زمین فاصله دارد.ین سیاره موسوم به کپلر-90i که توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا رصد شده، هشتمین سیاره است که به دور ستاره کپلر-90، یک ستاره شبه خورشیدی در فاصله 2545 سال نوری از زمین می‌چرخد.

کشف اولین منظومه خورشیدی با کمک هوش مصنوعی

سیاره کپلر-90i یک سیاره داغ و صخره ای است که هر 14.4 روز یک بار به دور ستاره میزبانش می‌چرخد. این سیاره با کمک یادگیری ماشینی گوگل کشف شده است.  محققان از وجود هفت سیاره پیرامون ستاره‌ی کپلر-۹۰ خبر داشتند. با این حال، هوش مصنوعی گوگل بوده که به کشف آن‌ها کمک کرده است. هوش مصنوعی با بررسی داده‌هایی که تلکسوپ کپلر دریافت کرده بود، توانسته است هشتمین سیاره را کشف کند. تلسکوپ کپلر از زمان راه اندازی در سال ۲۰۰۹ توانسته است بیش از ۱۵۰ هزار ستاره را در بخشی از آسمان بررسی کند. با در نظر گرفتن این موضوع که کاهش نور ستاره‌ها، به خاطر عبور سیاره‌ای از کنار آن‌هاست، کپلر توانست ۳۵ هزار سیگنال را که ممکن است به پیدا کردن سیارات کمک کنند، کشف کند.

ناسا از مدتي پيش وعده داده بود يك نشست خبري مفصل را براي كشفي مهم برنامه‌ريزي مي‌كند. جزئيات زيادي درباره اين يافته‌ فضايي بيرون نيامده بود اما همين كه گفته مي‌شد، براي اولين‌بار از هوش مصنوعي براي پيداكردن داده‌هاي جديد استفاده شده، باعث شد توجه‌هاي زيادي به اين برنامه جلب شود. به مرور جزئيات بيشتري درباره چگونگي اين كشف بيرون آمد. كشف بزرگ اينطور شكل گرفته بود: با گذشتن هر سياره‌اي از مقابل ستاره‌ مادر نوري كه از سياره بازتاب مي‌يابد، به كشف يك سياره يا جرم جديد كمك مي‌كند. تلسكوپ كپلر تا به حال حدود 150هزار ستاره و 4هزار سياره را بررسي كرده كه 2300عدد از آنها در نهايت به‌عنوان نمونه‌هايي ارزشمند مورد بررسي بيشتر قرار گرفته‌اند. با بررسي اين شواهد، دانشمندان سازمان فضايي با اطمينان مي‌توانند بگويند كه در آسمان‌ها، دست‌كم يك سياره وجود دارد كه دور يك ستاره در آسمان مي‌چرخد.

بررسي اطلاعاتي كه از فضا به بيرون درز مي‌كند، كار دشواري است. يكي از مهم‌ترين دشواري‌ها ضعيف بودن سيگنال‌هايي است كه به تلسكوپ مي‌رسد. شكار اين امواج و بررسي آنها كار بسيار دشواري است. در چنين موقعيتي هوش مصنوعي به كار مي‌آيد. هوش مصنوعي گوگل به يك سيستم ارتباطي شبيه سيستم‌ اعصاب مجهز شده كه اشتباهات كمتري مرتكب شده و در عين حال، دقت بالاتري دارد. با همين سيستم جديد ناسا توانست وضعيت 670ستاره را كه تا پيش از آن - به‌خاطر مشكلاتي مثل ضعيف بودن سيگنال‌هاي دريافتي عملا شكست خورده بود، با موفقيت بسنجد.