۶۴۶۶۲۶
۲۲ نظر
۵۲۵۶
۲۲ نظر
۵۲۵۶
پ

دختران روستایی هم بی شوهر مانده اند

جام جم نوشت: آمارسرشماری سال ۹۵ می‌گوید ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ۱۰ سال به بالای کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند که سهم مردان شده ۱۱ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۳۷ نفر و سهم زنان هشت میلیون و ۵۹۶ هزار و ۷۸۹ نفر.

جام جم نوشت: آمارسرشماری سال ۹۵ می‌گوید ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ۱۰ سال به بالای کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند که سهم مردان شده ۱۱ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۳۷ نفر و سهم زنان هشت میلیون و ۵۹۶ هزار و ۷۸۹ نفر.

کودکان و نوجوانان را که از این آمار جدا کنیم باز هم عدد مربوط به مجردهای بزرگسال ایرانی توی چشم می‌زند، از ازدواج جامانده‌هایی که هنوز هم تعدادشان در مناطق شهری بیشتر از نقاط روستایی است.

سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته که نتایجش امسال جمع‌بندی شد خبر می‌دهد که در شهرها هشت میلیون و ۵۳۰ هزار مرد مجرد زندگی می‌کنند در ازای شش میلیون و ۴۸۸ هزار زنی که در شهرها مجرد مانده‌اند. همچنین در روستاها دو میلیون و ۱۰۱ هزار دختر مجرد زندگی می‌کنند، در کنار سه میلیون و ۱۷ هزار مردی که در مناطق روستایی تجرد اختیار کرده‌اند.

این آمارهای چشمگیر، این اعداد گلوگیر همه حکایت از رشد تجرد در کشورمان دارند، عددهایی که حالا میلیونی‌اند و زن و مرد را فارغ از جغرافیایی که در آن زیست می‌کنند، دربرگرفته‌اند.

روزگار دشوار مونث‌ها

می‌گویند اگردر روستا دختری از سن ازدواج رد شود، با انگشت نشانش می‌دهند. می‌گویند اگر پسری به خواستگاری دختری بیاید و به‌دلیلی پیوندشان سرنگیرد در مورد دختر شایعه درست می‌کنند و این شایعات خواستگارهای بعدی را می‌تاراند. حتی می‌گویند در جمع‌های روستایی از دختران مجرد برای عبرت بقیه دختران روستا یاد می‌کنند. می‌گویند دختران روستا شادی و تفریح ندارند و مجرد ماندنشان، آوار سرزنش به سرشان می‌ریزد، برای همین است که مجرد مانده‌های مونث در محیط بسته و پرفشار خویش از افسردگی و ضعف اعتماد به نفس رنج می‌برند.

وقتی زهرا فرضی، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درچهار روستای استان گیلان، پژوهشی میدانی را کلید زد و «طرد اجتماعی دختران روستایی مجرد» را دنبال کرد به این یافته‌ها رسید. یافته‌های او شباهت بسیاری به گفته‌های اخیر آذر اسماعیلی، مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد دارد که گفته است ۳۷۰هزار دختر بازمانده از ازدواج که تحت پوشش این کمیته‌اند در روستاهای کشور وجود دارند که اکثر قریب به اتفاقشان از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند.

این تاکید، شباهت فراوانی به پژوهش «طرد اجتماعی در زندگی زنان فقیرشهری» دارد که یافته‌هایش پاییز امسال در نشریه زن در توسعه و سیاست منتشر شد و فاش کرد طرد ناشی از تجرد، یکی از دلایل مهم شکل‌گیری طرد اجتماعی علیه دختران است.

آنهایی که دختران مجرد روستایی را طرد می‌کنند انگار با خط‌کش سنجش گناه، آنها را اندازه می‌گیرند درحالی که حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با صدای بلند تاکید می‌کند که مجرد ماندن دختران روستا بیش از هر چیز پیامد مهاجرت است و محسن ولیئی، مدرس دانشگاه نیز این گفته را تائید می‌کند.

موسوی چلک به جام‌جم می‌گوید، معمولا مهاجرت مردان از روستا به شهرها بیش از مهاجرت زنان و دختران روستایی است، بنابراین وقتی آنها در روستا می‌مانند و مردان می‌روند، شانس ازدواج دختران کم می‌شود در حالی که مردان مهاجرت کرده فرصت‌های تازه‌ای برای ازدواج به‌دست می‌آورند.

محسن ولیئی که چهار سال مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی بوده، شرح می‌دهد در بخش قابل‌ توجهی از خانواده‌های فقیر تحت پوشش کمیته امداد می‌توان این وضع را دید، دخترانی بی‌چیز که عمدتا به‌خاطر فشارهایی که به دوش می‌کشند، گرفتار مشکلات روحی و روانی هستند.

او توضیح می‌دهد، مدتی کمیته امداد نسخه‌ای برای دختران مجرد ندار پیچید که ستون فقراتش آموزش به آنها وکمک به توانمندی اقتصادی‌شان بود، ولی گرچه به گفته او اشتغال واستقلال مالی به‌وجود آمد، اما بقیه مشکلات ناشی از زندگی مجردی دختران در روستا باقی ماند.

این وضع برمی‌گردد به همان نگاه‌های مردم روستا به مجردها، به همان با انگشت نشان دادن‌ها، به مقصر دانستن دختران بازمانده از ازدواج و به بستن چشم‌ها روی همه عواملی که دست‌به‌دست هم می‌دهند و ذره ذره روایتگر داستان تجرد می‌شوند.

چرا تجرد؟

با این‌که هیچ چیزِقطعی در این عالم وجود ندارد اما روی کاغذ، تجرد ۴۲۶هزار دختر مجرد ایرانی قطعی است. آنها بیش از ۴۰ سال سن دارند و جمعیت‌شناسان احتمال ازدواجشان را اندک می‌دانند. این در شرایطی است که کارشناسان احتمال می‌دهند بخشی از جمعیت ده میلیون نفری دختران جوان که در کشورمان زیست می‌کنند در آینده‌ای نه‌چندان دور به خیل مجردهای قطعی بپیوندند.

با این‌که محسن ولیئی تاکید دارد که بخشی از این تجردها ناشی از کسب موفقیت‌های تحصیلی و اقتصادی از سوی زنان، استقلال مالی‌شان و از اولویت خارج شدن ازدواج برای آنهاست اما موسوی چلک دست بر این می‌گذارد که افزایش مجردهای کشور یا ناشی از وضعیت اقتصادی است که نابسامانی‌اش را نمی‌شود انکارکرد، یا حاصل نبود امنیت خاطر نسبت به آینده است که فقیر و غنی هردو را درگیر کرده یا ناشی است از فرار جوانان از مسئولیت‌هایی که تاهل ایجاد می‌کند.

به باور او، همین است که حتی با ارائه تسهیلات دولتی مسکن یا وام ازدواج بازهم وضعیت تاهل و خروج از تجرد در کشور تکانی جدی نمی‌خورد.

در این میان اما اوضاع دختران بازمانده از ازدواج در محیط‌های کوچک و بسته روستاها که در آنها هنوز ازدواج هنجاری قدرتمند است، جای تامل دارد، دخترانی که اغلب به جبر محیط مجرد مانده و سرخورده شده‌اند، دخترانی که بی‌جا نیست اگر دور ماندنشان از قافله ازدواج، تجرد فقیرانه نامیده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه چیز برمیگرده له اقتصاد و بیکاری و گرونی......اگر شغل و درامد باشه همه چیز خوبه..وگرنه هر روز بدتر میشه..متاهل ها هم زنان را طلاق میدهند و مجرد میشوند..

    • بدون نام

      آخه برای چه خلق شدیم در این دنیا که اینگونه بدلیل گناه دیگران ما مجازات شویم

    • بدون نام

      چه تیتر بی ادبانه ای!!!
      مثلا شما رسانه فرهنگی هستید!

    • بدون نام

      میگم این رو میگن فشار زندگی

      همه تو کار خودشون بنوعی در ماندند

    • امیر

      این خانمها تا مجردند هزار و یک دعا و راز و نیاز و نذر و نیاز به درگاه خدا دارند که شوهر کنند. بعد از آن هم که مدام به شوهر بیچاره سرکوفت می‌زنند که من در خانه تو پیر شدم و جوانیم هدر رفت! حالا چه کار دخترهای مجرد دارید، بگذارید جوانیشان در خانه شوهر هدر نرود!

    • محمد

      تیتر از این بهتر نمیتونست باشه، واقعا بیشوهری شهر و روستا نمیشناسه با این وضع فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی چ اجباریه تن ب ازدواج بدیم و مخصوصا با این وضعیت دخترای امروزی

    • بدون نام

      افرین

      پاسخ ها

      • مادر چند پسر مجرد

        خوبشون شده بزار همشون بی شوهر بمونن تا ی پسر میره خاستگاری براشون هی ناز میکنن

    • خدا

      آقایون به میکروفن که میرسن هرچی دل تنگ اشون میخواد میگن/همین چندروزپیش میگه اینقدر این جوانها سرگرمی وتفریح دارن که به فکر ازدواج نمی افتن!!!
      حتمأ تو روستاها بیشتر دیگه ،نه؟

    • بدون نام

      آخه مرد نیست!
      مردی که لیاقت داشته باشه

    • تینا

      خب پسران هم بی زن و همسر موندن

      انگار فقط دخترها بی شوهر موندن

      ههههههه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ولی در این شرایط دختران که ضربه میخورن پسر در هر سنی میتونه ی دختر کوچیک تر از خودش بگیره اما دختر باید با ی پیر مرد زن مرده شوهر کنن خخخخخخ

    • بدون نام

      مادر چند بچه : یا بی کاره یا معتاد خوب جیب بچه‌ها تو نگاه کن حتما یک چیرهای پیدا میکنی :

    • همت

      مشکلات اقتصادی مردان را جذب زنان کارمند و بیوه کرد ربطی به دختران هم ندارد در ضمن حق هر انسانی هست که شریک زندگیش را درست انتخاب کند و این ناز و کرشمه نیست بلکه گاهی مردان جوان هنوز درست حرف زدن را بلد نیستن تا چه برسد به مسئولیت زندگی

    • بدون نام

      مطمین باشیدبااین وضع ما متاهلین هم بزودی مجبوریم ازدرد نداری همسرهامونو سه طلاقه کنیم چون نداریم شکم هاشونوسیرکنیم بنده های خدا برگردند خانه پدرهاشون ازگرسنگی نمیرند

    • علی

      ازدواج کردن وازدواج نکردن هردوباعث پشیمانیست.

    • یعقوب

      چرا حرف مفت میزنی بازنشسته بهداشت درمانم دریافتیم ۱۶۹۳۰۰۰۰ریال و ۳پسر مجرد دارم نتونستم دامادشون کنم خجالت بکشید با این مملکت داریتون بخدا قسم از پسرانم خجالت میکشم

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه باعث وبانیشو

    • یعقوب

      چرا نظم را سانسور کردی خیلی بی معرفتی اگرهموطنت حقیقت گفت ناراحت شدی شماره ام که داری بیا بندرعباس تا بهت ثابت کنم منتظرت هستم

    • یعقوب

      چرا نظم را سانسور کردی خیلی بی معرفتی اگرهموطنت حقیقت گفت ناراحت شدی شماره ام که داری بیا بندرعباس تا بهت ثابت کنم منتظرت هستم

    • بدون نام

      غلط کرده اونی ک در مورد دختران روستایی همچین چرندیاتی نوشته من خودم اهل روستام و اصلا همچین چیزی صحت نداره،،شما برین جلو امار فساد و فحشا و دزدی و اعتیاد شهرها رو حل کنین،،اومدین امار گرفتین ک مشکلات مردم رو کاهش بدین یا بهشون اضافه کنید،واقعا ک متاسفم برا اون فرهنگت نویسنده ی شهرررررررررررری

    • مهران

      این احمق‌ها هم پاچه خوار دولتن دیگه ، آمار دروغ میدن که مردم رو ناامید بکنن ؛ من اهل روستا هستم چنین خبرایی نیست،ما تو روستامون دختر مجرد که تو سن ازدواج باشه نداریم چه برسه به اینکه از سن ازدواجش بگذره و مجرد بمونه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج