۶۴۷۶۳۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تاج در موقعیت «دو سر باخت»

چهارشنبه با برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال ترکیب هیئت‌رئیسه این فدراسیون تکمیل خواهد شد.

روزنامه شرق: چهارشنبه با برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال ترکیب هیئت‌رئیسه این فدراسیون تکمیل خواهد شد. با انتقال حیدر بهاروند، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون به سازمان لیگ برتر، جای یکی از عضوهای هیئت‌رئیسه خالی ماند. یک سال پیش بود که با حکم مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، محمود اسلامیان به‌عنوان عضو موقت هیئت‌رئیسه منصوب شد و حالا پس از تأخیری چند‌ماهه، انتخابات برای مشخص‌شدن آخرین عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود. محمود اسلامیان و شهاب عزیزی‌خادم، دو نامزد احراز این پست‌اند که چهارشنبه به رقابت با هم می‌پردازند؛ رقابتی که می‌تواند برای فدراسیون فوتبال و مدیریت کنونی آن حاشیه‌های زیادی ایجاد کند.

عزیزی‌خادم و اسلامیان چگونه از فدراسیون رفتند؟

عزیزی‌خادم و اسلامیان هر دو در دور قبلی مدیریت فدراسیون (ریاست علی کفاشیان) عضو هیئت‌رئیسه بودند اما از ترکیب هیئت‌رئیسه کنونی جا ماندند. ماجرای عزیزی‌خادم کمی پیچیده است. او در دوره کفاشیان جوان‌ترین عضو هیئت‌رئیسه بود، بااین‌حال با توجه به سوابق اقتصادی‌اش موفق شد خود را به‌خوبی در مدیریت فوتبال کشور مطرح کند. عزیزی‌خادم برنامه داشت تا در انتخابات فدراسیون فوتبال برای پست ریاست نامزد شود. در آن مقطع گفته می‌شد او نسبت به سه نامزد دیگر (مهدی تاج، مصطفی آجرلو و عزیز‌محمدی) شانس بیشتری دارد و به‌خوبی توانسته آرای مجمع را جذب خود کند. با‌وجوداین صلاحیت عزیزی‌خادم، به‌دلیل آنچه فقدان سابقه مدیریت ١٠ساله عنوان شد، برای حضور در انتخابات تأیید نشد. در آن زمان برخی رسانه‌ها اختلاف وزیر وقت ورزش با عزیزی‌خادم را در تأییدصلاحیت‌نشدن او مؤثر دانستند.
شب قبل از انتخابات این خبر دست‌به‌دست شد که عزیزی‌خادم سبد رأی خود را در اختیار تاج قرار داده و در آن‌سو تاج هم به عزیزی‌خادم قول داده که در صورت رسیدن به ریاست، دبیرکلی را به او بدهد؛ موضوعی که تاج در گفت‌وگوی زنده با برنامه نود آن را تأیید کرد. شنیده شده محمود اسلامیان، رفیق دیرینه تاج، عامل ائتلاف تاج- عزیزی‌خادم بود. انتخابات فدراسیون فوتبال ١٨ اردیبهشت ٩٥ برگزار شد. تاج برای ریاست رأی آورد اما در کمال تعجب در شرایطی که محمود اسلامیان برای پست نایب‌رئیسی دوم (رئیس سازمان لیگ) تک نامزد بود، موفق به کسب حدنصاب لازم نشد. اسلامیان یکی از مدیران شناخته‌شده ورزش و صنعت کشور است. او که در آن مقطع رئیس صندوق بازنشستگی کشور بود، بعدها با حکم تاج وارد هیئت‌رئیسه فدراسیون شد. پستی که برچسب موقت دارد و او تلاش می‌کند چهارشنبه آن را از موقت به ثابت تبدیل کند. اما از شهاب عزیزی‌خادم در این یک‌سال‌ونیم خبری نشد. ابتدا تصور می‌شد که تاج طبق وعده قبلی، پست دبیرکلی را به او بدهد که این اتفاق نیفتاد. در ادامه شایعه شد تاج او را برای ریاست سازمان لیگ در نظر گرفته که این پست هم به بهاروند رسید. حالا پس از گذشت ١٩ ماه به نظر می‌رسد عزیزی‌خادم از عملی‌شدن وعده تاج ناامید شده و خودش وارد رقابت شده است. رقابتی که اصلا به صلاح مهدی تاج نیست.

تقابل غیرمفید

در انتخابات چهارشنبه هر اتفاقی بیفتد به ضرر رئیس فدراسیون خواهد بود. هم‌اکنون فضای انتخابات به این صورت است که تاج و تیم مدیریتی‌اش (محمدرضا ساکت و علی کفاشیان) خواهان برنده‌شدن همشهری‌شان، محمود اسلامیان هستند. در آن‌سو هم بخش چشمگیری از بدنه مجمع و هیئت‌رئیسه از حامیان عزیزی‌خادم محسوب می‌شوند. این شرایط، انتخابات چهارشنبه را به یک دوقطبی تمام‌عیار تبدیل کرده است. اسلامیان اگر پیروز انتخابات چهارشنبه نباشد، این اتفاق برای تاج و خود اسلامیان اصلا موضوع مطلوبی نیست. این مورد نشان می‌دهد که وزن رئیس در مجمع خیلی بالا نیست و زنگ خطر برای تاج به صدا درمی‌آید. بنا بر گفته‌های امیر عابدنی، عزیزی‌خادم در صورت پیروزی بر اسلامیان برای انتخابات ١٣٩٩ نیز خیز برمی‌دارد. شکست در انتخابات چهارشنبه شاید زمینه‌ساز باخت در آن انتخابات مهم‌تر باشد. برنده‌شدن اسلامیان هم نمی‌تواند یک اتفاق خیلی مطلوب برای تاج محسوب شود.
از یک طرف دوباره بحث «باند اصفهانی» در بین اهالی فوتبال و رسانه‌ها مطرح خواهد شد. در همین چند روز اخیر عده‌ای از منتقدان دراین‌باره هشدار دادند و از اینکه قرار شده اسلامیان هم به تیم تاج-کفاشیان- ساکت اضافه شود، ابراز نارضایتی کردند. آنها این اتفاق را نوعی انحصارطلبی دانستند. زمانی که تاج، یار قدیمی‌اش، محمدرضا ساکت را به سمت دبیرکلی منصوب کرد هم‌ چنین انتقادهایی مطرح شد و می‌تواند دوباره تکرار شود. از طرفی ایجاد یک فضای رقابتی دوقطبی، حتی در صورت برنده‌شدن گزینه مطلوب تاج، یک شکاف در هیئت‌رئیسه و مجمع ایجاد خواهد کرد. قطعا بخشی از بدنه مجمع از این بابت دلخور خواهند شد. حامیان عزیزی‌خادم توقع دارند تاج به وعده قبلی خود عمل کند و مدیریت فدراسیون انحصاری نباشد. مهدی تاج برای اینکه از یک تقابل غیرمفید در مجمع فدراسیون و هیئت‌رئیسه جلوگیری کند تا چهارشنبه بعدازظهر وقت دارد. او باید با ارائه طرحی، زمینه‌ای را ایجاد کند که انتخابات چهارشنبه از حالت دوقطبی خارج شود. شاید معقول‌ترین روش نزدیک‌شدن به عزیزی‌خادم و حفظ اسلامیان باشد.

کفاشیان، حلال مشکلات

گره انتخابات چهارشنبه شاید به دست علی کفاشیان باز شود. علی کفاشیان، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال، بازنشسته است. ابلاغیه جدید سازمان بازرسی کل کشور شامل حال رئیس سابق فدراسیون می‌شود و طبق تفسیر جدید مجلس شورای اسلامی، افرادی مانند کفاشیان دیگر مقامات محسوب نمی‌شوند. طبق قوانین کشور، کفاشیان باید از سمت خود استعفا دهد؛ اما او هم استدلال‌هایی دارد. نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است فدراسیون فوتبال نهادی مستقل و زیر نظر فیفاست و این‌دست قوانین شامل حال او نخواهد شد. به‌هرحال اگر قرار باشد کفاشیان به دلیل بازنشسته‌بودن از سمت نایب‌رئیسی کنار برود، آن موقع صلح در انتخابات چهارشنبه برقرار خواهد شد. از بین محمود اسلامیان و شهاب‌الدین عزیزی‌خادم یکی جای کفاشیان را می‌گیرد و دیگری در یک انتخابات تک‌نامزدی به عضویت هيئت‌رئیسه درمی‌آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج