۶۴۸۳۹۸
۱۵ نظر
۵۰۵۰
۱۵ نظر
۵۰۵۰
پ

جاذبه‌های آشکار غذای گیلانی

پژوهشگران معتقدند تنوع غذای گیلانی که به دلیل برخورداری از محتویات غنی طبیعی سالم تر هستند، در افزایش سن امید به زندگی در این منطقه بی تاثیر نبوده است.

هفته نامه کرگدن - مجتبا پورمحسن: پژوهشگران معتقدند تنوع غذای گیلانی که به دلیل برخورداری از محتویات غنی طبیعی سالم تر هستند، در افزایش سن امید به زندگی در این منطقه بی تاثیر نبوده است.

۱. ترامپ و پاچ باقلا
اواخر سال ۲۰۱۶، زمانی که دونالد ترامپ چهل و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده شد، در کانال های تلگرامی گیلان یک جوک دست به دست می شد. جوک محبوب آن روزها خطابه ای ساختگی از رییس جمهوری منتخب امریکا بود که در آن ترامپ می گفت بعد از سفر به اکثر کشورهای جهان و اندوختن ثروت بسیار و البته پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تنها یک آرزو دارد: این که به رشت بیاید و باقلاقاتق با پاچ باقلا بخورد! پاچ باقلا یک اصطلاح محلی در استان گیلان است و برای انواعی از لوبیا که در نوع مصرف مشترک هستند به کار می رود. در این جوک نه ترامپ مهم است نه خود پاچ باقلا، چیزی که بر اهمیت آن تاکید می شود میل شدید ایرانی ها به غذاست.
جاذبه‌های آشکار غذای گیلانی
۲. از کرج تا رشت
باورکردنش شاید سخت باشد اما حقیقت دارد، خیلی هم واقعیت دارد. چند نفری را می شناسم که از کرج می کوبند و چیزی حدود ۳۰۰ کیلومتر می رانند تا به رشت برسند و در رستوران گیلانی غذا بخورند و برگردند. سر حرفشان که بنشینی می گویند هیچ جوری نمی شود بهتر از این نشان داد غذای رشت خوشمزه و لذیذ است؛ آن قدر که حاضری ۳۰۰ کیلومتر رفت و ۳۰۰ کیلومتر برگشت را به جان بخری و خودت را جلوی غذاهای متنوع گیلان بگذاری.

۳. غذا برای سیرشدن نیست
غذا برای گیلان اهمیت زیادی دارد. در گیلان غذا صرفا برای رفع گرسنگی نیست، بلکه به نوعی تامین کننده میل تنوع طلبی گیلانی هاست. این که چرا و در چه فرایندی این اتفاق افتاده به اقلیم بر می گردد. وجود جنگل های سرسبز با تنوع پرندگان و حیواناتی از گوشت شان در غذا استفاده می شود و همچنین بودن دریای خزر و رودخانه های بزرگ پرآب با ماهیان متنوع باعث شده هیچ گاه سفره گیلانی ها خالی نباشد. نه این که آن ها برای پرکردن سفره های شان کار راحتی داشته باشند، نه، اما با وجود این همه نعمت گیلانی ها شاید کمتر از مردم دیگر اقلیم های ایران دغدغه پرکردن شکم را داشته باشند. به همین دلیل ذائقه و تنوع ذائقه، سفره گیلانی ها را بسیار رنگین کرده است. این ذائقه اتفاقا کار را برای آشپزها سخت تر می کند. چون به دست آوردن دل گیلانی ها که به ظرایف آشپزی توجه ویژه ای دارند به همین راحتی نیست. چاشنی ها در سفره های رنگین گیلانی به اندازه خود غذا اهمیت دارند و گاه از آن مهم تر می شوند.

۴. جاذبه های آشکار غذای گیلانی
غذای گیلانی تنها برای خود گیلانی ها جذاب نیست. در طول اعصار خارجی هایی که به ایران آمده اند، مجذوب ذائقه گیلانی ها شده اند و در خاطرات خود حتما به غذا اشاره کرده اند. الکساندر شودزگو شاعر، اسلام شناس و ایرانشناس لهستانی در کتاب «سرزمین گیلان» درباره غذای گیلانی ها نوشته: «مردم گیلان ماهی شور را بیشتر به عنوان چاشنی به کار می برند تا این که به عنوان یک رکن اساسی غذا. در سراسر سرزمین ایران تنها گیلان است که گوشت گاو استفاده می شود و آن ها را در بازارها می فروشند. طیور همه جا فراوان است و مهارت آشپزهای این سامان حتی در دربار تهران از اشتهاری تام برخوردار است.»
همچنین لویی رابینو در اوایل قرن بیستم در کتاب «ولایات دارالمرز ایران» در مورد غذاهای گیلانی نوشته: «غذای اصلی گیلانی ها عبارت است از چلو (برنج پخته با آب) و تکه ای ماهی شور. مردم مراکز بزرگ جمعیت در این منطقه نان مصرف نمی کنند.» در سال های اخیر نیز گردشگران خارجی توجه ویژه ای به غذاهای گیلانی داشته اند و اگر از آن ها بخواهید پنج جمله درباره گیلان بگویند به احتمال قریب به یقین به غذاهای گیلانی هم اشاره می کنند.
جاذبه‌های آشکار غذای گیلانی
زن گیلانی در حال کباب کردن ماهی
۵. امید به زندگی
فکر می کنید گیلانی ها چند نوع غذا دارند؟ بیست نوع؟ چهل نوع؟ پنجاه نوع؟ صد نوع؟ نه! به روایتی ۱۷۰ نوع غذا در گیلان طبخ می شود، اگرچه برخی پژوهشگران می گویند ۲۷۰ نوع غذا در گیلان شناسایی شده است. باقلاقاتوق، چخرتمه، کوکوی مرغ، اناربیج، شش انداز، سیرابیج، شیرین تره، خالو آبه، نازخاتون، موتن جن، لونگی، کولی غورابیج، ماهی فیبیج، ماهی قلیه شمالی، واویشکا، ترش شامی، شامی، کوکوی اشبل، کوکوی گردو، شاه کوکو و کوکوی اوزون برون، کال کباب، بورانی بادمجان و...
این ها تنها تعدادی از غذاهای لذیذ و منحصر به فرد گیلانی است که دل می برد. می گویند سن امید به زندگی در گیلان ۷۵ سال است و این سه سال بیش از میانگین سن امید به زندگی در ایران است. پژوهشگران معتقدند تنوع غذای گیلانی که به دلیل برخورداری از محتویات غنی طبیعی سالم تر هستند، در افزایش سن امید به زندگی در این منطقه بی تاثیر نبوده است.

۶. در ستایش غذای خانگی

مسافران و گردشگرانی که به رشت می آیند، تنوع غذایی بی بدیل این شهر را در کلبه های غذاخوری با نمادهای محلی مثل کلش و حصیر در فضای جنگلی، در مکان های سنتی و رستوران ها به همراه استفاده از ظروف سفالی و چوبی محلی، در مسیر جاده های منتهی به رشت و خیابان های اصلی و فرعی آن به چشم می بینند. مردم رشت اعتقاد دارند بهترین غذاها در منزل تهیه می شود و بر همین اساس رستوران ها هم تلاش می کنند غذاهای شان طعم غذاهای خانگی را داشته باشد تا مشتری بیشتری جلب کنند. شاید رشت بیش از هر شهر دیگری در کشور (به نسبت جمعیت و وسعت) رستوران داشته باشد.
جاذبه‌های آشکار غذای گیلانی
راه اندازی انواع رستوران های مدرن و محلی، جاده ای و شهری اکنون که به یکی از فرصت های کارآفرینی در رشت تبدیل شده است. ثبت شدن رشت در شبکه شهرهای خلاق جهان در رشته خوراک شناسی امکانات جدیدی را برای توسعه گردشگری و ایجاد مشاغل وابسته در دیگر استان ها و کشورهای آسیایی و اروپایی فراهم کرده است. این قابلیت ها در سال ۱۳۹۳ شهرداری رشت را بر آن داشت تا در ابتدا با راه اندازی دفتر همکاری های شهرداری رشت و کمیسیون ملی یونسکو- ایران به سوی جهانی کردن این شهر حرکت کند. سپس با برنامه ریزی مناسب و اجرای دقیق در زمینه های مختلف فرهنگی، علمی- آموزشی و کالبدی شرایط برای برداشتن گامی بزرگ تر مهیا شد.

پرونده نهایی رشت برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان در حوزه خوراک شناسی 25 تیر 1394 (15 جولای 2015) به یونسکو ارائه شد. در نهایت شهر رشت روز 20 آذرماه 1394 (11 دسامبر 2015) به طور رسمی در شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو در خوراک شناسی ثبت شد. شبکه جهانی شهرهای خلاق معتبرترین شبکه جهانی است که سال 2004 از سوی یونسکو پایه گذاری شده است. این شبکه خلاقیت مردم را براساس صنایع دستی، معماری و طراحی، رسانه، موسیقی و غذا به عنوان شاخصه های شهر خلاق بررسی می کند. درواقع شهر خلاق از نظر یونسکو جایی است که هنر و تنوع فرهنگی به دلیل اهمیت و توانایی خاص آن مورد تشویق قرار می گیرد و افراد می توانند در زندگی روزمره خود از فعالیت های خلاقانه بهره ببرند.

براساس استانداردهای یونسکو، نوآوری و توانمندی های شهروندان در توسعه پایدار شهری از ویژگی های این شهر است. در دنیای امروز میراث فرهنگی جهانی درصدد صیانت از قلمرو ذخایر فرهنگی با پنج بخش اصلی سنت های شفاهی، هنرهای اجرایی و نمایشی، فعالیت های جمعی آیین ها و جشن ها، دانش سنتی و اعمال مرتبط با طبیعت و کیهان، سنت های مرتبط با صنایع دستی است. این مفهوم تازه، میراث فرهنگی ناملموس نامیده می شود که نسل به نسل و سینه به سینه از اجداد بشر به انسان امروزی رسیده و بایسته است به نسل های بعدی نیز منتقل شود.

۷. یونسکویی ها چرا عاشق غذای رشت شدند؟
رشت تنها شهر ایران است که در رشته خوراک در شبکه شهرهای خلاق جهان ثبت شده است. اگر یک بار طعم غذای گیلانی را چشیده باشید، حتما متوجه شده اید که چرا این تنوع غذایی نزد یونسکویی ها دلربایی کرده است. نچشیده اید؟ در اولین فرصت امتحان کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مارکوپولو

      همه ی کشورهای دنیا غذاهای خوشمزه ای دارند که بعضیهایشان واقعا نمونه ای در ایران ندارند. به نظر من درباره ی غذاهای گیلانی خیلی اغراق میشه و یه جور فکر خودبرتربینی در غذاهای ایرانی به چشم می خوره.
      گردشگران هم هرجا که می رن یه لبخند ساختگی تحویل دوربین ها می دهند و میگن:
      "این بهترین غذایی بود که تا حالا خورده بودم"
      حالا فرقی نمی کنه افریقا برن یا چین همینو‌می گن, پس گول این حرفها رو نخورید و درباره ی داشته هاتون واقع بین باشیدـ

    • آرش

      من مادرم رشتی هست خودم متولد و ساکن شیراز واقعا رشتی ها تنوع غذایی جالبی دارن و اکثر خانمهاشون دستپختشون عالیه البته من همه غذاهای گیلکی رو دوست ندارم ماهی که کلا دوست ندارم به خصوص ماهی شمال مثل ماهی سفید و کپور و کولی و کیلکا و...( البته از سبزی ماهی شکم پر تنوری پخته شده که بهش میگن ماهی فیویج خوشم میاد) از اشبل که تخم ماهی خام هست و همراه غذا میخورن متنفرم میرزاقاسمی رو به خاطر بادمجون دوست ندارم باقلاقاتق رو به خاطر اینکه باقلا داره دوست ندارم ترشه تره هم خوشم نمیاد سیرقلیه و اناربیج و فسنجون اردک و چقرتمه هم چندان برام جالب نیست ولی آلو مسما و به خصوص مرغ ترش رو خیلی دوست دارم مرغ ترش عالیه خورشی هست که از ترکیب مرغ و لپه و سبزی خورش سبزی و مقدار زیادی ابغوره درست میشه
      کلوچه فومن و رشته خشکار هم که خیلی دوست دارم زیتون پرورده و ترشی هفتا بیجار هم عالیه
      شامی ماسوله ای هم خوبه مثل کتلت میمونه ولی به جای سیب زمینی اب پز سیب زمینی خام رو رنده میکنن میریزن تو گوشت چرخی
      آستارا هم یه غذا داره به اسم له ونگی که شبیه فسنجون هست که مرغ کامل رو با رب انار زیاد و مغز گردوی خیلی کم می پزن و ترکهای استارا خیلی خوب درستش میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظرم تو برو بمیر که بهترین کار را انجام دادی و یک ملت را از شر خودت خلاص کردی .

      • حق گو

        یه مثل رشتی میگه : خر چه میدونه مایه زعفران چیه ؟

      • بدون نام

        پدر من هم گیلکه و من اتفاقا غذاهای گیاهی گیلان رو می پسندم مثل همین میرزا قاسمی .از تخم مرغی که همیشه می اندازند تو غذاها هم خوشم نمیاد و از گوشت اردک و فلان

    • بیژن

      واقعا طعم غذاهای گیلان عالی میباشد وانتخاب یونسکو بر اساس استانداردهای یونسکو و نوآوری واقعیت محض بوده است - با تشکر

    • ندا

      من در مرز گیلان و مازندران زندگی میکنم..و بی لذت از غذاهای رشتی نیستم.البته خواهرمم ساکن رشت هستن و من عاشق این غذاهام و به جرات میگم هیچ جا مانند غذاهای گیلانی نخوردم و ندیدم...البته فرهنگ غذایی ما بسیار شبیه به رشتی هاست..من ساکن تنکابن هستم

    • بدون نام

      کیفیت و تنوع غذاهای رشت و گیلان همیشه برایم جذاب بوده

    • بدون نام

      کاش مامان منم رشتی بود

    • بدون نام

      میانگین سنّ امید به زندگی در زنان و مردان متفاوته و زنان سه سال بیشتر از مردان عمر می کنند.در این مطلب سنّ امید به زندگی در مردان رو نوشتند.و اصلا زنان و سنّشون و امیدشون و عمرشون رو مهم ندونستند!! یعنی حتی در مطلبی مربوط به آشپزی(که بطور سنتی به زنان مرتبطه) باز مردان محور و معیارند .خاک بر سر این فرهنگ مردسالار

    • ارمیا

      غذاهای گیلانی عالی هستن

    • بدون نام

      غذاهای گیلان عااااااااالیه مخصوصا اشبل خامش من بخاطر این اشبل خام باید حتما ی سری ب رشت بزنم

    • ماندانا

      من غذاهایی گیلانی را می پسندم واقعا خوشمزه هستند ولی یکم مثل بقیه چیزهامون ما ایرانیها اغراق میکنیم بنظر من هر شهری هر کشوری برای خودش فرهنگ غذایی خاصی دارند و قطعا غذاهای محلی خوشمزه ای دارند اعلام یک منطقه خاص برای غذاهای محلی نشون دهنده سعی و تلاش خیلی زیاد رشتی ها برای ثبت در یونسکو بوده و قطعا جذب توریست این چیز خوبیه والا خیلی شهر ها در ایران غذاهای محلی دارند که اگر گیلانی ها اونها را بچشند خودشون اعتراف خواهند کرد که بسیار برتر از غذاهای گیلانی است من همسرم چون نظامی بود خیلی از شهرهای ایران زندگی کردم بعنوان یک گیلانی اعتراف میکنم خیلی از غذاهای جنوب - غرب و حتی شرق ایران غذاهای بسیار خوشمزهای دارند که غذاهای گیلانی پیش اونا هیچ اند اما غذاهای گیلانی هم جزو غذاهای محلی خوشمزه و خوبه

    • محی الدین اکبرنیا

      درد شدید مفاصل وزانودارم چه داروی مفید است برای دردم

    • سهراب ابراهیمی

      من ساکن رشت هستم و به شهرم افتخار میکنم .. غذاهای شمالی به غیر از خوشمزه بودن و متنوع بودن .. یه خصوصیتی داره که تو شهرهای ایران کم پیدا میشه . شمالیها با وسواس غذا درست میکنند و وقتشون را خیلی میزارند رو غذا درست کردن و صبر آشپزی دارند .. مادر بزرگ همسرم وقتی ناهار میخاد درست کنه به مدت طولانی وقتشو میزاره و با عشق غذا درست میکنه .. و همیشه غذاهاش خوشمزه سالم و بهداشتی هم هستش .. البته این یه رفتار آشپزی هستش که اینجا جاافتاده و اگه فردی از شهرهای دیگر ایران بخادبیاد اینجا زندگی کنه اگه علاقه به اسپزی داشته باشه بعداز مدتی مثل بانوی گیلانی میتونه غذای خوشمزه درست کنه .. همه مردم کشورمون استعداد خودشون را دارن و همه هنرمندهستن و اگه درشرایطش قرار بگیرن بهترین آشپزی را میکنند .. امیدوارم که منظورم را رسونده باشم ... من عاشق دیزی و کله پاچه و آبگوشت و کبابهای آذریها هستم . شهرهای دیگه مثل مشهد و تهران رفتم که غذای رستورانی خوردم و غذای رستورانی که تقریبا کل ایران در یه حد هستن.. منظورم غذای خانگی هستن که نخورده فکر میکنم جنوبی های عزیز غذای خوشمزه و تند درست میکنند و منم عاشق فلفل و ماهی هستم... به درود عزیزان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج