۶۵۰۰۴۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

منشور حقوق شهروندی؛ عمل و مطالبه

صالح نقره‌کار در روزنامه شرق نوشت: سالگرد نخست منشور حقوق شهروندی و سخنرانی رئیس‌جمهوری در کنار موضوعاتی چون آلودگی هوا و زلزله و بگومگوهای اختصاص بودجه، یک دلالت مشترک دارد.

صالح نقره‌کار در روزنامه شرق نوشت: سالگرد نخست منشور حقوق شهروندی و سخنرانی رئیس‌جمهوری در کنار موضوعاتی چون آلودگی هوا و زلزله و بگومگوهای اختصاص بودجه، یک دلالت مشترک دارد و آن اینکه: مردم حق دارند بپرسند، بخواهند، نقد کنند، مخالفت بورزند، تردید کنند، قبول نداشته باشند، دلیل بخواهند، مجاب نشوند، بازخواست کنند و... . ازجمله:

١. مردم حق دارند بدانند دولت در راه گسترش رفاه و رفع محرومیت و تأمین بهینه سفره ضعفا چه کرده است؟ چقدر دردمند فقرا و محرومان بوده و چه اقدامات تأمینی‌ای برای استیفای حقوق نیازمندان جامعه انجام داده است.
٢. مردم حق دارند بدانند دولت چقدر برای شفافیت و صداقت با مردم تمهید کرده و چقدر توابع خود را مجبور به ارائه اطلاعات و دسترسی آزاد عمومی به آن کرده است؟ چقدر بر پنهان‌خانه‌ها نورافکن شفافیت تابانده و مشت‌های چه مفسدانی را گشوده و چه میزان به جای ژن‌های خوب از استعدادهای درخشان به نفع مصالح عمومی بهره گرفته است.
٣. مردم باید درک کنند و متقاعد شوند که آیا دولت برای بحران آب و فاجعه زیست‌محیطی و بحران خشک‌سالی و خشک‌شدن دریاچه ارومیه و بحران تالاب‌ها عملکرد مؤثری داشته است؟ کجاها در برابر پیمانکاران و گردن‌کلفت‌ها که فکر می‌کنند می‌توانند با پول، ساحل و جنگل و حریم رودخانه و... را بخرند، ایستادگی کرده است؟
٤. مردم باید بفهمند بودجه اختصاصی دولت به نهادها و ارگان‌ها چقدر مقارن و منطبق با خیر عمومی آنهاست. چقدر با نیاز آنها تناسب دارد؟ کجای سفره و زندگی آنها جای دارد؟ چگونه خرج می‌شود. برای چه کسانی منفعت اضافه دارد و چه کسانی از حق خود واقعا محروم می‌مانند؟
٥. مردم باید بدانند دولت برای بی‌قانونی برخی دستگاه‌های مدعی اقتصاد یا اشتغال یا سلامت و... چه تدارکی دیده و چگونه دست رانت‌بازان را قطع می‌کند. ضدانحصار و ضدقاچاق‌بودن دولت در عمل چگونه برای مردم لمس می‌شود؟
٦. حق مردم است که ملتفت شوند رجال سیاست خارجی چقدر به‌نفع آنها نشست و برخاست کرده و از منافع ایران برای صلح و چرخش اقتصاد و رفع تحریم بهره برده‌اند. ایرانیان خارج از کشور را چقدر بی‌پناه رها نکرده و حمایت ورزیده‌اند.
٧. مردم باید قانع شوند که بودجه آموزش‌وپرورش و آموزش عالی صرف آموزش‌های مفید و مؤثر برای شهروندان اخلاقی و توسعه‌یافته می‌شود یا سیستم به‌روزنشده آموزشی هزینه‌بردار غیرمولد را تأمین اعتبار می‌کند؟ مردم باید درک کنند دولت برای فرار مغزها و بحران مهاجرت استعدادها چقدر تدبیر کرده است؟
٨. مردم حق دارند بدانند دولت برای مهار بحران‌ها و حوادث و سوانح طبیعی و خشک‌سالی و آلودگی هوا و ترافیک و سیل و زلزله و نابسامانی‌ها چقدر مدبر و آینده‌نگر بوده و قوه عاقله عمومی چقدر به‌جای مردم فکر کرده تا مصائب در موعد بحران را کنترل و تأمین کند؟
٩. باید مطالبه کنیم راهبردها برای افزایش مشارکت مردمی و جلب اعتماد عمومی برای اعمال حق تعیین سرنوشت و دفاع از رأی مردم بی‌طرف در انتخابات و سلامت و آزادی روندها و فرایندها و قانون به‌روزرسانی‌شده آن چقدر مورد توجه دولت بوده و چه می‌کند تا مسائلی نظیر مینو خالقی و سپنتا نیکنام و... تکرار نشود و خصوصا حق اقلیت‌ها و قومیت‌ها محفوظ و محترم بماند؟
این همه مشتی نمونه خروار است؛ مردم اما آنچه باید بدانند سه ساحت مطالبه و نظارت و مشارکت است. نق‌نقوبودن یا ناامیدانه تحلیل‌کردن حتما بد است؛ امید بذر هویت ایرانی است و باید صبور و امیدوار عملکرد مديريت و شیوه دید خود را اصلاح کنیم. کشور توسعه‌یافته و اخلاقی و موفق یافتنی نیست. با هم باید ایران را بسازیم. نسخه منشور حقوق شهروندی ما را در ساختن ایران عزت‌مند و کرامت‌باور و فضیلت‌گرای مردم‌سالار دیانت‌پیشه مدد می‌رساند.
اگر به فکر اصلاح و نه نفی و هدم یکدیگر باشیم. حکومت و جامعه مدنی و بخش خصوصی بازیگران مؤثر این تغییر اصلاحی هستند و همه متشکل از یکایک ما مردم. آنگاه که مطالبات خود را سامان‌مند حول منشور کنیم، کارآیی دولت بیشتر خواهد بود. دولت در نقش تنظیم‌کننده و مقررات‌گذار (رگولاتور) با رعایت حقوق بنیادین و استحقاق‌های شهروندی در محدوده موازین حکمرانی خوب و روزآمد می‌تواند بهتر از آنچه تاکنون ظاهر شده است، قدم بردارد».
دولت توانای توان‌مندساز، هم خود را و هم جامعه مدنی‌ را تقویت می‌کند تا در یک همبستگی جامع شاخص‌های برخورداری از حقوق شهروندی را ارتقا دهد و ما امروز به این مهم نیازمندیم. دولت آغاز راه نیست. باید بیشتر و زودتر تلاش کنیم. سرعت مطلوب نیست که «فی‌الحرکات برکات».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج