۶۵۷۵۷۲
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

تحلیل گاردین از جلسه جنجالی شورای امنیت

رویداد ۲۴ نوشت: آمریکا توانست با موفقیت مقابل تلاش روسیه در روز جمعه برای متوقف کردن طرح بحث اعتراضات ایرانیان در شورای امنیت سازمان ملل ایستادگی کند. اما زمان چندانی نگذشت تا خود را در تضاد با شرکای اروپایی خود یافت.

رویداد ۲۴ نوشت: آمریکا توانست با موفقیت مقابل تلاش روسیه در روز جمعه برای متوقف کردن طرح بحث اعتراضات ایرانیان در شورای امنیت سازمان ملل ایستادگی کند. اما زمان چندانی نگذشت تا خود را در تضاد با شرکای اروپایی خود یافت.

گاردین نوشت: شرکای اروپایی آمریکا از بحث بعدی که در سازمان ملل مطرح شد استفاده کردند تا تلاش آمریکا برای اینکه از اعتراضات مردم ایران بهانه ای برای ضربه زدن به توافق هسته ای ۲۰۱۵ بسازد را رد کنند.

روسیه پیش از برگزاری نشست تلاش کرده بود که بحث سازمان ملل با این پیش زمینه که ممکن بود همه پرسی نامناسبی در مورد امور داخلی ایران صورت بگیرد را متوقف کند. اما آمریکا توانست با آرای لازم این بحث را به شورای امنیت بکشاند.

روسیه معتقد بود که آمریکا قصد دارد از آنچه عمدتا اعتراضات اقتصادی علیه در داخل ایران بود به عنوان ابزاری برای به چالش کشیدن قدرت دولت ایران و تضعیف توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، استفاده کند.

در این میان غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل به روسیه پیوسته و تاکید کرد که آمریکا با سوءاستفاده از قدرت خود به عنوان یک عضو دایمی شورای امنیت، خواستار برگزاری نشست درمورد اعتراضات داخلی ایران شده است.

وی تصریح کرد: « باعث تاسف است که به رغم مقاومت برخی از اعضاء، این شورا به خود اجازه داده است تا بوسیله هیات حاکمه فعلی آمریکا مورد سوء استفاده قرار گیرد و جلسه ای را درباره موضوعی تشکیل دهد که خارج از حیطه وظایف آن است و بدین ترتیب، ناتوانی خود در انجام وظیفه واقعی اش در حفظ صلح و امنیت بین المللی را به منصه ظهور گذاشته است.»

پس از آن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در توییتی نوشت: «شورای امنیت تلاش عریان آمریکا برای انحراف شورا را رد کرد.بیشتر اعضای این شورا بر ضرورت اجرای کامل برجام و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها تاکید کردند. یک افتضاح دیگر برای سیاست خارجی دولت ترامپ.»

در طول نشست شورای امنیت، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل به مقامات ایران هشدار داد که جهان نظاره گر واکنش تهران به اعتراضات ضددولتی است. وی در ادامه مدعی شد که مردم ایران به دولت خود می گویند: «حمایت از تروریسم را متوقف کن، کمک های میلیاردی به قاتلان و دیکتاتورها را متوقف کن.»

اما نماینده فرانسه در سازمان ملل کشور خود را از استراتژی آمریکا در قبال این اعتراضات دور کرد. فرانسوا دولاتر در مخالفت ضمنی با درخواست آمریکا برای برگزاری این نشست، گفت: «رخداد‌های چند روز گذشته در ایران هرچند نگران کننده است به خودی خود تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی محسوب نمی‌شود. باید مراقب هرگونه تلاش برای سوء استفاده از این بحران برای اهداف شخصی باشیم که نتیجه‌ای عکس آن چه انتظار می‌رود خواهد داشت.» وی در ادامه افزود: «توافقنامه هسته‌ای یکی از سنگ بنا‌های ثبات در کل خاورمیانه است.»

متیو ری کرافت، نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل تاکید کرد که کشورش کاملا به برجام پایبند است و آن را یکی از موفقیت های دیپلماتیک بزرگ اخیر دانست. وی گفت: «ما همه کشورهای عضو را تشویق می کنیم که به تعهدات شان پایبند باشند. یک ایران مرفه و باثبات به نفع همه ما است.»

وی خواستار برگزاری اعتراضات صلح آمیز در ایران شد و گفت که اغلب منافع مشروع امنیتی این کشور به روش هایی پیگیری می شوند که دیگران را به خطر انداخته و اقتصاد ایران را تضعیف می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر دنبال بهانه ندادن به آمریکا هستین بیکاری وفقرکم کمترکنیدراه حلشم اخراج حدود۱۴ملیون افغانی مهاجر که بیشترشان ای ایرانیارواشغال کردن

    • بدون نام

      جواب مردم رو باید بدید.دلتون به شکست آمریکا خوش نباشه. مردم کار میخان. فقر بیداد میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج