۶۵۹۳۲۱
۷ نظر
۵۰۰۲
۷ نظر
۵۰۰۲
پ

نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش می یابد؟

نرخ سود تسهیلات اعطایی بانک ­ها یکی از مهمترین متغیرهایی است که با توجه به ساختار تامین مالی بانک محور کشور، مورد توجه سیاستگذاران پولی و مالی برای افزایش رونق اقتصادی قرار دارد.

ایبنا: نرخ سود تسهیلات اعطایی بانک ­ها یکی از مهمترین متغیرهایی است که با توجه به ساختار تامین مالی بانک محور کشور، مورد توجه سیاستگذاران پولی و مالی برای افزایش رونق اقتصادی قرار دارد. توجه به این نرخ هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می­ کند که بدانیم سیاستگذار پولی (یعنی شورای پول و اعتبار) با ابلاغ سه بخشنامه در مورد کاهش نرخ­ های سود سپرده بانکی این هدف اساسی را دنبال کرده است.

این سه بخشنامه که در دی ­ماه ۹۴، شهریور ۹۶ و آذر ۹۶ به شبکه بانکی ابلاغ شده، بر روی کاهش هزینه تمام شده پول در بانک ­ها تمرکز کرده است. بر اساس بخشنامه ابلاغ شده در شهریور ۹۶، بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند سقف ۱۵ درصد را برای نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه ­گذاری مدت‌دار یک ساله و سقف ۱۰ درصد سالانه برای نرخ سود علی ­الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی رعایت کنند.

علاوه بر آن، بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود در آذر ماه در مورد انواع حساب ­های کوتاه‌مدت ویژه سه، شش و نه ماهه با توجه به سررسید شدن برخی از این حساب­ ها اعلام نمود که تمدید حساب ­های کوتاه‌مدت ویژه تا پایان سال جاری ممنوع است. البته بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌توانند در صورت تمایل، تقاضای خود را برای افتتاح حساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه برای سال ۱۳۹۷ توأم با نرخ‌های پیشنهادی با ارسال مدارک و مستندات توجیهی که متضمن نحوه انجام محاسبات مربوطه باشد، به بانک مرکزی ارسال و در صورت تأیید برآوردها و رعایت شاخص‌های نظارتی، اجازه افتتاح و تمدید این نوع حساب ­ها را خواهند داشت.

خلاصه ذکر شده فوق مجموعه اقدامات انجام شده سیاستگذار پولی برای کاهش هزینه تمام شده پول در شبکه بانکی است. به طور خلاصه این نرخ در بانک ­ها اساس و مبنای اصلی برای اعطای تسهیلات است. در برخی از کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، شاخصی مانند شاخص ( COFI (cost of fund ind وجود دارد که بر اساس این شاخص میانگین موزون نرخ بهره پرداخته شده به انواع حساب ­ها در انتهای هر ماه به شکل رسمی منتشر و آن را به عنوان هزینه تمام شده پول در نظر می ­گیرند.

نام اصلی این شاخص که در سه ایالت کالیفرنیا، آریزونا و نوادا محاسبه و اعلام می ­شود، شاخص هزینه تمام شده پول در منطقه یازدهم (۱۱th district cost of fund index) است. اگر چه بانک ­های کشور هیچ­گاه به شکل شفاف هزینه تمام شده پول را بیان نمی‌کنند، اما بر اساس اطلاعات موجود هزینه تمام شده پول در حال حاضر و در سال ۹۶ برای عمده بانک­ ها به خصوص بانک­ های خصوصی تقریبا معادل ۲۲ درصد است؛ این در حالی است که براساس آمار منتشر شده، میانگین موزون نرخ بازار بین ­بانکی به ۱۸ درصد رسیده است.

حال می­ توان مقداری با تامل بیشتر به این سوال پاسخ داد که نرخ سود تسهیلات بانکی تا چه مقداری و در چه زمانی می­ تواند کاهش یابد؟ برای پاسخ به این سوال دو پارامتر اساسی نرخ سود یعنی هزینه تمام شده پول در شبکه بانکی و صرفه ریسک اعتباری مشتری را به ­شکل همزمان باید در نظر گرفت.

میزان صرفه ریسک اعتباری مشتریان متاثر از دو پارامتر اساسی یعنی نوع مشتریان حقیقی و حقوقی است. همچنین توجه به این نکته بسیار با اهمیت است که در صورتی که مشتری حقوقی باشد، مسئله ­ای که موجب افزایش نرخ صرفه ریسک اعتباری می­ شود این است که آیا این قرارداد تسهیلاتی به نوعی برای تامین مالی یک پروژه به شکل مشارکت حقوقی بسته می ­شود یا خیر. زیرا در اینصورت این نوع قراردادهای اعطای تسهیلات به نوعی بلندمدت قلمداد شده و با توجه به بلندمدت بودن آن می­ تواند ریسک اعتباری بیشتری را به بانک تحمیل کند.

برای پاسخ­گویی به بخش دوم سئوال یعنی زمان طبیعی کاهش نرخ سود تسهیلات باید به سهم منابع بانک­ ها از انواع سپرده ­های مدت‌دار کوتاه‌مدت و بلندمدت توجه کنیم. در این رابطه اطلاعات منتشر شده در مورد خلاصه دارایی ­ها و بدهی ­های شبکه بانکی در شهریور ۹۶ تایید می­ کند که سهم سپرده­ های کوتاه‌مدت تقریبا ۳۵ درصد و سهم سپرده­ های بلندمدت تقریبا ۴۹ درصد است. بنابراین ترکیب کیک سپرده ­ها با توجه به اینکه سررسید اغلب سپرده ­های بلندمدت در شهریور ۹۷ است، اجازه کاهش پیش از موعد را در نرخ اعطای تسهیلات نخواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      تا بانکها سود وام ها رو کاهش ندن اقتصاد درست نمیشه فقط اسمش اسلامی هست یعنی چی اینهمه سود میگیرن>؟؟

    • بدون نام

      تسهیلات بانکی برای کیه بگو چه طوری باز پرداخت کنه با ماهی یک ملیون حقوق درماه اونم کسی که امنیت شغلی نداره

    • بدون نام

      نه بابا زشته فقط سود سپرده هارا کم کنین بانکها بیچاره اند

    • بدون نام

      نزول خوار ها

    • بدون نام

      انقدر کاهش بدهید که حتی برای اینکه پول مردم در بانک باشد از انها سود هم بگیرید که راحت شوید

    • بدون نام

      پس دیگرچه موقع من چندروزه ازیکی ازبانکهاباهزاربدبختی وبردن ضامن تقاضای وام شش میلیونی کردم که بعدازهزارمنت ورفت کامد یک میلیون ان رامسدود ویک میلیون وصدتومانش راهم بعنوان سودوبیمه کم کرده ومابقی راباسود پانزده درصد بیست وچهارماهه با بازپرداخت ماهی ۲۹۹۵۰۰ تومان دریافت که ازاین مبالغ ۴۸۰۰۰۰۰ تومانش بدست من رسیده که ظرف بیست وچهرماه بایدحدود ۱۳۰۰۰۰۰ سود بدهم یعنی سودپول مسدود ۺده راهم باید پرداخت کنم حال شمابگویید این روش وپرداخت وبازپرداخت یک بانک اسلامیه خودتون قضاوت کنیڋ

    • بدون نام

      سودرا بالا ببرید . اگر سود را پایین اورند دیگر پولی در بانکها ندارن یازم میرن دزدی . پس با پایین امدن سود طلا و دلار بالا میرود و ارزش پول وطنی پایین میاید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج