۶۶۱۴۳۸
۱۰ نظر
۵۰۴۹
۱۰ نظر
۵۰۴۹
پ

کسی از معترضان خیابانی، نپرسید دردتان چیست

روزنامه جهان صنعت - سجاد وجدانیان: در هفته اول دی‌ماه اعتراضاتی در واکنش به گرانی‌ها شکل گرفت. این اعتراضات که شروع آن از مشهد بود، به تدریج هم گسترش یافت و هم به خشونت کشیده شد. چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین‌المللی، افراد مسوول و غیرمسوول واکنش‌هایی نسبت به این ناآرامی‌ها داشتند.

روزنامه جهان صنعت - سجاد وجدانیان: در هفته اول دی‌ماه اعتراضاتی در واکنش به گرانی‌ها شکل گرفت. این اعتراضات که شروع آن از مشهد بود، به تدریج هم گسترش یافت و هم به خشونت کشیده شد. چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین‌المللی، افراد مسوول و غیرمسوول واکنش‌هایی نسبت به این ناآرامی‌ها داشتند. مهم‌ترین واکنش داخلی، راهپیمایی‌هایی بود که بعد از این اعتراضات طی چند روز انجام شد. در سال‌های اخیر پس از هر تجمع پرحاشیه که عموما پراکنده و متفرق بوده و با عباراتی چون خس و خاشاک یا جدیدا آشغال توصیف شده، یک راهپیمایی متمرکز و منسجم در محکومیت آن برگزار شده است.
به بیان دیگر در مقابل هر اعتراض انتقادی، ناآرام و بدون ساختار، یک تجمع ساختار‌یافته و حمایتی صورت گرفته و در آن به شدت اقدامات گروه اول به ویژه خرابکاری‌ها و زیان‌های حاصل محکوم می‌شود. با ملاحظه تفاوت موضوع اعتراضات و تجمع‌ها و اینکه دومی بسیار پررنگ‌تر از اولی اتفاق افتاده است، موضوع اصلی که سبب اعتراضات شده، کمرنگ می‌شود‌ مثلا در همین وقایع اخیر‌ اعتراض‌های انتقادی نسبت به وضعیت اقتصادی بود در حالی‌که موضوع راهپیمایی‌های حمایتی، محکوم کردن آشوب‌های ایجاد‌شده بود.
به طور مشخص هیچ‌گاه از راهپیمایان سوال نشد که آیا شما با اوضاع اقتصادی کنونی موافقید؟ حتی خبرنگارانی هم که به میان جمعیت رفتند، هیچ پرسشی در این‌باره نکردند و سوال‌هایی پرسیدند که پاسخ‌های آن قابل پیش‌بینی بود. در نقطه مقابل از معترضان- نه آشوبگران- هم پرسیده نشد نظر شما درباره اخلالگری در سطح ملی چیست؟ که خیلی بعید است آنها چیزی متفاوت از راهپیمایی‌کنندگان بگویند. لذا آنچه باقی می‌ماند، محکومیت هر ‌گونه اقدام علیه امنیت ملی است در حالی که موضوع اصلی وضعیت نامناسب اقتصادی بود. نتیجه دیگری هم که از مخدوش شدن صورت‌مساله حاصل می‌شود، یکسان شمرده شدن منتقدان و آشوبگران است.
با وجود تاکیدات چندین و چند باره مقامات مبنی بر جدا بودن حساب این دو، در عمل همه اقداماتی که انجام می‌شود، فقط علیه اخلالگران است و ‌جز چند خط وعده، هیچ اقدام مشخصی جهت تامین نظرات معترضان انجام نمی‌شود‌ و این‌گونه است که هم موضوع اعتراض و هم معترضان تا حادثه بعدی به فراموشی سپرده می‌شوند. انتظار می‌رود دولت این‌بار متوجه این موضوع باشد و بیش از هر چیز آسیب‌شناسی کند که چرا معترضانی که انتقاداتی بحق دارند، تمایلی به کسب مجوز ندارند؟ اگر اینها مجوز گرفتند، چگونه امنیت‌شان تامین می‌شود؟ چرا در جریان ناآرامی‌ها شبکه‌های مجازی حتی پس از فیلتر شدن، رهبر رسانه‌ای این تجمعات می‌شوند و اصولا رسانه ملی این وسط چه کاره است؟ کی وقت آن می‌رسد که فاصله عرش تا فرش آمار اعلامی و واقعیات زندگی مردم کاهش یابد؟ دولت باید به دنبال پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این پرسش‌ها باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درکشورماهنوز ظرفیت شنیدن خواسته های به حق مردم نهادینه نشده

    • بدون نام

      اصلا مگهمردم هم مهمن براتون مردم اصلا کین ؟این مردم بازنشستها وجوونای بیکارومجرد ومردم مالباخته. ومردم محروم وفقیروکارگر. که حقوق ناچیز میگیرن وهمیشه خدا شرمنده.

    • مرتضی

      هه هه!!! ای بابا دلت خوشه ها!!!!

    • بدون نام

      ...دردشکم داشتند

    • علی

      برای مردم راه های قانونی برای گرفتن حق و حقوق وجود داره که میتونن برود و پیگیری کنن نه توی خیابون ها بیان و به اموال بیت المال لطمه بزنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه بگید کدام راه

      • بدون نام

        اشتباه مثبت دادم

    • بدون نام

      متاسفم

    • بدون نام

      دقیقا

    • ناشناس

      کدوم راه شمابگو.خودت دستت توجیب مردمه کاسب تحریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج