۶۶۵۳۰
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

این وسایل را دور بریزید ...!

آیا می‌دانستید همه چیزهایی که در خانه شما هست تاریخ مصرف دارند؟ می‌دانید چه زمانی باید برای نو کردن وسیله‌ها هزینه کنید؟

این وسایل را دور بریزید ...!
مجله سیب سبز: آیا می‌دانستید همه چیزهایی که در خانه شما هست تاریخ مصرف دارند؟ می‌دانید چه زمانی باید برای نو کردن وسیله‌ها هزینه کنید؟

بهداشت یک خانه عامل مهمی برای حفظ سلامت افراد ساکن در آن است که البته به نظافت و تمیزکاری محدود نمی‌شود بلکه بخش بسیار مهمی از آن به دور انداختن لوازمی مثل دارو، مسواک و بالشت که تاریخ مصرف آنها گذشته ربط پیدا می‌کند. دانستن طول عمر مفید وسایل خانه بخش مهمی از بهداشت یک خانه است که باعث می‌شود شما سالم‌تر باشید، خواب راحت‌تری داشته باشید و از ابتلا به بعضی بیماری‌ها در امان بمانید و در کل زندگی سالم‌تر و بهتری داشته باشید.

دوست‌تان را هر ۱۰سال عوض کنید

تشک خود را هر ۵ تا ۱۰ سال حتما عوض کنید و یک تشک نو بخرید. بهترین و استانداردترین تشک‌های خواب حداکثر ۹ یا ۱۰ سال قابل استفاده هستند. بنا بر توصیه‌های موسسه ملی خواب، بهترین زمان برای استفاده از یک تشک ۵ تا ۷ سال است. نتایج یک مطالعه در دانشگاه اوکلاهاما نشان می‌دهد تقریبا تمام افرادی که جای خواب کهنه‌شان عوض می‌شود و روی تشک جدیدی می‌خوابند به مراتب کمتر دچار کمردرد شده و خواب راحت‌تری دارند.

این وسایل را دور بریزید ...!

زیر سری یک ساله

سالی یک‌بار بالشت خود را دور انداخته و یک بالشت نو بخرید. بهتر است بدانید که مو و چربی بدن شما بعد از یک سال خوابیدن روی بالشت به داخل آن نفوذ کرده و باعث آلودگی مواد داخل بالشت می‌شود که این خود زمینه‌اي مناسب برای رشد باکتری و ایجاد آلرژی و رشد جانداران ریزآلرژی‌زایی به‌نام کنه خانگی را فراهم می‌کند. البته این را هم بدانید که استفاده از روکش یا روبالشتی عمر بالشت را بیشتر می‌کند.

پارچ‌هایی که عمرشان خوب است

پارچ‌های تصفیه آب را می‌توانید کمی بیش از تاریخ مصرف آن نگه دارید. به گفته ریک آندرو، مدیر کنترل کیفیت شرکت بین المللی NSF که شرکت ناظر بر کیفیت و عملکرد فیلتر‌های آب در سطح بین‌المللی است، آن دسته از پارچ‌های تصفیه آب که موادی مثل سرب را هم تصفیه می‌کنند تا مدتی بعد از پایان تاریخ مصرف‌شان هم قابل استفاده هستند. پارچ‌های تصفیه آبی که دارای نشانگر زمان انقضا هستند (مثلا چراغ علامت‌دهنده) را می‌توان بیش از مدت توصیه شده استفاده کرد و این را هم بدانید که فیلتر‌های آنها هر بار به‌جای ۴ لیتر آب حدود ۵/۴ لیتر را تصفیه می‌کنند. پارچ‌هایی که این نشانگر را ندارند حتی مدت بیشتری قابل استفاده بوده و گفته می‌شود که می‌توان هر بار مقدار لیتر آب بیشتری را تصفیه كرد.

محلول نگهداری لنز را زود به زود عوض کنید

این محلول را بعد از ۳ ماه دور بریزید. دکتر لوئیز اسکلافانی، استادیار رشته چشم پزشکی دانشگاه شیکاگو می‌گوید به محض باز شدن در محلول نگهداری لنز این محلول در معرض باکتری‌های هوا قرار گرفته و ممکن است آلوده شود به ويژه اگر در آن به موقع گذاشته نشود یا در ظرف به شکلی باشد که محلول خارج شده دوباره به داخل ظرف برگردد.

قرص‌های ویتامین هم خراب می‌شود

ویتامین‌ها حداکثر تا ۲ سال قابل مصرف هستند. به گفته دکتر اوبرمیر، رئیس بخش تحقیقات موسسه مطالعاتی consumerlab.com آزمایشات بخش خصوصی و مستقل نشان می‌دهند که بیشتر قرص‌های ویتامین و مکمل‌های غذایی در صورتی که در هوای خشک و خنک نگهداری شوند تا ۳ سال قابل مصرف هستند. البته یادتان باشد اگر ویتامینی تاریخ انقضا ندارد حداکثر تا ۲ سال بعد از تاریخ تولید آن مصرف کنید به دلیل اینکه این ویتامین مدتی را هم در انبار یا مغازه بوده است.

تا ابد عمر می‌کند به‌شرطی که...

شما می‌توانید تخته گوشت خود را هیچ وقت دور نیندازید. البته به شرط اینکه آن‌را کاملا ضدعفونی کرده و تمیز نگه دارید تا باکتری‌هایی مثل E.coli روی آن رشد نکند. دکتر برندا ویلسون، استادیار رشته میکروبیولوژی از دانشگاه ایلنوز در این مورد می‌گوید: «تخته گوشت خود را هر زمان که دل‌تان خواست دور بیندازید. حتی تخته‌ای که پر از شیار شده است هم چنانچه بعد از هر بار استفاده خوب ضدعفونی شود تا هر زمان که بخواهید قابل استفاده است.» اما بهترین روش برای ضدعفونی كردن تخته گوشت این است که آن را با مایع ظرفشویی و آب داغ بشوييد و سپس در محلولی از یک لیوان سرکه سفید و ۴ لیوان آب به مدت ۵ دقیقه قرار دهید و بعد آب بکشید و با حوله کمی خشک کنید و در نهایت بگذارید در معرض هوا کاملا خشک شود.

قابل توجه خانم‌ها

برای جلوگیری از عفونت چشم ریمل خود را بعد از ۶ ماه استفاده دور بیندازید. اپلیکاتورهایی که در ریمل، خط چشم و سایه وجود دارد هنگام استفاده مرتبا در معرض باکتری‌های موجود در هوا قرار می‌گیرند که می‌تواند باعث ایجاد عفونت چشم شما شود. به گفته دکتر جان بی لی، رئیس تحقیقات انجمن محصولات نگهدارند و بهداشتی، بعد از ۶ ماه دیگر مواد نگه‌دارنده نمی‌توانند اثر باکتری‌ها را خنثی کنند. محصولات آرایشی مایع مثل کرم‌پودر که با چشم‌ها تماس ندارند را حتی می‌توان تا ۲ سال استفاده کرد. محصولات پودری و رژ لب نیز دارای مواد نگه‌دارنده‌ای هستند که می‌توان تا ۳ سال از آنها استفاده کرد.

این وسایل را دور بریزید ...!

پماد‌های پوستی‌تان را کی باید عوض کنید؟

پماد‌های ضد باکتری را تا يك سال می‌توان استفاده کرد و بعد از آن باید دور انداخته شوند. بعد از يك سال ممکن است این پماد‌ها سالم باشند اما ترکیب شیمیایی آنها تغییر می‌کند و در نتیجه تاثیر درمانی آنها کم می‌شود.

آب به شامپو نبندید

شامپوهای مخصوص ضد شوره سر را می‌توان تا ۳ سال استفاده کرد. بیشتر شامپوهای درمانی چنانچه دارای تاریخ انقضا نباشند تا ۳ سال قابل استفاده هستند. یادتان باشد که اضافه کردن آب به باقی‌مانده یک شامپو باعث رقیق شدن مواد نگهدارنده آن و در نتیجه کم شدن تاثیر شامپو می‌شود. پس بهتر است آن چند قطره آخر را دور بریزید.

عمرندارد

الکل طبی تاریخ مصرف ندارد. به گفته دکتر ابیگل سالیرز، استاد میکروبیولوژی دانشگاه النوی، در واقع الکل طبی تاریخ انقضا نداشته و می‌توان تا هر زمان که تمام شود از آن استفاده کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج