۶۶۷۴۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نامزدهای نهایی جایزه بوکر معرفی شدند

شش نامزد نهایی جایزه ادبی بوکر سال ۲۰۱۳ معرفی شدند و جومپا لاهیری یکی از آنهاست.

خبرآنلاین: شش نامزد نهایی جایزه ادبی بوکر سال ۲۰۱۳ معرفی شدند و جومپا لاهیری یکی از آنهاست.

نام شش اثر نهایی جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۳ دقایقی پیش (صبح سه‌شنبه به وقت بریتانیا) اعلام شد که نویسندگان انگلیسی زبان این آثار از سراسر نقاط دنیا هستند.

شگفتی‌ساز این دوره جایز بوکر النور کاتن، نویسنده جوان اهل نیوزلند است که رمانش با عنوان «ستارگان» (The Luminaries) در نیوزلند در دوران هجوم طلا می‌گذرد. بسیاری که از رمان اول کاتن به نام «تمرین» خوش‌شان آمده، از این کتاب ۸۳۲ صفحه‌ای هم تعریف کرده‌اند.

این نویسنده جوان باید با کولم تویبین کارکشته رقابت کند که با رمان بسیار کوتاه «انجیل به روایت مریم» نامزد شده است. تویبین تا حالا دو بار نامزد بوکر شده و با رمان «بروکلین» برنده جایزه کوستاه شده است.

جیم کریس که طرفداران خاص خودش را دارد نیز با رمان «درو» (Harvest) از میان فهرست ۱۳ نفره نامزدهای اولیه انتخاب شده تا خوره‌های کتاب نیز یک گزینه محبوب در میان نامزدهای نهایی بوکر داشته باشند. رمان درباره شهری بینام است. در این شهر تغییراتی شگرف رخ می‌دهد و مردم باید در شرایط جدید و عجیب و غریب‌شان سعی کنند به زندگی عادی بازگردند. جیم کریس از نام‌هاش آشنای بوکر است، او سال ۱۹۹۷ با رمان «قرنطینه» نامزد این جایزه شده بود.

شاید معروف‌ترین نامزد نهایی جایزه بوکر جومپا لاهیری باشد که با «زمین پست» (The Lowland) نامزد شده است. داستان این رمان بین کلکته و آمریکا می‌گذرد. لاهیری دو ملیتی است و همین به او کمک کرده در آمریکا و بریتانیا بسیار مشهور باشد. اولین کتاب او که مجموعه داستانی به نام «مترجم دردها» بود برنده جایزه پولیتزر شد. «مترجم دردها» و دیگر آثار لاهیری به فارسی ترجمه شده و بسیار پرفروش و محبوب بوده‌اند.

این نویسنده در توصیف روابط خانوادگی و تعلق خاطر به اشیاء و اشخاص مهارت دارد. داستان رمان جدید او درباره دو برادر است که در کلکته زندگی می‌کنند. یکی از آنها وارد گروهی شبه‌نظامی و بسیار خشن می‌شود و همین به شکلی تراژیک دو برادر را از هم دور می‌کند.

دو نامزد دیگر جایزه بوکر «ما به نام‌های جدید نیازمندیم» اولین رمان نووایولت بولاوایو است که داستان سردرآوردن دختر جوانی اهلی حلبی‌آبادهای زیمباوه از آمریکا را روایت می‌کند و «حکایتی برای زمان حال» (A Tale for the Time Being) نوشته روث اوزیک که داستان دختری دبیرستانی است که خودکشی کرده و پیدا شدن دفترچه خاطراتش در ساحل نقطه شروع رمان است.

در فهرست نهایی نامزدها جیم کریس با ۶۷ سال سن و کاتن با ۲۷ سال سن، به ترتیب سالمندترین و جوان‌ترین نویسنده هستند.

داوران این دوره جوایز بوکر رابرت مک‌فارلین، (رئیس هیئت داوران)، مارتا کندی مجری، رابرت داگلاس-فرهرست منتقد، ناتالی هیانز نتقد و استوارت کلی نویسنده هستند.

برنده جایزه ۵۰ هزار پوندی بوکر روز ۱۵ اکتبر معرفی می‌شود. امسال مصادف با ۴۵ سالگی جایزه بوکر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج