گرانی کرایه تاکسی‌های اینترنتی به بهانه برف!
۶۷۰۵۷۷
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
۵۵۴۶
موضوع افزایش قیمت‌ نامتعارف کرایه‌های تاکسی تا پیش از ورود چند استارت آپ بزرگ در حوزه کسب و کارهای اینترنتی به‌ویژه تاکسی های اینترنتی چندان به چشم نمی آمد اما حالا با افزایش ۵۰ درصدی هزینه سفر در اسنپ و تپسی توجه ها به این موضوع جلب شده است.
خبرگزاری ایسنا: موضوع افزایش قیمت‌ نامتعارف کرایه‌های تاکسی تا پیش از ورود چند استارت آپ بزرگ در حوزه کسب و کارهای اینترنتی به‌ویژه تاکسی های اینترنتی چندان به چشم نمی آمد اما حالا با افزایش ۵۰ درصدی هزینه سفر در اسنپ و تپسی توجه ها به این موضوع جلب شده است.

یکی از جدیدترین موضوعاتی که باید حقوق مصرف کننده در آنها رعایت شود بحث قیمت گذاری است؛ به طوری که در موارد متعدد و قوانین مختلف، از قانون حقوق مصرف‌کنندگان گرفته تا قانون نظام صنفی به آن اشاره شده است.

اگر در اولین روز بارش برفی که تهران را سفیدپوش کرد از سرویس‌ تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرده باشید احتمالا با پیامی مواجه شده‌اید مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی قیمت کرایه. افزایش قیمتی که امروز در پیامی مشابه به ۵۰ درصد رسیده؛ یعنی فقط به خاطر بارش برف در سطح شهر، هزینه حمل و نقل در تهران دو برابر افزایش داشته است!

این موضوعی بود که برای مصرف کنندگان، تجربه جدید افزایش عجیب قیمت ها در خدمات کسب و کارهای اینترنتی  را رقم زد؛ آن هم مشاغلی که قرار بود در بستر فضای مجازی و به عنوان مشاغل نوین، تجربه آسانی، شفافیت، سرعت و هزینه‌ای پایین‌تر را برای مصرف کنندگان به ارمغان بیاورند.

پیش از این محمود نوابی - رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان- با اشاره به موضوع قیمت گذاری کالا و خدمات خارج از گروه ۱ کالایی که شامل قیمت گذاری اجباری نیستند صراحتاً اظهار کرده بود که "افزایش ناگهانی بیشتر از ۳۰ درصد، افزایش قیمت نامتعارف به‌شمار می رود و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ملزم به بررسی آن است"؛ اما حالا با وجود آزادی عملی کسب و کارهای اینترنتی در افزایش قیمت‌ها این سوال مطرح می شود که چگونه نهادهای نظارتی قصد نظارت بر نحوه قیمت‌گذاری خدمات توسط این دسته از کسب و کارها دارند؟

از آنجایی که پیش از این سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده بود که وظیفه نظارت بر کسب و کارها به اتحادیه‌های مرتبط واگذار شده، قاعدتا اتحادیه تازه تاسیس کسب و کارهای اینترنتی متصدی اصلی نظارت بر این روند است.

در همین رابطه فرشاد وکیل زاده -دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی- در گفت‌وگو با ایسنا، نحوه قیمت گذاری های انجام شده را نادرست دانست و گفت: "بحث افزایش قیمت به جز محدودیت‌های قانونی، تخلف محسوب شده و جریمه دارد؛ به طوری که حتی ماده ۵۷ قانون نظام صنفی به موضوع گران‌فروشی  اشاره کرده است."

به گفته وی "شاید حتی افزایش قیمت کرایه تاکسی‌های اینترنتی با توجیه افزایش تقاضا صورت گرفته باشد، اما افزایش قیمت زمانی منطقی است که بتواند منجر به افزایش عرضه نیز بشود."

گرانی کرایه تاکسی‌های اینترنتی به بهانه برف!
 
هزینه تاکسی های اینترنتی روی دوش مردم

این عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی با تاکید بر این که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی نباید از موقعیت و جایگاه خود در بازار سوء استفاده کنند، توضیح داد: "متاسفانه یک کسب و کار اینترنتی مثل تاکسی‌های اینترنتی یا یک فروشگاه اینترنتی معروف، زمانی که خود را مسلط بر بازار می‌بینند قیمت خدمات و اجناسی که در فروشگاه خود عرضه می‌کنند را بالا می‌برند که این کار درستی نیست."

به گفته وی "یک کسب و کار موفق و منصف اگر یک یا دو روز در سال با بارندگی شدید مواجه شود، برای مجاب کردن رانندگان به سرویس دهی، تفاوت هزینه ها را از بودجه خود پرداخت می‌کند تا بتواند بازار را حفظ کند، نه اینکه با  افزایش نامتعارف قیمت، کل بار هزینه را بر دوش مصرف‌کننده بگذارد. البته این مواضع در جلسات اتحادیه نیز بیان می‌شود اما به نظر می‌رسد عزم جزمی برای رسیدگی به این مشکلات در اتحادیه وجود ندارد. مردم نباید اجازه ندهند که از اعتمادشان در این زمینه سوء استفاده شود."

با وجود اینکه دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی نیز کلید حل این مشکل را مردم می داند و از آنها می‌خواهد تا با طرح شکایت از این موارد به نهادهای ناظر، مطالبه گری کنند اما جای خالی نظارت بر کلیه صنوفی که حالا کسب و کارهای اینترنتی نیز به آنها اضافه شده و افزایش قیمت های غیر طبیعی دارند، کاملا احساس می‌شود؛ چرا که متاسفانه نهادهای ناظر مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نظارت بر صنوف را به دوش اتحادیه‌ها می گذارند و از پیگیری چنین مشکلاتی شانه خالی می‌کنند و اتحادیه ها نیز به دلایل مختلفی معمولا از پس این وظیفه قانونی بر نمی‌آیند که شاید از جمله این دلایل - مثلا در همین اتحادیه‌ کسب و کارهای اینترنتی - حضور صاحبان مشاغل فوق در هیات مدیرعامل اتحادیه‌ها باشد.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 8
در انتظار بررسی:0
United Arab Emirates
15:23 - 1396/11/11
شما یک شب قیمت ماشین روچند میلیون بالا می‌برید کسی نیست شکایت کنند حالا برای یک روز گرانی تاکسی ناراحت جیب مردم شدید
Netherlands
15:43 - 1396/11/11
الان قضیه ی تاکسی های فرودگاه ماست مالی شد یا نه؟
United States
16:29 - 1396/11/11
هزینه حمل و نقل در تهران دو برابر افزایش داشته است!!!!

از کی تا حالا 50 درصد شده دو برابر؟
Iran, Islamic Republic of
16:45 - 1396/11/11
بله یارو یه تصادف کنه باید ده برابرشو بده دکتر
Iran, Islamic Republic of
17:15 - 1396/11/11
نه داداش این وقت ترافیک و برفو بزار کم اون همه روزا که با تاکسی اینترنتی بخاطر بیکاری راننده ها. مجبورا شمارو مفتی جابه جا کنن ناراحتی استفاده نکن
Belgium
18:30 - 1396/11/11
من درخصوص تاکسی های اینترنتی که زیرقیمت بودن و یک جور توافقی کار کردن بحساب می آمدند نظری ندارم.
ولی در خصوص تاکسی هایی که زیر نظر تاکسیرانی و نرخ مصوب دارند این نرخ مصوب برای 365 روز سال با احتساب همه شرایط آب و هوایی در نظر گرفته شده و میانگین آن اعلام شده.
این طور نیست که راننده در گرما برای کولر درخواست کرایه اضافه کند ،
در بارندگی برای خطر تصادف ،
در ترافیک برای استهلاک،
اگر اینطور باشد پس نرخ مصوب تاکسیرانی فقط برای فصل بهار است در سرازیری وقتی که شیشه ها پایین است و پرندگان می خوانند.
Iran, Islamic Republic of
21:09 - 1396/11/11
اقا من خودم نه ماهه راننده اسنپم. به خدا ماشین صفرمو گزاشتم تو این کار . مسافر از آذری بردم تا مترو قلهک ده هزار تومن... خدا وکیلی با اتوبوس شرکت واحد میرفت بیشتر میشد!!!از طرفی از کی تا حالا پنجاه در صد شده دو برابر؟؟؟؟بعدشم تو این برف یه تصادف کنی دخل یه ماهتو باید بدی. به خدا باید اسمشو بزارن تاکسی مرسی. مسافر از زعفرانیه بردم ترمینال جنوب نه هزار تومن. به قران اگه میشد عکسشم میفرستادم. دوست عزیز که دلواپس این دو سه روز افزایش کرایه ها شدی سرت تو کدوم اخوره که داری حواس مردمو پرت میکنی
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج