۶۷۰۶۵۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

شاخص بورس تهران افت کرد

شاخص بورس آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه) را با افت ۴۲۴ واحدی و قرار گرفتن در جایگاه ۹۸ هزار و ۱۳۳ واحدی پایان داد.

خبرگزاری ایرنا: شاخص بورس آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه) را با افت ۴۲۴ واحدی و قرار گرفتن در جایگاه ۹۸ هزار و ۱۳۳ واحدی پایان داد.

در معاملات امروز ۹۸۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال در ۶۳ هزار و ۱۰۲ نوبت مبادله شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۱۳۵ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۴۵ واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، نیز ۳۴ واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر بخشی از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۵۳۲ واحد افت کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد، از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۴۱۱ واحد و شاخص بازار دوم بورس ۳۲۴ واحد پایین آمد.
در معاملات امروز، خودرو در صدر گروه های بورسی قرار گرفت؛ امروز در این گروه ۱۵۹ سهم به ارزش ۲۶۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش ۲۰۴ میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش ۱۸۴ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۱۸۳ میلیارد ریال جای گرفت.
گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۱۳۰ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، خودرو (ایران خودرو)، فولاد (فولاد مبارکه)، وامید (گروه سرمایه گذاری امید)، پارسان (نفت و گاز پارسیان) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) دارای بیشترین تاثیر منفی بر بورس بودند، اما شنف (نفت پارس)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) و آپ (آسان پرداخت پرشین) بیشترین تاثیر مثبت را گذاشته و مانع افت بیشتر شاخص شدند.

**بازار در انتظار اخبار مثبت
حسن امیری کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره افت شاخص در روزهای اخیر، اظهار داشت: روز سه شنبه عواملی که موجب رشد سریع شاخص در ماه های اخیر شد و آن را از حدود ۷۰ هزار به مرز ۱۰۰ واحد بالا کشید، اکنون وجود ندارند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) و نفت از مهم ترین دلایل رشد شاخص در ماه های اخیر بوده اند که تاثیر مثبتی را بر نرخ سهام شرکت های مرتبط با آنها در بورس بر جای گذاشتند.
امیری ادامه داد: کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی نیز باعث شده بود که قیمت نفت و کامودیتی ها تقویت شود.
وی به کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: اما اکنون قیمت نفت به حدود بشکه ای ۶۸ دلار و ۵۰ سنت کاهش یافته و از مرز روانی ۷۰ دلار فاصله گرفته است.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: ارزش دلار در بازارهای جهانی نیز در روزهای اخیر تقویت شده که کاهش قیمت طلا، نفت و کامودیتی ها را به دنبال داشته است.
امیری با بیان این که نرخ دلار در بازار ایران نیز که رشد قابل توجهی داشت، در حال حاضر در کانال ۴۵ تا ۴۶ هزار ریالی تثبیت شده است، اظهار داشت: اکنون بازار بورس، در انتظار اخبار جدید اقتصادی است تا مسیر خود را مشخص کند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل ماندگاری شاخص بورس در مرز ۱۰۰ هزار واحدی و ناتوانی در عبور از این مرز، گفت: رقم ۱۰۰ هزار واحد، یک مرز روانی برای بازار به شمار می رود که تاکنون شاخص به آن نرسیده است، بنابراین فعالان بازار سرمایه نسبت به آن احتیاط نشان می دهند.
امیری افزود: معامله گران بورس با رسیدن به نزدیکی کانال ۱۰۰ هزار واحدی تلاش کردند ریسک خود را کاهش داده و با فروش بخشی از سهام خود، سودهای کسب شده را حفظ کنند و منتظر روزهای آینده باشند.
وی با بیان این که فعلا رشد عمده ای را برای شاخص بورس نمی توان پیش بینی کرد، ادامه داد: آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرده است که قصد دارد تولید نفت خود را به پشتوانه نفت «شیل» افزایش دهد که این موضوع، تاثیر منفی بر قیمت های نفت خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر تغییر ارزش جهانی دلار بر نرخ کامودیتی ها اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت تضعیف ارزش دلار، قیمت نفت و کامودیتی ها دوباره رو به افزایش خواهد گذاشت.
امیری درباره چشم انداز بازار سرمایه نیز گفت: برخی تحولات بین المللی مانند روند اجرای برجام در ماه های آینده رخ خواهد داد که در وضعیت بورس ما تاثیرگذار خواهند بود.
وی اضافه کرد: همچنین قرار است گزارش های ۱۲ ماهه شرکت های بورسی نیز در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه منتشر شود، بنابراین، فعالان بورس تا مشخص شدن نتیجه این گزارش ها و تحولات بین المللی، گام های بعدی را با احتیاط بر خواهند داشت.
این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: البته پیش بینی می شود که شرکت ها، گزارش های خوبی را منتشر کنند که تاثیر مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: برخی از گروه های مهم بورسی که در ماه های اخیر، رشد قابل توجهی داشتند، هنوز برای رشد بیشتر فرصت دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج