۶۷۰۹۸۵
۸ نظر
۵۰۰۲
۸ نظر
۵۰۰۲
پ

جامعه تحمل دو شوک همزمان اقتصادی را ندارد

تابناک در گزارشی نوشت: روزهاست مردم به رغم اینکه خبرهای کاهش تورم را از دولت می‌شنوند،همیشه این پرسش در ذهنشان پدید می‌آید که چرا پایین رفتن تورم را در زندگی روزمره خود احساس نمی‌کنند و چرا خبری از رونق کسب و کارشان نیست و چرا آنها به جای اینکه سر کارشان باشند، خانه نشین شده و به سیل بیکاران پیوسته‌اند.

تابناک در گزارشی نوشت: روزهاست مردم به رغم اینکه خبرهای کاهش تورم را از دولت می‌شنوند،همیشه این پرسش در ذهنشان پدید می‌آید که چرا پایین رفتن تورم را در زندگی روزمره خود احساس نمی‌کنند و چرا خبری از رونق کسب و کارشان نیست و چرا آنها به جای اینکه سر کارشان باشند، خانه نشین شده و به سیل بیکاران پیوسته‌اند.

حتی گزارش‌های بانک مرکزی هم به خوبی این را نشان می‌دهد که سفره مردم کوچکتر شده و فعلا هم خبری از رونق نیست. مردم هم ازکوچکتر شدن سفرهایشان گلایه دارند. آنها می‌گویند که سیاست‌های دولت، هیچ نمودی در زندگی شان ندارد و علاوه بر اینکه شمار بیکاران خانواده‌شان بیشتر شده، هزینه‌های زندگی هم بالا رفته و قدرت خرید آنها به شدت کم شده است.

با این همه، همیشه دولت ها دلایل مختلفی را برای بالا بردن قیمت ها عنوان می کنند و با سیاسی کردن اقتصاد و معیشت، باعث می شوند تا سیاست های اقتصادی آن گونه که باید، اجرا نشود و همین امر باعث می شود تا تبعات آن جامعه را درگیر کند.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه نباید تصمیم های بودجه ای و اقتصادی با تصمیم و موقعیت های سیاسی آمیخته شود، ادامه داد: متأسفانه اقتصاد و بودجه کشور سیاسی است؛ به دلایلی مانند انتخابات در یک مقطع زمانی، افزایش قیمت حامل های انرژی صورت نگرفت، ولی اینکه بعد از انتخابات افزایش قیمت ها جبرانی لحاظ شود، به طور طبیعی مردم این موضوع را می فهمند و واکنش نشان می دهند.

نماینده کرمانشاه با اشاره به بحث حذف یارانه بگیران ادامه داد: جامعه این ظرفیت را ندارد که همزمان هم یارانه ها قطع و هم قیمت حامل های انرژی با افزایش روبه رو شود؛ بنابراین، در حال حاضر ظرفیت وارد کردن دو شوک همزمان به جامعه وجود ندارد.

مصری در ادامه با اشاره به تجربه افزایش قیمت حامل های انرژی در گذشته، تصریح کرد: باید توجه داشت، پول مابه التفاوت رشد نرخ حامل های انرژی در آن سالی که قیمت حامل های انرژی افزایش قابل توجهی یافت، از دو ماه قبل به حساب مردم واریز و به مردم این اطمینان داده شد که پول این افزایش قیمت به مردم پرداخت می شود، ولی باز در آن شبی که قیمت بنزین افزایش یافت، بعضی از جایگاه های سوخت آتش زده شد.

نماینده کرمانشاه افزود: باید به میزان شوک پذیری جامعه توجه شود؛ حتی در برخی اوقات شوک روانی از بابت برخی اقدامات اقتصادی به مردم منتقل می شود.

مصری گفت: اینکه یارانه حدود ۳۵ میلیون تن قطع شود و علاوه بر آن قیمت حامل های انرژی نیز با افزایش روبه رو می شود، به نظر بنده جامعه ظرفیت پذیرش دو شوک مذکور را ندارد؛ البته می توان از اشخاصی که مصرف بالاتری دارند، هزینه بیشتری گرفت.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: اگر دولت قانون مربوط به یارانه ها را به درستی اجرا و در چهار تا پنج سال گذشته یارانه ثروتمندان را حذف می کرد، دیگر نیازی نبود بگویم یکباره یارانه حدود ۳۰میلیون تن قطع می شود، حذف یارانه های نقدی نیازی به مصوبه مجلس ندارد و پیشتر در قوانین دایمی به دولت این اختیار داده شده که یارانه پردرآمدها را حذف کند.

مصری افزود: باید راهکاری پیدا کرد تا منابع مالی مورد نیاز دولت، تأمین شود، ولی اینکه هر وقت اصطلاحا کم بیاوریم، اولین فشار متوجه مردم شود، پذیرفته است. باید این موضوع بررسی شود که آیا نمی توانستیم در انجام هزینه های دستگاه های اجرایی سه قوه، مقداری از ریخت و پاش سلطنت مآبانه جلوگیری کنیم؟

نماینده مردم کرمانشاه مجلس شورای اسلامی افزود: نباید هر وقت در زمینه منابع مالی کم بیاوریم از مردم کمک بخواهیم، چون مردم تحمل فشار اقتصادی بالا ندارند؛ بنابراین، باید راه حلی یافت تا به مردم و به ویژه جامعه روستایی، فشار اقتصادی فشار وارد نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا شاهداست اصلاسفره ای برای پهن کردن برای مابهزنشستگان نمانده بجزشرمساری وملامت ازخانواده چیزی عایدمان نشده آقای نوبخت فقط حرف ووعده های پوچ کارش شده همین من نمیدؤنم واقعا خسته نشده ماهیچ تغییری راتااین ساعت چه قبل وچه بعدازبرجام حس نکرده ایم‌

    • راز

      نظر برای چی بدم ؟ مگه فرقی هم میکنه برای کسایی که تصمیم گیر هستن ؟ مسئو...... از خدا بی خبر خودشون همه چیز رو میدونن خوب و کامل . هر وقت بودجه مملکت رو خ...... و دیدن داره ته میکشه میگن چیکار کنیم حالا . بکشیم رو قیمتها بعد دوباره ......... شروع میشه .‌ خدایا فقط ظهور آقا میتونه کمک کنه همین .‌

    • بدون نام

      چه فایده برادر؟؟ سوارخر مراده و گوششم هنزفری گذاشته،،واسه کی میگی اینارا

    • بدون نام

      خوب یکی یکی بهمون شوک وارد کنید قبل عید بعد عید الان واقعا تحمل قبلمونو نداریم والااااااا

    • بی نام

      ایران خودمان را درست کنید .دل مردم را بدست بیارید . جای دوری نمیرود غریبه دوست نباشید .مردم کشورهای دیگر را دوست داشته باش ولی اول مردم خودت اول جیب مردم خودت اول مسکن مردم خودت وهمه چیز بعد اگر داشتی به عربها بده. اینطوری موفق میشی نه اون طوری.

    • تنها

      باید اون موقعه که جومونگ رفت گوگو ریو رو ساخت ماهم باهاش میرفتیم ایران دیگه جایی واسه موندن ما نداره نیازی هم به جون هاش نداره انگار

    • بدون نام

      چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است دست از ماجراجويي خارجي بردارند تا وضع بهتر شود

    • بدون نام

      چنان رونق اقتصادی کنم احتیاج به یارانه نباش کوپسبدتروبدترشده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج