۶۷۱۶۲۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

روی پرده جشنواره ٣٦

درباره فیلم بمب؛ یک داستان عاشقانه

دومین ساخته پیمان معادی با ترکیب درجه یک بازیگری و داستانی کنجکاوی‌برانگیز می‌تواند بمب جشنواره امسال باشد. فیلمی مهم از این‌رو که تن‌ها فیلم امسال است که یک فیلمساز مستقل آن را با مایه‌های جنگ و در سال‌های جنگ جلوی دوربین برده؛ بی این‌که نهادهای دولتی و حکومتی پس و پشت آن حضور داشته باشند.

شهروند: دومین ساخته پیمان معادی با ترکیب درجه یک بازیگری و داستانی کنجکاوی‌برانگیز می‌تواند بمب جشنواره امسال باشد. فیلمی مهم از این‌رو که تنها فیلم امسال است که یک فیلمساز مستقل آن را با مایه‌های جنگ و در سال‌های جنگ جلوی دوربین برده؛ بی این‌که نهادهای دولتی و حکومتی پس و پشت آن حضور داشته باشند.
درباره فیلم بمب؛ یک داستان عاشقانه
«بمب» انگار برای پیمان معادی اهمیت زیادی داشت و برای ساختنش زحمت بسیار کشیده و همان‌گونه که می‌گوید مخالفت‌های زیادی را هم تحمل کرده است. شاید هم به این دلیل باشد که وقتی فیلمبرداری بمب تمام شد، در پست اینستاگرامی‌اش نوشت: فیلمبردارى بمب تموم شد. مراحل پس از تولید فیلم هم که تقریبا به‌طور همزمان شروع شده بود رو به پایان است و به‌زودى فیلم آماده خواهد شد، اما لازم دونستم همین‌جا به همه کسانى که تمام تلاششون رو کردند تا این فیلم ساخته نشه، خسته نباشید و خداقوت بگم. مخصوصا به آنهایى که به دلایل واضح و اهداف شفاف براى این‌که در این دیگ چیزى برایشان نمی‌جوشید، سنگ‌اندازى و ایجاد مزاحمت‌هاى زیادى براى من و پروژه بمب کردند. بى‌شک همکاران، کارمند‌هایتان و صاحبانتان می‌دانند که شما به هیچ‌وجه کم نگذاشتید و کوتاهى نکردید و این‌که این فیلم امروز ساخته شد چیزى از ارزش‌هاى شما نزد آنان کم نخواهد کرد و اما از طرفى دیگر، از همه دوستانى که کمک کردند تا این فیلم به مرحله تولید برسه، صمیمانه تشکر می‌کنم. چه دوستان در وزارت ارشاد که با پیگیرى و راهنمایى‌هاى درست کمک کردند تا این فیلم با وجود همه دست‌انداز‌ها و مشکلات ساخته بشه و چه دوستان دیگرى که همه این ماه‌هاى اخیر پا به پاى من دویدند تا رویا‌هایمان را واقعى کنیم. از همه‌تان ممنون هستم و برایتان از خداوند سلامتى و دل‌ خوش آرزو می‌کنم.
«بمب» از جهاتی باید فیلم حساس و کنجکاوی‌برانگیزی شده باشد. فیلمی که از همان ابتدا، بی این‌که کسی فیلمنامه‌اش را خوانده باشد با اتهام ضد جنگ بودن مواجه می‌شود؛ فیلمی با ترکیب درجه یک بازیگری؛ فیلمی که در میانه راه تهیه‌کننده اسم‌ و رسم‌دارش را تغییر می‌دهد؛ فیلمی که...؛ فیلمی که داستانش در میانه سال‌های جنگ و در اوج بمباران‌های تهران، در روزهایی که با بیم و ترس می‌گذرد، روایت می‌شود.
در خلاصه داستانی که درباره فیلم به رسانه‌ها داده شده آمده: در میانه سال‌های جنگ و در اوج بمباران‌های تهران، روزگار با بیم و ترس می‌گذرد. اما عشق و دلدادگی و زندگی و امید، هراس ملموس مرگ را به فراموشی می‌سپارد؛ رفتگان در کلمات زندگان تکرار می‌شوند. مرگ، سوال مطلق است و عشق، ابهام مکرر. بمب؛ یک عاشقانه با کورسوی امیدبخش زندگی کار دارد نه با سیاهی مطلق مرگ.
اصولا در سال‌های گذشته بسیاری از رسانه‌های خاص برای فیلم‌های جنگی که با نظرات آنها مطابقت نداشت، از واژه ضد جنگ استفاده می‌کردند و جالب این‌که این ترکیب بهانه‌ای بود برای حمله به آثار و فیلمسازان؛ بدون تفکر به این‌که مگر ممکن است یک ذهن سالم و غیر بیمار ضد جنگ نباشد؛ که حالا با تمسک به آن عده‌ای را مورد انتقاد قرار می‌دهید؟ بنابراین هیچ بعید نیست که در این روزهای جشنواره، بمب پیمان معادی نیز با انگ ضد جنگ بشدت مورد هجوم قرار گیرد و این انتظاری است که یکی، دو ماه مانده به آغاز جشنواره با هجمه‌های یک‌سری از رسانه‌های خاص ایجاد شده است؛ که همان روزها با اشاره به مفهوم ضد جنگ فیلم بمب پیشنهاد کردند این فیلم به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر راه نیابد.

درباره «بمب» باید گفت که اول‌بار سه‌سال پیش بود که نام فیلمنامه بمب به نویسندگی پیمان معادی مطرح شد. آن روزها یادم است که خبری منتشر شد با این مضمون که پیمان معادی برای نگارش فیلمنامه بمب توانسته عنوان بهترین فیلمنامه جوایز آسیا پاسفیک را به خود اختصاص دهد. بعد از چندی؛ دقیقا از آغاز‌ سال جاری، بالاخره معادی «بمب» را جلوی دوربین محمود کلاری برد. معادی در این فیلم علاوه بر کارگردانی، به‌عنوان بازیگر این فیلم هم جلوی دوربین رفته است. در بمب علاوه بر پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور و شهروز آقایی‌پور ایفای نقش کردند. ارشیا عبداللهی، نیوشا جهانی و باران معادی هم به‌عنوان بازیگران کودک این فیلم سینمایی هستند. نکته مهم درباره این فیلم اما این‌که نه‌تنها «بمب» را می‌توان به‌طور بالقوه جنجالی‌ترین فیلم جشنواره امسال نامید که حتی می‌توان گام فراتر از این نکات گذاشته و این فیلم را فیلمی پرحاشیه که به تنهایی توانایی ایجاد بحران نیز در جشنواره دارد، قلمداد کرد و طبیعی است که اینها خود به تنهایی می‌تواند ارزش‌ها و اهمیت این ساخته پیمان معادی را بیشتر و بهتر جلوه دهد. فیلمی که مدیر فیلمبرداری‌اش محمود کلاری آن را بسیار دشوار نامیده و چنین توصیفش کرده است: به‌نظرم بمب فیلم بسیار قابل‌توجهی است چون به لحاظ فضا و حتی فیلمنامه، اثر خاصی است. فیلمنامه آن یکی از بهترین فیلمنامه‌هایی است که من در سال‌های اخیر خوانده‌ام و فکر می‌کنم فیلم خوبی از آن ساخته می‌شود. اگرچه ما در مقام کارگردانی فقط یک فیلم بلند از او دیده‌ایم اما معادی در مقام بازیگر با کارگردانانی از اصغر فرهادی گرفته تا مایکل بی همکاری داشته و در این حوزه تجربه کسب کرده است و البته با هوشی که او دارد، فکر می‌کنم کارگردان موفقی خواهد شد.

رکوردهای سنی برندگان سیمرغ جشنواره

پرویز پرستویی نخستین جوانی بود که جایزه سیمرغ گرفت. او در ۲۸سالگی برای بازی در فیلم دیار عاشقان از دومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۲ سیمرغ گرفت.
گلشیفته فراهانی نیز جوان‌ترین بازیگر زنی است که سیمرغ گرفته. او در ۱۴ سالگی برای بازی در فیلم درخت گلابی سیمرغ شانزدهمین جشنواره فیلم فجر را در‌ سال ۱۳۷۶ در بخش بین‌الملل گرفت.
رقیه چهره‌آزاد در ۸۱سالگی برای بازی در فیلم مادر سیمرغ گرفت و مسن‌ترین برنده این جایزه ‌است. از دوره سوم ۱۳۶۳ تا دوره ششم ۱۳۶۶ سن تمامی برندگان سیمرغ بالای ۴۰‌سال بوده ‌است.
مهدی اسدی در ۱۲سالگی دیپلم افتخار را برای بازی در فیلم بهار گرفت تا در دوره چهارم ۱۳۶۴ جوان‌ترین بازیگری باشد که تاکنون روی سن رفته‌ است. از دوره شانزدهم ۱۳۷۶ تا بیست‌وسوم ۱۳۸۳ حداقل یک بازیگر زیر ٣٠‌سال بوده که سیمرغ گرفته ‌است.
جوان‌ترین بازیگری که سیمرغ نقش اول را گرفته حسین عابدینی است. او برای بازی در فیلم باران در ۲۰سالگی سیمرغ دوره نوزدهم ۱۳۷۹ را گرفت.
بهرام رادان با گرفتن سیمرغ دوره بیست‌ودوم ۱۳۸۲ برای فیلم شمعی در باد دوم است.
جوان‌ترین بازیگر زنی که سیمرغ بازیگر اول را گرفته، ترانه علیدوستی است. او در ۱۸ سالگی برای بازی در فیلم من ترانه ۱۵‌سال دارم، سیمرغ دوره بیستم ۱۳۸۰ را گرفت.
باران کوثری در ۲۱سالگی در دوره بیست‌وپنجم ۱۳۸۵، میترا حجار در ۲۳سالگی در دوره هجدهم ۱۳۷۶، رویا نونهالی در ۲۴سالگی در دوره هفتم ۱۳۶۷ و مینا لاکانی در ۲۵سالگی در دوره سیزدهم ۱۳۷۳ در رده‌های بعدی قرار دارند.
محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی در فیلم قرمز تنها زوج سینمایی هستند که برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن ‌سال در یک فیلم شده‌اند.
پرویز پرستویی هم تنها بازیگری است که تا به حال توانسته دو‌سال پشت ‌سر هم (دوره‌های ۲۴ و ۲۳) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم‌های بید مجنون و به نام پدر به دست آورد.
این را نیز باید گفت که سیدعلی قائم‌مقامی تنها مدیر تولید سینماست که در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفته است. وی در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای مدیریت تولید فیلم‌های چ و رستاخیز جایزه گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج