۶۷۱۹۴۲
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

غرویان: آزادی بیان مورد مطالبه جامعه است

آیت الله محسن غرویان در واکنش به ممنوع المنبر شدن حجت‌الاسلام مهدی دانشمند، در پی انتقاد از مداحان گفت: در این مورد چون از جزییات دقیق اطلاعی در دست ندارم به‌طور خاص نمی‌توان قضاوت کرد اما به‌هرحال لازم است از سویی نیز تعادل در منبرها و سخنرانی‌ها رعایت شود. اما چیزی که می‌توان بر آن تأکید کرد این نکته است که عقلانیت باید حاکم باشد و آزادی بیان با حفظ عقلانیت در جامعه ما مورد مطالبه است.

رویداد ۲۴ نوشت: آیت الله محسن غرویان در واکنش به ممنوع المنبر شدن حجت‌الاسلام مهدی دانشمند، در پی انتقاد از مداحان گفت: در این مورد چون از جزییات دقیق اطلاعی در دست ندارم به‌طور خاص نمی‌توان قضاوت کرد اما به‌هرحال لازم است از سویی نیز تعادل در منبرها و سخنرانی‌ها رعایت شود. اما چیزی که می‌توان بر آن تأکید کرد این نکته است که عقلانیت باید حاکم باشد و آزادی بیان با حفظ عقلانیت در جامعه ما مورد مطالبه است.

خبر ممنوع المنبر شدن حجت‌الاسلام و المسلین «مهدی دانشمند» در کاشان بار دیگر نام این روحانی مطرح کشور را بر سر زبان‌ها انداخت. هفته گذشته رسانه‌ها به نقل از رئیس اداره‌ی تبلیغات کاشان نوشتند که این روحانی به دلیل آنچه که او «توهین و جسارت به مداحان، هیئات مذهبی و روحانیت» نامیده ممنوع المنبر است.

حجت‌الاسلام حسینی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان تأکید کرده است: حجت‌الاسلام مهدی دانشمند تا اطلاع ثانوی تحت هیچ عنوانی اجازه ندارد برای هیئات مذهبی کاشان منبر داشته باشد و در صورت تخلف برخورد قاطعانه خواهد شد و در این زمینه با هیچ‌کس تعارف نخواهیم داشت.

فارغ از همه مسائل و جهت‌گیری‌ها اصل آزادی بیان به‌عنوان یکی از اصول مصرح قانون اساسی و از ارکان مردم‌سالاری دینی برای همه شهروندان حق اظهارنظر را قائل شده است. از سویی شاکیان می‌توانند با طرح دعوی و اثبات حقانیت خود یک نفر را بر اساس قانون بنا به سخنان کذب یا هر عامل دیگری به دادگاه صالحه بکشانند و بر اساس قانون محاکمه و مجازات کنند و این مسئله با گرفتن حق آزادی بیان یک شهروند متفاوت است.

روز چهارشنبه نیز سایت عصر ایران در واکنش به این خبر نوشت: از چهل‌سالگی یک نظام حکومتی معمولاً به‌عنوان سن ثبات و بلوغ عقلی یاد می‌شود. هم ازاین‌روست که وقتی خبر می‌رسد که یک روحانی غیرسیاسی که صرفاً طرح دین می‌کند، ممنوع المنبر شده است، ضربه‌ای دیگر بر رکن «آزادی» وارد می‌آید که یکی از ارکان اربعه انقلاب اسلامی مردم ایران (استقلال، آزادی، جمهوریت، اسلام) در سال ۱۳۵۷ بود.

عصر ایران همچنین در ادامه نوشته است: می‌گویند که مهدی دانشمند گفته است که مردم دین خود را از مداحان و برخی روحانیون نگیرند. مگر نه این است که برخی مداحان و روحانیون دین را چنان عرضه می‌کنند که قبل از این‌که به دین‌داری مردم بینجامد، سخنانشان مستمسک کانال‌های ماهواره‌ای ضددین می‌شوند به‌گونه‌ای که بی‌هیچ شرحی، فقط فیلم حرف‌های آنان را پخش می‌کنند و می‌خندند؟!

آیت الله محسن غرویان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره ممنوع المنبر کردن حجت‌الاسلام مهدی دانشمند در پی انتقاد از مداحان گفت: به‌صورت کلی لازم است که وضعیت سخنرانی‌ها، تریبون‌های عمومی و منبرها سامان پیدا کند. در حال حاضر نظم و قاعده هماهنگی وجود ندارد. البته در این مورد چون از جزییات دقیق اطلاعی در دست ندارم به‌طور خاص نمی‌توان قضاوت کرد اما به‌هرحال لازم است از سویی نیز تعادل در منبرها و سخنرانی‌ها رعایت شود. اما چیزی که می‌توان بر آن تأکید کرد این نکته است که عقلانیت باید حاکم باشد و آزادی بیان با حفظ عقلانیت در جامعه ما مورد مطالبه است.

وی همچنین در این خصوص که در جلسات مذهبی مداحان از حاشیه به متن آمده و متن را به حاشیه رانده‌اند نیز افزود: این مطلب را بزرگان ما مانند آیت‌الله جوادی آملی به‌عنوان فیلسوف اسلامی، مفسر قرآن، فقیه و حکیم زمان مکرر فرموده‌اند که نباید مجالس مذهبی با محوریت مدح و مداحی برگزار شود. ایشان بارها تأکید کرده‌اند که باید عالمان محور مجالس مذهبی باشند. کسانی که درس خوانده‌اند، اسلام شناسند، حکیم‌اند، فقیه‌اند و مفسرند. نباید وقت جلسات مذهبی بیشتر به مداحی گرفته شود بلکه بیشتر وقت باید در اختیار عالمان باشد و خطبای عالم و فاضل به ایراد بحث بپردازند.

غرویان در ادامه تأکید کرد: منظور از این بحث همین است که مجالس مذهبی به شکلی باشد که وقتی مردم وارد جلسه‌ای می‌شوند با زمانی که از جلسه خارج می‌شوند تفاوت احساس کنند. به این معنا که درک کنند در این جلسه مطلب جدیدی آموخته‌اند و بر معلومات، اخلاق و معنویات آن‌ها افزوده شده است. ملاک این مسئله است و این مسئله نیز باید به دست علما و اسلام شناسان درس خوانده محقق شود.

محسن غرویان با انتقاد از اداره برخی جلسات مذهبی و رویه سیاسی برخی از مداحان گفت: البته در خصوص همه مداحان به یک شکل نمی‌توان حکم کرد. در میان مداحان نیز افراد فهیم، عاقل و متعادل داریم ولی وجود افراط و تفریط در مداحی‌ها هم قابل انکار نیست. برخی از مجالس مذهبی و مداحی‌ها بسیار رنگ سیاسی، حزبی، جناحی و گروهی می‌گیرد و این مسئله سبب‌ساز تفرقه و دودستگی شده و می‌شود. این مسئله را باید کنترل کرد. در سال‌های اخیر این گونه جلسات وجود داشته و دارد و باید توسط خود صنف مداحان و مدیران این صنف کنترل شود که این مداحان بیشتر به مسائل معنوی و اخلاقی بپردازند و این همه قضایای سیاسی را در کشور ملتهب نکنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیر دانا کشور اباد

    • بدون نام

      ازادی بیان یا ازادی کار وفعالیت مفید

    • بدون نام

      دانشمند روحانی درستگوخوبیه وچطوربه خودروحانی ومداح توهین کرده

    • زهرا

      جوک قشنگی بود خدایش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج