۶۷۳۳۷۷
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

گفتگوی با هنرمندان در خصوص د لایل بروز مصدومیت سر صحنه

صدا، دوربین، برانکارد؛ بازیگر مصدوم آماده است!

هر چند در بسیاری از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی برای حفظ امنیت جانی هنرپیشگان از بدلکاران خبره و آزموده برای صحنه‌هایی که احتمال وقوع حادثه می‌رود، استفاده می‌شود،   ولی گویا این نیز خود بار مالی و هزینه‌های اضافی برای پروژه‌ها محسوب می‌شود شاید  در این شرایط لزوم بیمه‌ای مختص هنرمند ان و رسیدگی و پیگیری بیشتر از سمت خانه سینما بیشتر حس می‌شود.

بانی فیلم: بهاره گل پرور: «-چرا نپرید ی آقای پیمان؟
-ارتفاع زیاده.
-همه چیز مرتبه نگران نباش.

-اگه د ست و پام بشکنه کی جوابشو میده؟
-خیال می کنه مارلون براندوئه! من از اولشم از این هنرپیشه خوشم نمیومد …» و هنرپیشه پایین می پرد  و به خاطر آسیبی می بیند  د یگر نمی تواند  به بازی اد امه د هد  و مجبور می شوند  بد لی برای بازیگر پید ا کنند.
این دیالوگهای کوتاه از فیلم «دو فیلم با یک بلیت» موضوع این روزهای سینمای ماست که باز هم بازیگری د ر اثر سانحه و آسیبی که سر صحنه فیلمبرد اری می بیند ، قاد ر به اد امه بازی د ر نقشی که آن را با د ل و جان بازی می کرد ه، نیست. الناز شاکرد وست اخیرا سر صحنه فیلم سینمایی «د و طبقه روی پیلوت» به کارگرد انی ابراهیم ابراهیمیان د چار سانحه شد  که با شکسته شد ن آن از ارتفاع کوتاهی زمین خورد ه و پس از اظهار د رد  د ر ناحیه کمر به بیمارستان منتقل شد . البته اکنون شرایط او بهتر است، ولی به هر حال آسیبی که به بازیگران سر صحنه فیلمبرد اری وارد  می شود  ممکن است جبران ناپذیر باشد.
صدا، دوربین، برانکارد؛ بازیگر مصدوم آماده است!
مسائلی از این د ست د ر سینمای ما اولین بار نیست که اتفاق می افتد  و کسی نمی د اند  چند  بار د یگر باید  اتفاقات این چنینی بیفتد  تا مسئولان و مد یران پروژه ها بیمه بازیگران و عوامل را جد ی تر بگیرند  و برای فرار از بار مالی احتمالی که برای پروژه د ر پی خواهد  د اشت شاهد  انتشار چنین اخباری د رباره هنرمند ان نباشیم.
هر چند  در بسیاری از پروژه های سینمایی و تلویزیونی برای حفظ امنیت جانی هنرپیشگان از بد لکاران خبره و آزمود ه برای صحنه هایی که احتمال وقوع حاد ثه می رود ، استفاد ه می شود  ولی گویا این نیز خود  بار مالی و هزینه های اضافی برای پروژه ها محسوب می شود . شاید  د ر این شرایط لزوم بیمه ای مختص هنرمند ان و رسید گی و پیگیری بیشتر از سمت خانه سینما بیشتر حس می شود.

البته خود  مد یران و صاحبان پروژه ها نیز می توانند  با د ر نظر گرفتن شرایط فیلمبرد اری و اینکه آیا آن فیلم مورد  نظر خطراتی برای هنرپیشگان د ارد  یا خیر و همچنین با استفاد ه د رست و بجا از جلوه های ویژه مید انی از بروز حواد ثی که سر صحنه رخ می د هد ، بکاهند .
د ر این گزارش با برخی از بازیگران که حواد ثی مشابه د ر سر صحنه برایشان اتفاق افتاد ه و اینکه د ر این شرایط چه باید  کرد ، گفتگو کرد یم که از نظرتان می گذرد .
***

کامبیز د یرباز:
بارها به من گفته اند  بدلکاری هایم را خودت انجام بده!
کامبیز د یرباز اعتقاد  د ارد  برخی اتفاقات سر صحنه اجتناب ناپذیر است و خود  بازیگر باید  شرایط را ارزیابی کند . با این حال مسئولان پروژه ها نیز باید  حساب شد ه عمل کنند  تا بروز اتفاقاتی از این د ست به حد اقل برسد.
کامبیز د یرباز د ر این خصوص به بانی فیلم گفت: به هر حال اتفاق است و امکان د ارد  برای هر کسی روی د هد . حتی ممکن است مثل اتفاقی که برای مرحوم پیمان ابد ی و یا علی سجاد ی حسینی (کارگرد ان) افتاد  پیش بیاید  که د ر اثر سانحه سر صحنه فوت شدند.
وی افزود: به نظر من د ر د رجه اول خود  بازیگران باید  حواسشان جمع باشد . بارها پیش آمد ه که حتی به خود  من گفته اند  که بد لکاری هایم را خود م انجام د هم. من اگر مثلا موتورسواری را بلد  باشم پیشنهاد  می د هم که خود م به جای بد لکار بازی کنم و پای عواقبش هم می ایستم ولی هر کجا احساس کرد م نمی توانم با تعامل با کارگرد ان به این نتیجه می رسیم که از بد لکار به جای من استفاد ه شود . مثلا د ر سریال «پشت بام تهران» نقش یک د اربست زن را بازی می کرد م، ولی بازی از ارتفاع طبقه سوم به بعد  واقعا برایم د شوار بود ، بد ین ترتیب بقیه طبقات را بد لکار بالا میرفت. این موضوعی است که خود  بازیگر باید  د ر د رجه اول مد یریت کند . اگر خد ایی نکرد ه هم پیش بیاید  بیمه های کاری د ر این خصوص هستند  و برخی پروژه ها عوامل را د ر طول کار بیمه می کنند . البته نمی د انم این پروژه ای که خانم شاکرد وست برایشان اتفاق افتاد ه، عوامل بیمه بود ه اند  یا خیر، ولی امید وارم د یگر از این اتفاقات برای بازیگران و عوامل نیفتد . به طور کلی به نظرم خود  شخص باید  مد یریت کند.
بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی ها» د ر مورد  برخی مد یران پروژه ها که به د لیل هزینه های اضافی که ممکن است برای پروژه د اشته باشد  از زیر بار بیمه فرار می کنند ، گفت: این هم یکی از مسائلی است خود  بازیگران نقش اصلی باید  د ر نظر بگیرند . یک سری افراد  د ر پروژه ها هستند  که می توانند  حرفشان را بر کرسی بنشانند . مثل بازیگران نقش اصلی و لید رها و یا مد یر فیلمبرد اری و صد ابرد اری. به نظر من این افراد  باید  حواسشان به بچه های تیمشان باشد . بازیگران هم حواسشان به سایر بازیگران باشد  تا از همان روز اول عوامل با طیب خاطر بیشتری سر صحنه حاضر شوند . باز هم کسی که بیمه باشد  به این معنی نیست اتفاقی برایش نمی افتد . بخصوص د ر صحنه هایی که اکت د ر آن اتفاق می افتد  و قرار است اتفاقات پرخطری د ر سکانس رخ د هد  فرد  باید  خود ش مد یریت کند.
بازیگر فیلم سینمایی «به نام پد ر» د ر مورد  تجربیات خود  د ر زمینه مصد ومیت سر صحنه گفت: د ر سریال «نابرد ه رنج» د ر سکانس و پلان آخر بعد  از ۱۳ ماه کاری، به جمجمه ام ترکش خورد  و یک هفته بستری شد م، د وران نقاهت را پشت سر گذاشتم تا بتوانیم آن پلان را د وباره بگیریم. من می توانم بگویم این ترکش یک میلی متر با کور شد ن و یا مرد ن من فاصله د اشت ولی کسی هم مقصر نبود . نمی توانم بگویم مقصر مسئول جلوه های ویژه بود . د ر آن زمان همه عوامل د ست به د ست هم د اد  و کمی هم عجله د ر روند  تولید  کار باعث شد  که تمرکز ها پایین بیاید  و چنین اتفاقی بیفتد . البته بیمه نبود م و ضرر مالی چند انی برایم ند اشت ولی بیشتر ضرر مالی بود  که آن هم خد ا را شکر برطرف شد.
وی اضافه کرد : با این حال د ر پروژه د یگری مثل فیلم سینمایی «د وئل» حضور د اشتم که ساعت ها و روزها آقای احمد رضا د رویش، امیر اثباتی(طراح صحنه و د کور) و محسن روزبهانی(مسئول جلوه های ویژه) برای صحنه های پرخطر وقت می گذاشتند  تا اتفاقی نیفتد ، بد ین ترتیب با آن حجم پرود اکشن -که یک پلان آن هم با کامپیوتر نبود  و همه آن انفجارها و اتفاقات کاملا مید انی واقعی بود - خونی از د ماغ کسی نیامد  چرا که بسیار حساب شد ه پیش رفتند.

***

نگار عابدی:
بیمه کردن بازیگر باید جزو قانون و مفاد قرارداد شود 
نگار عابد ی چند ین سال پیش د ر صحنه تئاتر آسیب جد ی د ید . او معتقد  است تضمینی برای سلامت بازیگران وجود  ند ارد. هیچکس هم جوابگو نیست، باید  بیمه کرد ن بازیگر جزو قانون و مفاد  یک قرارد اد  شود.
نگار عابد ی د ر این خصوص به بانی فیلم گفت: متاسفانه هیچ بیمه ای برای بازیگران وجود  ند ارد . از نظر مالی که هیچ تضمینی برای بازیگران وجود  ند ارد  و شاید  سه سال د یگر بتوانی با پروژه تسویه حساب کنید ، قرارد اد  به هیچ وجه به نفع طرف د وم نیست. کل آن قرارد اد  را وقتی می خوانی می بینی که به نفع طرف اول قرارد اد  است. جد ا از این موضوع هیچ چیزی به اسم بیمه برای بازیگران وجود  ند ارد ، بازیگر را د ر هر شرایطی به هر جایی می کشانند. همه چیز اهمیت د ارد  جز سلامت و جان بازیگر. د ر شرایطی که هیچ چیز سرجایش نیست، از بازیگر توقع د ارند  و بازیگر مورد  آسیب جد ی قرار می گیرد. این واقعا د رد آور است.
بازیگر فیلم سینمایی «سد  معبر» افزود : من نمی د انم کی قرار است به این قضیه ترتیب اثر د اد ه شود . د قیقا مثل یک کارگر به بازیگر نگاه می شود . نگاهی بسیار متفاوت از نگاهی که از بیرون به بازیگر می شود  و گویا د ر اوج شهرت است. ولی این د رخشش ها کاذب است. این بند گان خد ا را به عرش اعلی می رسانند  و یک د فعه زیر پای آنها را خالی می کنند.
تضمینی برای سلامت بازیگران وجود  ندارد . هیچ کس هم جوابگو نیست.
بازیگر فیلم سینمایی «یه حبه قند » با بیان اینکه برای اینکه خرج اضافی نکنند  از بد لکار استفاد ه نمی کنند ، عنوان کرد : حتی لباس بازیگر را طوری طراحی نمی کنند  که مناسب پاییز و زمستان باشد . وقتی کاری کلید  می خورد ، قطعا صحنه های خارجی و بیرونی خواهد  د اشت. طراح لباس این قصه و د استان باید  برای لوکشین های بیرونی فکری کند . د ر یکی از پروژه هایی که اخیرا کار کد م طوری به بازیگر لباس پوشاند ه شد ه بود  که د ر این سرما و برفهای یخ زد ه با یک لباس نازک باید  حضور پید ا می کرد . این اصلا د رست نیست. هیچکس ایراد ی به طراحی لباس نمی گیرد ، ولی کافیست که خطایی از بازیگری سر بزند  فورا مسخره خاص و عام می شود  هیچکس هم د فاعی نمی کند . این ها معضلاتی است که بازیگران د ارند  و با آن د ست و پنجه نرم می کنند.
وی د ر مورد  بیمه بازیگران گفت: فکر می کنم باید  یک گروه تشکیل شود  که همگی با هم همفکری کنند  و یک اتاق فکر از سمت بازیگران د رست شود . به نظر من این لازم است و هر چه سریع تر باید  تشکیل شود . من به طور فرد ی نمی توانم اقد امی کنم و این اقد ام باید  گروهی صورت بگیرد . باید  بیمه کرد ن بازیگر جزو قانون و مفاد  یک قرارد اد  شود.
عابد ی د ر مورد  تجربیات خود  د ر خصوص آسیب د ید گی سر صحنه گفت: سال ها پیش د ر صحنه تئاتر آسیب د ید م و عصب اورنال د ستم برید  و هنوز که هنوز است از مسئولان ناراحتم. عصب اورنال د ستم که با شیشه به زمین خورد ه بود م برید  و آسیب جد ی د ید ، نزد یک بود  که د ستم فلج شود . شانس آورد م که عمل جراحی موفقیت آمیزی د اشتم ولی باز هم د ست سابق برایم نمی شود . آن زمان به زور وارد  صند وق هنرمند ان شد یم و د ر عرض چهار یا پنج روز این کارها را انجام د اد یم. پولی به ما د اد ند  و عمل کرد م ولی چه کسی جوابگوی این است که من یک سری توانایی هایم را برای یک سری کارها از د ست د اد ه ام؟ شانس هم آورد  که د ست چپم و است و من هم راست د ست هستم. متاسفانه کسانی که د ر رأس کار قرار می گیرند  فقط به فکر پر کرد ن جیب خود  منافع شان هستند.

***

تینا آخوندتبار:
قطعا باید تبعات کار خوب را به جان خرید
تینا آخوند تبار، یکی از بازیگرانی است د ر سر صحنه فیلم «بی خوابی اسبها» از روی اسب افتاد  و از ناحیه پا د چار آسیب د ید گی شد . وی معتقد  است کسی که بخواهد  کار خوبی ارائه د هد  قطعا باید  اتفاقات و تبعات آن را هم به جان بخرد . البته مد یران پروژه باید  امنیت بازیگر را د ر پروژه شان تامین کنند.
تینا آخوند تبار، د ر خصوص تضمین امنیت جانی هنرمند ان د ر پروژه های سینمایی و تلویزیونی به بانی فیلم گفت: من از این د ید  به قضیه نگاه نمی کنم. به هر حال تفاق است و ممکن است برای هر کسی بیفتد ، کسی هم که نقشی را می پذیرد  باید  همه جوانبش را د ر نظر بگیرد . سر صحنه از این د ست اتفاقات ممکن است بیفتد  و کسی که نقشش را پذیرفته و د ر حال ایفای نقشش باشد  ممکن است برایش هر حاد ثه ای رخ د هد.
وی اد امه د اد : همچنین وقتی آن گروه شرایط را می سنجند  و می بینند  پرود اکشن شان سخت و طاقت فرساست، باید  یک تیم د رست و قوی کنارشان باشد  که تضمین سلامت و امنیت بازیگر را د اشته باشند . برای هیچ کاری هیچ تضمینی وجود  ند ارد ، اتفاق است و قطعا می افتد . کسی هم که بخواهد  کار خوبی ارائه د هد  قطعا باید  اتفاقات و تبعات آن را هم به جان بخرد . البته مد یران پروژه باید  امنیت بازیگر را د ر پروژه شان تامین کنند.
بازیگر سریال تلویزیونی «د ختران حوا» د ر مورد  این که آیا بهتر نیست د ر این شرایط از بد لکار استفاد ه شود ، افزود : من خود م د وست ند ارم بد لکار به جای من آن صحنه را بازی کند.
قطعا نظرات سایر بازیگران هم برایشان محترم است ولی من د وست د ارم نقشی که به من د اد ه شد ه را خود م بازی کنم و اگر بلد  هم نباشم ترجیح می د هم وقت بگذارم، آن کار را یاد  بگیرم و خود م انجام د هم.
آخوند تبار د ر خصوص لزوم بیمه بود ن هنرمند ان د ر این شرایط گفت: قطعا اگر بازیگران بیمه باشند  خیلی بهتر است. یک سری مسائل است که مختص بازیگر است، ولی متأسفانه د ر ایران وجود  ند ارد  اگر بود  شرایط خیلی بهتر می شد . خود م د وست د ارم بیمه د اشته باشم و عضو جایی باشیم. جایی که به آن تکیه کنیم و بتوانیم حرف هایمان را به آنجا بگوییم به شد ت لازم است. ولی هنوز د ستمزد  یکی از کارهایم را نگرفته ام و چند ین میلیون به من بد هکار هستند . نمی توانستم هم به جایی شکایت کنم.می د انستم اگر شکایت هم کنم آن آقا فیلمش را د ر شبکه خانگی ارائه د اد ه و پولش را تمام و کمال گرفته و د ستم به جایی بند  نیست. طبیعتا اگر جایی باشد  که این مسائل را پیگیری کند  و حرف د ل هنرمند ان را بزند  خیلی خوب است. به نفع بازیگران است و هم تضمینی برای کار ما وجود  د ارد . بیمه هم یکی از این مسائل است.
بازیگر فیلم سینمایی «هر چی خد ا بخواد » د ر مورد  اینکه خانه سینما چه کارهایی می تواند  انجام د هد ، گفت: تاکنون پیش نیامد ه اتفاقی بیفتد  و پیگیری کنم که خانه سینما د ر این خصوص چه کار می تواند  بکند  ولی آد م های زیاد ی را می شناسم که عضو خانه سینما هستند  و مشکلات زیاد ی از قبیل د ستمزد های پرد اخت نشد ه د ارند .

وی د ر مورد  اینکه پس از مصد ومیت سرصحنه چه رسید گی هایی د ر این خصوص شد  اضافه کرد : سر صحنه فیلمبرد اری د ر شمال بود  و من از اسب افتاد م. مرا به بیمارستان و د ست و پایم را گچ گرفتند  و مجبور شد یم چند  روز استراحت کنیم. پس از آن پلان های مرا یک جور د یگری گرفتند  و چون نمی توانستم بایستم پلان های مرا به صورت نشسته گرفتند . با تمام این اوصاف رسید گی هایی که صورت گرفت راضی کنند ه بود .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج