جاباما
۶۷۷۶۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

چرا جنتی حرف جنجالی اش را پس گرفت؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی علت پس گرفتن حرفش مبنی بر برداشتن ممیزی قبل از چاپ توضیح داد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی علت پس گرفتن حرفش مبنی بر برداشتن ممیزی قبل از چاپ توضیح داد.

علی جنتی مبنی بر این‌که گفته بودید ممیزی قبل از چاپ را برمی‌دارید، اما اخیرا حرف‌تان را پس گرفته‌اید، آیا فشار‌هایی از جاهای مختلف برای تغییر نظر شما صورت گرفته است یا خیر، گفت: در گذشته هم گفتیم ممیزی قبل از چاپ را برمی‌داریم و نگفتیم که کلا ممیزی را برمی‌داریم و اصلا نباید باشد. گفتیم آن را به بعد از چاپ منتقل می‌کنیم تا این‌که آثار برای یک سال معطل مجوز نشوند. گفتیم این را خود ناشران با توجه به آشنایی که به قانون دارند، می‌توانند خودشان انجام دهند و چون خودشان بر روی این مسأله کار کرده‌اند، دیگر نیازی به ممیزی ما ندارد.

او ادامه داد: اما این‌که ما تصمیم گرفتیم ممیزی قبل از چاپ بماند، به دلیل واکنش ناشران به این موضوع بود. ناشران احساس‌شان این بود و آن را به شکل‌های مختلف اعم از نامه و مقاله‌هایی در رسانه‌ها نشر دادند‌. از طرف آن‌ها قابل پذیرش نبود که ممیزی به ناشران واگذار شود.

جنتی درباره این‌که‌ آیا با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران دیداری داشته و در این‌باره صحبت کرده است‌، حرفی نزد و در پاسخ به این سؤال که آیا به دلیل اعمال‌ فشارهایی حرفش را پس گرفته است، اظهار کرد: هیچ فشاری از هیچ کجا وارد نشده است.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به این سؤال که نگرانی ناشران ناشی از شفاف نبودن قوانین ممیزی بوده که مسؤولیت این موضوع را نپذیرفته‌اند، متذکر شد: به هیچ وجه نمی‌توانیم قانون را آن‌قدر شفاف کنیم که دیگر هیچ‌گونه اعمال سلیقه‌ای در آن صورت نگیرد. خود ما هم که قانون دست‌مان است، باید دائما مراقبت کنیم که منجر به اعمال سلیقه شخصی نشود. دو نفر که یک کتاب را بررسی می‌کنند، هر کدام با سلیقه‌ای آن را می‌خوانند و این نیاز به مراقبت زیاد دارد تا کسانی که اهل این کار هستند و اطلاعات کافی دارند، آن‌ها بتوانند کتاب را بررسی کنند که تا اندازه‌ای از اعمال سلیقه شخصی جلوگیری شود.

جنتی در واکنش به این سؤال که حرف شما مبنی بر ادامه یافتن اعمال سلیقه در ممیزی کتاب خواهد بود، تصریح کرد: ممکن است هر کسی از قانون چیزی را برداشت کند. قانون اکنون در حد خودش شفاف است، ولی هر اندازه هم که شفاف باشد، باز در عین حال ممکن است سلیقه‌ای اعمال شود. شما یک رمان را دست دو نفر بدهید، نوع قضاوت‌های آن‌ها درباره آن اثر فرق دارد. ما باید سعی‌مان را بکنیم از افراد فرهیخته، شایسته،‌ اهل فضل‌، در رشته‌های مختلف تاریخ،‌ جغرافیا‌، فلسفه‌، کتاب کودک‌ و در تخصص‌های مختلف کمک بگیریم.

او همچنین درباره انتخاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: هنوز درباره انتخاب معاون فرهنگی به نتیجه نرسیده‌ام. به خاطر حساسیتی که این حوزه دارد و بسیار مهم است و مشکلات بحث کتاب به این حوزه برمی‌گردد، باید یک فرد کاملا آگاه‌، دانشمند و فرهیخته‌ این‌جا منصوب شود که ما دیگر دغدغه‌ای نداشته باشیم. با وسواس برخورد می‌کنیم و به نظرم این دقت بهتر از این است که ما با سرعت عمل کنیم و بعد دچار مشکلات بیش‌تر شویم.

وزیر ارشاد همچنین درباره این‌که آیا ترجیح می‌دهد از یک نویسنده آگاه به زیر و بم چاپ و نشر در معاونت فرهنگی استفاده کند یا آن‌طور که در دیدار با علما گفته‌، می‌خواهد یک روحانی را معرفی کند‌، اظهار کرد: این دو تا با هم قابل جمع است و می‌تواند یک شخصیت روحانی - حوزوی باشد و دستی هم بر قلم داشته باشد. این‌ها با هم منافاتی ندارند.

جنتی در ادامه درباره تولید داخلی کاغذ گفت؛ تلاش زیادی می‌شود از ظرفیت کارخانه‌های موجود حداکثر استفاده شود، چون برخی از این کارخانه‌ها پایین‌تر از ظرفیت‌شان کار می‌کنند. کاغذی که در داخل تولید می‌شود، کاغذ رل است که برای روزنامه‌ها استفاده می‌شود، برای چاپ کتاب نیاز به وارد کردن کاغذ از خارج است. در این مرحله وارادت کاغذ تا چند سال دیگر اجتناب‌ناپذیر است. باید تلاش کرد تا کارخانه‌ی کارون راه‌اندازی شود، اما برای این کار باید سرمایه‌های بخش خصوصی را وارد این کار کنیم. دولت نمی‌تواند در شرایط فعلی تصمیم‌گیری کند.

وزیر ارشاد درباره‌ بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم گفت: باید بروید از معاونت مطبوعاتی (حسین انتظامی) بپرسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج