۶۸۴۰۵۷
۳۷ نظر
۵۰۰۷
۳۷ نظر
۵۰۰۷
پ

بیشترین دلیل گرایش به «ازدواج موقت» در ایران

روزنامه شهروند نوشت: یافته‌های یک پژوهش که درباره ٢١٦ نفر انجام شده، نشان می‌دهد که ٨٤/٣٦‌درصد پاسخگویان زیر سن ۱۸ سالگی، ازدواج موقت را تجربه کرده‌اند بیشترین دلیل گرایش مردان به ازدواج موقت نیازهای جنسی با ۶۱‌درصد است و پس از آن نیازهای عاطفی با ۳۱/۱درصد و نیازهای مادی با ۸/۹ درصد، در اولویت دوم تا سوم نیازهای جامعه آماری مردان قرار دارند. اما مسأله برای زنان متفاوت است و مهمترین عاملی که‌ آنها را به ازدواج موقت وا می‌دارد، نیازهای عاطفی با ۸۱/۳۴‌ درصد است. پس از این عامل نیازهای جنسی و مادی با ۹/۳۳‌درصد از عوامل دوم و سوم تن دادن زنان به ازدواج موقت است.

روزنامه شهروند نوشت: یافته‌های یک پژوهش که درباره ٢١٦ نفر انجام شده، نشان می‌دهد که ٨٤/٣٦‌درصد پاسخگویان زیر سن ۱۸ سالگی، ازدواج موقت را تجربه کرده‌اند بیشترین دلیل گرایش مردان به ازدواج موقت نیازهای جنسی با ۶۱‌درصد است و پس از آن نیازهای عاطفی با ۳۱/۱درصد و نیازهای مادی با ۸/۹ درصد، در اولویت دوم تا سوم نیازهای جامعه آماری مردان قرار دارند.

«آخه آدم توی این سن چی می‌فهمه؟! یه روز از مدرسه اومدم خونه، گفتن تو باید با این ازدواج کنی. دیگه هم مدرسه نرفتم. من می‌گم یه ذره پخته‌تر شی. اگه نه، زبون مرد روت درازه. هر چی می‌گه باید گوش کنی تا بچه‌ای.» این توضیحات نوجوان ۲۲ ساله‌ای است که اکنون ساکن مشهد است. او در ۱۲ سالگی به صیغه محرمیت همسر کنونی‌اش در‌آمده و در همین سال‌ها تلاش کرده به جای کودکی‌کردن، دل همسرش را به‌دست آورد. این زن یکی از ۲۱۶ نفری است که «کامیل احمدی» برای پژوهشی مردم‌شناسانه درباره صیغه محرمیت و ازدواج موقت در ایران با او گفت‌و‌گو کرده است؛ تحقیقی جامع که اطلاعات تازه‌ای درباره این موضوع و همچنین تأثیر آن در گسترش ازدواج کودکان در ایران دارد.

این پژوهش با عنوان «خانه‌ای روی آب» عصر دو روز پیش در انجمن حمایت از حقوق کودکان رونمایی شد و در کنار آن، فعالان حوزه کودک از راه‌های مقابله با ازدواج کودکان سخن گفتند و «طیبه سیاوشی»، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون زنان هم به تشریح تلاش‌های این فراکسیون برای وضع قوانینی جهت کنترل این موضوع سخن گفت. علاوه‌بر این احمدی اطلاعات تازه‌ای از نتایج این پژوهش را مطرح می‌کند و می‌گوید که بیش از ۶۱‌درصد پاسخگویان پیشینه خانوادگی در زمینه ازدواج موقت نداشتند؛ عدد و آماری که حکایت از گسترش صیغه محرمیت در ایران دارد.

نتایج پژوهشی درباره صیغه محرمیت در تهران مشهد و اصفهان

احمدی مردم‌شناسی است که پیش از این و در پژوهش‌هایی به بررسی «ازدواج زودهنگام کودکان در ایران» و همچنین «ختنه زنان در ایران» پرداخته است. او در کار جدید خود سراغ صیغه محرمیت که به عقیده او جاده‌صاف‌کن ازدواج موقت است، رفته است. این مردم‌شناس با استفاده از رویکرد کیفی و کمی و بکارگیری روش زمینه‌یابی، این پدیده را به‌طور جامع در سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان در ‌سال ٩٦- ١٣٩٥مطالعه کرده ‌‌است که نتایج آن اطلاعات تازه‌ای از این موضوع را آشکار می‌کند. او در توضیح روش تحقیق خود می‌گوید: «به‌ دلیل حساسیت فرهنگی و دینی موضوع پژوهش و دشواری دسترسی به نمونه‌ها، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. اشباع نظری پس از انجام ۱۰۰مصاحبه به دست آمد و برای اطمینان بیشتر، مصاحبه‌های بیشتری صورت گرفت. پس از انجام ۲۱۶ نفر مصاحبه، درباره اشباع نظری و جامعیت پژوهش به اقناع رسیدیم. از مجموع ۲۱۶ نفر مطالعه‌شده، ۳۵‌درصد مرد و ۶۵‌درصد زن بودند. همچنین به منظور غنی‌تر کردن مطالعه با کارشناسان مذهبی و فقیهان، کارشناسان حقوقی و وکلا و دفاتر ثبت ازدواج و طلاق هم گفت‌و‌گو کردیم.»

بیشترین دلیل گرایش به ازدواج موقت

یافته‌های این پژوهش که به گفته پژوهشگر آن فارغ از هرگونه پیشداوری انجام گرفته، دلایل مختلفی را برای ازدواج موقت بیان می‌کند؛ عوامل اقتصادی، روانی و جنسی از علت‌های اصلی و زمینه‌ای ازدواج موقت هستند. نتایج این تحقیق که نسخه‌ای از آن در اختیار «شهروند» قرار گرفته، نشان می‌دهد دلایل این ازدواج برای زنان و مردان متفاوت است و بیشترین دلیل گرایش مردان به ازدواج موقت نیازهای جنسی با ۶۱‌درصد است و پس از آن نیازهای عاطفی با ۳۱/۱درصد و نیازهای مادی با ۸/۹ درصد، در اولویت دوم تا سوم نیازهای جامعه آماری مردان قرار دارند؛ اما مسأله برای زنان متفاوت است و مهمترین عاملی که‌ آنها را به ازدواج موقت وا می‌دارد، نیازهای عاطفی با ۸۱/۳۴‌ درصد است. پس از این عامل نیازهای جنسی و مادی با ۹/۳۳‌درصد از عوامل دوم و سوم تن دادن زنان به ازدواج موقت است.

بیش از ۶۰‌درصد پاسخگویان پیشینه خانوادگی ازدواج موقت ندارند

یکی از پرسش‌های جدی درباره ازدواج موقت و صیغه محرمیت، نوع و سبک زندگی خانواده‌هایی است که تن به چنین ازدواجی می‌دهند و آیا این اتفاق به‌عنوان یک فرهنگ منتقل می‌شود؟ نتایج پژوهش احمدی تا اندازه‌ای به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و نشان می‌دهد که ۶۱/۱۸‌درصد پاسخگویان با پرسش‌های او، پیشینه خانوادگی در زمینه ازدواج موقت نداشتند و تنها در ۳۸/۸۱‌درصد چنین سابقه‌ و پیشینه‌ای وجود داشته است. احمدی درباره این نتایج به «شهروند» می‌گوید: «سابقه ازدواج موقت/صیغه محرمیت در خانواده یکی از عوامل اساسی در تداوم آن است. در برخی خانواده‌ها که لزوما مذهبی نیستند، درصورتی که این رفتار در میان اعضای خانواده مشاهده شده باشد، به‌عنوان هنجاری پذیرفته‌شده در میان سایر اعضای خانواده تکرار می‌شود. براساس نظریه یادگیری اجتماعی، اعضای خانواده از طریق یادگیری و الگوپذیری این نوع رابطه زوجیت، بدون توجه به آثار و پیامدهايی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، آن را به‌عنوان راهکاری برای تأمین نیازهای جنسی خود، منطقی و درست تلقی می‌کنند» اما این‌که ‌درصد بالایی از پاسخگویان به این پژوهش، سابقه خانوادگی درباره ازدواج موقت نداشتند، می‌تواند به معنای افزایش این پدیده هم باشد.

ازدواج موقت؛ تسهیل‌ کودک‌- همسری

پژوهش احمدی نتایجی دارد که خود این پژوهشگر آن را پدیده این تحقیق می‌داند: «در این پژوهش عشرت‌طلبی و تسهیل کودک - همسری به‌ عنوان پدیده محوری ازدواج موقت صیغه محرمیت شناسایی شد.» او در توضیح این نتایج می‌گوید: «همان طور که مشخص شد، ازدواج موقت را معمولا مردان متمول، برای زندگی موازی و به دلیل تنوع‌طلبی و کامجویی بیشتر و رفع نیاز جنسی انجام می‌دهند. همچنین در خانواده‌های سنتی و مذهبی، صیغه محرمیت برای دختران و پسران نوجوان و کودکان به منظور تنظیم رفتار جنسی فرزندانشان به ‌عنوان راهکار شرعی و قانونی انتخاب می‌شود.» او می‌گوید كه شرایط سخت قانونی ارتباط دختر و پسر هم یکی دیگر از دلایل ازدواج موقت است: «براساس مشاهدات میدانی و مصاحبه‌ها مشخص شد، برخی از جوانان که گاه حتی استقلال مالی هم ندارند، به منظور رهایی از مشکلات قانونی ارتباط دختر و پسر نامحرم در محیط‌های عمومی جامعه ایران، ساده‌تر‌شدن تهيه مكان و رزرو هتل و... از صیغه استفاده می‌کنند، در حالی ‌که اعتقادی به آن ندارند و الزامات آن مانند نگه‌داشتن عده را رعایت نمی‌کنند.» یافته‌های کمّی این پژوهش نشان می‌دهد که ٨٤/٣٦ درصد (نزدیک به ٣٧ درصد)‌ از پاسخگویان زیر سن ۱۸ سالگی، ازدواج موقت را تجربه کرده‌اند که این آمارها نشان می‌دهد ‌درصد چشمگیری از صیغه‌های محرمیت و ازدواج‌های موقت زیر ۱۸‌سال صورت گرفته و زمینه کودک - همسری را تسهیل کرده است.

علاوه‌بر این، احمدي با اشاره به ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به ۱۳‌سال تمام و پسر قبل از رسیدن به ۱۵‌سال تمام شمسی را منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح می‌داند، توضیح می‌دهد: «علی‌رغم وجود این ماده قانونی در بسیاری از موارد، صیغه محرمیت که همان ازدواج موقت است و تفاوتی در بعد شرعی و قانونی با هم ندارد، حتی زیر سن قانونی جاری می‌شود.»

تبعات ازدواج موقت درباره کودکان

نتایج تحقیق احمدی نشان می‌هد که نزدیک به بیش از ۳۶‌درصد افرادی که اقدام به ازدواج موقت یا صیغه محرمیت می‌کنند، کمتر از ۱۸‌سال دارند. او درباره تبعات این موضوع هم می‌گوید: «این صیغه محرمیت تبعاتی دارد که اصلی‌ترین آنها تسهیل‌کردن پدیده ازدواج کودکان است. یکی از موارد متعددی که معمولا اتفاق می‌افتد این است که این کودکان زمانی که با هم محرم می‌شوند، وارد ارتباط جنسی قبل از ازدواج می‌شوند و خانواده پس از اطلاع از این وضع مثل آگاهی از دست‌دادن بکارت و یا بارداری احتمالا دو راهکار را پیش می‌گیرد؛ سقط جنین یا این‌که بچه‌ها را به ازدواج دایم هل می‌دهند. این جدای از اثرات روحی و تخریبات روانی است. طبیعتا صیغه محرمیت امکان رابطه جنسی را به این کودکان می‌دهد اگر چه نیت اصلی خانواده‌ها اتفاق‌افتادن رابطه جنسی نیست چون خانواده‌ها می‌خواهند رابطه بچه‌ها شرعی باشد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایمان

      اینم از مزایا دین اسلام برای آرامش و حفظ بنیان خانواده!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حفظ بنیان خانواده رو خیلی خوب اومدی!!!!

    • مرمر

      ازدواج آسان

    • بدون نام

      یک سری از این ازدواج ها به خاطر پدر مادر های بی فرهنگ وبی عقل هست که اصلا براشون مهم نیست چی سر بچه‌ها شون میاد که اقلب معتاد هستند یک سری هم زن های هرزه خیابونی به خاطر پول عقد موقت میشن تا زندگی زن دیگرو از روی حسادت خراب میکنند که اغلبشون مثل دستمال کثیف دور انداخته می‌شوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی..اما چرا ارزشها اینقدر افول کردن‌.؟؟

        فردایی جامعه ما و فرزندانمان چگونه اس؟
        راه این نبود..
        متاسفم

    • بدون نام

      واقعا تعجب برانگیزه که چه طور یه چیز موقت میتونه نیاز های عاطفی رو براورده کنه.چه زندگی هایی که به خاطر همین چیزهای موقت خراب شد چه دختر پسر هایی که مادر پدراشون به همین علت از هم جدا شدن و الان خودشون وارد این چرخه کثیف شدن.حیفه واقعا.انسانیت رو از یاد نبریم و پشت اعتقادات مذهبی پنهانشون نکنیم

    • سمانه بخشی

      متاسفانه در فرهنگ امروز.صیغه باب شده در صورتی که نمیدانیم چه صدماتی در اینده مخصوصا به جنس زن وارد میشود.. تعهد ی که زمان دارد ... فاقد هیچ ارزش وبهایی نیست مخصوصا در ابران

    • سمانه بخشی

      متاسفانه در فرهنگ امروز.صیغه باب شده در صورتی که نمیدانیم چه صدماتی در اینده مخصوصا به جنس زن وارد میشود.. تعهد ی که زمان دارد ... فاقد هیچ ارزش وبهایی نیست مخصوصا در ابران

    • سمانه بخشی

      بی بنیاد ترین تعهد بین دونفر مخصوصا در ایران

      پاسخ ها

      • علیرضا

        عزیز من،
        ازدواج موقت مخصوص کسانیه که امکان ازدواج دایم رو ندارند و نمیتونن دربرابر نیروی مهلک جنسی مقاومت کنن.
        خب اگه صیغه ی موقت نباشه که همه میرن راه های دیگه رو امتحان میکنن...

    • بدون نام

      تبعات منع ازدواج موقت چیه

    • 21

      ایران رو مگر اینکه خدا نجات بده وگرنه دیگه تمومه دورانش

    • بدون نام

      چقدر باهوش هستید چشم نخورید با این کارشناسی دقیقتون..

    • ایمان

      به نظر من ازدواج موقت بهتر از زنا و این کاراست حد اقلش این که راحت تری و چرا میگی خانوما به دلیل نیاز عاطفی ازدواج موقت میکنن والا اگر نیاز جنسی نبود نمیکردند. در واقع خانما نمیخوان بگن که به دلیل نیاز جنسی......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباه مثبت دادم
        دلیل اکثر زنان برای قبول ازدواج فرار از مشکلات مالی و داشتن سرپناه هست و همچنین عاطفی

    • صلاتی شهسوار

      ازدواج موقت جوانان زیر 18 سال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عجیبا قریبا

    • بدون نام

      رابطه ای که صرفا به خاطر نیاز جنسی باشه با ازدواج سفید هیچ تفاوتی نداره حالا هی کلاه شرعی بذارید سر خودتون . با همین حماقتها جامعه رو به گند کشیدین به جای این کار ها اجازه بدن هر کسی خودش برای زندگی شخصیش تصمیم بگیره و به هر طریقی که صلاح میدونه با کسی که واقعا دوستش داره زندگی کنه و قوانین رو جوری تنظیم کنید که منافع زن و مرد رو به یک اندازه تضمین کنه. در قدم اول هم باید مسائل جنسی از سن نوجوونی برای همه دختها و پسرها آموزش داده بشه.

    • بدون نام

      این اطلاعات بسیار غیر منطقی است. ۹۰ درصد زنانی که تن به ازدواج موقت میدهند دلایل مالی دارند

    • بدون نام

      جوونای ما مهم نیستن. اولویت فعلا بحرین و یمن و.....

    • گلی

      بنظرم مردم نیاز به معرفی خوبی ها ،موفق ها و خوشی دارند و بیان مکرر بدیها مردم را بسوی انها سوق مید هد لطفا این اما ر را منتشر نکنید همه بی انگیزه شده همه بی اعتماد شدند دیگه دوستیا و فامیلیها ابهت خود را از دست داده
      شور و شادی به جامعه تزریق کنید
      این مهم ترین برهه از تاریخ کشور است که به دست خبر نگاران و اهل قلم شکل خواهد گرفت بسمت ساختن یا سوختن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباه میکنی گلی جان. ۲۰-۳۰ سال جامعه پر از مشکلات فرهنگه ولی اجازه نمیدادن علنی شه ؛ روزنامه ها اجازه نداشتن این موارد رو بیان کنن. ولی با این روش مشکلی حل شد؟نه
        فقط صورت مساله پاک شده و مسایل روز به روز رشد کردن و بدتر شدن.

        مردم و مسئولین نیاز به آگاهی دارن. اول باید وجود مشکلات رو بپذیرن بعد براشون راه حل علمی پیدا کنن؛اینطوریه که مشکلات حل میشن نه با امید واهی دادن

    • . . .

      وظیفه زن همین است که دل مردش را بدست آورد . نویسنده مثل این که مرد ها زن میگیرند که آقا بالاسر داشته باشند . با این طرز فکر نویسنده . اصلا زن نگیرند بهتره . زنی که تابع شوهرش نباش در نهایت فاسد می شود . البته تعداد محدودی مردان بی غیرت هم هستند نمونش تو ماشین زن بی حجاب رانندگی میکنه با چه وضعی ، مرد بی غیرتش بغل نشسته با بچه تو ماشین ، خودم دیدم . به استثنای این مردان .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما با این تفکراتت مطمئن باش هرگز نمیتونی زندگی خوبی داشته باشی تفکرات هزاران سال پیش مال هزاران سال پیشه نه زندگی توی قرن بیست و یک فعلا که بلاد کفری ها زندگی هاشون قشنگ تر از ماهاست

    • بدون نام

      كو پس چرا ما نمي بينيم ؟
      اگه منظورتون رابطه خارج از ازدواجه اونوقت يه چيزي!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فساد تو ایران در لایه زیرین احتماع در جریانه(یعنی همه چیز پنهانیه)؛چیز پنهانی رو هم چون علنی نیست بقیه نمیبینن عزیز

    • احمد

      ازدواج موقت خيلي هم عاليه اينطوري ادم ازدست زن غرغرو وپرتوقع دايمي راحت ميشه کاش عقل داشتم وصيغه موقت داشتم ،صيغه دايم عزاب ابدي است که مردبه جانش ميخره ،عمرشوبربادميده امان ازدست زنان غرغرو وپرتوقع

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو باین صبر و تحملت مطمئنی مردی؟؟

      • بدون نام

        امان از مردای هرزه و ظاهر بین

      • مدافع حرم

        با این دید ازدواج موقت خوب نیست...اگه خانمت برات کم میذاره وداری به گناه میفتی اونوقت صیغه کن نوش جونت.

    • بدون نام

      مردها بی پول هستن توانایی اداره زندگی سخت هست تو این تورم و گرانی
      زن ها هم زیاده خواه شدن به شدت و توجه ای به طبقه اجتماعی که درش هستن ندارن
      از طرفی دخترها و پسرها خیلی فاسد شدن و فقط فکر نیاز جنسی هستن

      بدون پول هم نمیشه زندگی کرد این روزها


      بخاطر همین دلایل ازدواج موقت و همچنین بیشتر ازدواج سفید
      زیاد شده

    • مصطفی

      فقط جنسی

    • بدون نام

      علتش خیلی چیزها میتونه باشه یکی آمار بالای طلاق و عدم امنیت و مالی زنان مطلقه است یکیش عدم مسئولیت پذیری توسط جوانان است و فرار از مشکلات عدیده پیش رو یکی دیگه بی حیایی و احترام نگذاشتن و بی شرمی چشمها و قلبها و نداشتن ایمان قوی توسط خانمها و آقایون که با دیدن ماهواره و اینترنت از همه چی حیا و شرم را بردن و...

    • بدون نام

      چقدر جالبه كه اين موضوع در بين مردم ما مخصوصا خانومها يك عمل منفور و تنفرانگيزه،با اينكه در دين اسلام اين كار عيبي نداره ولي هنوز هم مردم ما اون رو نپذيرفتن و حتي ازش بيزارن.

    • آریو

      99 درصد بیکاری بیکاری بی پولی بالا رفتن سن ازدواج

    • لیلا

      اسلام موافقه به نظر بقیه ربطی نداره

    • علی

      این امار و از کجا گرفتین جناب عقل کل بیشتر ازدواج های موقت به خاطر مادیات و نیاز مالی هستش

    • بدون نام

      فساد در ایران مثل آتش زیر خاکستر هست ومتاسفانه مسئولین محترم هم اطلاع کافی دارند ولی اقدام عاجل نمی کنند وهمیشه صورت مسئله را پاک می کنند تجربه نشانداده که با قدرت قهریه نمی توان مسائل اجتماعی را حل کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج