adexo3
۶۸۴۱۳۷
۵۰۵۲
۵۰۵۲
پ

خداشناس: اتفاقات دهه ۵۰ جذاب است

به تصویر کشیدن وقایع دهه ۵۰ و اتفاقاتی که در انقلاب ۵۷ در ایران رخ داد، همواره یکی از مهمترین سوژه‌هایی بوده که کارگردانان بسیاری به آن نظر داشته و اقدام به ساخت اینگونه آثار کرده اند.

بانی فیلم: به تصویر کشیدن وقایع دهه ۵۰ و اتفاقاتی که در انقلاب ۵۷ در ایران رخ داد، همواره یکی از مهمترین سوژه هایی بوده که کارگردانان بسیاری به آن نظر داشته و اقدام به ساخت اینگونه آثار کرده اند.

خداشناس: اتفاقات دهه ۵۰ جذاب است
بیژن میرباقری این روزها مجموعه ای با عنوان «رنج پنهان» را با محوریت اتفاقات سال ۵۷ روی آنتن شبکه یک دارد که به روزهای پایانی پخش آن نزدیک می شویم.


کاوه خداشناس یکی از بازیگران اصلی این سریال است که در گفت و گو با بانی فیلم در خصوص بازی اش در این سریال و سختی های این نوع کارها گفت که در ادامه می خوانید:

همچنان مشغول بازی در این سریال هستید؟


- حدود یک هفته است که تصویربرداری «رنج پنهان» به پایان رسیده است. اما از دو ماه قبل من با یک پروژه ای قرارداد بسته بودم، اما اتفاقاتی این اواخر افتاده که در حال بررسی آنها هستم.


گویا قرار بود که خودتان هم یک تله فیلم را کارگردانی کنید؟


- بله مشغول آن کار هم هستم. البته من یک تله فیلم در تابستان به سفارش هوافضا ساختم که پخش هم شد و مورد استقبال هم قرار گرفت. الان هم در تدارک یک پروژه دیگر برایشان هستم که قرار است اوایل سال آینده کلید بزنم. اما همین اتفاق با یک سری کارها تداخل پیدا کرده و در حال برنامه ریزی و مطالعه بیشتر برای تصمیم گیری در انتخاب این کارهایی که پیشنهاد شده هستم.


فکر می کنم آن تله فیلم نخستین تجربه کارگردانی شما بود. بنابراین آنقدر پشت دوربین قرار گرفتن برایتان جذاب بود که از این به بعد به موازات بازیگری، کارگردانی هم کنید؟


- بله. البته در زمینه ساخت فیلم کوتاه فعالیت داشتم و همان هم برایم همیشه جذاب بوده است. درباره این کار هم وقتی پای سفارش دهنده و تهیه کننده به میان آمد، خودم هم تشویق شدم و فیلمنامه را نوشتم و مقابل دوربین بردم. به هر حال برای من هم بازیگری جذابیت دارد و هم کارگردانی. نمی توانم بگویم که کدامیک برایم در اولویت است. شرایط خوبی در هر کدام از زمینه ها برایم مهیا شود، از کار استقبال می کنم. اما خب حرفه اصلی من بازیگری است و همه من را هم به عنوان بازیگر بیشتر می شناسند تا کارگردان. بنابراین سعی می کنم در هر زمینه ای که فعالت می کنم، چه مقابل دوربین به عنوان بازیگر و چه پشت دوربین به عنوان کارگردان نگاه جدی به کارم داشته باشم و نهایت تلاشم را برای آن به کار بگیرم.


گفتید که به تازگی بازی در «رنج پنهان» را به پایان رساندید. با توجه به اینکه قرار بود این مجموعه در ایام دهه فجر روی آنتن برود که معمولا مخاطب منتظر پخش چنین کارهایی است، اما در زمان دیگری پخش شد. فکر می کنید تا چه حد روی جذب مخاطب تاثیر داشته و شما چه فیدبکی از مخاطب گرفتید؟


- دقیقا نمی توانم بگویم که در آن زمان اگر روی آنتن می رفت، تا چه حد روی بازخورد مخاطب تاثیر گذارتر بود. به هر صورت کار به پخش در آن زمان نرسید یا نمی دانم تصمیم شبکه بود، به هر حال من از این اتفاقات بی خبرم. فقط می توانم بگویم که ما با دقت و زمان بیشتری کار را به ثمر رساندیم. چون همانطور که می دانید کار تاریخی سختی های بسیاری دارد. چون به هر حال ساخت این نوع کارهای شرایط خاصی می طلبید و نیازمند امکاناتی است که به جذابیت کار می افزاید.


اما آنچه که مسلم است، بازی در سریال های تاریخ معاصر خالی از لطف نیست و من هم کار در این سریال را دوست داشتم. چون دهه ۵۰ دهه وقایعی و اتفاقات بارز و مشخصی دارد و همیشه به واسطه دهه فجر خیلی از آن حوادث مرور شده است. در مورد بازتاب سریال هم باید عرض کنم تا جایی که من در جریان هستم و در برخوردها دیدم، بازخورد خوبی داشته و کار مورد توجه قرار گرفته است. ضمن اینکه من معتقدم خوشبختانه کار سر وشکل دارو قابل دفاعی از آب درآمده است.


شنیده شده بود که بخشی از صحنه های خشن و تیراندازی این سریال حذف شده است. این حذفیات به سکانس های شما هم مربوط می شود؟


- قاعدتا ممکن است چنین اتفاقاتی هم افتاده باشد که من از آنها بی خبرم. اما اگر درباره بازی خودم بگویم من که با چنین چیزی در پخش روبرو نشدم. اتفاقا درباره برخی دیالوگ ها این نگرانی برای ما وجود داشت که ممکن است تغییری در آن پیش بیاید که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. اما باز هم می گویم اگر این اتفاق افتاده باشد هم من در جریان نیستم و موردی ندیدم و چیزی حس نکردم که در پخش سکانس های بازی من حذف شده باشد. البته ممکن است در مونتاژ برای اینکه ریتم کار تندتر باشد، یک سری سکانس ها جابجا شده باشد، اما بعید می دانم سریال دچار سانسور شده باشد.


با توجه به اینکه در این زمینه فیلم ها و سریال های بسیاری در طول این سالها ساخته شده است، به عنوان یکی از بازیگران این مجموعه فکر می کنید مخاطب هنوز هم با چنین سریال هایی ارتباط برقرار می کند؟


- فکر می کنم این مسائل به سیاست های برنامه سازی مروبط می شود و بازیگر خیلی نمی تواند در این زمینه دخالت کند و یا موثر باشد. به نظرم دهه ۵۰ بسایر دهه جذابی برای ساخت سریال است.


بیشتر منظور من این است که دیگر زمان آن فرا رسیده که فیلمسازان در ساخت چنین آثاری نگاه جدید داشته باشند و وقایع انقلاب را از زاویه دیگری بنگرند! به هر حال در هر انقلابی زاویه های پنهانی وجود دارد که می تواند تصویر جذابی برای مخاطب خلق کند.


- من فکر می کنم همین که در این سریال سراغ گروهکی مثل چریک های فدایی رفته اند، می تواند قدم رو به جلویی برای تلویزیون باشد. چون در طول این سالها خیلی به این گروهک ها پرداخته نشده بود. بنابراین این اتفاق می تواند گام رو به جلویی در ساخت اینگونه آثار باشد. از طرفی قطعا می دانید که در تعریف داستان های دهه ۵۰ محدودیت هایی هم وجود دارد که باعث سخت تر شدن کار می شود. از این رو من فکر می کنم «رنج پنهان» توانسته گام متفاوتی در این زمینه بردارد. امیدوارم که مردم هم تا پایان کار را دوست داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج