۶۸۹۱۰۱
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

کروبی به خاطر نبوی از جامعه روحانیت جدا شد؟

سید حمید روحانی گفت: آقای کروبی از نظر فکری کاملاً یک لیبرالیست تمام معنا شده بود. حتی جدا شدنش از جامعه روحانیت این بوده است که با آقای ناطق‌نوری سر این انتخاب کاندیداها بحث می‌کنند، آقای کروبی می‌خواستند آقای بهزاد نبوی را هم در لیست بگذارند اما آقای ناطق ‌نوری مخالف بوده است. همین باعث شده بود وی از آنجا قهر کند و بعد مجمع روحانیون را تاسیس کند.

تسنیم نوشت: سید حمید روحانی گفت: آقای کروبی از نظر فکری کاملاً یک لیبرالیست تمام معنا شده بود. حتی جدا شدنش از جامعه روحانیت این بوده است که با آقای ناطق‌نوری سر این انتخاب کاندیداها بحث می‌کنند، آقای کروبی می‌خواستند آقای بهزاد نبوی را هم در لیست بگذارند اما آقای ناطق ‌نوری مخالف بوده است. همین باعث شده بود وی از آنجا قهر کند و بعد مجمع روحانیون را تاسیس کند.

سید حمید روحانی از اعضای شورای مرکزی اول مجمع روحانیون مبارز که بعد از مدتی از این تشکل اصلاح‌طلب فاصله گرفت و هم‌اکنون در بنیاد "تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی" به ماموریتی که امام راحل به او محول کرده می‌پردازد، خاطراتی را از مهدی کروبی و عملکرد او بیان می کند.

گزیده گفت‌وگوی این عضو سابق مجمع روحانیون را در ادامه بخوانید:

* چند عامل در آقای کروبی بود که او را به این روز کشاند. اول غرور و خودخواهی بود. همان مسئله‌ای که امام خمینی(ره) زمانی به بنی‌صدر فرمودند "حُبّ دنیا رَأسُ کلّ خطیئهٍ". آقای کروبی به شدت دچار غرور شد. مورد احترام دوستان و همکارانش بود و به او احترام می‌گذاشتند و در زمینه‌های مختلف از سوی دوستانش مورد احترام بود. البته آقای کروبی متوجه نشد که دلیل این احترام، تکریم و تجلیل، امکانات، پول و مسائل مالی است که در اختیارش قرار دارد.

* به دلیل این واکنش‌ها فکر می‌کرد حتما از نظر فکری، عقلی و بینش سیاسی یک سر و گردن بالاتر از بقیه است و بقیه باید از او پیروی کنند. متوجه اصل قضیه نشد. متوجه نشد، علت روی آوردن افراد به او، احترام گذاشتن و دبیرکلی وی در مجمع روحانیون به خاطر بودجه‌ای است که مردم احتیاج دارند.

* آقای کروبی از نظر فکری کاملاً یک لیبرالیست تمام معنا شده بود. حتی جدا شدنش از جامعه روحانیت این بوده است که با آقای ناطق‌نوری سر این انتخاب کاندیداها بحث می‌کنند، آقای کروبی می‌خواستند آقای بهزاد نبوی را هم در لیست بگذارند اما آقای ناطق ‌نوری مخالف بوده است. همین باعث شده بود وی از آنجا قهر کند و بعد مجمع روحانیون را تاسیس کند.

* درس حوزه را به شکل درست و اصولی نخوانده است؛ من درون حوزه بودم، ایشان درسش به رسائل و مکاسب نرسید که به تهران آمد و به دانشکده "معقول و منقول" (الهیات) رفت. بنابراین از نظر دروس حوزه کاملاً پیاده بود. از نظر بینش سیاسی هم کسانی که با او حرف می‌زدند و نشست و برخاست داشتند می‌فهمیدند به آن صورت آدم عمیق و تحلیل‌گری نیست. بلکه بر عکس دنباله رو است و تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

* لیبرال‌ها و سازشکاران روی آقای کروبی کار کردند، دریافتند که اینجا زمینه دارد. شوره‌ زار نیست که اگر بخواهند بذری بکارند، سبز نشود.

* باید صریحا بگویم که آقای کروبی راه امام را کشف نکرده و نشناخته بود. چون برخورد او با امام (ره) خیلی محدود بود. قبل از اینکه امام(ره) نهضت را آغاز کند آقای کروبی ارتباطی با امام(ره) نداشته بود. نه درسش در حدی بود که شاگرد امام(ره) باشد نه در مرحله‌ای بود که با امام(ره) رفت و آمدی داشته باشد.

* وقتی که ناو جنگی آمریکا می‌خواست وارد خلیج فارس شود آقای هاشمی و سران سه قوه خدمت امام(ره) رفته بودند. هاشمی مطرح کرده بود ناو آمریکایی دارد می‌آید و امام گفته بودند اولین ناوی که وارد شد را بزنید، آقای هاشمی خیلی جا خورده بود. بعد از مقداری تامل باز این موضوع را تکرار کرده بود. امام که دیده بود نظر برخی از اعضا چیز دیگری بود فرمودند من اگر بودم می‌زدم. بعد از طریق احمد آقا دستور داده بود در معذوریت قرار نگیرید نظر من این است که اولین ناو را که وارد شد، بزنید اما در عین حال خودتان بررسی کنید. آقای کروبی همین جمله امام که فرموده بود "اگر من حرفی زده‌ام شما خودتان تصمیم بگیرید" را دست گرفته بود.

* در حالیکه مجمع روحانیون هم می‌دانست او (کروبی) به درد ریاست جمهوری نمی‌خورد زیرا فکر و اندیشه ریاست جمهوری را ندارد. نه تنها مجمع، قسم می‌خورم ستادش و‌ حتی خانم کروبی هم می‌دانستند او به درد این کار نمی‌خورد. همان‌هایی که برایش تبلیغ می‌کردند این مسئله را قبول داشتند. آقای کرباسچی رئیس دفترش در انتخابات سال ۸۸ به او رای نداد. دوستان ۵۰ ساله‌اش در مجمع روحانیون را به دلیل اینکه او را انتخاب نکرده بودند، نبخشیده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کروبی رو ول کنید.

    • مهدی

      حالا کروبی بد ...تو یه معنی از لیبرال بگو ...فحشه ..تعریفه ...طعنه یا چیز دیگریست ...شاید ما هم فهمیدیم ...منظورت چیه ...در ضمن نقل قول از امام اینجوری همه بلدند. خدا کنه تاریخ نویسیت مثل نقل قولت نباشه .که خیلی آبکی و بی پایه و مایه بود ..عقده گشایی در حالی که ان شخص حضور ندارد ...رسم مردانگی نیست ..

    • بدون نام

      کروبی کسی شبیه منتظری است البته از نظر علمی درحد او نیست.

    • بدون نام

      آقای حمید روحانی تو خوبی اگه به درد ریاست جمهوری نمی خورد چطور تایید صلاحیت شد شما که 40سال هست تاریخ نویس هستی تا حال در معرض انتخاب شدن قرار گرفتی که چه مقدار محبوبیت داری تو هم شدی معتضدی (2)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج