۶۹۴۲۴۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

مهار غول قیمتی مسکن در ایران

قیمت مسکن یکی از اثرگذارترین شاخص ها در اقتصاد ایران است؛هرچند بازارهایی مثل ارز و سکه به دلیل نقدشوندگی سریع بیشترین توجه را به خود جلب می کنند،اما تغییرات آنها فصلی است، حال آنکه مسکن غولی است که اگر بیدار شود،به این زودی ها مهار نشدنی است.

خبرآنلاین: قیمت مسکن یکی از اثرگذارترین شاخص ها در اقتصاد ایران است؛هرچند بازارهایی مثل ارز و سکه به دلیل نقدشوندگی سریع بیشترین توجه را به خود جلب می کنند،اما تغییرات آنها فصلی است، حال آنکه مسکن غولی است که اگر بیدار شود،به این زودی ها مهار نشدنی است.

بازار که نفس هایش در اواسط سال ۹۵ به شماره افتاده بود،با چند شوک از جمله افزایش وام خرید مسکن و البته تحولات سایر بخش های اقتصاد دوباره به رونق افتاد،اما پیش بینی اینکه آیا این بازار در سال ۹۷ شاهد روزهای پررونق گذشته خواهد بود،سئوالی است که شاید پاسخ به آن در نخستین روزهای سال ۹۷ مشخص نیست.

بازار معاملات این روزها تعطیل است.مشخص نیست که بعد از پایان تعطیلات دوم یعنی شنبه ۱۸ فروردین چه تحولاتی در اقتصاد ایران رخ خواهد داد.اما پیامی که از بازارهای بین المللی می رسد،حکایت از ادامه روند افزایش قیمت دلار در بازار دارد.

بررسی ها نشان می دهد که افزایش قیمت ارز در ماههای گذشته تاثیر مستقیمی بر معاملات مسکن گذاشته است.اگرچه درابتدای دهه ۹۰ و درست زمانی که شاهد جهش ارزی در اقتصاد بودیم،معاملات و ساخت و ساز مسکن راکد شد،اما آنطور که کارشناسان می گویند،اینبار افزایش قیمت ارز موجب تحرک سایر بازارها از جمله مسکن هم خواهد شد.

سال ۱۳۹۶ در بازار مسکن دو اتفاق بزرگ افتاد که همه معادلات را بهم زد؛اول افزایش تسهیلات خرید مسکن که سبب شد اثرپذیری این افزایش نرخ تسهیلات تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان مستقیم اثر خود را در بازار مسکن نشان دهد و دوم کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد که موجب شد سرعت رشد معاملات مسکن در شش ماهه دوم افزایش یابد.

در واقع بازار مسکن در سال گذشته در شش ماهه اول شرایط رکودی را تجربه کرد و در شش ماه دوم ناگهان رشدها آغاز شد.

مسکن به روایت،مسکن عدد به روایت تحلیل

شاید خیلی ها که سال گذشته تحولات بازارها را رصد می کردند،برای ورود به بازار مسکن اندکی تامل کرده اند و منتظرند شرایط ابتدای سال جدید را هم بسنجند.

اگرچه هنوزمشخص نیست که در سال جدید چه اتفاقی خواهد افتاد،اما اگر مبنا را تحولات سال قبل قرار دهیم،امسال هم درامتداد سال قبل،بازار مسکن،می تواند بازار پررونقی باشد.

بررسی آمار سه ماهه پایانی سال ۹۶ نشان می دهد که میانگین قیمت، ۷.۱۶ درصد و میانگین معاملات، ۵.۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

بررسی معاملات در شهر تهران در سه ماهه پایانی سال ۹۶ نشان می دهد که بیشترین رشد قیمت در مناطق شمال شهر ایجاد شده است،اما بیشترین معاملات در مناطق دارای میانگین قیمت متوسط انجام گرفته است. این سه نشانه حاکی از آن است که هنوز در بیش از ۷۲ درصد سطح مسکونی شهر تهران قیمتها نسبت به سال ۹۵ رشد کمتر از میانگین داشته و متناسب با توان اقتصادی اقشار متوسط است.

درچنین شرایطی بازار پیش بینی ها هم داغِ داغ است.برخی فعالان بازار مسکن مثل حسام عقبایی رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک می گوید:« تا پایان تابستان در حوزه خرید و فروش، حجم معاملات مسکن با رشدی ۱۰ درصدی روبرو خواهد شد.»

برخی ها هم مثل مصطفی قلی خسروی رییس کنونی اتحادیه مشاوران املاک معتقد است:« سال ۹۷ جهش قیمت مسکن نداریم.»

چراغ سبز دستمزد به بازار

ماراتن دستمزد در آخرین روزهای سال ۹۶ در شرایطی به نتیجه رسید که بسیاری از پیش بینی های قبل از سال جدید را حالا زیر سئوال برده است.افزایش ۱۹.۸ درصدی مزد درسال ۹۷ گرچه خبر خوشایندی برای کارگران محسوب می شود اما پیش بینی ها حکایت از چراغ سبز این میزان افزایش به بازار در سال جاری خواهد داشت.

در حالی که دولت افزایش حقوق کارکنان دولت را هم ۱۰ درصد مصوب کرده،هر دو این عددها به بازارهای آتشین ارز،سکه و مسکن سال گذشته علامت خواهند داد.در اولین قدم،قیمت اجاره بها افزایش خواهد یافت.موضوعی که حسام عقبایی کارشناس مسکن هم درباره آن در آخرین روزهای سال ۹۶ پیش بینی کرده است:« نقل و انتقالات در بازار اجاره‌بها از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و در ماه‌های خرداد تا شهریور پیک جابجایی مستاجران است. پیش بینی می‌کنیم میزان رشد اجاره‌بها منتطبق و متناسب رشد قیمت مسکن باشد و بیشتر از این رقم منطقی نیست.»

اگر مبنای افزایش میزان معاملات مسکن در شش ماهه دوم سال ۹۶ را تحولات سایر بازارها بدانیم،حتما باید این فرض را هم بپذیریم که پرونده این تحولات تازه در اقتصاد ایران پیش از شروع تعطیلات بسته نشده است چه آنکه با خروج سـرمایه ها از بانک و ورود به دو بازار ثابت مسکن و سکه و ارز بازار در نیمه دوم سال آینده هم از این اتفاق متاثر است.

کارشناسان می گویند،جهش قیمت مسکن نمی تواند به نفع سرمایه گذاران تازه وارد باشد،زیرا به گفته آنها هجوم سپرده گذاران برای تبدیل سپرده به مسکن ارزان قیمت می تواند باعث ایجاد حباب در مسکن ارزان و متوسط قیمت شود. در شرایطی که مسـن هم اکنون نیز به طور کامل از رکود خارج نشده ،ایجاد حباب دیگر می تواند رکود در رکود را در این بازار رقم بزند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      مهار نشده که
      مردم پول ندارند مخارج غذایی را جبران کنند چه برسه به مسکن.......

    • بدون نام

      مدیران خائن اعدام

    • بدون نام

      چرا گران شدن مسکن به رونق اقتصادی گفته می شود و اگر قیمت ثابت باشد و ثبات وجود دارد به رکود مسکن گفته میشود جواب ساده است چون همیشه سود سرمایه گذار مطرح است .
      صحبت همیشه از سرمایه داران این بخش هست نه رسیدن به وضع جوانان این مملکت خلاصه تا جای که دیده‌ایم صاحبان سرمایه و البته بی هنر برای افزایش سرمایه به ساخت و ساز رو آوردند و بانک ها بجای رقابت در بخش صنعت به مسکن فکر کردن الان دیگر آورده از فروش نفت نداریم و دولت بشدت در بودجه نیاز تحول می‌باشد و برای حرکت چرخ صنایع باد از مسکن حمایت نشود و در شکل گیری کارخانه ها استفاده شود .

    • بدون نام

      مسکن توی این سه ماه علاوه بر سالهای اخیر رشد نامتعارف خود رو به صورت فضایی داشته، و از عرف خارج شده و معلوم نیست چه کسی و بر چه اساس و فرمولی نرخ اون تعیین کرده، به همین خاطر هم هست که مسکن در رکود به سر میبره و علتش هم اقتصاد خراب و بیکاری و عدم توانایی مصرفففف کننده برای خرید هستش، گرچه دلالان و سدزنده ها و کارشناسان مسکن برای فروش و همچنین به راه انداختن چرخه مسکن به اجبار از این ترفند برای تحریک و حریص کردن مردم برای خرید استفاده و تشویق میکنن، ولی واقعیت اینه که واقعا توانایی خرید نیست، واین در رکود ادانه دار مسکن تاثییر گذاره و تا با وسع مصرف کننده تناسب نداشته باشه این کلک ها بی فایدست ، و باید متاسف بود که برای به رونق رسوندن مسکن دارن به گرونی تشویق میکنن مردم رو، ولی این رکود مثل سالهای قبل موجب کاهش اجباری مسکن برای فروختن میشه

    • بدون نام

      ۸۰ درصد مردم حقوق شون بین یک تا یک و نیم میلیون هست،به نظر شما بااین حقوق آدم چجوری میتونه هم خونه بخره هم پس انداز کنه هم به مایحتاج زندگیش برسه؟ ....

    • فرخ دستوار

      لعنت به اونایی که دارن قیمت مسکن را نگران می کنند دیگه قیمت گران نمی شود چون واقعا قدرت خرید هنوز پایین است برای اینکه در سال ۹۰ تا ۹۲ به اندازه ۲۰ سال گران شد مردم تو خورد و خوراک موندن

    • ناصر بابایی

      مردم گول حرف های یک مشت بساز بفروش را نخورید آقایان عقبایی و خسروی و و و همگی از سازندگان کردن کلفت هستند که با حرف های خود سعی بر تحریک دگران کردن قیمت مسکن را دارند. در سال ۹۰ تا ۹۲ به اندازه ۲۰ سال مسکن گران شد مردم با حقوق ۱/۵ میلیونی تو خرج روزمره خود مانده اند چطوری میتوانند مسکن بخرند یک مشت دلار از خدا بی خبر با قیمت مسکن بازی میکنند هیچ جای دنیا بازار مسکن اینقدر بی صاحب نیست سازنده شب می خواهی صبح ۳۰ درصد قیمت را گرانتر می کنه هیچ کسی هم نیست بگه چرا کیلو چند متری چند هیچ کدام از مسئولان به فکر مستاجرین که ۸۰ درصد از حقوق و درآمدش.را از گلوی زن و بچه اش میزند بابت اجاره می دهد به ضحاکان زمانه ..دوست عزیز باز هم میگم هیچ کسی به فکر مستاجرین نیست .پس بیایید ترا بخدا نخریم اگر شده در پارکها چادر بزنیم شاید به مسعولین محترم از خواب بی غیرتی بیدار شوند که فکر نمی .کنم ..سزای گردن فروش نخریدن است .نخریم.نخریم.نخریم

    • علی

      متاسفانه عدم مدیریت صحیح سبب شده است تا برخی ازچپاول گران چندین ساختمان گرانقیمت دراختیارداشته باشندولی قشرضعیف وزحمتکش دارای الونک کوچک یامستاجرند!!!!!

    • بدون نام

      ایران پر غول شده کدام باید گرفت.

      پاسخ ها

      • ناصر بابا

        مسکن یعنی آقایان .رجال.تعدادی از مسعولین نیمه محترم.سرمایه داران نفوذی .نورچشمی ها .کسانی که درامر مسکن پست و مقامی دارند . در جم مسکن یعنی درآمد و شغل اصلی خیلی از مسعولین به ظاهر دلسوز رفیق دزد و شریک قافله......نه جونم اینها می خوان جلوی گرانی مسکن را بگیرند یعنی نون خودشون رو آجر کنند......که هیزم. روی آتش گرونی مسکن نگذارن آرزویم پیشکش ....مردم هیچ کس به فکر منو شما حقوق بگیر مستاجر نیست ..ترا بخدا مسکن گران نخریم خیلی جدی میگم خود من مستاجر هستم اگر صاحب خانه ام حتی خیلی کم اجاره ام را بخواهد زیاد ‌کنند من نمی توانم تو خرج روزانه ام مونده ام چه برسد اضافه کرایه به خدا به خانواده ام گفتم یه کانکس میخرم یه گوشه پارک ساکن میشوم اگر ‌کاکتوس هم گیرم نیامد چادر میزنم بیایید همه این کار را انجام دهیم دلار پارک.و هر خیابانی ‌که دوست داریم ساکن شویم و هیچ قدرتی هم حق ندارد در انتخاب محل مداخله کند ...شاید مسعولین ببینند ملتی که روی دریای پر از ثروت و پول مردم چادر نشین هستند به غیرتش بر بخوره که نمیخوره..بذاریم فصل اجاره ها برسه ببینید چه فاجعه ای میشود ولی جدا بیایید از الان به فکر چادر و پیدا کردن جا و پارک خوب باشیم ..خرداد به بعد وسایل مستاجر آن را در کوچه ها زیاد خواهیم دید..چادر یادت مرغ تا ا ون هم گران نشده.جدی بگیرید من که جای خوب تو یه پارک خوب نشون کردم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج