۶۹۷۵۰۰
۱۲ نظر
۵۰۰۳
۱۲ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا اغلب ایرانیان سفر خارجی را ترجیح می‌دهند؟

کشور ایران از لحاظ صنایع دستی، گردشگری و امکانات توریستی از ظرفیت‌های ممتازی برخوردار است. سازمان‌های بین‌المللی نیز بر این امر تاکید دارند که ایران از لحاظ آثار تاریخی و فرهنگی رتبه دهم و از لحاظ صنایع دستی و طبیعت‌گردی رتبه پنجم را در دنیا دارد.

روزنامه آرمان- زهرا سلیمانی: کشور ایران از لحاظ صنایع دستی، گردشگری و امکانات توریستی از ظرفیت‌های ممتازی برخوردار است. سازمان‌های بین‌المللی نیز بر این امر تاکید دارند که ایران از لحاظ آثار تاریخی و فرهنگی رتبه دهم و از لحاظ صنایع دستی و طبیعت‌گردی رتبه پنجم را در دنیا دارد.

در این میان با مشاهده روزهای تعطیل در تقویم یا ایام نوروز شاهد شلوغی جاده‌ها و تمایل مسافران برای اقامت در منزل دوستان و بستگان هستیم که این نوع مسافرت‌ها هیچ‌منافعی برای گردشگری کشور ندارد. از سوی دیگر در حوزه جذب گردشگر داخلی نیز تاکنون اقدامات مناسب انجام نشده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، نظرات اردشیر اروجی، کارشناس برنامه‌ریزی میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار «آرمان» درباره وضعیت گردشگری در کشور است.

سفرهای نوروزی با تمام کم و کاستی‌ها و اتفاقات تلخ و شیرین به پایان رسیده است. عمده مشکلات گردشگران در ایام نوروز چیست؟

با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید تاکید کرد که میزان گردشگر در ایام نوروز ۹۷ افزایش چندانی نداشته است. با بررسی روند آمار گردشگر در کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید گفت که این سازمان در روز پنجم فروردین یک آمار و در یازدهم فروردین هم آمار دیگری را اعلام کرد که بر اساس آن میزان گردشگران در کشور با ۲۳درصد رشد همراه بوده است. بر اساس گزارشات این سازمان میزان گردشگران نوروزی نسبت به سال‌های قبل ۲۱درصد رشد داشته‌ است، اما با بررسی میزان گردشگران این آمار مستند نیست.

این در حالی است که بر اساس گزارشات راهور ناجا سفرهای جاده‌ای با ۱۴درصد رشد همراه بوده است. باید دانست که این نوع سفرها با بررسی تعداد گردشگرانی که در محل اقامت می‌کنند، متفاوت است. بنابراین رقم آمارهای اعلام شده درباره میزان گردشگران در ایام نوروز بلندپروازانه است. جالب است بدانید مسائل مطرح شده توسط مسئولان تورهای گردشگری، صندلی خالی هواپیماها، قطارها، اتوبوس‌های بین شهری و... نشان‌دهنده ریزش مسافر است. مسئولان امر باید بدانند که اعلام آمار غیرواقعی درباره میزان گردشگر به ضرر توسعه گردشگر در کشور است. بر اساس گفته‌های مسئولان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ترتیب شهرهای مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی بیشترین شهرهای گردشگرپذیر نوروزی هستند. در حالی که شهرهای شیراز، اصفهان و جزایر قشم و کیش با بالاترین میزان گردشگر در سال جزو این آمار نیستند. در این آماردهی رتبه مشهد(خراسان رضوی) به انتها رانده شده است.

این مساله نشان‌دهنده نبود اطلاعات جامع و کامل است. از سوی دیگر بر اساس وضعیت اقتصادی موجود در کشور با کاهش سرانه درآمد مردم و تورم در قیمت‌ها مواجه هستیم. با این تفاسیر مردم نسبت به سال‌های قبل در ایام نوروز کمتر سفر کرده‌اند. نکته دیگر اینکه معاون گردشگری و میراث فرهنگی قبل از آغاز سفرهای نوروزی ۱۵ برنامه را اعلام کرد. او بر این باور بود که اجرای برنامه‌های گردشگری نوروزی با شتاب همراه می‌شود. برای مثال در این اقدام سامانه آنلاین ایجاد شد، اما در عمل هیچ‌بازخوردی از فعالیت این سامانه مشاهده نشد. همچنین در سامانه آنلاین با عنوان « سامانه مدیریت یکپارچه هوشمند، راهبردهای توسعه گردشگری ایران» قرار بود افزایش نظارت و ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب، تعریف مقاصد جدید گردشگری و... در اولویت قرار گیرد.

در این میان با بررسی اقدامات انجام شده باید گفت که هیچ‌بازخوردی از عملکرد این سامانه مشاهده نشده است. درضمن در این برنامه‌ها قرار بود از طریق سامانه رسیدگی آنلاین به شکایت‌ها در اولویت باشد، اما در هیچ‌یک از هتل‌ها و اماکن اقامتی نشانی این سامانه و خدمات آن برای گردشگران اطلاع‌رسانی نشده بود. در این شرایط هنوز گردشگران از راه‌اندازی این سامانه و کم‌وکیف خدمات آن مطلع نیستند. از دیگر برنامه‌های سازمان گردشگری و میراث فرهنگی اجرایی کردن نوروزگاه در قالب برگزاری کارناوال‌ها بود. در برخی امکان نیز شاهد برگزاری مراسم محدود محلی در قالب نواختن ساز و دهل بودیم. برگزاری جشنواره اقوام برای معرفی ظرفیت‌های قومی و فرهنگی نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان بود، اما در نمایشگاه بین‌المللی این جشنواره کاملا بی‌نظم برگزار شد. باید دانست که در معرفی آیین و مراسم یک استان باید شأن آن خطه حفظ شود.

از دیگر برنامه‌های این سازمان توجه به محوریت گردشگری کودک و خانواده در استان همدان بود، اما این اقدام بدون تبلیغات برگزار شد. جالب است بدانید که کشور تاجیکستان به‌نحوی نوروز را برگزاری کرد که به یکی از جذابیت‌های گردشگری این کشور تبدیل شده است. از دیگر برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی توسعه مقاصد گردشگری بود، اما باید گفت که در عمل هیچ‌اقدامی انجام نشد. از دیگر برنامه‌های این سازمان ایجاد امکان ثبت‌نام برای خبرنگاران و اصحاب رسانه در این سایت بود که در عمل اقدامی در این‌باره انجام نشد.

در کشور ما گرانی هتل‌ها یکی از چالش‌های گردشگران است. نرخ هتل‌ها را با توجه به نوع خدمات‌رسانی آنها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از دیگر برنامه‌های این سازمان اعمال تخفیف ۵۰‌درصدی برای هتل‌های تهران در نوروز ۹۷ بود. هرچند در عمل این اقدام در پذیرش مسافر لحاظ نشد. همچنین صدور مجوز برای خانه مسافرها نیز جزو برنامه‌های این سازمان بود. البته باید تاکید کرد که خانه مسافرها در روستاها به شکل مناسب فعالیت می‌کنند. هر چند این نوع خدمات‌رسانی نیز با استانداردهای تعریف شده فاصله دارند. از دیگر اقدامات اسکان گردشگران در مدارس و اعمال تخفیف ۵۰‌درصد برای فرهنگیان بود که در هتل‌ها این مقوله اجرا نشد. درضمن عدم گرانی هتل و حتی تخفیف به گردشگران نیز مطرح شد و در عمل نیز قیمت هتل‌ها کنترل شده بود. عدم امکان رزرو هتل از نیمه دوم بهمن نیز از دیگر چالش‌های گردشگران در کشور بود. این مسائل به ضرر گردشگری داخلی است. از دیگر نارسایی‌های گردشگری عدم هماهنگی ستاره هتل‌ها با خدمات ارائه شده در آنهاست. قیمت هتل‌های ایرانی با نحوه خدمات‌رسانی در آنها متناسب نیست. همچنین از دیگر برنامه‌ها اجرای شهر گردشگری بود تا گردشگران با کمترین دردسر در شهرها و مناطق گردشگری اقامت داشته باشند، اما بازخوردی از این اقدام در اماکن گردشگرپذیر مشاهده نشد. با این تفاسیر همچنان نارسایی‌ها در شهر مشاهده می‌شود. برای مثال نبود یا کمبود سرویس بهداشتی، نصب چادرهای رنگ وارنگ توسط مردم، ایجاد صف‌های عریض و طویل در ساعات صبح، ظهر و عصر در مقابل سرویس بهداشتی‌های عمومی مشاهده می‌شود.

اغلب گردشگران ایرانی سفر به خارج از کشور را ترجیح می‌دهند. دلیل این مساله چیست؟

با توجه به نوسانات نرخ ارز به‌ویژه در اسفند ۹۶ نرخ سفر به خارج از کشور گران شد. در نتیجه میزان مسافرت توریست‌های خارجی به کشور ما به‌صرفه است. امید است این امر تراز منفی گردشگرپذیری ایران را افزایش دهد، اما تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه نشده است. حال با توجه به افزایش نرخ ارز میزان مسافرت ایرانیان به خارج از کشور نیز کاهش داشته است. با وجود این، سفرهای خارجی ایرانیان نسبت به گردشگری داخلی با رشد همراه بود. دلایل بروز این قضیه عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور است.

قرار بود از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پنج مقصد جدید گردشگری در ایام نوروز به مردم معرفی شود، اما در عمل هیچ‌اقدامی انجام نشد. دومین دلیل عدم تبدیل جاذبه‌های گردشگری به محصول به‌ویژه در ایام نوروز بود. باید دانست که سازمان‌های بین‌المللی نیز این قضیه را پذیرفته‌اند که ایران از لحاظ آثار تاریخی و فرهنگی رتبه دهم و از لحاظ صنایع دستی و طبیعت‌گردی رتبه پنجم را دارد. این جاذبه باید به محصول گردشگری تبدیل شود، اما تاکنون این جاذبه‌ها به محصول گردشگری تبدیل نشده‌اند. در حالی که هر‌ساله در شهریور باید تورهای گردشگری برنامه خود را برای نوروز اعلام کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      اول که خودت بهترمیدونی دوم بگو چراایران بااینهمه جاهای توریستی وزیبا کسی به ایران نمی آید ولی به کشورهای همسایه مثل امارات عربی وترکیه میروند توریستی که اگر بیاید بیشترین درآمدبرای آن کشوردارد حتی ازدرآمد نفت هم بیشتر.ولی متأسفانه درکشورایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟!

    • بدون نام

      تو ایران. هم پول میدی هم جون،
      نوش جون خارجی ها

    • امير

      اينا هنوز تو خوابن اكثر مسافراي تو جاده تهرانين مثلا نيم بها كردن هتل تو تهران چه منافعي داره ؟؟!! من همين عيد امسال سه تا از شهراي بزرك رفتم دريغ از ي سرميس بهداشتي صحيح و سالم بين راهي بعد انتظار چي داريم ما كه نتونستيم ي مستراح بسازيم خيليم دوس داريم توريست درجه يكم داشته باشيم بقيه امكاناتش پيش كش وا قعا متاسفم

    • علي

      گران بودن سفر داخلي
      ندادن خدامات توسط هتلها و تورها نسبت به پولي كه ميگيرند
      در نهايت نبود... راحتي و شادي

    • بدون نام

      البته که مثل خارجی ها که میان ایران رو ببینن ایرانی ها هم دوست دارن برن کشورای دیگه رو ببینند دنیا دیدن بهتر از ندیدنه وقتی امکانات و پول هست بهتره که آدم سفر کنه

    • بدون نام

      گرانی شدید سفر داخلی ونابود زیر ساخت لازم

    • بدون نام

      چون حالشون از این همه فشار در ایران بهم میخوره ومیخوان برن تا مغز شون یکم ارامش بگیره

    • بدون نام

      سه روز رفتم مسافرت. به یک هتل رفتم تخفیفی که وجود نداشت بماند. ارزش افزوده هم از ما گرفتن. همه چیز تو این مملکت بی حساب کتاب است .همه محترمانه جیب همدیگررو می زنند. بقیه چیزها کشک و شعار است.

    • بدون نام

      بدلیل اینکه گرونی تو ایران بیداد می کنه

    • بدون نام

      به دلیل اینکه چیزهای اونجا هست که مردم خوش میگذرونن ولی تو ایران ممنوعه

    • بدون نام

      چاپ کن خبری توی فرودگاه جزیره کیش مملو ازمسافرینی هست که بابلیط مصوب اومدن ولی الان بلیط رفت 700هزارتومانه لعنت براون کسانی که راه را برای دزدی آژانس های مسافرتی باز کردن من اهل کیشم میخوام بچه دانشجوما بفرستم شهرستان نمیدونم حالافهمیدی چرامیرن خارج هیچ کس هم جوابگو نیست خدایا چه دولتی مزخرف داریم

    • محمود

      براي اين كه تو اين مملكت هر ننه قمري به خودش اجازه ميده به يه خانم راننده بي حجاب گير بده و حتي شيشه ماشينشو خورد كنه و وقتي ميرن خارج از كشور ميبينن چقدر آرامش وجود داره و كسي به كسي كار نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج