۶۹۸۶۱۹
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

زنگنه: بائرمن بسكتبال ايران را ۱۰ سال جلو برد

آرمان زنگنه پله، پله بالا آمده تا به تيم ملي رسيده. از نوجوانان تا تيم ملي.

خبرورزشی: آرمان زنگنه پله، پله بالا آمده تا به تيم ملي رسيده. از نوجوانان تا تيم ملي. اوج كار او در تيم ملي به جام ملت‌هاي آسيا برمي‌گردد كه كنار حامد حدادي فرصت ريباند را به هيچ بازيكني نمي‌دادند. زنگنه با اينكه از نتيجه با بچيروويچ در تيم ملي راضي است اما بائرمن را بهترين مربي خارجي بسكتبال ايران مي‌داند: «بائرمن ايران را ۱۰ سال جلو برد.»

*ليگ قبلي چطور بود؟

نفت آبادان فصل قبلي شانس زيادي براي قهرماني داشت، تيم خوبي بود اما شرايط جوري شد كه مدال نگرفتيم.

*از اتفاقات بازي نيمه‌نهايي با شهرداري تبريز بگو.

ما از نظر مهره خيلي از تبريزي‌ها بهتر بوديم. بايد در بازي چهارم كار را تمام مي‌كرديم. در۴۰ ثانيه پاياني ۷ امتياز جلو بوديم كه يك‌دفعه بازي برابر شد. در وقت اضافه هم ما جلو افتاديم ولي در نهايت باختيم و كار به بازي پنجم كشيده شد. در آن بازي ما عقب بوديم اما لحظات آخر يك امتياز پيش افتاديم. چند ثانيه مانده به پايان بازي كه داور رانينگ بازيكن شهرداري را نگرفت و باز هم بازي به وقت اضافه كشيده شد كه آنجا تبريزي‌ها ما را بردند. در نيمه‌نهايي نه ما و نه پترو انگيزه‌اي براي بازي نداشتيم.

*به نظر تو هم حق بسكتبال خوزستان خورده شد؟

اينكه بگوييم دست‌هايي پشت پرده بوده كه بسكتبال خوزستان را زمين بزنند، به نظرم اشتباه است اما يكسري اتفاقات پشت ‌سر هم افتاد كه اين شائبه را به وجود آورد. خوزستاني‌ها دو، سه سالي در بسكتبال حرف اول را مي‌زدند. سرمايه‌گذاري خوبي كردند و حق‌شان بود كه اين نتايج را به دست بياورند.

*عده‌اي مي‌گفتند امسال آرمان كمي جدي‌تر بازي مي‌كرد.

من براي لباسي كه مي‌پوشم، ارزش قائل مي‌شوم. براي هر تيمي كه بازي مي‌كنم، تمام توانم را مي‌گذارم. خودم هم روحيه برد دارم و دوست دارم در هر مسابقه‌اي برنده شوم. براي مثال من در پتروشيمي هيچ مسابقه يا تمريني را از دست ندادم. در مهرام هم دو يا سه جلسه همراه تيم نبودم. اينكه به داوران هم گاهي اوقات اعتراض كوچكي داشتم، بيشتر ناراحتي‌ام به خاطر عدم مديريت بود.

*به نظرت اختلاف مربيان با هم بد نيست؟

نه فقط مربيان بلكه بازيكنان، داوران و همه مسئولاني كه در بسكتبال نقش دارند، بايد با هم خوب باشند. مثلاً ممكن است من و محمد جمشيدي در زمين با هم دعواي‌مان شود اما بيرون زمين با هم دوستيم. خود من به آقاي حاتمي عيد را تبريك گفتم. من هميشه احترام كوچكتر و بزرگتري را رعايت كردم و اگر رقابتي هست، در زمين است و بيرون زمين هميشه احترام متقابل داشتيم. اگر همه اين كار را بكنند، به نفع بسكتبال است. اگر عده‌اي با هم مشكل داشته باشند جدا از آسيب فني‌اي كه به بسكتبال مي‌زند، براي وجهه بسكتبال در جامعه هم بد است چون بسكتبال يك رشته دانشگاهي است.

*بهترين مربي‌ای كه تا حالا داشتي، چه كسي است؟

نمي‌شود فقط نام يك نفر را آورد. من با هر كسي كار كردم از او ياد گرفتم و از تمام مربيانم قدرداني مي‌كنم. هرچند...

*بهترين مربي خارجي كه در تيم ملي كار كرده، كيست؟

از نظر نتيجه‌گيري، بچيروويچ بهتر از همه بود اما از نظر كار فني و تاكتيكي من بائرمن را بهتر از بقيه مي‌دانم. كاري كه بائرمن براي بسكتبال ما شروع كرد، عالي بود كه متأسفانه كامل نشد اما تا همان‌جا هم بسكتبال ايران را ۱۰ سال جلو انداخت.

*كادر فني جديد را چطور مي‌بيني؟

ما بازيكن تيم ملي هستيم و تنها به اين فكر مي‌كنيم كه براي پيروزي و افتخار كشورمان بجنگيم. پس درباره خوبي آن كارشناسان بايد نظر بدهند.

*تو در بازي اول مقابل عراق بودي. چرا باختيم؟

در بازي با عراق تيم ما كامل نبود. بهنام يخچالي مصدوم بود. وحيد دليرزهان به بازي نرسيد. ويزاي نويد رضايي‌فر صادر نشد و در كل همه چيز دست به دست هم داد تا ببازيم. البته اين اتفاقات هر ۱۰ سال يك بار مي‌افتد. ما به اردن و لبنان يك بار باختيم و ديگر نباختيم. اميدوارم از اين به بعد اين اتفاقات نيفتد.

* پنجره دوم نبودي، براي برگشت به تيم ملي چه‌‌كاري مي‌كني؟

من از نوجوانان به تيم ملي آمدم. تنها تيم نوجواناني بوديم كه در آسيا مدال گرفتيم. هميشه به پوشيدن لباس تيم ملي افتخار كرده‌ام و تمام تلاشم را مي‌كنم كه دوباره اين افتخار نصيبم شود. من پنجره دوم در زمين نبودم اما به سالن رفتم و از روي سكو‌ها تيم را حمايت كردم.

* كار در پنجره سوم سخت است؟

بالاخره هر بازي را بايد جدي گرفت. كار خيلي سختي در اين مرحله نداريم و كار اصلي‌مان از دور دوم مسابقات شروع مي‌شود كه با تيم‌هاي بزرگ بايد بازي كنيم.

* بعد از پايان بسكتبالت مربي مي‌شوي؟

صددرصد. من زماني هم كه مصدوم بودم در بسكتبال پايه مربيگري كردم و خيلي برايم جذاب بود.

* خاطره جالب بسكتبالي داري؟

خاطره كه زياد است. مهدي اسماعيلي بازيكن شوتيستي نيست. يك بار تيم ما جلو بود. من به او پاس دادم و يك‌دفعه شوت سه امتيازي زد. آقاي شاهين‌طبع هم مرا تعويض كرد هم مهدي را. از او پرسيدم چرا شوت كردي؟ جواب داد خوب زدم كه نزديك بود گل شود.

* نسل شما و نسل بعد مي‌توانند به نسل طلايي برسند؟

نسل طلايي به دليل نتايج و افتخار‌آفريني‌هايش تا ابد در بسكتبال ايران ماندگار مي‌ماند. ما هم پشت اين نسل مانديم. از آنها خيلي چيزها ياد گرفتيم اما نسل ما هم حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد.

* نظرت درباره خداحافظي بي‌سر و صداي بزرگان بسكتبال چيست؟

نبايد بگذاريم بزرگان ما اين‌طور خداحافظي كنند. آنها براي بسكتبال ما زحمت زيادي كشيده‌اند و حق‌شان بيشتر از اين است. همان‌طور كه گفتم كوچكتر‌ها نگاه‌شان به بزرگسالان است. وقتي ببينند اسطوره‌هايشان بي‌سر و صدا خداحافظي مي‌كنند دلسرد مي‌شوند.

* با سهميه ملي براي تيم‌ها موافقي؟

اصلاً. درست است كه با گذاشتن سهميه ملي براي تيم‌ها قدرت آنها برابر مي‌شود اما حق انتخاب از بازيكنان گرفته مي‌شود. جدا از اين بازيكنان ملي‌پوش به تيم‌هاي بدون امكانات و بودجه هديه داده مي‌شوند. تيمي كه مي‌تواند ملي‌پوشان زيادي را بگيرد چرا اين كار را نكند؟ سهميه ملي باعث مي‌شود اسپانسر كمتري در بسكتبال تيم‌داري كند. اين ديگر بستگي به انتخاب بازيكن دارد كه كجا برود. حتماً خود بازيكن شرايط زماني و نيمكت‌نشيني‌‌اش را هم در نظر گرفته است.

* چه انتظاري از رسانه‌ها داري؟

انتظار من از رسانه‌ها اين است كه حقايق را صادقانه بازتاب بدهند. هر كسي خط فكر خودش را دارد. اينكه فقط انتقاد باشد يا فقط تعريف باشد درست نيست. انتقاد سازنده و تعريف به موقع از خوبي‌ها به نفع همه است. انتظار اصلي ما از رسانه‌ها اين است كه در بازي‌هاي ملي كنار تيم ملي باشند نه روبه‌روي ما.

* خواسته‌اي از طباطبايي رئيس فدراسيون داري؟

مهم‌ترين بحث جذب اسپانسر خوب است. بحث بعدي رسيدگي به زير ساخت‌ها و تأمين سالن‌هاي خوب و در حد مسابقات بين‌المللي است چون حالا زمين آزادي فرسوده است. زمين‌هاي شهرستان‌ها هم مشكلات زيادي دارند. نكته آخر استعداديابي خوب و رسيدگي به تمام بسكتباليست‌هاست.

* حضور استراليا در آسيا به نفع ماست؟

صددرصد. ببينيد زماني آمريكا با تيم اصلي‌‌اش در المپيك شركت مي‌كرد و همه تيم‌ها را با اختلاف ۴۰-۵۰ امتياز مي‌برد اما كم‌كم بقيه تيم‌ها سطح خودشان را با تمرينات زياد بالا‌تر بردند و آنها در همين المپيك قبلي جلوي اسپانيا به مشكل خوردند. حضور استراليا در آسيا هم همين‌طوراست. شايد تا چند سال قدرت برتر آسيا باشند اما هميشگي نيست و به قدرت بقيه تيم‌ها كمك مي‌كند.

* به نظرت با ۱۲۰۰۰ تماشاگر مي‌شود استراليا را برد؟

اگر سالن آزادي پر شود خيلي به برد ما كمك مي‌كند. در ايران مي‌توانيم استراليا را ببريم. هيچ كاري نشد ندارد.

*براي پر شدن سالن چه راه‌كاري پيشنهاد مي‌كني؟ همان‌طور كه مي‌داني در آسيا چلنج تماشاگر كمي آمد.

تبليغات براي آسيا چلنج بسيار بد بود. من مصدوم بودم و از بيرون كه مي‌آمدم نه بنري در سطح شهر می‌ديدم و نه بيلبوردي، حتي تلويزيون هم تبليغ نمي‌كرد. اسپانسر تيم ملي در آن زمان که حامي مالي دو برنامه پربيننده تلويزيون بود، مي‌توانست تداركي ببيند تا از بزرگان بسكتبال دعوت كند كه مردم هم بسكتبال را بهتر بشناسند و هم ترغيب‌شان كنند كه به ورزشگاه بيايند. همين نكته باعث شد قهرماني آنقدر دلچسب نباشد. الان هم اگر تبليغات خوب باشد شك نكنيد سالن پر مي‌شود. حضور بانوان هم آزاد شده كه همين امر هم كمك زيادي به پر شدن سالن مي‌كند. البته خود ما هم به فكر خودمان نيستيم.

*چطور؟

اگر من بازيكن چه بازي كنم جه بخواهم از روي سكو بازي را ببينم با خودم دو نفر از دوستانم را بياورم سالن خالي نمي‌ماند. متأسفانه خودمان هم در حق بسكتبال ظلم مي‌كنيم. الان كه ورود بانوان آزاد شده است من همراه همسرم به سالن مي‌آيم

*حضور شما در بازي‌هاي جوانان آسيا خيلي به حضور تماشاگران در ورزشگاه كمك كرد.

من و خيلي از ملي‌پوشان ديگر بازي‌هاي تيم ملي جوانان را از نزديك ديديم. آنها را تشويق و حمايت كرديم و از قهرماني آنها لذت برديم. جوانان و بازيكنان پايه ما هم بايد از حضور بزرگاني مثل حامد استفاده كنند. بايد به اينكه حدادي بعد از هر بازي به رختكن آنها مي‌رفت و خسته نباشيد مي‌گفت افتخار كنند و البته درس بزرگي ياد بگيرند و بدانند كه همه چيز در زمين بسكتبال اتفاق نمي‌افتد. بهتر مي‌شد كه آنها هم براي بازي‌هاي بزرگسالان به سالن بيايند.

*حضور بانوان چقدر مي‌تواند به پر شدن سالن كمك كند؟

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از هر لحاظ خوب است، كمك مي‌كند تا جو ورزشگاه‌ها مثبت‌تر شود و يكسري از فحاشي‌ها و بي‌حرمتي‌ها از بين برود. از طرفي هم وقتي مردم با خانواده‌شان به سالن بيايند باعث مي‌شود سالن راحت‌تر پر شود.

*گفتي شما آخرين مدال را با نوجوانان آورديد، نوجواناني كه حالا در قهرماني آسيا حضور دارند و تيم خوبي هستند.

اميدوارم آنها هم نتيجه خوبي بگيرند و دست پر به كشور برگردند تا ما هم افتخار كنيم. در كل بايد بيشتر به بسكتبال پايه رسيدگي كرد چون ما استعداد‌هاي زيادي در بسكتبال داريم و مي‌توانيم خيلي بيشتر از واليبال به چشم بياييم. اتفاقي كه حالا براي واليبال افتاده سال ۲۰۰۸ براي ما افتاد.

*فكر مي‌كني نوجوانان و جوانان هم به سطح بالا برسند؟

همان‌طور كه گفتم بايد از بزرگتر‌ها درس بگيرند و در انتخاب‌هايشان دقت بيشتري بكنند. خود من در ۱۶ سالگي بين نوجوانان، دسته اول و تيم ليگ برتري گزينه آخر را انتخاب كردم. حاضر شدم زمان كمتري بازي كنم اما كنار بزرگان ياد بگيرم و بهتر شوم.

*بزرگترين حسرت بسكتبالي‌ات چيست؟

من اكثر مدال‌هاي بسكتبال را دارم. فقط طلاي بازي‌هاي آسيايي را ندارم كه به اميد خدا در جاكارتا طلا مي‌گيريم. البته بزرگترين حسرت من تا حالا نرفتن به المپيك است.

*دوست داشتي كنار كسي بازي كني اما نشده ؟

نه. يك خاطره جالب بگويم زماني كه سنم كم بود يكسري از بازيكنان مثل پويا تاجيك و عليرضا هنردوست را براي اولين بار در سالن آزادي از نزديك ديدم، در حياط خانه‌مان يك حلقه بسكتبال داشتم كه هر بار آنجا بازي مي‌كردم خودم را كنار تاجيك تصور مي‌كردم. از ۱۶ سالگي كه به ليگ بزرگسالان آمدم كنار همه آنها بازي كردم. بعد‌ها كنار صمد، حامد، كامراني و خيلي از بزرگان بازي كردم.

*تو يك سال از بسكتبال دور بودي. سخت گذشت؟

دور شدن از ورزش براي هر ورزشكاري سخت است. من هم چند بار تا الان مصدوم شدم كه آخرين بار يك سال دور بودم. در آن مقطع فشار زيادي روي من بود. آسيا چلنج را هم از دست داده بودم اما با لطف خدا و كمك خانواده‌ام روحيه‌ام را حفظ كردم و برگشتم.

*مي‌داني سال بعد به چه تيمي مي‌روي؟

حالا كه چيزي مشخص نيست اما مي‌خواهم به تيمي بروم كه قهرمان شود.

*از هدفت در آينده بگو؟

مي‌خواهم قهرماني‌هاي بيشتري در ليگ به دست بياورم و اگر بتوانم لژيونر شوم و بازي در خارج را تجربه كنم.

*اروپا يا NBA؟

بازي در NBA كه نشدني است اما مي‌خواهم در اروپا بازی کنم؛ مدير برنامه‌هايم هم دنبالش است. يك بار پيش آمد كه به خارج بروم اما آنجا با مسلمان‌ها مشكل داشتند كه من هم نرفتم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج