اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۰۳۹۳
۵ نظر
۵۰۰۰
۵ نظر
۵۰۰۰
پ

نظر مطهری درباره نظرسنجی رابطه با آمریکا

نماینده تهران راهکار نظرسنجی برای خروج از بحران در موارد مختلف را مشکل زا می داند.

خبرآنلاین: نماینده تهران راهکار نظرسنجی برای خروج از بحران در موارد مختلف را مشکل زا می داند.

اگرچه رئیس​جمهور از درخواست نظرسنجی از دو دستگاه معتبر سخن گفته بود اما اینکه نتیجه این نظرسنجی چگونه می توان مبنای عمل در دستگاه دیپلماسی باشد، همچنان محل سوال است.

حجت الاسلام حسن روحانی در حاشیه نشست هفته گذشته دولت در جمع خبرنگاران گفت: از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت در سفر به آمریکا و مذاکره موافق هستند و آنهایی که مخالف هستند چند درصد هستند؟ و حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند آن یک درصد حق دارند و باید نقد کنند اما همه باید یادمان باشد‌،در نقد منافع ملی را مد نظر داشته باشیم و نقدمان سازنده و اخلاقی باشد.

نظر علی مطهری نماینده تهران را در خصوص این نظرسنجی و نتیجه آن جویا شدیم که در ادامه می​خوانید:

رئیس جمهور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفتند که « از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت در سفر به آمریکا و مذاکره موافق هستند یا نه؟ و مخالفین چند درصد هستند؟». به نظر شما چنین نظرسنجی​ای می​تواند مبنای تصمیم گیری در دولت باشد؟

ضمن احترام به نظر رئیس جمهور در این باره، باید بگویم که من موافق نظرخواهی در مسائل کلان و ملی نیستم چرا که ممکن است به مسائل دیگر نیز سرایت کرده و تنش​هایی را ایجاد کند. اصول سیاست خارجی ما مشخص است. اختیارات دولت و رئیس جمهور هم مشخص است و نیازی به نظرسنجی نیست. چرا که تسری این امر به مسائل دیگر همچون مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می​تواند مشکلاتی ایجاد کند.

نتیجه نظرسنجی​های دولت، هرچه که باشد -چه اکثریت موافق مذاکره با آمریکا باشند و چه مخالف این مذاکره باشند- چطور می​توان این نتیجه را مبنای دیپلماسی کشور قرار داد؟

همانطور که گفتم من با اصل نظرسنجی در این مسائل موافق نیستم. ممکن است در این مورد خاص نظرسنجی مفید و کمکی برای پیشبرد دیپلماسی ما باشد. اما انجام نظرسنجی ممکن است در موارد دیگر به مشکلاتی بربخورد. ولی در این مورد خاص ممکن است مفید هم باشد. اما اگر نظرسنجی را یک روش برای خروج از بحران بدانیم ممکن است در جاهای دیگر به مشکل بربخوریم.

ولی ما در قانون اساسی چیزی به عنوان نظرسنجی نداریم و تنها رفراندوم پیش بینی شده است. به نظر شما برای برقراری رابطه با آمریکا نیازی به رفراندوم هست؟

در قانون اساسی، رفراندوم برای مسائل خاص در نظر گرفته شده است. در مسائلی که گاهی به بن بست می​رسیم و لازم باشد برای خروج از آنها می​توان نظرسنجی شود و آن موضوع را به رفراندوم گذاشت. ولی الان در هیچ بن بستی نیستیم و مسائل روشن و مشخص هستند. اصول و مبانی نظام مشخص است و مسئولان باید در چارچوب آن تصمیم بگیرند.

متولی ارتباط با آمریکا از نظر شما کیست؟ رئیس جمهور؟ وزارت خارجه؟ شورای عالی امنیت ملی یا ...

متولی اصلی دستگاه دیپلماسی کشور، وزارت خارجه و شخص رئیس​جمهور است. اما راه کلی را مقام معظم رهبری تعیین می​کند. ایشان هم مسیر اصلی را مشخص کرده​اند. ایشان با مطرح کردن عنوان «نرمش قهرمانانه» راه را باز کرده​اند و نیازی نیست که در همه جزئیات به ایشان مراجعه شود. خود مسئولان مربوطه راههای وصول به هدف را باید بیابند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهروز

      خب معلومه ايشون مخالف نظر سنجي هستند اخه ايشون كه مثل ما زير فشار گروني و بيكاري و تورم نيستند

    • هنگامه

      ببخشید اگه بهتون بر نمیخوره دوتا سوال دارم.اول اینکه چطور قبل از انتخابات شما اصولگرایان مبنای تصمیماتتون رو بر نظرسنجیها میگذاشتید و بر اون اساس تصمیم گرفتید ؟! دوم اینکه در زندگیه شما اصلا کلماتی مثل مردم، ملت احترام حق ملت معنایی داره

    • شهرزاد

      35 سال پیش مردم در همه پرسی جمهوری اسلامی آری یا نه شرکت کردند. همین یکی دو ماه پیش مردم را تشویق می کردید که به پای صندوق های رأی بروند. حالا چی شده که با همه پرسی مخالفت می کنید؟ آقای مطهری نترس مطمئن باش این نظرسنجی ربطی به حجاب و آزادی خانم های نداره!!

    • ترسو

      "اما انجام نظرسنجی ممکن است در موارد دیگر به مشکلاتی بربخورد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اقای مطهری ! از چی میترسین ؟؟؟ مثلا موارد دیگه چی میتونه باشه ؟؟؟؟؟؟؟!!

    • محمد

      بگذارید مردم ایران کمی هم رنگ آرامش را ببینند . بخدا گناه نیست . کشوری که زمانی خود بزرگترین امپراطوری دنیا بود ،حالا به چه وضعی افتاده است . ضمنا رابطه با آمریکا که خیلی بدتر از رابطه با روسیه نیست ، کشوری که در طول تاریخ همیشه به ایران خیانت کرده است . من کاملا موافقم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج