۷۰۶۶۰۶
۱ نظر
۵۰۷۷
۱ نظر
۵۰۷۷
پ

انیمیشن کوتاه «ماه»

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۲)

پسری کوچک، به همراه پدر و پدربزرگش عازم انجام کاری می‌شود که نسل اندر نسل انجام آن وظیفه‌ی همین خانواده بوده است؛ کاری عجیب، غیرمنتظره و فراتصور که به نوعی با ماه و ستاره‌ها در ارتباط است. چنانچه قصد دارید بیشتر پیرامون جزییات این کار شگفت‌انگیز بدانید، باید حتماً انیمیشن کوتاه «ماه» را تماشا کنید.

برترین ها - احسان درخشنده:

شناسنامه‌ی اثر

نام اصلی: La Luna
کشور تولیدکننده:‌ آمریکا
شرکت تولیدکننده: والت دیزنی پیکچرز (Walt Disney Pictures) / پیکسار انیمیشن استودیوز (Pixar Animation Studios)
کارگردان: انریکو کاساروزا (Enrico Casarosa)
سال تولید: ۲۰۱۱ میلادی
مدت زمان: 7 دقیقه
ژانر: خانوادگی

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۲)

خلاصه داستان

پسری کوچک، به همراه پدر و پدربزرگش عازم انجام کاری می‌شود که نسل اندر نسل انجام آن وظیفه‌ی همین خانواده بوده است؛ کاری عجیب، غیرمنتظره و فراتصور که به نوعی با ماه و ستاره‌ها در ارتباط است. چنانچه قصد دارید بیشتر پیرامون جزییات این کار شگفت‌انگیز بدانید، باید حتماً انیمیشن کوتاه «ماه» را تماشا کنید.

افتخارات شاخص

- نامزد کسب جایزه‌ از «مراسم اسکار» (Academy Awards) در بخش «بهترین انیمیشن کوتاه» / سال 2012 میلادی
- نامزد کسب «جایزه آنی» (Annie Award) در بخش «بهترین انیمیشن کوتاه» / سال ۲۰۱۲ میلادی

درباره‌ی اثر

انیمیشن کوتاه «ماه»، در بین محصولات مشترک «پیکسار» و «دیزنی»‌، جزو آثاری است که نسبت به سایرین کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ البته این کمبود توجه به هیچ وجه دلیلی بر ضعیف بودن این اثر نیست. اتفاقاً کاملا برعکس، انیمیشن «ماه»، چه از لحاظ سوژه و چه از لحاظ گرافیکی، اثری زیبا و شایسته‌ی عنایت است.

بحث پیرامون این انیمیشن را از نام نسبتاً غیرمتعارف آن آغاز کنیم. «La Luna» عنوان اصلی انیمیشن کوتاه «ماه» است؛ این عبارت، اصالتاً به زبان ایتالیایی است و معنا و مفهوم آن همان واژه‌ی «ماه» است. برای اینکه چرا نام یک انیمیشن آمریکایی به زبان ایتالیایی برگزیده شده دلایل متعددی می‌توان ذکر کرد که در ادامه به عمده‌ترینِ آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دلیل اول می‌تواند این باشد که کارگردان اثر، یعنی «انریکو کاساروزا»،‌ اصالتاً ایتالیایی است. دومین دلیلِ اصلی هم را هم می‌توان مرتبط با سناریوی داستان دانست. طبق خلاصه داستانی که از این انیمیشن در رسانه‌های مختلف و معتبر منتشر شده، شخصیت‌های محوری داستان، هویتی ایتالیایی دارند. شخصیت اصلی که همان پسر بچه‌ است، نامش «بامبینو»‌ (Bambino) می‌باشد و اصالتاً اهل شهر «جِنُوا» (یکی از شهرهای معروف ایتالیا) است.

از نام انیمیشن که بگذریم، بهتر است اشاره‌ای هم به داستان و ساختار اثر داشته باشیم. «ماه» از سوژه‌ای بِکر، تخیلی و خلاقانه برخوردار است؛ سوژه‌ای رؤیاگونه و فراتصور که مخاطب را تا انتهای کار مشتاق و منتظر نگه می‌دارد تا از پایان غیرمنتظر‌ه‌ی ماجرا سر در آورد. برای اینکه داستانِ اثر لو نرود و جذابیت کشف ماجرا برای تماشاچیان حفظ شود، از پرداختن به جزییات داستان صرف نظر کرده و فقط به ذکر همین مقدار اکتفا می‌کنیم که محتوای داستانی انیمیشن،‌ اشاره‌ای جالب به وضعیت رؤیت ماه در آسمان دارد.

شخصیت‌های انیمیشن ماه،‌ همگی جذاب، دوست‌داشتنی و شیرین هستند. ارتباط سه شخصیت محوری که از لحاظ فامیلی دارای نسبت پسر، پدر و پدربزرگ هستند بسیار بامزه و مطلوب از کار در آمده است. تعدادی شوخی نیز در انیمیشن مورد استفاده قرار گرفته که وجودشان انصافاً خالی از لطف نیست.

از بحث محتوایی که فاصله بگیریم، از لحاظ بصری و گرافیکی، طبق معمولِ سایر آثار مشترک دیزنی و پیکسار، ایراد خاصی به کار نمی‌توان وارد کرد. در انیمیشن «ماه»، جلوه‌های نوری و طراحی شخصیت‌ها بسیار زیبا و درخشان است اما از لحاظ توجه به جزییاتِ بصریِ محیط‌ها و فضاها، شاید بتوان این اثر را در مقایسه با سایر آثار پیکسار، کمی ساده‌تر و پیش پا افتاده‌تر دانست. با این حال، باید اذعان کرد که سادگی طراحی فضاها، خوشبختانه لطمه‌ی چندانی به اثر نزده و با توجه به سوژه‌ی تخیلی و رؤیاپردازانه‌ی انیمیشن، خیلی توی ذوق نمی‌زند. شاید یکی از علل سادگی طراحی‌های محیطی، اقتضائات داستانیِ انیمیشن «ماه»‌ باشد، چون از لحاظ پتانسیل نیروی انسانی و امکانات فنی،‌ قطعاً دو کمپانی پیکسار و دیزنی با محدودیت خاصی مواجه نیستند که نتوانند جزییات بیشتر را در اثر لحاظ کنند.

نکته‌ی دیگری که در مورد انیمیشن «ماه» می‌توان به آن اشاره کرد، زبانی است که شخصیت‌های اثر به آن صحبت می‌کنند. در برخورد اول، شاید به نظر برسد که شخصیت‌ها با هم به زبانی خارجی صحبت می‌کنند ولی باید اشاره کرد که زبان مورد استفاده در انیمیشن، زبانی کاملاً ساختگی و بی‌معنا است؛ بنابراین، زیاد به دنبال معنای اصواتی که از دهان شخصیت‌ها خارج می‌شود نباشید.

روی هم رفته، با در نظر گرفتن جمیع جهات،‌ انیمیشن کوتاه «ماه» را می‌توان اثری برجسته و قابل اعتنا دانست؛ اثری که در مراسم اسکار سال ۲۰۱۲، حتی نامزد کسب جایزه‌ هم شد ولی این رقابت را به انیمیشنی موسوم به «کتاب‌های پرنده آقای موریس لِسمور» (The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore) واگذار کرد.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید
بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۲۲)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیار زیبا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج