۷۱۱۴۴۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مخالفت احزاب سیاسی با اجاره دادن تاج محل

 احزاب سیاسی مخالف، طرح دولت هند برای واگذاری بهره برداری از برخی آثار تاریخی اسلامی این کشور از جمله تاج محل به بخش خصوصی را گامی به سوی هویت زدایی از این اماکن معرفی کردند.

ورزش سه: احزاب سیاسی مخالف، طرح دولت هند برای واگذاری بهره برداری از برخی آثار تاریخی اسلامی این کشور از جمله تاج محل به بخش خصوصی را گامی به سوی هویت زدایی از این اماکن معرفی کردند.

به نقل از روزنامه 'گاردین' در هند در روز چهارشنبه، دولت هند در طرحی جدید قصد دارد مشهورترین آثار مربوط به میراث تاریخی این کشور از جمله تاج محل را در قراردادهای میلیارد دلاری به شرکت های خصوصی واگذار کند.


احزاب مخالف سیاسی هند، نارندرا مودی نخست وزیر این کشور را متهم کرده اند بر اساس طرح 'یک میراث را به فرزندی بپذیرید' می خواهد با اجاره دادن میراث تاریخی و فرهنگی عمدتا اسلامی این کشور ،از آنها هویت زدایی کند.


براساس این طرح ، قرار است نگهداری و محافظت از بیش از ۹۷ مرکز تاریخی و فرهنگی هند به بخش خصوصی واگذار شود.


در این راستا وزارت جهانگردی هند روز شنبه از امضای یک قرارداد به ارزش 3.7 میلیون دلار با شرکت دالیما بهارات جهت اجاره و نگهداری 'قلعه قرمز' دهلی نو ساخته شده در قرن هفدهم و یک قلعه تاریخی دیگر در ایالت آندراپرادش خبر داد.


علاوه بر آن دو مرکز تاریخی دیگر موجود در لیست دولت هند، یکی تاج محل است که هم اکنون دو شرکت خصوصی هندی درحال رقابت برای بدست آوردن قرارداد آن هستند و دیگری مناره تاریخی 'قطب' در دهلی نو است که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. این دو اثر تاریخی بی نظیز نیز قرار است به بخش خصوصی واگذار شود.
دولت می گوید : قراردادهایی که تحت این برنامه اعطا می شود تنها شامل توسعه، عملیات و نگهداری امکانات رفاهی اطراف قلعه قرمز در دهلی نو است.


مقامات دولتی هند اعلام کردند: شرکت دالیما بهارات مجاز خواهد بود که تبلیغات خود را انجام دهد، قیمت بلیت ها را تعیین کند و تحت نظارت دولت از فروش خود درآمد کسب کند. تمام تمهیدات انجام شده ازسوی این شرکت باید به بهبود این مجموعه تاریخی منجر شود.


اما منتقدان بر این عقیده هستند که مناقصه این مکان های تاریخی در واقع یک اقدام پوششی برای خصوصی کردن آنها می باشد.


حزب کنگره هند ضمن مخالفت با این تصمیم دولت هند خواهان اداره میراث فرهنگی این کشور با بودجه دولت شد.
رعنا صفوی مورخ و فعال میراث فرهنگی در دهلی نو گفت: مشخص نیست که چگونه بر نحوه اداره این مجموعه های فرهنگی توسط شرکت های خصوصی نظارت می شود. میزان سرمایه گذاری شرکت ها در این پروژه ها نیز مشخص نیست اما بدون شک آنها درآمدی بیش از میزان قرارداد خود خواهند داشت.


بسیاری از مجموعه های تاریخی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود مربوط به دوره حکام اسلامی در هند است و منبع تاریخی آنها از سوی گروه های ملی گرای هندو از جمله حزب بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) به رهبری 'نارندرا مودی' مورد حمله قرار گرفته است.


یکی از ادعاهای مطرح شده این است که تاج محل بر روی یک معبد هندو ساخته شده است. قبلا ادعای مشابهی درباره یک اثر تاریخی بسیار شاخص مربوط به دوران حکومت مسلمانان در هند به نام مسجد بابری هم مطرح شده بود که در نهایت به حمله گروه های هندو و تخریب کامل آن انجامید. در نهایت پس از سالها کشمکش، دادگاه عالی هند حکم داد که این محل در اصل یک معبد هندو بوده است که توسط مسلمانان تخریب شده بود و باید اکنون در محل آن بار دیگر یک معبد هندو مستقر شود.


صفوی افزود: ما نمی دانیم از چه منابع تاریخی در فایل های صوتی و تصویری که با هدف راهنمایی بازدیدکنندگان ضبط می شوند استفاده می شود.


فعالان گردشگری هند نگرانند دولت با این کار در هویت اسلامی این آثار دست برده و اطلاعات غیرقابل استناد تاریخی درباره این آثار اسلامی به گردشگران ارائه کند.


درهمین حال، دادگاه عالی هند اخیرا به دولت این کشور درباره تغییر نگران کننده رنگ سنگ های تاج محل که به خاطر شفافیت و مرغوبیت از شهرت جهانی برخوردارند هشدار داده و از دست اندرکاران خواست برای جلوگیری از گسترش آن از منابع و کارشناسان خارجی کمک بگیرند.


تاج محل در سال 1631 میلادی توسط شاه جهان امپراتور مسلمان مغول به عنوان مقبره برای همسر خود «ممتاز محل» احداث شده است.


براساس آمار دولتی هند در سال ۲۰۱۶ میلادی، نزدیک به هفت میلیون نفر از این مکان بی نظیر که یکی از هفت شگفتی معماری تاریخ جهان است بازدید می کنند.


برخی دست اندرکاران محلی گردشگری در شهر آگرا، مقامات دولت ایالتی را متهم می کنند که تمام توجه خود را به ارتقای گردشگری مذهبی به نفع آثار باستانی مربوط به هندوها معطوف کرده اند.
هند دارای ۳ هزار و ۷۰۰ آثار تاریخی است که از این میان ۳۷ اثر تاریخی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج