۷۱۵۲۷۰
۳۹ نظر
۵۰۰۶
۳۹ نظر
۵۰۰۶
پ

دامی که فیلترشکن‌ها پهن کرده‌اند

با مسدود شدن اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، بازار فیلترشکن‌ها و برنامه‌هایی که مدعی هستند بدون فیلترشکن می‌توانند به تلگرام متصل شوند، رونق گرفته و بسیاری از هکرها با قرار دادن برنامه‌های مخرب در این فایل‌ها، اقدام به نصب بدافزارها روی سیستم کاربران می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: با مسدود شدن اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، بازار فیلترشکن‌ها و برنامه‌هایی که مدعی هستند بدون فیلترشکن می‌توانند به تلگرام متصل شوند، رونق گرفته و بسیاری از هکرها با قرار دادن برنامه‌های مخرب در این فایل‌ها، اقدام به نصب بدافزارها روی سیستم کاربران می‌کنند.

بارها به کاربران هشدار داده شده به راحتی به فایل‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها وجود دارد اعتماد نکرده و به دانلود و نصب این برنامه‌ها اقدام نکنند، زیرا هکرها و مهاجمان از این روش استفاده کرده و به سرقت اطلاعات کاربران از طریق نصب برنامه‌های مخرب و بدافزارها اقدام می‌کنند. با وجود این، گاهی تنها زمانی که کاربر مورد هجوم قرار گرفته و اطلاعتش به سرقت رفته و یا از بین رفته باشد، متوجه آسیب‌های وارده‌ی ناشی از اعتماد کور به این برنامه‌ها می‌شود.

پس از فیلترینگ تلگرام شاهد انتشار تعداد زیادی از فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم که ادعا دارند نسخه‌های دیگر تلگرام هستند که غیرقابل فیلتر بوده و یا وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌های قوی‌ هستند که مانع از مسدودسازی این پیام‌رسان می‌شود. با وجود این، کارشناسان همواره به کاربران هشدار می‌دهند که به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورده و از نصب چنین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی خودداری کنند.

این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها غالبا بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند که با دانلود و نصب آن‌ها، سرقت از اطلاعات ذخیره‌شده برروی گوشی همراه و یا سیستم‌ها صورت می‌گیرد و اطلاعاتی مثل عکس و یا اطلاعات بانکی ذخیره‌شده در حافظه‌ی گوشی‌ها به راحتی از سوی مجرمان سایبری به سرقت می‌رود و حتی کاربر به راحتی متوجه این سرقت‌ها نمی‌شود.

در این زمینه نوید نیک‌پی -کارشناس امنیتی ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اشاره به بازار فروش فیلترشکن و سایر برنامه‌هایی که پس از فیلترینگ تلگرام ایجاد شده، اظهار می‌کند: متاسفانه هیچ‌گونه آگاهی سایبری در این زمینه وجود ندارد. کاربران نباید به هر قیمتی به نصب فیلترشکن اقدام کنند؛ زیرا اصولا کسانی که فیلترشکن را به صورت رایگان عرضه می‌کنند، حتما اهداف و قصدی از این کار دارند و این‌طور نیست که با طراحی این برنامه‌ها بخواهند کمکی به ما کنند.

بدافزارها با پوشش فیلترشکن

بنابراین اگرچه نرم‌افزارهای متن‌باز فرصتی برای توسعه و حل اشکالات برنامه‌ها را به برنامه‌نویسان می‌دهند، اما هکرها هم از این فرصت استفاده کرده و بدافزارهای خود را در پوشش فریبنده سرویس‌های جانبی نرم‌افزارها به کاربران قالب می‌کنند. همان‌طور که چند ماه گذشته شاهد بودیم، مهاجمان با استفاده از قابلیت متن باز بودن تلگرام، نسخه‌ای غیررسمی از آن را با بهره‌گیری از سرویس تماس صوتی و تصویری منتشر کردند که در نهایت آشکار شد این نسخه، بدافزاری است که تنها به تلگرام شباهت دارد.

کارشناسان درباره فایل‌های APK‌ منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی که افراد را به دانلود برنامه‌ها دعوت می‌کند، تاکید دارند که به این APKها نباید اعتماد کرد زیرا کسی که این برنامه‌ها را طراحی می‌کند، نیت خیری ندارد و طبیعتا برای هدفی این کار را انجام می‌دهد. اگر ما این موارد را درک کنیم، سراغ چنین برنامه‌هایی نمی‌رویم.

همچنین پیش از این هم اخباری حاکی از ورود یک بدافزار در پوشش فیلترشکن منتشر شده بود که با دریافت یک پیامک فریبنده که مدعی ارایه فیلترشکن از طریق یک آدرس وب بود، آغاز شده و با کلیک کردن کاربر روی لینک مذکور، بدافزار روی تلفن قربانی دانلود می‌شد. از کاربر در زمان نصب، مجوز دسترسی به مواردی از جمله فهرست مخاطبان و خدمات پیامک اخذ می‌شد و در ادامه بدافزار لینک انتشار خود را برای تمام افراد موجود در فهرست مخاطبان از طریق پیامک ارسال می‌کرد.

درنهایت باید توجه داشت حتی وی‌پی‌ان‌هایی که گوگل‌پلی به صورت رایگان در مارکت خود قرار می‌دهد، نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ی امنیت باشد، زیرا مجرمان سایبری از امنیت ضعیف و آسیب‌پذیری‌های گوگل‌پلی سوءاستفاده و اپلیکیشن‌های آن را به بدافزار آلوده می‌کنند. نیک‌پی نیز در این زمینه معتقد است صرف حضور یک اپلیکیشن در گوگل‌پلی و اپ‌استور نمی‌تواند تضمین‌کننده باشد و این مارکت‌ها هم جای کاملا مطمئنی نیستند.

از طرفی یکی از مواردی که در جلوگیری از حملات بدافزاری اهمیت دارد، به‌روز نگه داشتن آنتی‌ویروس‌ها و سیستم‌های امنیتی است. اگرچه برخی کاربران در این زمینه غفلت می‌کنند، اما باید توجه داشت این موضوع یک ضرورت است و کاربران باید حتما برای دانلود از سایت‌های معتبر اقدام و هر فایلی را که دانلود می‌کنند، ویروس‌کشی کنند. نیک‌پی نیز در این زمین اظهار می‌کند: محصولات خوبی با قیمت پایین برای آنتی‌ویروس‌های مختلف وجود دارند که اگر نمایندگی معتبر داشته باشند و پشتیبانی آن‌ها موجود باشد، از اطلاعات حفاظت و برای تشخیص برنامه‌های مخرب عمل به خوبی می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر چقدر هم بد باشه بهتر از نصب سروش است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونا مثلا اطلاعات‌ شخصی ما به چه دردشون میخوره. نه واقعا با چه درد. حالا یه عکسی بره پیششون. کسی احمق نیست عکس لخت بزاره که سو استفاده کنن.

    • بدون نام

      تشکرازراهنمایی تان.

    • بدون نام

      بازم به نظر من تو دام فیلتر شکن ها افتادن بهتر از در دام
      فیلتر کن ها افتادنه

    • سحر

      شما اگه خیلی نگرانید تلگرام رفع فیلتر کنید تا مردم طرف فیلتر شکن نرن!!!!!!!

    • سحر

      شما اگه خیلی نگرانید تلگرام رفع فیلتر کنید تا مردم طرف فیلتر شکن نرن!!!!!!!

    • شهروند

      وقتی بدترین نوع فیلترینگ اعمال میشود با دایره وسیع کاربران 45میلیونی که مسئولین ونمایندگان مجلس هم شاکی ومعترضند بدیهی است که افراد سوجو هکر وخلاف فرصت را غنیمت شمارند. میبایست کانالهای مخل نظم و غیراخلاقی فیلترمیشدند..ملت که دستش به اختلاسگران نمیرسد وانکه حساب پاکش از محاسبه چه باک است .طوری عمل کرده اند که گویا یک دولت متخاصم ضد ایرانی اینکار را کرده .روسیه زادگاه دورف به نسبت انسانی تر وبا حکم دادگاه عمل کرد همین میشود که دشمنان ذاتی ایران درنطقهای پرمخاطبشان ملت ونظام را با تمسک به بی احترامی بحق شهروندی و حق ایرانی بودن رودروی هم قرار میدهند و از آب گل آلود ماهی خاویار میگیرند*

      پاسخ ها

      • حسن

        نمایندگان مجلس؟
        منظورتان محمود صادقیه
        نمایندگان اگر موافق یا مخالف موضوعی هستند باید طرح تصویب کنند تا قانون بشود و اجرا بشود با توئیت بازی مشکلی حل نمی شود در ثانی مدیر تلگرام به مسئلین دولتی ما رکب زد بعد از همکاری دولت و ایجاد اشتراک چند ده میلیون نفری با درخواست دولت ایران
        مخالفت کرد اگر تسهیل دولت نبود کاربران تلگرام اندک بودند

    • بدون نام

      شما که لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره اگر میدونی که فیلتر شکنها ما را دچار بد اقزار میکنه چرا مارو مجبور به استفاده از فیلتر شکن میکنید ما فکر میکنیم دچار بد افزار بشیم بهتر از اینه که با نرم افزارهای داخلی مثل سروش شویم

    • پیری

      ما که از فیلتر شکن استفاده نکردیم وبی خیال هر چی تلگرام شدیم حالا مادارن یهم میزنن

    • حرف حساب

      خوب، چرا باید فیلتر بشه که مردم از فیلتر شکن استفاده کنند؟ اگر جای دیگر دنیا بود و اپراتوری این کار را می کرد جریمه ویروس گرفتن گوشی ها را باید می داد! در ضمن. فیلتر کردن مال کشورهای غیر آزاد هست که مردمش دسترس آزاد به اطلاعات و اخبار نداشته باشند.

    • بدون نام

      اینگونه نیست عزیزجان.

    • احسان

      خخخخخ من ک باورم نمیشه..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا حرفی که میزنن کاملا درسته فقط باید مواظب بود از فیلتر شکن های مطمئن استفاده کرد که تعدادشون هم کم نیست

    • بدون نام

      شما نمی خواد دلتان باری ما بسوزد اگه مشابه فکرمابودید می فهمی دید که تواین خراب شده تنها دلخوشی ماایرانی ها همین پیام رسان های خارجی مثل تلگرام غیره هستند پس بهتره نظرکارشناسیتون برای خودتان نگه دارید

    • علی جباری

      شماها شرایطش رو فراهم کردید.

    • بدون نام

      آهان منظورت ازاین تیتراینه بیایم سروش نصب کنیم عمرا

    • ایمان

      تیتر شما اشتباهه باید تیتر می زدید: دامی که پیام رسان های داخلی گسترده اند.

    • بدون نام

      با سیاستگذاری نادرست ،مردم به این تله ها فرستاده شدند

    • علیرضا

      این و. باید. اون مسیولی بخونه که دستور به فیلترینگ داده. واقعا ناراحتم

    • رضا

      به سروش که نمیتوان اعتماد کرد
      به فیلتر شکن هم که نمیشود اعتماد کرد
      پس چکنیم
      ایکاش دنیا چند پاول دوروف بیشتر داشت
      این پسر،این مرد،یک دونه اش خیلی کم،و هزارتاش هم کافی نیست

    • وحید

      ....!?

    • بدون نام

      دامی که دولت یرای مردم پهن کرده اند از این هم بدتر است

    • بدون نام

      خب تلگرام وصل کنید تا ما از فیلتر شکن استفاده نکنیم

    • بدون نام

      حتما تو راست میگی .فیلتر نکنید تا نصب نکنن.

    • بدون نام

      بکشید خودتونم کسی ایرانی وصل نمیکنه

    • م.م

      دلسوزی شما واسه خودتون. بفکر خودتان باشید. نتانیاهو

    • بدون نام

      بی تدبیری مسئولان این بلا رو سر مردم آورده

    • پسر ایران زمین...

      خیلی مسخره است
      همه چی فیلتر شده بعد میگید دام وی که فیلتر شکن ها پهن کردند.. مسبب اصلی خودتون هستید که بی مصرفها.
      از بس ملت رو محدود کردید که بوی گند جامعه رو برداشته..
      البته محدودیت ها برای مردم عادی هست نه خاص ها.
      مردم و مملکت رو نابود کردید.
      خدا از سر تقصیر مسببینش نخواهد گذشت. . انشاءالله

    • بدون نام

      اوناییم که فیلتر کردن نیت خوبی ندارن

    • علیرضا

      بابا اینترنت رو کامل قطع کنید هم خودتون نفس راحت میکشید هم مارو عذاب ندین با این بهانه های واحی

    • محمد

      پس از فیلترینگ تلگرام افرادی تلگرام ایکس را تبلیغ می کنند که درست نیست مگر ایران پیام رسان ندارد که گدایی پیام رسان خارجی را داشته باشیم

    • بی نام

      فیلتر شکن خووبه...شما جیب مارو نزنید

    • بی نام

      زحمت نکشین ..اصلا سراغ پیام رسان داخلی نمیریم..زور ک نیست

    • بدون نام

      اون که فیلترکرده بایدفکرمیکرد

    • بدون نام

      داداش اطلاعات شخصی ما فقط شامل سررسید اقساط عقب افتاده و چکهای برگشتی مونه....شما نگران نباش ما از خدامونه سرقتشون کنن.

    • بدون نام

      اگر از گوگل پلی گرفته بشه کاملا مطمئن هست و راحت میشه ازش استفاده کرد

    • بدون نام

      دوستان من فک کنم این حرف یه تبلیغ واسه ی ویروس کش های ایرانی باشه چون داره میگه میشه با قیمت مناسب خریدشون .خبر نداره ملت بهترین ویروس کش های خارجی دانلود میکنن رایگان .

    • بدون نام

      آقا چرا فیلتر شون من کار نمیکنه ایکس وی پی ان دارم هات اسپاتم داشتم قبلش از کار افتاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج