۷۱۷۳۴
۱۴ نظر
۵۰۰۰
۱۴ نظر
۵۰۰۰
پ

«سید محمد خاتمی» ۷۰ ساله شد

«خاتمی» ۷۰ساله شد و ۷۰سالگی او بهانه‌ای شده است برای نوشتن. درباره مرد «مهر»، مردی که برای سال‌های سال در دل مردم نشسته است، فراوان نوشته‌اند، به مهر و به نقد و به قهر. اما هنوز جای گفتن بسیار است.

روزنامه شرق: «خاتمی» ۷۰ساله شد و ۷۰سالگی او بهانه‌ای شده است برای نوشتن. درباره مرد «مهر»، مردی که برای سال‌های سال در دل مردم نشسته است، فراوان نوشته‌اند، به مهر و به نقد و به قهر. اما هنوز جای گفتن بسیار است.

اگر بخواهم از «خاتمی» با دو واژه بنویسم، دو واژه که گفتار و رفتارش را بتواند در خود خلاصه کند، می‌نویسم «لبخند» و «گفت‌وگو». لبخند نشانه نخست برای گشودگی در ارتباط است. گفت‌وگو نیز برای رفع انسداد از ذهن و زبان و گوش، شیوه نخست راهگشایی است. من «خاتمی» را از نخستین روزی که دیده‌ام از این دو ویژگی هیچ‌گاه دور ندیده‌ام و آثار این دو را بر دور و نزدیک پیرامونش به خوبی تجربه کرده‌ام. ۳۳سال پیش وقتی که به‌عنوان نماینده امام(ره) در موسسه کیهان منصوب شد و در غیابش کار را حجت‌الاسلام‌والمسلمین دعایی به نیابت از وی آغاز کرد، به این صفت از سوی فرزند مرحوم امام‌راحل(ره) متصف شد که: «او نزدیک‌ترین کس به لحاظ خلق و خو به آیت‌الله طالقانی است.»

به راستی چنین بود چون آن بزرگ نیز مرد مهر و آشتی بود در میانه هر خشم و قهر. هرکس طالقانی را دیده و با او زیسته بود این تجربه را دارد که طالقانی یعنی در چشمه پایان‌ناپذیر «عشق ورزیدن» و «دیده به بد نیالودن.» هرکس به طالقانی می‌رسید و با او می‌زیست فرصتی برای گشودگی ذهن و زبان می‌یافت و شکوفا می‌شد و بالندگی می‌گرفت.

«سید محمد خاتمی» 70 ساله شد

«خاتمی» به درستی این تجربه را در روزنامه تکرار کرد و در کنار خویش هم نسل نو و هم نسل قدیم روزنامه‌نگار را به هم رساند و دل‌های رمیده را به یکدیگر نزدیک کرد. سالی بعد که در دولت مهندس موسوی به وزارت ارشاد رفت در پاسخ منتقدان خود در مجلس، به جای آنکه برای رایی بیشتر دامان خود از نقدهای وارد به نویسندگان روزنامه پاک کند، این سخن «ولتر» را تکرار کرد که: «من با آنگونه سخنانی که شما نقل می‌کنید مخالفم اما حاضرم جانم را برای دفاع از آزادی قایلان آن بدهم.»

در دوران طولانی مسوولیتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیکویی و نیک‌نامی از حقوق و آزادی‌های اهالی هنر و فرهنگ دفاع کرد و در این مسیر، راه وزارت را ناتمام گذاشت. تودیع باشکوهش از وزارت را می‌توان با میزان حضور و گرمی بدرقه اندیشمندان و هنرمندان و دانشمندان کشور اندازه گرفت که این تجلیل و تقدیر را به گفته مرحوم دکتر «سیدجعفر شهیدی»: «نمی‌توان بیهوده سخن به این درازی دانست.»

روزی که «خاتمی» دوباره با رای بی‌نظیر مردم در خرداد۷۶ به قدرت بازگشت، گفتند و نوشتند که: «مردی با لبخند آمد.» و از همان آغاز سخن از گفت‌وگو زد، گفت‌وگوی هرکس و هر گروه و هر جامعه و هر فرهنگ و هر تمدن با هرکس و هر گروه و هر جامعه و هر فرهنگ و هر تمدن دیگر، گشودن بابی که در آن حکومت و قدرت موظف به شنیدن و پاسخ‌گفتن و نقدشدن بود، نه طفره‌رفتن و پنهان‌کردن و فرمان‌دادن.

در آن سال‌ها اگرچه به گفته خود او هر ۹ روزش یک بحران ساخته شد، اما «خاتمی» دست از لبخند و گفت‌وگو برنداشت، به عهدش در این راه وفا کرد و جفا دید و ملامت کشید و خوش بود به اینکه باید ارزش و فرهنگ گفت‌وگو در این آب و خاک ریشه دواند و رشد کند و بارور شود. او هشت‌سال در محوریت و موضوعیت گفت‌وگویی‌شدن اندیشه و فرهنگ و سیاست پای فشرد و بیشترین خشنودی‌اش این بود که جوانان این مرز و بوم می‌آموزند که حتی با نقد رییس‌جمهور خویش، آزادی و مردمسالاری را تمرین و تجربه کنند. مخالفان را حتی بیش از دوستان محترم می‌داشت تا راه بر «آموزش مخالفت‌ورزیدن و اخلاقی‌شدن مخالفت» گشوده شود.

جامعه ما از آن سال‌ها و در آن سال‌ها آموزه‌‌های بسیار دارد. ماه‌های انتخابات ۹۲ و ایام پس از آن نشان داد که هرکس که به جبر «از دیده رود»، به اختیار «از دل برمی‌آید.» و نسلی که با «خاتمی» در آن سال‌ها نبوده‌اند و نزیسته‌اند هم، او را چون آنان که با او بوده‌اند و زیسته‌اند دوست می‌دارند. «خاتمی» تنها یک نام در گذشته نیست، او فقط نوستالژی نیست، بخشی از زندگی و سرمایه امروز جامعه ماست. این یعنی تولد دوباره و ۷۰سالگی فقط یک بهانه است برای فهمیدن مجدد ارزش و فرهنگ لبخند و گفت‌وگو.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      به کوری چشم بد خواهات 100 سال زنده باشی سید عزیز

      :**

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنده به عنوان مخالف ايشون هيچ وقت آرزوي مرگ ايشون رو نداشتم و خوب با ديدن امثال ايشون از خدا ميخوام عاقبت من رو به خير كنه چون كسي كه لباس پيامبر رو پوشيد مقابل دستورات دين اسلام وايساد واي به حال امثال من

      • بدون نام

        اولا که لباس پیامبر خیلی بالاتر از اینهاست که لباس آخوندو با اون مقایسه میکنی ثانیا خلایق را هرچه لایق لیاقت شما همون احمدی نژاد

      • mary

        میشه بفرمائید مقابل کدوم دستورات اسلامی وایساد؟

      • بدون نام

        شاید ما خبر نداریم خوردن سه هزار میلیارد تومن مال مردم، 180 برابر شدن قیمت زمین ، مقام اول تورم در جهان ، بالاترین رقم چاپ اسکناس در 30 سال گذشته دستور اسلام بوده نه؟

      • بدون نام

        اولا بنده جايي نگفتم طرفدار احمدي نژادم شماها توهم دارين من نميتونم براتون كاري بكنم
        دوما روز عاشورا يه عده ريختن توي خيابان كف و سوت زدن ايشون اعلام برائت كرد؟
        سوما لباس روحانيت نماد لباس پيامبره نماد ميدوني چيه؟ميفهمي نماد يعني چي؟

    • ستاره

      امیدوارم صد ساله بشید و همیشه خندان باشید سید مهربان ایران

    • مرجان

      ای عزیز ترین که سالهای ریاستت بهترین سالهای مردم ایران بود امیدوارم عمرت پربرکت باشد

      پاسخ ها

      • ناشناس س س

        واقعـــا
        و ایران حالا حالاها روی برکت و آسایش رو نمیبینن.

    • بدون نام

      دوستت داريم سيدعزيز خندان به كوري چشم دشمنانت

    • بهجتی اردکانی

      بچه شهر خودمونه
      اردکان و اردکانی رو عشقهههههههههههههههههه

    • بدون نام

      تولدت مبارک مرد بزرگ

    • ناشناس س س

      رئیس جمهور که نماد 70 میلیون ایرانی هستش باید پرستیژ داشته باشه نه اینکه زیر بغلش پاره باشه و با سپرتاس بره سرکار.
      سلامت و سربلند باشی که آسایش بعد از شما پر کشید.

    • یلدا

      تولدتون مبارک اقای خاتمی
      دوستتون داریــــم....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج