۷۱۸۶۹۱
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

گزینه دشوار شرکت‌های اروپایی در ایران

خروج شرکت‌های اروپایی از ایران آغاز شده است.

فرارو: خروج شرکت‌های اروپایی از ایران آغاز شده است.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌های اقتصادی، زمینه را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران، مهیا کرد. شرکت‌های بزرگ خارجی مانند ایرباس، زیمنس و سامسونگ برای استفاده از این فرصت به ایران روی آوردند.

اکنون که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مجددا تحریم‌ها را علیه ایران برقرار کرده، این شرکت‌ها باید بین ماندن در ایران و پایبندی به تحریم‌های دولت آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

شرکت‌های خارجی که با ایران تجارت می‌کنند، با خطرات قابل‌توجهی مواجه هستند. هفته گذشته، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته آمریکا مایل است علیه شرکت‌های خارجی که به تجارت با ایران ادامه می‌دهند، تحریم‌هایی اعمال کند.

بولتون گفت: " من فکر می‌کنم که اروپایی‌ها متوجه خواهند شد که کنار آمدن با ما به نفع‌شان است".

به گزارش رادیو ان‌پی‌آر، اروپایی‌ها گفته‌اند توافق هسته‌ای هنوز زنده است و آن‌ها علیه خروج ترامپ از برجام واکنش نشان می‌دهند. با این حال، واشینگتن اعلام کرده شرکت‌هایی که به تحریم‌های ایران پایبند نیستند را مجازات و آن‌ها را از تجارت با آمریکا منع می‌کند.

به عنوان نمونه، شرکت اروپایی ایرباس، قراردادی برای فروش حدود ۱۰۰ هواپیما به ایران‌ایر دارد. اما به دلیل اینکه بسیاری از قطعات هواپیما‌های ایرباس آمریکایی هستند، جلوگیری از تجارت ایرباس با آمریکا، می‌تواند اثرات مخربی برای این شرکت داشته باشد.

دانفورت نیوکام، وکیل در امور تحریم‌ها، گفت: "آن‌ها (مقامات ایرباس) باید کل قطعات آمریکایی در هواپیماهایشان را کنار بگذارند. من نمی‌دانم که این مسئله به لحاظ فنی امکان‌پذیر است یا خیر، اما معتقدم این کار خیلی خیلی دشوار است".

علاوه بر این، ولفگانگ ایشینگر، سفیر سابق آلمان در واشینگتن، به ان‌پی‌آر گفته اگر شرکت‌های اروپایی، که در اغلب موارد کسب‌وکار‌های بزرگی در آمریکا دارند، با دو گزینه تجارت با ایران یا با آمریکا مواجه شوند، اکثر آن‌ها احتمالا تجارت با ایران را ادامه نخواهند داد.

به گفته ان‌پی‌آر، از زمانی که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، شرکت‌های زیادی به ایران پشت کردند. ترامپ از همان دوران تبلیغات انتخاباتی مکررا قول داده بود که توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند.

اخیرا، شرکت نفتی توتال فرانسه که بعد از برجام، در صنعت نفت‌وگاز ایران سرمایه‌گذاری کرده، گفته اگر آمریکا معافیتی به آن ندهد، کار در ایران را ادامه نخواهد داد.

به گزارش روزنامه وال‌ستریت‌ژورنال، پس از تصمیم اخیر آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های گسترده علیه ایران، شرکت‌های اروپایی خروج از ایران را آغاز کرده‌اند.

شرکت توتال روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفته کار بر میدان گازی ایران را متوقف کرده و ممکن است در آینده از پروژه‌اش در ایران خارج شود.

توتال با بیان اینکه ۹۰ درصد تعاملات مالی آن در بانک‌های آمریکایی صورت می‌گیرد و ۳۰ درصد سهامدارانش آمریکایی هستند، افزود: " توتال همیشه اعلام کرده که در معرض (خطر) تحریم ثانویه قرار گرفتن، برای آن به صرفه نیست. تحریمی که ممکن است شامل خسارت تامین مالی دلاری آن توسط بانک‌های آمریکایی برای عملیاتش در سراسر جهان شود".

البته توتال گفته دنبال گرفتن معافیتی از واشینگتن هست. اما اگر این معافیت را دریافت نکند، کارش در ایران را ادامه نخواهد داد.

علاوه بر توتال، شرکت‌های اروپایی دیگری نیز درباره ادامه کار در ایران مردد هستند. روزنامه وال‌ستریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که در روز‌های اخیر، شرکت انرژی آلمانی وینترشال (Wintershall AG)، به شرکای ایرانی‌اش گفته به دلیل اتکایش بر شرکت BASF AG، که عملیات بزرگ پتروشیمی در آمریکا دارد، ممکن است نتواند برای پروژه‌های نفتی ایران، اعتباراتی پیدا کند. سخنگوی وینترشال گفته، این شرکت شدیدا به تمام قوانین و مقررات ملی و بین المللی پایبند است.

چهارشنبه گذشته، شرکت حمل‌ونقل نفتی مرسک تانکرز (Maersk Tankers AS)، گفته حمل‌ونقل محموله‌های نفتی ایران را متوقف خواهد کرد.

علاوه بر این، شرکت حمل‌ونقل دانمارکی تورم (Torm AS)، گفته به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، دریافت سفارشات جدید از ایران را متوقف کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      دولت مردای نامرد مرد باشید و دروغگویی،دزدی و خیانت به کشور و ملت رو کنار بگذارید و دنبال اروپا و آمریکا نباشید،مفت خوری و دزدی و دروغ تا کی فکر میکنید مردم متوجه نمیشن کی خادم ملتهای و کی خائنین به ملت

    • حسین دلیری

      باسلام مبخواستم خلاصه یه نطربه بدم طمن تشکروقدرشناسی اززحمات چندین ساله دکتر ظریف عزیرمیخاستم بگم چراابران درمقابلیاوه گویی ترامپ سخنانی تهدیدامیزمثل ازدست دادن اروپاازتجارت ایران درمقابل تجارت باامریکا.اروپابجای ابران امریکا راانتخاب میکنه این صحیح نیست اروپا نتنهاتجارت باایران ازدست میدهدبلکه امنیت منافع خودرادرخاورمیانه ازدست میدهدکدوم شرکت اروپایی باتهدیدموشک حتی موشک هسته ای درکشورهایی مثل عربستان وعیره سرمایه گزاری میکنه باتشکرحسین د

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج