۷۱۹۷۳۳
۱۲ نظر
۵۰۵۴
۱۲ نظر
۵۰۵۴
پ

تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

باورنکردنی به نظر می‌رسد، اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که پیشرفت علم و تولید، جهان را وارد یک دوره زمین شناسی جدید کرده است.

برترین‌ها : باورنکردنی به نظر می‌رسد، اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که پیشرفت علم و تولید، جهان را وارد یک دوره زمین شناسی جدید کرده است. ما معمولا تاثیر بشر بر جو زمین، اقیانوس و حیات وحش را دست کم می‌گیریم. اما آیا متوجه تغییرات در خودمان هم نمی‌شویم؟ در سال‌های اخیر تغییرات زیادی ایجاد شده که نه تنها سیاره بلکه بشر را هم تحت تاثیر قرار داده است. در این مطلب نگاهی به این تغییرات مثبت و منفی می‌اندازیم.

تصاویر «قبل و بعد» ناسا که به تغییرات سطح سیاره اختصاص دارد:

خشک شدن دریاچه‌ها

پوپو (Poopó) دومین دریاچه بزرگ بولیوی و همیشه یک منبع ماهیگیری مهم برای مردم محلی بوده است. اکنون پوپو به دلیل فعالیت‌های معدنی و کشاورزی خشک شده است. جالب است بدانید این اولین بار نیست که این دریاچه تبخیر می‌شود. آخرین بار در سال ۱۹۹۴ پوپو خشک شد و چند سال طول کشید که دوباره آب به آن برگردد و اکوسیستم احیا شود.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

ذوب شدن یخچال‌ها

یکی از مکان‌های مورد علاقه اسکی بازان در سوئیس، کوه ماترهورن (Matterhorn) است. برف روی آن را در آگوست ۱۹۶۰ (تصویر چپ) در با آگوست ۲۰۰۵ (تصویر راست) مقایسه کنید.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

کاهش آلودگی هوا

همه تغییرات زمین منفی نیستند. مثلا داده‌های ماهواره‌ای ناسا کاهش چشمگیری را در آلودگی نیتروژن دی اکسید ناشی از اتومبیل‌ها و نیروگاه‌های برق در ایالات متحده در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ نشان می‌دهد. از سال ۲۰۰۵ دولت آمریکا مجموعه اصلاحات زیست محیطی را اجرا کرده و بسیاری از تاسیسات برق از زغال سنگ به گاز طبیعی تغییر کرده اند.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

بزرگترین رودخانه مصنوعی

دولت لیبی برای گسترش کشاورزی در منطقه، بزرگترین پروژه آبیاری جهان را ایجاد کرده است. این عکس ها ثابت می کند که این پروژه از سال 1983 باعث رشد کشاورزی در این منطقه شده است.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

تبدیل بیابان به زمین کشاورزی

این عکس‌ها از حوضه وادی السرحان در عربستان سعودی، تحول چشمگیر این بیابان را در ۳۰ سال اخیر نشان می‌دهد. این منطقه به یک زمین کشاورزی واقعی تبدیل شده است. دولت محلی تصیم گرفته منابع آب را به عمق یک کیلومتری زیر زمین بکشاند تا به کشاورزان اجازه دهند در بیابان میوه و سبزیجات پرورش دهند.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

شهری سازی

این تصاویر روند شهری شدن شهر بینهای در چین را نشان می‌دهد. از سال ۱۹۹۰ بینهای از یک منطقه باتلاقی به یک منطقه اقتصادی بزرگ تبدیل شده و در حال حاضر شرکت های هوا فضا، شیمیایی و سایر کارخانه‌های تولیدی در آن قرار دارند.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

جزایر مصنوعی

برای توسعه گردشگری ساحلی، دولت دوبی تعداد زیادی جزیره مصنوعی در امتداد ساحل ساختند که در مجموع ۲۵ هکتار مساحت دارند. مشهورترین جزایر به شکل درخت نخل هستند. همان طور که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند، رشد دوبی در خشکی هم کم نبوده است.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

تصاویرسازی‌های هوشمندانه که تغییر انسان‌ها را در ۵۰ سال اخیر نشان می دهد:
تکنولوژی

علم و نوآوری پیشرفت باورنکردنی در ۵۰ سال اخیر داشته است. تا همین چند سال پیش افراد کمی تلفن همراه داشتند، اتومبیل‌های خودران فقط یک رویا بودند و اینترنت یک خیال دور بود. اما حالا حتی نمی‌توانیم آخرین باری که یک روز از تلفن همراه استفاده نکردیم را به یاد آوریم. تقریبا ۳.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان به صورت دائمی از اینترنت استفاده می‌کنند.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

جامعه اطلاعاتی

در دوران مدرن اطلاعات قابل دسترس‌تر از همیشه شده و به ما اجازه می‌دهد هرچیزی را که می‌خواهیم تنها با یک کلیک به دست آوریم. فوق العاده به نظر می‌رسد، اما تقریبا همه ما بیش از حد اطلاعات دریافت کرده ایم. ایمیل‌ها و پیام‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داریم که هنوز جواب نداده‌ایم، ویدئو‌هایی هست که وقت نکردیم تماشا کنیم، مجلات و کتاب‌هایی هست که هنوز نخوانده ایم؛ و این تنها بخش مجازی زندگی است! انباشت اطلاعات یکی از بزرگترین چالش‌های انسان امروز است و تنها با توانایی خودمان برای خودکنترلی دائمی، تعیین اهداف و انتخاب اطلاعات مناسب قابل حل است.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

ارتباطات

شبکه‌های اجتماعی سه میلیارد کاربر در سراسر جهان دارند. رسانه‌های اجتماعی یکی از تاثیرگذارترین برنامه‌های اینترنت هستند. از یک سو ارتباطات ارزان و آسان شده و حتی مفهوم فاصله را از بین برده است؛ اما از سویی دیگر ارتباطات کلامی نسبت به ۲۰ سال پیش که مردم ارتباط رو در رو را ترجیح می‌دادند، به شدت کاهش یافته است.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

فعالیت‌ها

فعالیت‌های اوقات فراغت هم در دهه‌های اخیر تغییر کرده است. والدین ما بیشتر از فعالیت‎‌های بیرون از خانه لذت می‌برند. ولی ما به لطف تلویزیون، اینترنت و بازی‌های ویدئویی مجبور نیستیم خانه را ترک کنیم. این موضوع ناراحت کننده به نظر می‌رسد، اما جنبه‌های مثبتی هم دارد. مثلا بررسی اخیر نشان می‌دهد که بازی‌های ویدئویی، مناطق مسئول توجه و مهارت‌های ادراک دیداری در مغز را کارآمدتر می‌کند. البته خط اعتیاد به بازی‌های ویدئویی هم وجود دارد. بنابراین باید همیشه مراقب باشیم.

تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

والدین

والدین هم طی سال‌ها تغییر کرده اند که دلیل اصلی آن پیشرفت تکنولوژی است. هرچند فعالیت‌های بیرون از منزل و مطالعه هنوز نقش بسیار مهمی در رشد کودکان دارند، اما بیشتر والدین از گجت‌ها برای سرگرم کردن بچه هایشان استفاده می‌کنند. برخی کارشناسان معتقدند بچه‌ها اصلا نباید در معرض صفحه نمایش قرار بگیرند، در حالی که برخی دیگر معتقدند تا وقتی فعالیت‌های کودک متنوع و متعادل باشد این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

پیری جمعیت

دنیا به سرعت در حال پیر شدن است. افراد ۶۰ سال به بالا ۱۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل داده اند و تا سال ۲۰۵۰ تعداد آن‌ها به حدود ۲۲ درصد می‌رسد. پیری جمعیت نتیجه سال‌ها پیشرفت اجتماعی و علمی است. تغذیه بهتر، مراقبت‌های بهداشتی، تحصیلات و اقتصاد، عمر‌ها را طولانی‌تر کرده است.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر

مسائل اجتماعی

مسائل اجتماعی جدیدی در هر نسل جدید به وجود می‌آید. نیم قرن اخیر با موفقیت زیادی در این زمینه روبرو بوده و افراد پیشرفت خوبی در زمینه‌های نژادی، سنی، جنسیتی، مذهبی و برابری‌های جنسیتی داشته اند. مثلا در گذشته‌ای نه چندان دور، مادربزرگ‌ها و حتی مادران ما آرزوی کار بیرون از خانه را داشتند.
تصاویری از تغییرات این سیاره در ۵۰ سال اخیر
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      لطفا از دریاچه ارومیه و تالاب جازموریان هم عکس اینجوری بزارید

    • کیانا

      جالب بود

    • کیانا

      چطور میتونم پای نظری کامنت بزارم؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پا؟

      • آرش

        روی گزینه ارسال پاسخ که زیر پرچم کشور هست کلیک کن یه پنجره باز میشه که زیرش دو گزینه ارسال و انصراف داره نظرت رو بنویس ارسال رو بزن

      • علی

        اینجوری

    • آرش

      جالبه لیبی و عربستان که کشورهای خشک و بیابانی بودن کشاورزیشون پیشرفت کرده اماکشتزارهای ما داره تبدیل میشه به بیاببان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلیاش هم داره تبدیل میشه به ویلا

    • بدون نام

      البته هوش انسانها بشدت زیاد شده ولی در عوض فهم وانسانیت تو بعضیا بشدت کم شده

    • کیانا

      ممنون

      پاسخ ها

      • یسنا

        کیانا جان اگه از اپلیکیشن برترین ها استفاده میکنی، میتونی اون رو بروز رسانی کنی. تو آپدیت جدیدش قابلیت ارسال پاسخ برای کامنت ها گذاشته شده. ^^♡

    • A

      فقط تلفن همراه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج