۷۲۱۲۷۹
۱۴ نظر
۵۰۰۲
۱۴ نظر
۵۰۰۲
پ

تلگرام طلایی و موبوگرام چگونه کار می‌کنند؟

روزنامه جهان صنعت: فارس- پس از فیلتر شدن تلگرام در ایران، برای اغلب مردم این سوال مطرح شده که چرا نسخه‌های فارسی تلگرام همچنان کار می‌کند و حتی در فروشگاه‌های ایرانی این برنامه‌ها در دسترس‌اند یا این برنامه‌ها اساسا چطور کار می‌کنند؟

روزنامه جهان صنعت: فارس- پس از فیلتر شدن تلگرام در ایران، برای اغلب مردم این سوال مطرح شده که چرا نسخه‌های فارسی تلگرام همچنان کار می‌کند و حتی در فروشگاه‌های ایرانی این برنامه‌ها در دسترس‌اند یا این برنامه‌ها اساسا چطور کار می‌کنند؟

از دهم اردیبهشت‌ماه که حکم فیلتر سراسری پیام‌رسان تلگرام صادر شد، تا امروز آمارهای مختلفی از موفقیت یا عدم موفقیت این تصمیم اعلام شده است‌. در حالی که وزیر ارتباطات در یک استوری اینستاگرامی، تصویری از یک پژوهش دانشگاهی را منتشر کرده که نشان می‌دهد میزان بازدید پست‌ها در تلگرام در حال نزدیک شدن به میزان قبل از فیلترینگ است و در همین زمان استفاده از فیلترشکن‌ها و نسخه‌های فارسی رشد کرده است؛ اما دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) با موفق خواندن فیلتر تلگرام اعلام کرده: «پس از مسدود شدن تلگرام، رتبه آن در ایران ۱۰۰ پله و در جهان ده‌ها پله سقوط کرده است»‌.

موضوعی که وزیر ارتباطات نیز به آن اشاره کرده مدت‌هاست مورد سوال اغلب مردم است؛ اینکه چرا با وجود فیلترینگ تلگرام نسخه‌های فارسی این پیام‌رسان از جمله‌هات گرام، تلگرام طلایی و موبوگرام همچنان کار می‌کنند و حتی در فروشگاه‌های ایرانی برنامه‌های کاربردی در دسترس‌اند یا اینکه این برنامه‌ها اساسا چگونه کار می‌کنند؟

نسخه‌های فارسی تلگرام از طریق VPN داخلی به تلگرام متصل می‌شوند و برای کاربر امکان استفاده از تلگرام فیلتر شده را بدون احتیاج به VPN فراهم می‌کنند‌.

در این باره چرایی مجاز بودن فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام با وجود فیلتر بودن اصل برنامه، دو سناریو محتمل است‌.

احتمال اول به اشاره‌ای از دبیر کارگروه فیلترینگ مربوط است که اخیرا گفته: «با وجودی که برای انتقال تدریجی و آرام مردم به پیام‌رسا‌ن‌های داخلی هنوز برخی از نسخه‌های تلگرام مسدود نشده‌اند و هنوز مبارزه جدی با فیلترشکن‌ها انجام نشده است بازدید کاربران ایرانی از تلگرام کاهش یافته است‌.» این نکته می‌گوید: احتمالا قطع دسترسی یکباره ۴۰ میلیون کاربر ایرانی تلگرام باعث ایجاد مشکلات و بازخوردهای جدی می‌شد و علاوه بر این، شیب مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی به عنوان جایگزین تلگرام را بسیار تند می‌کرد تا جایی که شاید این پیام‌رسان‌ها نتوانند پاسخگوی مراجعات باشند‌. بنابراین برنامه‌های نسخه فارسی تلگرام باز ماندند‌.

اما با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد باز ماندن نسخه‌های فارسی تلگرام و برخورد نکردن با VPNها برای یک دوره کوتاه‌مدت گذار در هفته‌های اول و دوم فیلتر تلگرام دیده شده باشد اما این رویه باعث کند شدن رشد مهاجرت مردم به پیام‌رسان‌های داخلی شده است و بسیاری از کاربرانی که به پیام‌رسان‌های داخلی آمده‌اند به دلیل باز بودن این سرویس‌ها در حال بازگشت به تلگرام هستند‌.

در حال حاضر کاربران تلگرام مهاجرت را آغاز کرده‌اند و اگر این روال بلاتکلیفی ادامه پیدا کند در آینده باید فاز دیگری از مهاجرت انجام شود که شوکی دوباره خواهد بود‌. از سوی دیگر این نگرانی که شیب مهاجرت به داخلی‌ها تند نباشد چندان منطقی نیست‌ زیرا سرانجام کاربران باید به پیام‌رسان‌های داخلی بیایند و از آنها استفاده کنند؛ زیرا رشد پیام‌رسان‌های داخلی در گرو حضور و فعالیت مردم است و تا این امر محقق نشود مشکل حل نمی‌شود‌.

سناریوی دوم که بدبینانه‌ترین احتمال است می‌گوید: باز ماندن نسخه‌های فارسی تلگرام و برخورد نکردن با فیلترشکن‌ها در آینده به عنوان دلیلی برای اثبات ناموفق بودن فیلتر تلگرام و عدم تمایل و بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی مورد استناد خواهد بود‌. در حالی که این فرض از اساس اشتباه است؛ زیرا استفاده مردم از نسخه‌های فارسی تلگرام که در ایران میزبانی می‌شود نشان می‌دهد کاربر به سرویس خوب علاقه و اعتماد می‌‌کند حتی اگر داخلی باشد‌.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      خوب توجیح کردید بسیار مزخرف بود . با سپاس

    • بدون نام

      اصلا یه چیزبی معنیه تلگرام فیلترکردن برای چی بایداینجورباش

      پاسخ ها

      • بی نام

        تلگرام در خیلی از کشورها فیلتر شده بخاطر اینکه اطلاعات محرمانه ی کاربرها دزدیده میشه و مستقیما هم توسط اسرائیل و انگلستان باهاش جاسوسی میشه حتی اروپایی ها هم بهش اعتماد ندارند

    • بدون نام

      گوشی چینی من و که ۲ سال پیش با نازلترین قیمت خریده و باهاش کار میکردم . ۴ روز پیش ریجستر و غیر فعالش کردن . در صورتیکه وزیر گفته بود طرح ربجستر گوشی ها مال کسانی که بعد از طرح فعالش کنند . حالا۴ روز پدرم در آمده به هرجا بگی رفتم که فعالش کنند . موفق نشدم یک سایت همتا زدن یک شماره پیگیری بهت میدن هروقت زنگ میزنی میگن چه خبرته وایستا خودشون بهت زنگمیزنن تا علف زیر پات سبز نشه کسی حالت نمی پرسه . مردم آزاری از این بیشتر کجا سراغ دارید ؟ فقط اعصاب مردم هر روز بیشتر خورد میکنید .

    • بدون نام

      شرم آوره

    • حسام

      عمرا به پیام رسانهای داخلی بیاییم با قند شکن و غیره و یا خارجی حال میکنیم مردم باید پیام رساهای داخلی را تحریم کنند معلوم نیست مالکشون کیه و به کجا وابسته هستن. البته همه میدوننا ولی.....

    • بدون نام

      این بار شوک رو شما میخورید وقتی نسخه بلاک چین عرضه شه!

    • بدون نام

      من که چیزی نفهمیدم ولی عمرا از پیام رسان داخلی مثل سروش استفاده کنم

    • آنا

      اولا احتمال سوم خیلی بالاست اینکه مردم با سروش و ای تا و... اعتماد ندارن درسته اما سرعت و امکانات خیلی خیلی مهمه خیلی از برنامه های فارسی هستن که مردم دارن استفاده میکنن مثل بازار/اسنب/تپسی/رساله/مفاتیح/بادصبا/دیوار/شیپور/و..... پس اینکه برنامه مال کجا باشه شاید خیلی مهم نباشه ولی سرعت و امکانات خیلی مهمه/تلگرام در بین مردم جا افتاده دیگه نمیشه عوضش کرد/تنها راهش اینه که به تلگرام های ایرانی سرور ایرانی بدین اما با همین سرعت و امکانات و دقت

    • بدون نام

      "سرانجام کاربران باید به پیامرسان داخلی بیان وازآن استفاده کنند"
      این جمله یعنی چی؟؟یعنی توخیابون یقه مردمو میگیرید وبزور پیامرسان داخلی براشون نصب میکنید؟؟!!!...

      پاسخ ها

      • مریم

        توهم میزنن بس که به مردم زور گفتن فکر میکنن تو این قضیه هم میتونن

    • بدون نام

      من اگر با کبوتر نامه بر پیامم رو ارسال کنم با پیام رسانان داخلی این کار نمی کنم اتفاقا باید پیام رسانان داخلی ترحیم بشن البته الان هم کسی حاظر نمیشه ازشون استفاده کنه

    • سام

      منکه مخالف همشم

    • بهزاد

      علت اینکه تلگرام طلایی و موبوو فعاله اینه که اول با شرور ایران ارتباط برقرار میکنیم و دسترسی کامل به پیامای ما داره نه اسن دلیل چرتی که ایشون اعلام کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج