۷۲۱۳۳۳
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

آصفی: اروپایی‌ها نمی‌توانند برجام را تضمین کنند

حمیدرضا آصفی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات اخیر مایک‌ پمپو وزیرخارجه آمریکا درباره ایران، گفت: اظهارات موهن آقای پمپئو موضوع جدیدی نبود اما ایشان سخنانش را دسته‌بندی کرد و به چند مورد اشاره کرد.

رویداد ۲۴ نوشت: حمیدرضا آصفی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات اخیر مایک‌ پمپو وزیرخارجه آمریکا درباره ایران، گفت: اظهارات موهن آقای پمپئو موضوع جدیدی نبود اما ایشان سخنانش را دسته‌بندی کرد و به چند مورد اشاره کرد.

اگر به لیست پمپئو نگاهی بیاندازیم می‌بینم که این بندها تماما در آمریکا و در سیاست‌خارجی‌ این کشور اجرایی شده و شکست خورده است و شکست‌شان هم عموما از نیروی مقاومت و نیروی انقلابی بوده است. لذا عصبانیت آمریکا را کاملا می‌توان درک کرد. پیش از این هم بوش رییس‌جمهور اسبق آمریکا و سایت وزارت‌خارجه آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری کلینتون نیز چنین حرف‌هایی را مطرح کرده بودند.

ایران هیچ‌گاه همسایگان و هم‌پیمانانش در منطقه را تهدید نکرده است

آصفی با بیان اینکه یکی از دلایل عصبانیت پمپئو دینی است که به رژیم صهیونیستی و عربستان دارد، تصریح کرد: اکنون مشخص شده است که امارات و عربستان سعودی به دونالدترامپ کمک کرده‌اند و بالاخره آمریکا به دلیل بدهی‌‌ای که نسبت به این کشورها احساس می‌کند، سعی دارد منافع آن‌ها را تامین کند. دیدیم که پمپئو در سخنانش به این موضوع اشاره می‌کرد که ایران هم‌پیمانانش در منطقه را تهدید نکند، متاسفانه او تاریخ را هم نخوانده است که بداند ایران هیچ‌گاه همسایگان و هم‌پیمانانش در منطقه را تهدید نکرده است. ما حتی دست دوستی به سمت کشورهایی که در زمان جنگ با عراق و صدام همبستگی داشتند نیز دراز کردیم.

اروپا مخاطب سخنان پمپئو بود

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه حرف‌های مطرح شده از سوی وزیرخارجه آمریکا، اصلا حرف‌های جدیدی نبود، خاطرنشان کرد: این حرف‌ها تماما از روی عصبانیت بود و از آنجایی که قدرت آمریکا در عرصه‌های منطقه‌‌ای بسیار پایین آمده است، او سعی کرد ژست ابرقدرتی به خود بگیرد. یکی از مخاطبان اصلی مایک پمپئو کشورهای اروپایی بودند، زیرا کشورهای اروپایی اعلام کردند که به برجام متعهد هستند و تلاش دارند آن را حفظ کنند.

اروپا فاقد جسارت و توانایی لازم برای حفظ برجام است

آصفی ادامه داد: البته معتقدم که اروپایی‌ها نمی‌توانند برجام را تضمین کنند. البته تلاش خودشان را می‌کنند و حتی ممکن است این تلاش‌ها کاملا صادقانه باشد، اما در عرصه عمل، اروپا فاقد آن جسارت و توانایی لازم برای حفظ برجام است. البته روی دیگر صحبت‌های وزیرخارجه آمریکا، کشورهایی بود که به همکاری با کشور ما علاقمند هستند. آمریکا خواهان تهدید این کشورها بود تا آن‌ها را از همکاری با ایران باز دارد. البته عملی شدن این موضوع به این برمی‌گردد که این کشورها تا چه میزان بخواهند استقلال سیاسی خودشان را حفظ کنند.

تهدید‌های آمریکا روی ارتباطات ایران با کشورها و شرکت‌های بزرگ تاثیرگذار خواهد بود

سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران، با بیان اینکه این تهدید‌ها می‌تواند تا حدودی موثر باشد، تصریح کرد: بالاخره این فشارها می‌تواند روی شرکت‌ها و کشورهایی که با آمریکا ارتباطاتی دارند تاثیر بگذارد. در حال حاضر برخی از کشورهای اروپایی که منافع زیادی در آمریکا دارند اعلام کردند که دیگر با ایران همکاری نخواهند داشت. از این منظر است که می‌گویم اروپا نمی‌تواند برجام را تضمین کند. به همین دلیل قطعا این فشارها و تهدید‌ها بر روی ارتباطات ایران با کشورها و شرکت‌های بزرگ تاثیرگذار خواهد بود.

احتمال رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا بسیار کم است

آصفی با بیان اینکه احتمال رویایی نظامی ایران و آمریکا را بسیار کم می‌داند، یادآور شد: اگر رویارویی نظامی رخ دهد قطعا و یقینا بازنده اصلی این رویارویی آمریکا خواهد بود و این موضوع را خودشان هم می‌دانند، به همین دلیل بحث رویارویی نظامی مطرح نیست. اما باید بگویم که آمریکا در حال اجرا و دنبال کردن سیاست‌های اسرائیل است و سعی دارد دو دستگی و تشکیک را میان کشورهای اسلامی تشدید کند. آمریکا به دنبال این است که موضوعیت اسرائیل به عنوان اولین مشکل جهان اسلام را از دستور کار خارج کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهترین گزینه زیر تمام پیمان ها بزنید فوقش جنگ می شود .
      بعد بزارید بیایند پا تو منطقه بزارن .
      موشک باران می کنیم . باید با زبان قدرت صحبت کرد .
      اگر دیپلماسی را بگیرید . آنها دنبال امتیاز هستند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آصفی قبلا هم می گفت ترامپ از برجام خارج نمیشه که دیدیم شد .الان هم میگه احتمال جنگ کمه پس احتمال جنگ خیلی زیاده! در واقع وقتی برجام از طرف ایران هم نقض بشه دیگه راهی بجز جنگ نمی مونه .شاید مدتی صبر کنند که شاید در داخل ایران شورش اتفاق بیافته ولی اگه نشد قطعا جنگ میشه

    • بدون نام

      پس طبل رفاه وآسایش زده شد.

    • حقگو

      اینایی که میگن جنگ زمان جنگ ایران باعراق یا شیرمیخوردن یا هنوز دنیا نیومده بودن من خودم تو اون جنگ بودم۸سال اون جنگ طول کشید ما از کل خاک عراق یه فاو دستمون بود که اونم توفروردین۶۷تک زدن ازمون گرفتن حالا منطق شماهااینه که اونموقع ایران قدرت الان رونداشت ولی به این فکر نمیکنید که مگه فقط تودنیا ایرانه که قدرتش زیاد شده آمریکا که بعدفروپاشی شوروی ابرقدرت جهانه تاالان وهنوز کسی نتونسته جاشوبگیره ازنظرشماضعیف شده؟!! آیافقطماموشک داریم اونا تیرکمون دارن؟! نه آقا جون احساسی حرف نزنید،بعدشم اونا اصلا تا با بمب وموشک ایران روشخم نزنن نیرو پیاده نمیکنن توایران اگه جنگی بشه اول سیل موشک وبمب سراریز میکنن ایران هم یه چیزی میشه مثل سوریه خرابه شماها اینو میخاید

    • بدون نام

      مخاطب محترم حقگوکاملادرڛت میگه جنگ چیز خوبی نیست وجزفلاکت وبدختی چیزی نصیب ما نمی کنه هشت سال دفاع کردیم آخرش چی شد صلح اونم صلحی که دراثرنابودی رژیم بعث وروی کارآمدن دولتی درعراق ماحتی نشدباتوجه به محکومیت عراق خسارت هزارمیلیاردی خود را ازعراق بگیریم مخاطب حقگودرست میگه همانقدر که ایران قوی شده حتمادشمنان ماچندین برابرشایدازماقویترشده باشند الان زمان جنگ تن به تن نیست یه زمانی می گفتند در نهایت این نیروی زمینی که سرنوشت جنگ را تعیین می کنه اماالان قدرت موشکی هرکشوره که تعیین کننده جنگه وبدون تعارف نیروی موشکی بعضی ازدشمنان مابسیارقوی ترازماممکنه باشه در نهایت امیدواریم جنگی پیش نیاد وبشه ازطریق دیپلماسی راه حلی پیدابشه

    • بدون نام

      آقایی که زمان جنگ بودی منم بودم
      ترس از جنگ باعث میشه تن به هر ذلتی داد؟
      قبل اینکه نظر کارشناسی خودتو بدی بهتره ی تحقیق کنی
      آمریکا تو جنگ با ویتنام هم ابرقدرت حساب میشد اما چی شد؟
      ضمنا ایران شاید تو جنگ با آمریکا به عنوان مهاجم نتونه پیروز بشه اما بعنوان مدافع امکان نداره شکست بخوره.می تونی ی سرچی تو وبسایت هایی که مربوط به امور نظامی هست کنی وببینی.ی نمونه مانوری بود که آمریکا سال ۲۰۰۲ برای حمله به ایران انجام داد و نتیجه این مانور این بود که فقط در روز اول جنگ در خلیج فارس ناو هواپیمابر آمریکا غرق شده و ۲۰۰۰سرباز آمریکایی میمیرن بدون اینکه بشه جنازشون رو جمع کنند.
      ایران سال هاست که برای جنگ با آمریکا آماده شده.موارد زیادی که عامل پیروزی ایران میشه هست که زمانبره و نمی تونم بهش اشاره کنم.فقط همین حد بگم که با توان نظامی الانه ایران امکان حمله نظامی به ایران خیلی ضعیفه مگر اینکه خودمون توان دفاعی خودمون رو از بین ببریم

    • چنگول خان

      ن ایران واقعا از لحاظ نظامی قویه ولی اقتصاد داخلیش خرابه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج