۷۲۲۱۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

در جشن تولد سید محمد خاتمی چه گذشت؟

سید ۷۰‌ساله شد. ظهر روز گذشته، سیدمحمد خاتمی ۷۰‌سالگی‌اش را جشن گرفت. ساعت حدود ۱۲:۳۰ دقیقه بود،‌ سالنی که رییس‌جمهوری پیشین ایران معمولا دیدارهایش را آنجا برگزار می‌کند، پر شده بود و جمعی هم بیرون از ‌سالن ایستاده بودند. همه منتظر بودند، دقایقی دیگر گذشت، خاتمی با لباده و عبای فیروزه‌ای رنگ بر تن، پله‌ها را آرام پایین آمد.

روزنامه شرق: سید ۷۰‌ساله شد. ظهر روز گذشته، سیدمحمد خاتمی ۷۰‌سالگی‌اش را جشن گرفت. ساعت حدود ۱۲:۳۰ دقیقه بود،‌ سالنی که رییس‌جمهوری پیشین ایران معمولا دیدارهایش را آنجا برگزار می‌کند، پر شده بود و جمعی هم بیرون از ‌سالن ایستاده بودند. همه منتظر بودند، دقایقی دیگر گذشت، خاتمی با لباده و عبای فیروزه‌ای رنگ بر تن، پله‌ها را آرام پایین آمد، جمعیت صلوات فرستادند و در حالی که شعار درود برخاتمی سر می‌دادند، خاتمی از میان آنان احوالپرسی‌کنان گذشت و روی صندلی نشست. مقابلش کیک تولدی روی میز بود که تصویر او روی آن نقش بسته بود با شمع ۷۰‌سالگی‌اش.

در این مراسم محمدرضا خاتمی، صادق خرازی، سیدمحمود دعایی، محمدرضا تابش، داریوش قنبری، موسوی‌لاری، نوری‌زاد، سیدمحمود موسوی، زهرا اشراقی، هانیه توسلی، داوود رشیدی و رضا داوری‌اردکانی نیز حضور داشتند. حجت‌الاسلام دعایی، مدیرمسوول روزنامه اطلاعات کنار خاتمی ایستاد و شروع کرد به خواندن متنی که در دست داشت و از اوصاف و اخلاق رییس‌جمهور اسبق کشورمان گفت، خاتمی سرش را پایین انداخته بود و دست به محاسنش می‌کشید.

دعایی گفت: «امروز زادروز مردی است که مهربانی را با خردورزی درآمیخت و شادی را با شرف، نیکوکاری را با نیک‌اندیشی، اخلاق را با عمل، آزادی را با آزادگی، خداپرستی را با مردم‌باوری، میهن‌دوستی را با نوع‌پروری، نرم‌خویی را با عزت، دوراندیشی را با شجاعت و سیاست را با ادب؛ مردی که در دینداری نیرومند است و بر مسند قدرت فروتن، در سختی‌ها بردبار، در راه هدایت شادمان و از آزمندی به دور.» او تقارن روز تولد خاتمی با آخرین روز «جشن مهرگان» را هم به فال نیک گرفت و دست‌آخر شمع تولد خاتمی را روشن کرد و خاتمی شمع‌ها را فوت کرد و حاضران سوت و کف زدند.

در ادامه این مراسم سیدمحمد خاتمی به سخنرانی پرداخت و از ارزش انسان و عمر او گفت و از اینکه «گوش سنگین سیاست‌بازان، صدای گرم گفت‌وگوی تمدن‌ها را نشنید» و «اصحاب فرهنگ و دانش و دین آن را جدی‌تر نگرفتند»، انتقاد کرد و«کشتار بی‌امان انسان‌ها و بی‌ارزش‌شدن جان آنها» را رنج‌آورترین مساله امروز بشر خواند.

خاتمی با قدردانی از کسانی که در مراسم جشن ۷۰سالگی او حاضر شده بودند، ضمن تبریک عید سعیدقربان گفت: ۷۰سال در تاریخ لحظه‌ای بیش نیست ولی برای یک انسان عمر درازی است و مهم این است که این عمر و این سرمایه بی‌بدیل الهی در چه مسیری صرف شده و چه دستاوردی برای خود او و جامعه‌اش داشته است.

او افزود: گرچه بشر در طول تاریخ شاهد هتک‌حرمت و پایمال‌شدن حقوق خود و ستم و ناامنی بوده است، ولی بی‌حرمتی نسبت به انسان و بی‌ارزش‌شدن جان او و ناامنی برای همه اگر بیشتر از گذشته نباشد، بی‌پرده‌تر و در نتیجه برای آنان که هنوز نور وجدان در درونشان خاموش نشده است رنج‌آورتر است، هرچند که از سوی دیگر میل به رهایی و آزادزیستن و درک و آگاهی بشر در شرق و غرب عالم ‌افزون شده است.

رییس‌جمهوری پیشین ایران، سیاست را جدی‌ترین واقعیت در زندگی جمعی دانست و ادامه داد: نمی‌توان به آن نیندیشید و حتی نمی‌توان دامن اندیشه و رفتار را از تاثیر آن بازکشید. ولی آنچه دلربا است و زندگی را معنی‌دار می‌کند اخلاق و ادب است که خداوند نیز ما را به آن فراخوانده است و پیامبران خود را برای بخشیدن زندگی توام با اخلاق، معنویت و عدالت فرستاده است و امروز زندگی انسان مظلوم در چنگال بی‌رحم سیاست که مبتنی بر دروغ و زور و سلطه است و جز به تسخیر جان و جهان آدمی در مسیر منافع خاص اصحاب قدرت نمی‌اندیشد، گرفتار است. به تعبیر قرآن کریم که جان حتی یک انسان به اندازه جان همه جهانیان ارزش دارد امروز این جان ارزشمند در معرض تعرض خشن جنگ‌افروزان و خشونت‌گران و متعصبان متوهم گرفتار آمده است.

خاتمی گفت: امروز در عراق، سوریه، مصر، افغانستان، پاکستان، میانمار و بسیاری از نقاط دیگر عالم حتی در اروپا و آمریکا همه‌جا غوغای کشتار و ترور ویرانگر برپاست و دریغ و درد که بسیاری از آنان که باید نگاهبان فضیلت و مبلغ زیبایی و عدالت باشند نیز آتش‌بیار معرکه‌اند یا لااقل در برابر فجایعی که رخ می‌دهد ساکتند و درواقع باید آنان را شریک جنایت تنگ‌نظران متعصبی دانست که به‌سادگی ابزار دست قدرتمندانی می‌شوند که برایشان جان انسان‌ها بی‌ارزش‌ترین متاع است.

او افزود: در باب آنچه در نقاط بحرانی جهان - که پربحران‌ترین آن منطقه‌ای است که ما در آن به‌سر می‌بریم- می‌گذرد سخن از همه‌چیز هست جز جان انسان‌های بی‌گناه و بدن‌های پاره‌پاره‌شده زنان و مردان و معصومیت کودکانی که قربانی خشونت و انفجار و ترورند.

خاتمی گفت: وقتی رییس قدرتمندترین دولت عالم می‌گوید خط قرمز ما در فلان نقطه و کشور به‌کارگیری سلاح شیمیایی است یعنی برای او جان ده‌هاهزارنفر که قربانی جنگ بی‌فرجام خشونت و افراط و ترور از یک‌سو و بی‌رحمی، دیکتاتوری و استبداد از سوی دیگر شده‌اند هیچ ارزشی ندارد؛ وگرنه چرا آدمکشان را مسلح می‌کنند و در برابر بیداد بسیاری از دولت‌های همسو و غاصبان و آدمکشی آنان سکوت و حتی از آنها حمایت می‌کنند و چرا آنان که شعار حقوق‌بشر را که ابزار تامین منافع خاص سیاسی شده است سرلوحه اقدام خود معرفی می‌کنند نسبت به این‌همه جنایت که در سراسر جهان به‌خصوص خاورمیانه مظلوم رخ می‌دهد ساکتند و عاملان و آمران آن را محکوم نمی‌کنند.

رییس بنیاد باران در ادامه اظهارات خود گفت: امروز تلاش برای صلح و مبارزه برای آزادی و رهایی و استقلال به جنگ‌های شرم‌آوری بدل شده است که در آن مذهب علیه مذهب و اقوام علیه اقوام هم‌سرنوشت خود می‌جنگند و آنچه در عرصه خودنمایی می‌کند تروریسم کوری است که پشت دین که برای احیای فضیلت آمده است و قومیت‌هایی که مایه تعارف باید باشند پنهان شده است و کسانی که امروز داعیه مبارزه با آنان را دارند آفریننده یا پروراننده آنها هستند و دردآورتر اینکه بسیاری از عالمان دین و متفکران و اندیشمندان جوامع از کنار این خونریزی‌ها و جنایات و به خاک‌وخون‌کشیده‌شدن صدهاهزار انسان و نابودی نسل و حرث ساکتند.

او گفت: چه تفاوت فاحشی است میان دیدگاه و اقدام عالی‌ترین مرجع‌ها در عالم شیعه و سنی آیت‌الله بروجردی و علامه شلتوت در بیش از نیم‌قرن پیش که شاید این روزهای تلخ را پیش‌بینی می‌کردند و با شهامت و خیرخواهی ندای همسویی و همدلی میان همه طوایف اسلامی را سردادند و «خانه نزدیکی مذاهب اسلامی» را بنا نهادند با آنان که در برابر رفتارهای تحریک‌آمیز و حتی جنایات هم‌مذهبان خود بی‌تفاوتند و حتی آتش کینه منجر به کشتار را در آنان تیز‌تر می‌کنند و سزاوار است که در اینجا از مرجع بزرگوار آیت‌الله سیستانی که دردمندانه هرگونه رفتار تحریک‌آمیز از جمله اهانت به اصحاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را حرام اعلام می‌کند و نیز از پاپ که برای کشته‌شدگان خشونت روزه می‌گیرد و به‌خاطر ازبین‌رفتن و غرق‌شدن پناهجویان گریخته از ستم و ناامنی می‌گرید، تشکر کنم.

خاتمی تاکید کرد: آنچه امروز بیش از همیشه رنج‌آور است کشتار بی‌امان انسان‌ها و بی‌ارزش‌شدن جان آنهاست. اگر آن روز که صدای گرم گفت‌وگوی تمدن‌ها در گنبد گیتی پیچید، گوش سنگین سیاست‌بازان آن را می‌شنید و اصحاب فرهنگ و دانش و دین آن را جدی‌تر می‌گرفتند و اگر هنگامی که صدای دردمندانه ائتلاف برای صلح برخاست و متاسفانه در برابر غریو دیوانه‌کننده ائتلاف برای جنگ منادیان خشونت و ویرانگری گم نمی‌شد، امروز وضع و حالی بهتر از این داشتیم.

رییس‌جمهور اسبق کشورمان تصریح کرد: ما پیرو آیینی هستیم که انسان را به صلح، همزیستی و عدالت و حفظ کرامت انسانی فرامی‌خواند و هرکس جز این بیندیشد به بیراهه می‌رود. من همه بزرگان دین و فرهنگ و هنر و سیاستمدارانی را که هنوز از وجدان زنده انسانی بهره‌ای دارند به تلاش برای نجات انسان از خشونت و مرگ و نجات سیاست از دست‌های ناپاک جنگ‌افروزان فرامی‌خوانم. در پایان سخنان خاتمی، حاضران برای او دست زدند و هدایایی به او اهدا کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج