۷۲۵۶۹۶
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

دیپلماسی پنهان آمریکا در قبال برجام

شواهد و مستندات موجود نشان می دهد که مایک پمپئو از وزرای امورر خارجه سه کشور اروپایی خواسته است تا "ارائه تضمینهای اقتصادی" به ایران را فراموش کرده و در عوض، برای چینش دوباره میز "مذاکرات جامع" تلاش کنند. منظور پمپئو از مذاکرات جامع، مذاکراتی است که موضوعات هسته ای، موشکی و منطقه ای را در بر بگیرد.

نامه نیوز: شواهد و مستندات موجود نشان می دهد که مایک پمپئو از وزرای امورر خارجه سه کشور اروپایی خواسته است تا "ارائه تضمینهای اقتصادی" به ایران را فراموش کرده و در عوض، برای چینش دوباره میز "مذاکرات جامع" تلاش کنند. منظور پمپئو از مذاکرات جامع، مذاکراتی است که موضوعات هسته ای، موشکی و منطقه ای را در بر بگیرد.

معافیت تحریمی نداریم

همچنین پمپئو در مذاکرات خود با سران اروپایی به آنها گوشزد کرده است که دولت ترامپ هیچ گونه "معافیت تحریمی" را برای شرکتهای اروپایی از جمله توتال ( در ارتباط با تجارت با ایران ) صورت نخواهد داد. حدود دو هفته قبل، وزارت خارجه آمریکا به تازگی و در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور در روزهای اخیر در مورد ایران با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود صحبت کرده است.در این بیانیه آمده است :
"آمریکا و متحدان اروپاییش در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه منافع مشترک قوی دارند. وزیرامور خارجه بر کارهای خوبی که طی ماه های گذشته برای مقابله با تهدیدهای مشترک داشته ایم، تاکید کرد و گفت که او امیدوار است همکاری های مستحکم خود ادامه داده و به جلو حرکت کنیم!"

پشت پرده یک مذاکره

با این حال، طی روزهای اخیر، مقامات آمریکایی ترجیح می دهند دیگر سخنی از برگزاری مذاکرات محرمانه میان خود و تروییکای اروپایی ( و حتی کشورهای اروپایی) به میان نیاورند. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین المللی بر این اعتقاد هستند که اظهارات اخیر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در خصوص انعقاد توافق جدید ( تواتفق گسترده و جامع) با ایران، محصول رایزنی هفته های اخیر میان وزیر امور خارجه ایالات متحده و تروییکای اروپایی است. بدون شک در آینده ای نزدیک، اخبار جزئی تر و تازه تری در خصوص مذاکرات وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا و سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه منتشر خواهد شد.

جرا نمی توان به اروپا اعتماد کرد؟

صورتبندی مذاکرات ایالات متحده آمریکا و تروییکای اروپایی بر سر نحوه مواجهه با شرایط فعلی ( شرایطی که پس از خروج ترامپ از برجام به وجود آمده است ) چندان دشوار به نظر نمی رسد. این مذاکرات، به صوت "موازی" با مذاکرات ایران و تروییکای اروپایی بر سر حفظ برجام صوت می گیرد.یکی از اصلی ترین دلایل بروز تناقضهای رفتاری از سوی مقامات اروپایی، برگزای همین مذاکرات موازی و تاثیرپذیری نسبی آنها از برخی سخنان و وعده های مایک پمپئو می باشد. واقعیت امر این است که اگر اتحادیه اروپا و خصوصا تروییکای اروپایی در تلاش برای چیدون دوباره میز مذاکرات با همراهی ایالات متحده آمریکا باشند، بدترین و سخت ترین خطای ممکن را مرتکب شده اند زیرا خروجی این بازی، نه تنها حفظ توافق هسته ای نخواهد بود بلکه واکنش شدید جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.

نباید فراموش کرد که سیاستمدارانی مانند امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ترزا می نخست وزیر انگلیس از ابتدای سال 2017، با خواسته دونالد ترامپ مبنی بر "تغییر برجام" موافقت کردند. اقدامی که تحلیلگران مسائل بین الملل از آن به عنوان به عنوان "خطای استراتژیک اروپا" یاد می کنند. با این حال رئیس جمهور آمریکا در نهایت تصمیم به خروج از توافق هسته ای گرفت. در حال حاضر نیز هرگونه تلاش تروییکای اروپایی مبنی بر شکل دادن دوباره میز مذاکره با ایران ( به همراه آمریکا)، حکم تکرار آن خطای استراتژیک و راهبردی را دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سرباز ۴۰۲سومار

      مرتیکه نفهم گاو چران بی مغز با دست پس میزنه و با پا پیش میکشه

    • بهلول

      کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

      البته اگر لابی گر خوبی بودیم البته در خارج از کشور حالا وضعمون این نبود

    • بدون نام

      اون که میگی نفهم فکر منافع کشور و ملتشه

    • بدون نام

      حالا نمیشد ایران فعالیت منطقه ش را که هزینه کردن در سوریه و عراق و یمن و حزب‌الله لبنان هست تعطیل کنه که هیچ سودی نداره فقط بدبختی برای مردم ایران میاره

    • بدون نام

      چقد ایران نادانه.. برید مذاکره گنید با امریکا و اسراعیل.. عقلتون از دس دادید اینقد ضرر به خودتون میزنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج