۷۲۷۷۹۷
۱۹ نظر
۵۰۱۲
۱۹ نظر
۵۰۱۲
پ

آمریکا:‌ ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به احتمال احیای میزان غنی‌سازی ایران و حرکت به سمت غنی‌سازی صنعتی، گفت واشنگتن تأکید دارد که ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد.

خبرگزاری فارس: «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به احتمال حرکت ایران به سمت تقویت میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد.

وی که در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره دستور مقام معظم رهبری برای تدارک حرکت به سمت غنی‌سازی صنعتی، گفت: «ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم. وزیر خارجه [مایک] پامپئو در سخنرانی خود سیاست ما درباره نحوه حرکت به پیش را تشریح کرد. او به در آن سخنرانی به صراحت گفت که ایران باید غنی‌سازی [اورانیوم] را متوقف کرده و از بازفرآوری پلوتونیوم خودداری کند. این کشور نباید مسیری به سمت [ساخت] سلاح اتمی داشته باشد.»

نوئرت افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحولات را رصد می‌کند و اطمینان داریم که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آن را به شورای حکام و اعضا گزارش می‌کند.»

عصر روز سه‌شنبه گزارش‌های تاییدنشده در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شد مبنی بر اینکه دوربین‌های تأسیسات هسته‌ای «فردو» جمع‌آوری شده است. یکی از خبرنگاران درباره این شایعه از نوئرت سوال کرد، که او در پاسخ گفت: «این گزارش را دیده‌ایم و داریم آن را بررسی می‌کنیم، اما نمی‌توانیم آن را تایید کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که حالا که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده، چه اهرمی برای متقاعد کردن ایران به خودداری از غنی‌سازی یا توقف برنامه موشکی دارد، گفت: «تصور می‌کنم ما الان در شرایط بهتری قرار داریم... در حال رایزنی با متحدان و شرکای خود در سرتاسر جهان هستیم و تیم‌هایی اکنون در مرکز و شرق اروپا حضور دارند که در حال دیدار و گفت‌وگو هستند... همانطور که وزیر پامپئو گفت، باید با هم رایزنی کنیم تا ببینیم چطور می‌توان به صورت جمعی با اقدامات مخرب ایران در اقصی نقاط جهان مقابله کرد.»

وی با بیان اینکه آمریکا از لحاظ دسترسی به اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران هم با مشکلی مواجه نیست، افزود: «اهرم‌های زیادی داریم، به عنوان یک ابرقدرت و ابرقدرت اقتصادی می‌توانیم تحریم‌ اعمال کنیم و کشورها می‌توانند انتخاب کنند که با ایران تجارت نکنند و درآمدهای ایران که صرف اقدامات مخرب می‌شد، کاهش پیدا می‌کند.»

او در ادامه گفت واشنگتن می‌تواند با «کارزار تحریم» درآمدهای ایران را کاهش دهد. وی که کشورش یکی از عوامل اصلی عدم دستیابی ایران به منافع مالی ناشی از برجام بود، گفت مردم ایران انتظار داشتند توافق هسته‌ای وضعیت اقتصادی این کشور را بهبود بخشند، اما این اتفاق نیافتاده است.

مقام معظم رهبری روز دوشنبه در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، با تأکید بر اینکه ایران به صورت همزمان تحریم و محدودیت هسته‌ای را نمی‌پذیرد، سازمان انرژی اتمی را موظف کردند به سرعت آمادگی‌های لازم برای دستیابی به توان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو (SWU) را فراهم کند. سو واحد اندازه‌گیری میزان غنی‌سازی اورانیوم است. سانتریفیوژهای IR-۱ که نسل نخست سانتریفیوژهای ایران هستند، یک سو توان غنی‌سازی دارند. ایران پیش از توافق هسته‌ای نزدیک به ۲۰ هزار سانتریفیوژ نصب‌شده داشت که حدود نیمی از این رقم فعال بود. در حال حاضر ایران کمی بیش از ۶۰۰۰ سانتریفیوژ فعال دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه ی حرف هاتون قبول،اما خب برای الگوسازی هم شده شما هم به یک چیزهایی احترام بذارید.تو عمل کن ما یاد بگیریم.

    • بدون نام

      لعنت بر آمریکای عهدشکن وزورگوی ظالم

    • بدون نام

      من كلا كاري با سياست ندارم
      ولي به نظرم وقتي از يك توافق يكي از طرفين خودش رو كنار ميكشه ديگه حقي به بايد و نبايد گفتن نداره
      امريكا الان ديگه جايگاهش رو از دست داد كه بگه ما بايد چي كار كنيم يا نكنيم

    • یاران 57

      خواهیم کرد و هیچ غلطی نمیتونید بکنید هرکاری ازدست شما دشمن ایران ميشد کردید، عمر اسراییل تمام شده است، لحظه ای آرامش نخواهید داشت

    • بدون نام

      درود بر امریکا . احسنت بر دونالد . بمب بسازین که مارو درگیر جنگ کنید؟

      پاسخ ها

      • گمنام

        این ها همون اسرائیلی هایی هستن که زبان فارسی اموزش دیدن تا در فضای مجازی علیه ایران و به نفع اسرائیل و امیکا نظر بدن.

        قول این حرف ها رو نخورین .

    • گرگانی

      والا ما که اخرش متوجه نشدیم این برجام چه سودی به حال ما داشت . از این ور امریکا اومد تحریم ها رو برداشت وبه وعده اش عمل کرد از اون ور به کشورهای دیگه گفت هرکی با ایران معامله کنه تحریم میشه . یعنی روباه بازی در اوردن

    • بدون نام

      تودیگه چی میگی کجا بودی تا حالا فقط شما باید داشته باشی

    • بهلول

      ولی شما همه چی داشته باشین تا همه هم از تون حساب ببرندخیلی وقیح هستید، ملت اینها را بشناسید و عبرت بگیرید هر چند فکر نکنم.

    • کارمند

      اگر دست از دشمنی وتهدید دیگران برمیداشتیم کسی کاری به غنی سازی ما نداشت

    • سرباز ۴۰۲سومار

      خیلی خیلی بیجا کرده ای مگر چکاره ای ایران را با عربستان سعودی و امارات وبحرین اشتباه گرفته ای بکوری چشم آمریکا و اسرائیل و انگلیس بزودی غنی سازی صنعتی رو شروع میکنیم تا دیگر عهد شکنی نکنید گاو چران بی مغز با دست پیش گرفتن فقط بیشتر خودتان را رسوا میکنید

    • ع.زمان

      ازاینکه همش دائم میگن ایران عوامل مخرب درکل دنیادارد
      ومارابه برهم زننده امنیت دنیامی خواهندتحمیل کنند،نه تنها
      من بلکه هرایرانی خواهان رفع این برچسب هستیم.

    • بدون نام

      چرا

    • بهلول

      بچه پر رو

    • بدون نام

      دارن زمان میخرن که ایران رو محاصره کنن و با هم حمله کنن به ایران. باید ایران زودتر اقدام کنه قبل از اونها.

    • بدون نام

      ادمین جان همه اینا مال امروز میخوای فرداصبح بزاری یا نه نصف شب بزاری

    • بدون نام

      امریکا،دیگر حق دخالت در امور ایران را ندارد.

    • بدون نام

      فضولی بس است.

    • محمد

      من به سیاست و کشوار های خارجی کاری ندارم فقط اینو می خواهم مشکل ما اینکه گوشی جی ۷ یک میلیون و دیستو پنجاه بود الان ۲میلیون شده خو چرا حد اقل با تو دنیا رحم باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج