۷۲۹۱۸۷
۱۴ نظر
۵۰۰۹
۱۴ نظر
۵۰۰۹
پ

خبری بد درباره سه نان لواش، تافتون و سنگگ

یک مسؤل حوزه سلامت به سفیدتر شدن آرد‌ها انتقاد کرد و به تشریح علت و بیماری‌ها و متاقباً خطر سرطان زایی آرد نان لواش، تافتون و سنگگ پرداخت.

خبرگزاری تسنیم: دکتر زهرا عبداللهی درخصوص آرد سفید مصرفی در نان‌ها اظهار داشت: آرد‌های سفید مصرفی در نان‌ها که در اختیار نانوا‌ها قرار می‌گیرد، باید مورد بازنگری قرار گیرد، چرا که این آرد‌ها فاقد سبوس هستند و نانوا‌ها سبوس را به صورت فله‌ای خریداری کرده و به نان می‌افزایند.

وی با تاکید براینکه استاندارد سبوس در آرد باید بازنگری شود، افزود: هر گونه افزودنی به غیراز افزودنی‌های مجاز در پخت نان ممنوع و تخلف است و برای تولید نان سبوس دار استاندارد در کشور، باید سبوس آن در کارخانه به آرد اضافه شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه افزودن سبوس‌های اضافی به نان برای سلامت مردم مضر بوده و خطر سرطان زایی را در پی دارد، تصریح کرد: بازنگری میزان سبوس آرد نانوایی‌ها مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است و بر این اساس مقرر است، میزان سبوس گیری آرد نان لواش، تافتون و سنگگ کاهش پیدا کند.

عبداللهی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مقدار بیشتری از آردها، سبوس گیری می‌شود، گفت: با سبوس گیری بیشتر، آرد‌ها سفیدتر شده اند و مردم نان کاملا سفید مصرف می‌کنند، این اقدام می‌تواند به مشکلاتی مانند اضافه وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی دامن بزند، سبوس باید طبق استاندار‌های مشخص شده در نان‌ها وجود داشته باشد، زیرا یکی از دلایل بیماری‌هایی مثل دیابت، چاقی و سرطان‌ها این است که فیبر دریافتی مردم کم است و نان سفید یکی از همان منابع غذایی بدون فیبر است.

وی با بیان اینکه در این زمینه با سازمان استاندارد، پژهشکده غله و سایر سازمان‌های ذی ربط مکاتباتی صورت گرفته است، عنوان کرد: سبوسی که به صورت فله‌ای خریداری شده و به نان افزوده می‌شود، فرآینده شده و سالم نیست و حاوی انواع آلودگی‌ها است، از طرفی، میزان فیتات موجود در سبوس‌های اضافی، می‌تواند در جذب ریزمغذی‌ها مشکل ایجاد کند و عوارضی مانند کمبود آهن و روی در پی داشته باشد، از سوی دیگر سبوس فله‌ای که به نان اضافه می‌شود، اگر تخمیرش در نان خوب انجام نگیرد، ضررش بیشتر است، چون از جذب ریزمغذی‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش وزارت بهداشت - عبداللهی همچنین به دلیل آنکه به صورت فله‌ای استفاده می‌شود، گاهی آلودگی‌های قارچی و میکروبی دارد که در نان باقی می‌ماند، بنابراین راه درست این است که در کارخانه به میزان معین سبوس به آرد اضافه شود تا نان باکیفیت و سالم به دست مردم برسد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین هشدار داد: مردم از خرید سبوس‌های فله‌ای از دستفروشان و مغازه‌ها خودداری کنند و از سبوس‌های صنعتی و بسته‌بندی شده که در کارخانه‌ها تهیه می‌شوند، استفاده کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدایش مملک درست کردین
      تو یه کاری نشد درست عمل کنید، گندش دراوردید
      مسئولین هم که همش فکر جیب خودشون هستن

      خدایا،خودت نجات بده ما رو

    • بدون نام

      تاحالا خواب بودی که بیدار شدی نان این مملکتو سروسامان بدید هر نانوایی هر جوری که دلش میخاد نان پخت میکنه هیچ نظارتی نیست

    • بدون نام

      من موندم شما تو چه حوضه ای تونستین برای مردم یه کار مثبت انجام بدین

    • Arash

      هوراااااا. این هم از نان.

    • بدون نام

      یعنی تواین مملکت هرکی هرکیه آردوکی تولید وعرضه میکنه کی نظارت میکنه مردم این وسط چیکار کنن والابخدا تاحالا هم معجزه بوده زنده هستیم معلومه خیلی اوضاع خرابه چون هیچکس مسئولیت قبول نمیکنه اونم دررابطه باسلامتی مردم خداخودش رحم کنه اون از میوه وسبزی این هم از نون

    • بدون نام

      انکار استفاده از جوش شیرن در حالی که سهمیه دولتی ان داده می شود , تبلیغ استفادها نان سبوس دار در تمام رسانه ها , و از طرفی اعتراف به استفاده از سبوس دامی در پخت نان , اصلا به دشمن نیاز نداریم .

    • پیمان

      به کجاداریم میریم توروخدا لااقل مردم بهم دیگه رحم کنیم کارمردم شده دوز وکلک بهم دیگه

    • بدون نام

      سازمان غله حتما باید آرد سبوس دار نان را فراهم و به مردم نان سبوس دار بدهند این کار را اروپا چندین سال پیش شروع کرده است .

    • کریم

      چیزی که در این کشور هست نام ببرید نان جای خود دارد

    • کامبیر

      این دولت که نمی تونه قیمت سیب زمینی هویج هندوانه وخیار راثابت نگه داره چه توقعی داریم که باآمریکا وتحریم هاش مقابله کنند!؟

    • بدون نام

      من موندم شما تو چه حوره ای تونستین برای مردم یه کار مثبت انجام بدین؟؟؟!!!!
      دشمن ما همین مسئولین هستند...اصلا به دشمن نیاز نداریم....لعنت الله علی القوم الظالمین........

    • بدون نام

      فقط میتونم بگم متاسفم

    • بدون نام

      پیش بسوی مدیریت جهانی توسط مدیران ایرانی

    • طوفان صحرا

      معلوم نیست چی میزنن خودشون باخودشون مشکل دارن یه بارمیگن سبوس درنان ضرر داره بایدازارد حذف بشه حالا میگن سبوس نباشه سرطان میگیرین اگه ازمن میشنوین به حرفشون گوشندین حیچیتون نمیشه اینها فقط برای دزدیهاشون این حرفها رومیزنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج