۷۳۰۷۴۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

مخالفت وکلا با تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری

جمعی از وکلای دادگستری با امضای بیانیه‌ای نسبت به تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری واکنش نشان داده و با آن مخالفت کردند.

خبرگزاری ایلنا: جمعی از وکلای دادگستری با امضای بیانیه‌ای نسبت به تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری واکنش نشان داده و با آن مخالفت کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

اقدام اخیر قوه قضاییه با استناد به تبصره ماده ٤٨ قانون آیین دادرسی کیفری و اعلام لیستی ٢٠ نفره از میان جمعیت ٢٠ هزار نفره وکلای دادگستری فقط در کانون مرکز، علاوه بر اِعمال دخالت بی سابقه در حقوق دفاعی متهمین و محدود کردن حقِ دفاع شهروندان، طلیعه ورود نظارت استصوابی به حیطه دفاع در محاکمات دادگستری خواهد بود و به وضوح در تعارض با این اصول قانون اساسی است:

١- اصل نهم قانون اساسی که صراحت دارد «...هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادی های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.»

٢- اصل سی و پنجم قانون اساسی که مقرر کرده است «در همه دادگاه ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند.»

٣- و بند ٩ از اصل سوم قانون اساسی که هر گونه «تبعیض ناروا» را منع کرده است.

از سوی دیگر، پس از اعلام این لیست به مراجع قضایی شاهد اعمال این لیست در مرحله دادرسی از سوی برخی قضات دادگاههای انقلاب هستیم. این امر جلوه ای از «اجرای نادرستِ قانون بد» خواهد بود که با هیچ معیار و ملاکی قابل پذیرش نیست. روشن است که تبصره ماده ٤٨ صرفاً در ارتباط با مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و هرگز قابل تعمیم به محاکم و مرحله دادرسی نخواهد بود.

بدیهی است، انتخاب ٢٠ تن از میان وکلا با عنایت به اصول مذکور که اختیار انتخاب وکیل را برای طرفین دعوی جایز دانسته، صراحتاً با قانون اساسی مغایرت دارد و بر این مبنا هیچ مقامی حق محدود کرن و یا سلب این حق را از مردم ندارد و با این انتخاب، حق مسلّم مردم در انتخاب وکیل از آنها گرفته شده است.

لذا، با توجه به اینکه دادرسی عادلانه از پایه های اصلی عدالت قضایی است و نظر به اینکه برقراری عدالت قضایی بدون تضمین حق دفاع شهروندان و احترام به الزامات وکالت در دادگاه ها و نیز رعایت استقلال نهاد وکالت و قضاوت ممکن نیست؛ ما ضمن اعتراض شدید به این اقدام، علاوه بر توقف این روند تبعیض آمیز که ناقض حقوق شهروندان است، خواهان لغو تبصره ماده ٤٨ از قانون آیین دادرسی کیفری که در تعارض آشکار با حقوق ملت و اصول قانون اساسی است، می باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج