۷۳۶۶۴۳
۴۴ نظر
۵۰۰۲
۴۴ نظر
۵۰۰۲
پ

فلاحت‌ پیشه: ایران بارها بازیچه دست روسیه شد!

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «بارها ایرانی‌ها بازیچه سیاست‌های منفعت‌محور روسیه قرار گرفتند» گفت: متاسفانه در کشور ما به یک باره حوزه قدسی سیاست خارجی گسترش پیدا کرده که حتی نمی‌توان از سوریه و روسیه انتقاد کرد لذا باید در شرایط کنونی و با انتخابات اوپک به جای صحبت و برخورد احساسی علیه روسیه، به طور عقلایی در سیاست خارجی بازبینی شود.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «بارها ایرانی‌ها بازیچه سیاست‌های منفعت‌محور روسیه قرار گرفتند» گفت: متاسفانه در کشور ما به یک باره حوزه قدسی سیاست خارجی گسترش پیدا کرده که حتی نمی‌توان از سوریه و روسیه انتقاد کرد لذا باید در شرایط کنونی و با انتخابات اوپک به جای صحبت و برخورد احساسی علیه روسیه، به طور عقلایی در سیاست خارجی بازبینی شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به اقدامات روسیه در اجلاس اوپک علیه ایران، گفت: روس‌ها طبق قواعد حاکم بر نظام بین‌الملل عمل می‌کنند لذا این ما هستیم که قواعد حاکم بر نظام بین‌الملل را به گونه‌ای احساسی نادیده می‌گیریم. به طور طبیعی بر اساس این قوانین روس‌ها هر جا منافع‌شان اقتضا کند کنار یک کشور قرار می‌گیرند چون آنها سیاست را امر ژله‌ای دیده و هیچگونه پیوند دائمی با کشورها ندارند.

وی یادآور شد: روس‌ها بر اساس همین سیاست زمانی که جزمیت حاکم بر نظام کمونیستی را در سال ۱۹۸۹ میلادی کنار گذاشتند، منافع ملی خود را محور قرار داده و بر اساس آن به بسیاری از مشکلات‌شان فائق آمده و امروز در دنیا امورشان را به پیش می‌برند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به روابط ایران و روسیه، گفت: با نگاهی به روابط ایران و روسیه به خوبی می‌توان فهمید که ایرانی‌ها بارها بازیچه چنین سیاست منفعت‌طلب از طرف روسیه شدند اما متاسفانه در کشور ما به یک باره حوزه قدسی سیاست خارجی گسترش پیدا می‌کند که حتی نمی‌توان سیاست‌های سوریه، روسیه و برخی کشورها را نقد کرد. اگر آنها مورد نقد قرار گیرند ما مورد حمله و هجمه قرار می‌گیریم. بنده بارها به دلیل طرح نگاه واقع‌بینانه از سوی برخی محافل داخلی مورد تکویر، تهدید و مقابله قرار گرفتم.

وی یادآور شد: روس‌ها همان بازیگرانی هستند که هفت بار علیه ایران یعنی یک بار در شورای حکام و شش بار در مجامع بین‌المللی احکام ضد ایرانی دادند در شرایطی که ایران سعی می‌کرد که در فضای بین‌المللی مشکلات‌شان را با دیگران حل کند، روس‌ها همراه با فضای بین‌المللی علیه ما شدند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اقدامات روسیه در سوریه، گفت: روسیه چالش‌هایی در کریمه و خارج از مرزهای خود داشت به طور مشخص با افراطی‌گری اسلامی در چچن و برخی ایالات مسلمان خود مواجه شد، خیلی خوشحال بود که توانست خارج از مرزهای خود با افراطی‌گری مقابله و آن را کنترل کند. از طرف دیگر بعد از شکستن تدابیر منطقه‌ای آمریکا در عراق و افغانستان می‌خواست خود وارد تدابیر منطقه‌ای شود، اینها همه نشان می‌دهد که روس‌ها سیاست پیچیده‌ای را در پیش گرفتند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی برخی از افراد در ایران سعی می‌کنند به گونه‌ای احساسی روسیه را قدسی و راهبردی نشان دهند. بنده هنوز هم معتقدم در مناسباتی که ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف آن هم عمدتا نظامی داشت، دچار اشتباه راهبردی شد که در آینده می‌تواند به ضرر منافع و امنیت ملی کشور تمام شود.

وی با اشاره به اقدامات روسیه در اوپک، گفت: اینکه روسیه در کنار عربستان در اوپک یک موضع را اتخاذ می‌کند پیام آشکاری برای آمریکا مبنی بر آمادگی بازیگران برای جایگزین نفت ایران دارد، این کار تنها از سوی روسیه انجام نمی‌شود بلکه از کشورهای منطقه که تاریخ آنها ایران را به عنوان نجات دهنده این کشورها از افراطی‌گری می‌شناسند نیز در این راه هم قدم هستند.

فلاحت‌پیشه یادآور شد:‌ در زمان تحریم‌های قبل از ۱۳۹۴، این کشورها سهم ایران در بازار نفت را به خود اختصاص دادند. آنها مجموعا با هم سالیانه ۲۰ میلیارد دلار از بازار نفت یعنی برابر با ایجاد حداقل دو تا ۲.۵ میلیون شغل در ایران سود به دست آورده که این به دلیل برداشت از منافع نفتی مشترک‌مان است. یادآوری می‌کنم که این اقدام از سوی کشورهایی انجام می‌شود که در حوزه دوستان ما قرار دارند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه روس‌ها درک درستی از نظام بین‌المللی دارند، در عین حال گفت: این ایرانی‌ها هستند که باید درکی از نظام بین‌المللی بر اساس بازتعریف از منافع ملی داشته باشند چون ما برای خیلی از بحران‌های بین‌المللی هزینه می‌دهیم که هیچ اثری بر منافع و امنیت ملی ما ندارد. زمانی خواهد رسید که آنها به ثبات در مناطق‌شان رسیده و ایران را در قلمروی دشمنان خود قرار می‌دهند و حتی در حوزه‌های اقتصادی هم فضایی برای دوستی ایران ایجاد نمی‌کنند.

فلاحت‌پیشه در جمع‌بندی تاکید کرد: معتقدم افراد در شرایط کنونی به جای آنکه با برخورد احساسی علیه روسیه صحبت کنند به طور عقلایی راهبردهای سیاست خارجی کشورمان مبتنی بر منفعت‌محوری را بازبینی کنند. بدانیم که دنیای امروز دنیای تنش‌زدایی است، هرگاه ما توانستیم تنش‌زدایی کرده و مشکلات خودمان با دنیا و منطقه را حل کنیم کشورها به سمت‌مان آمدند، در مقابل هرگاه به سمت فضای تنش رفتیم کشورها ما را همچون گوشت قربانی دیده و منافع‌مان را بین خودشان تقسیم می‌کنند لذا باید با توجه به منافع ملی و بدون اتکا به بازیگران غیرقابل اعتماد سیاست‌های خود را پیش ببریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه! فلاحت پیشه امروز رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شده و همزمان از روسیه انتقاد می کنه. این یعنی زمینه سازی برای چرخش مواضع در قبال آمریکا.
      گویا نرمش بزرگ دیگری در راه است.

      پاسخ ها

      • ALI

        یکی از دلایلی که همه چیز رو‌هواست بخاطر اینکه هر کدامشان دهها سمت دارند و هیچ وقت هم به هیچ کاری نمیرسن خوش بحالشون چه حقوقهای میگیرند راستی هزار بار صداوسیما مردم مجلس زمان انتخابات به جهانگیری گفتن اموال و درآمد ماهیانه را لیست میکنی به مردم گزارش کنیم گفت به کسی ربطی نداره من چند جا کار میکنم ودرامدم چقدر و املاک چی دارم .....آخر هم نگفت چون لو میرفت.

      • بدون نام

        چیه ناراحتی که نرمش در راهه؟ میخوایی هممون از گشنگی !!!بمیریم به قیمت مذاکره نکردن؟

      • سمیه

        آره خخخخخخخخخخخه روسیه این هم برادر پوتین

    • بدون نام

      همشون مستكبرن چه شوروي چه روسيه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و ایران

    • بدون نام

      کی میخواین متوجه بشین که هر کشوری دنبال منافع خودشه،، همه کشورها اینطوری بودن و هستند الا کشور ما که هرکس دنبال منافع خودشه و گور پدر مملکت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا...

    • بدون نام

      چاره چیست؟ ایران مجبور است وگرنه میداند استعمارگری بدتر از روسیه وجود ندارد...مرگ بر روسیه

    • خودم

      ایران همیشه بازیچه بوده....فقط طبل توخالیه و برا ملت خودش سروصدا میکنه

      پاسخ ها

      • ALI

        آدم عاقل از یک سوراخ دو بار نیش نمیخوره ولی کو دانش کو عاقبت اندیشی ما تاریخمان را به همه گوشزد میکنیم ولی یک بار آن گونه که بفهمیم نخواندیم.افسوس

    • بدون نام

      احسنت از این شجاعت در نوشتارت .واقعیت همان است که فرمودید .همه شرق وعرب دنبال منافعشان هستند و با زمان تصمیم میگیرند نه با احساس .مرحبا اموختم مطالبتان را ممنون

    • بدون نام

      تازه فهمیدین؟

    • بدون نام

      چ عجب یکی حرف راست زد ،

    • ماهور

      اقای ی کم دیر از خواب زمستونی بیدار شدی. ..

    • مهدی

      روابط متضاد خارجی عدم ثبات سیاسی را باعث میشود. لذا طرف خارجی گیچ افرادی است که مواضع متفاوت و متضاد دارند. به همین دلیل سالیان دراز است که روابط خارجی ما مشکل اساسی دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف درستیه

    • بدون نام

      درود برشرف این نمایید حرفی دل مردم گفت بقیه نمایندگان جرعت حرف حق ندارند

    • بدون نام

      چه عجب از خواب خرگوشی بیدار شدین و حرف مردم را میگین یقین بدانید هر آنچه مردم میخواهد و میداند بهترین برای ایران است

    • بدون نام

      روسیه کل دریای خزر را مصادره کرده الآنم به دنبال نفت جنوب است

    • بدون نام

      شما در بازی سیاسی و حفظ منافع ملت ناتوان هستید.امریکا و روسیه و امارات و عربستان و آنگولا تفاوتی ندارد

    • بدون نام

      فقط من یه چیزی متوجه شدم روز به روز که می گذره متوجه میشیم بعضی سیاستمدارا چه کلاه گشادی سر ملت ایران به نام های مختلف در زمینه سیاست خارجی و داخلی گذاشتن زمانی از خواب بیدار میشیم که کار از کار گذشته

    • بدون نام

      وقتی خبری ازپول نفت سر سفره ایرانیها نیست خداکنه یک لیتر نفت از ایران نخرن تا آیندگان که احتمالا دزد نیستند با پول نفت رونقی به کشور بدهند ماکه بدبخت شدیم رفت

    • علیرضا

      حتی تجهیزات نظامی که روسیه به ایران داده مانند اس 300 -آدم به شک می افته که واقعا عملکرد داره. چون نیروگاه بوشهر با اینکه چندین برابر هم از نظر زمانی و هم از نطر مالی ایران هزینه صرف کرده ولی صددرصد قابل بهره برداری نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینطوره روسیه بیشرف اول کد اس ۳۰۰ رو به آمریکا داده بعد به ایران فروخته یعنی فقط پول این ملت رو به جیب روسهای ریختن ..مرگ بر روسیه وحامیانش در داخل وخارج از ایران

    • بدون نام

      مرگ برروسیه

    • بدون نام

      چه عجب فهمیدید ببار

    • علی

      سلام
      آقای فلاحت پیشه یه کمی دیره ولی بازم خدا خیرت بده بلاخره یکی پیدا شد حرف دل این مردم را بزنه
      لطفا این آقای ولایتی را هم از خواب( انشاءلله) غفلت بیدار کنید
      ضمنا مسولیت جدید را تبرک میگویم

    • بدون نام

      الان هم بازیچه روس است..دشمن روسیه است نه امریکا....چرا مخهای فسیل شده نمیفهمند

    • آریو

      باور کنید اگر ما یه رابطه خیلی کوچیک با آمریکا داشتیم. روسها مثل سگ به موس موس می افتادن ...با ور کنید اینو. بی طرف از هر حاکمیتی میگم یه نگاهی به کشور هایی که آمریکا با او نا ارتباط داره بکنید ببینید روسها چطور با هاشون رفتار میکنن. مثل همین عربستان که تا پارسال نمیدونستن اسلحه یعنی چی ولی امروز بهترین جنگ افزارهای. روس آمریکا و بقیه در اختیارشه در صورتی که با روس حتا هیچ پیمانی هم نداره. ولی ما چی که بر سر حتا کشاورزی با روسها هم هم پیمانیم و بهشون باج میدیم که مبادا به تاجیکستان و کشورهایی بالا دست فشار بیار که حتی آب رو به رومون ببنده و از همین خشک سالی که هست بد ترمون کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمریکا برجامو پاره کرد نمیخواد باما همکاری کنه بفهم

    • پ ح

      عمو تازه فهمیدی این که تاریخی هست که روسیه خاعن هست شما هم مردم سره گار گذاشتید داداش شرمنده دمت گرم

    • بدون نام

      بعد این همه ضایع شدن تازه فهمیدن. روسیه هم برای منافع خودش کار میکنه و پاش بافته مثل گوجه فرنگی میفروشنمون.

    • بدون نام

      این حرف ها کمی دیر گفته شد هرچند ...

    • بدون نام

      مردمم بازیچه دست شماها...

    • بدون نام

      روسیه یعنی ماردرآستین چهل سال است ملت هشدارمی دهد ولی متاسفانه روزبروز بیشتر باریچه دست روسهامی شویم

    • بدون نام

      مقامات ایران آدم های کوچیکی هستن که نهایتا توانایی اداره ی یک روستارو دارن نه یک کشور.

    • علی

      احسنت جناب فلاحت پیشه و تبریک به انتخاب شما بعنوان رئیس کمسیون سیاست خارجی ریشه 90 درصد مشکلات کشور در این چهل ساله عدول از سیاست نه شرقی نه غربی و و پناه بردن به روسیه است که حامی اصلی تسلیحاتی صدام بود تا وقتی نهادهای انقلاب و نماز جمعه شعار مر بر امریکا می گویند امیدی به نجات نیست این شعار مرگ بر ملت امریکا نه دولت آنست و شما وقتی به ملت امریکا توهین می کنی او را با ترامپ دیوانه متحد می کنی با اینکه بسیاری از آنها لا سیاست های او مخالفند و شما نمی توانی ملتهای اروپا و ژاپن و کره را از ملت امریکا جدا کنید فوری ترین وظیفه بعد از برجام حذف این شعار تحربیک آمیز از محافل ایران است الیس فیکم رجل رشید ؟

    • بهلول

      حضرت ما خیلی وقت پیش عرض کرد به روسیه اعتماد نکنید اگر دوباره این پوتین بفهمه رابطه ما با امریکا داره خوب میشه خودشو میزنه به موش مردگی و میاد جهت عرض ارادت اگه فرصت دوباره دست داد گولشو نخورید .استینمون پاره بود کسی گوش نداد باید استینمو نو کنم.

    • بدون نام

      واقعا تحلیل جالبی بود.

    • بدون نام

      فعلا ما خودمان غرب ستیزیم بیایید یه کم فکر مردم باشیم

    • azad

      استغفرالله ربی واتوبو علیه!!!!!!دکتر بر علیه روسیه حرف زدی؟!!!؟
      کفر نگو دکتر جان!!!

    • بدون نام

      متأسفانه دولت مردان ما سیاست خارجه بلد نیستند و به حرف یک بزرگ تر و دانا تر هم گوش نمیدن،همان گونه که تک تک مدیران دولتی ما چه اون وزیرش چه اون مدیر مدرسه ابتدائیش.همه ما مردم و مسئولین داریم خودمون رو گول میزنیم هیچ یک از ما ها برای پیشرفت کشورمون کاری نکردیم اینو با نگاه کردن به کشورهایی که از منفی صفر شروع کردن و الان جزء پیش رفته ترین کشورها هستن میشه فهمید

    • بدون نام

      انصافا حرف خیلی درستی زده
      روسیه فقط برای ایران ضرر داشته
      هیچ وقت کاری برای منافع ما نکرده
      و دوستیش با ایران فقط برای غارت ماست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج