۷۴۳۷۷۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

مؤمنی: تعدد احزاب، بلای جان اصلاحات است

عبدالله مؤمنی در روزنامه شرق نوشت: در ایرانِ امروز به دلیل ضرورت و کارکرد اثرگذار گرایش‌های سیاسی در تصاحب قدرت سیاسی و در حوزه عمل سیاسی حتی اصولگرايان مذهبی به‌ویژه در مناسبت‌های سرنوشت‌ساز سیاسی الزامات تحزب و ضرورت تنظیم کردار و کنش سیاسی‌شان با احزاب هم‌فکر و هم‌سو را در جهت‌گیری‌ها معطوف به انتخابات‌ها نشان می‌دهند.

عبدالله مؤمنی در روزنامه شرق نوشت: آنچه مسلّم است اینکه در شرایط امروز ایران ضرورت رفتن به سمت تقویت بنیان‌های حزبی و تلاش برای صورت‌بخشیدن به شفافیت مواضع احزاب و شکل‌گیری دو جریان عمده سیاسی با مبناهای پذیرفته‌شده مدرن نظیر احزاب عمده‌ای که در کشورهای اروپایی تجربه گران‌سنگی دارند و سمت‌و‌سودادن به مبارزات پارلمانی از طریق رویکردهای حزبی و برجسته‌كردن نقش احزاب در پارلمان و حتی تلاش برای اصلاح قوانین براساس رویکردهای حزبی مرسوم و پذیرفته‌شده که هر حزبی به فراخور وزن و اعتبار اجتماعی از سوی مردم اصل نمایندگی در پارلمان را تصاحب کند و نه رویش دائم‌التزاید احزابی که صرفا تداعی‌کننده کارکرد شبه‌انتخاباتی معطوف به سهم‌خواهی باشد. ‎

مؤمنی: تعدد احزاب، بلای جان اصلاحات است

پرسش اساسی حول این موضوع است که در شرایط واقعی ساخت فرصت‌های سیاسی در ایران به‌غیر از احزابی نظیر حزب اتحاد ایران اسلامی و حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتماد ملی که تا حدود زیادی هر کدام سلایق متفاوتی از جریان اصلاح‌طلبی را نمایندگی می‌کنند، سایر احزاب اسمی کدام طیف از قشرهای گوناگون مردم را نمایندگی می‌کنند و خلأ ناشی از نبود نمایندگی را با گرفتن مجوز بدون فعالیت سراسری تشکیلاتی پر می‌کنند؟! مسئله اساسی و محوری در ضرورت شکل‌گیری تحزب، ایفای اصل نمایندگی مؤثر است.

در این میان آنچه محل تأمل و درخور توجه جدی است اینکه ‎از میان بخش‌های مختلف وزارت کشور که علی‌القاعده درخصوص پروژه توسعه سیاسی اهتمام جدی داشته باشد، اما به جای تلاش‌های اصولی برای دستیابی شهروندان به حقوقی نظیر حق اجتماع و اعتراض و تلاش برای به‌رسمیت‌شناختن فعالیت‌های مدنی و سیاسی، بدون ملاحظات مرسوم در عمل به ماشین امضاي صدور مجوز برای احزاب بدل شده است که به‌لحاظ امنیتی نیز حساسیت چندانی بر متقاضیان حزبی متمرکز نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      کدوم حزب؟ این چیزی که به اسم حزب میگن جناح هم نیست. یه سری گروه شدن و مردم و سرکار گذاشتن هشت سال اون میاد خراب میکنه هشت سال این....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج