۷۴۴۸۴۳
۱۹ نظر
۵۰۰۸
۱۹ نظر
۵۰۰۸
پ

تغییر نرخ سود بانکی با چه هدفی اجرا می‌شود؟

هنوز چندماه از کاهش نرخ سود بانکی و موظف کردن بانک‌ها به سود ۱۵درصد نمی‌گذرد که اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی از احتمال بازنگری نرخ سود سپرده‌ها خبر داده و گفته است: با مطالعاتی که در جریان است نرخ‌های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

رویداد ۲۴ نوشت: هنوز چندماه از کاهش نرخ سود بانکی و موظف کردن بانک‌ها به سود ۱۵درصد نمی‌گذرد که اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی از احتمال بازنگری نرخ سود سپرده‌ها خبر داده و گفته است: با مطالعاتی که در جریان است نرخ‌های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که چند روز گذشته ولی الله سیف گفته بود تصمیم و برنامه‌ای در رابطه با افزایش نرخ سود بانکی نداریم و نظام بانکی بر اساس نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار عمل می‌کند.

محمدرضا آرمان پور می‌گوید: سیاست دولت در تغییر سود نرخ بانکی با هدف جمع‌آوری بخشی از نقدینگی موجود در بازارهای موازی نظیر خودرو، ارز و سکه و کاهش نرخ تورم است اما چنین راهی منطقی نیست و باید از راه درست نقدینگی را کنترل کرد.

او می‌گوید: جهت‌دهی سرمایه‌های سرگردان به بانک‌ها خود مشکل بزرگتری به نام بی‌رونقی تولید درست می‌کند و به جای این سیاست بهتر است به جای آن بازار اولیه کالا و بازار ثانویه و مشتقات آن (بورس) رونق بگیرد چراکه معتقدم افزایش نرخ سود بانکی بازگشت به عقب است و به نظر نمی‌رسد مشکلی را حل کند اما اینکه این طرح تا چه حد ادامه خواهد داشت بستگی به سیاست‌های دولتمردان دارد.

عباس آرگون عضو کمیسیون بازار پول اتاق تهران می‌گوید: افزایش نرخ سود بانکی با هدف جذب بخشی از نقدینگی و کنترل بازارهای مختلف سرمایه صورت می‌گیرد و دولت قصد دارد از طریق نرخ سود بانکی آرامش بخشی را در بازارهای مختلف حکمفرما کند تا بخشی از التهابات ناشی از ارز کاهش یابد.

او توضیح می‌دهد که افزایش سود بانکی شاید در کوتاه مدت بتواند اثربخش باشد، اما در بلندمدت باعث خواهد شد جذابیت دیگر بازارها کم شود بنابراین این امر به ضرر کارهای مولد است و به جای آنکه پول در بخش‌های واقعی هزینه شود در یک حوزه انباشته شده و این امر به ضرر بخش های تولیدی می‌شود.

این فعال اقتصادی معتقد است: بالابردن سود بانکی مسکنی کوتاه مدت بر التهاب بازار سرمایه خواهد بود و به نظر می‌رسد دولت نیز آن را به چشم یک راه حل موقتی برای خروج از بحران‌های اقتصادی در نظر گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      دقیقا همینطوره! ولی چاره ای نیست! با افزایش سود بانکی، قیمتها قطعا کاهش پیدا می کنند، چون فروشنده، اگر نفروشه، چطور زندگی کنه؟! راهکار برای پولی که مردم در بانکها سرمایه گذاری می کنند، اینه که مثلا بانکها موظف باشن که حداقل نیمی از سرمایشون رو برای کارهای تولیدی، سرمایه گذاری کنن! حالا که همه بانکها زیر نظر بانک مرکزیه، پس مشکلی از نظر نظارت بر این کار نیست! بدین طریق، هم مردم ضرر نمیکنن، هم دست دلالها قطع میشه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۲۴ساعت شد کجایی چرا بقیه را نمزاری خسته شدی یا برقتون رفته

    • بدون نام

      باید این کار رو زودتر انجام میدادن هنوز هم دور نشده تا این پولهای سرگردان برنگردن به بانک فاجعه بار آور است

    • بدون نام

      این دار و دسته را اول بیرون کنید. بعد از آن اطمینان را به مردم برگردانید تا بتوان به بانک مرکزی اطمینان کنند چه بلائی اقای سیف و دارودسته بر سر مردم آوردند دیگر بس است

    • زرشک عزیزم

      کدوم جهت دهی نقدینگی ؟ نرخ سود بانکی اوردین پایین مملکت این شد دیگه !! این اقتصاد داغون مگه دیگ ظرفیت سرمایه گذاری ام داره ؟
      همونام که دارن درست کار میکنن نفسی واسشون نمونده اقا ، اقتصاد دانان مملکت اگ اینکاره بودن ک وضع این نبود ، اصن پدر مملکتو همین شماها و دلالها دراوردن هنوز که تحریمی اجرا نشده ؟ اونی ک فک میکنین خودتونین نه مردم ! ، بوی گند فساد و باندبازی مملکت ورداشته شما حالیتون نیس ،

    • عنقا

      ان دیگه مشکل خودتان که کم کردین بعدا خودتان یهبار گفتین افزایش نمیابد حالا بدترش نکنید الانم میگد که نمیدونم باعث شده دلار هزار چیز دیگهبالابره خب شما اینجور حرف بزن خب حالا یه کاری کنید که اصلاضرر نداشته باشه البته اگه سرکاری نباشه

    • بدون نام

      بزار‌سودبانگها‌زیاید‌باشد‌‌که‌همه‌چیز‌ارزان‌شود
      سود‌بانگ‌کم‌کردین‌همه‌چیز‌گران‌شود‌وقتی‌
      سود‌بانگ‌زیاد‌باشد‌کسی‌پول‌از‌حسابش‌برنمیدارد
      بدهد‌سکه‌‌طلا‌این‌شالله‌همه‌چیز‌ارزان‌بشود

    • بدون نام

      فعلا بالا بردن سود خوبه تا تنش از بازار کم بشه چون ما نیمه دوم سال رو هم در پیش داریم و آغاز تحریم ها ...

    • بدون نام

      دولت اگر بلد بود چطوری با استفاده از پول بانکها کار آفرینی کنه،بهترین روش برای ایران همینه
      بابک زنجانی و شهرام جزایری ها را بکار بگیرید

    • بهلول

      یک ادم کاردان یک آدم سابقه دار یک آدم فهمیده در این بازار بیکاری هیچ وقت سود سپرده را پایین نمی اورد چرا چون مردم درآمد دیگری ندارن حال اگر نادانی کردن و این کار انجام شد ارزش دلار وارز سکه طلا و خانه هدف دوم آنهاست.همشه میخواهید کاری انجام دهید از مردم نظر بخواهید.

    • بدون نام

      سود بانکی را اضا فه کنید سیف سود را کم کرد وگرانی همه
      چی رو کلید زد

    • بصیر

      دراین اقتصاد بیمار واسیب دیده. واسیب پذیر بهترین روش سود سپرده 24 درصد پنج ساله با افتتاح یک حساب با یک کد ملی است وسلام ...............

    • رسول

      به نظر من باید برای سود بانکی فرمول اینچنینی تعریف کرد
      تورم+سود تعیین شده
      که سرمایه گذار نگران بی ارزش شدن سرمایه خود نشود

    • بدون نام

      باید سود بانکی بالا ببرن خانواده های ضعیفی هست با اندک پولی دارند با سود بانکی زندگی خودش کم تا زیاد تامین می کند و کمتر به آنها فشار میاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا متاسفانه این حقیقت دارد

    • مکوندی خوزستان

      از نظر اقتصادی اگر در نظر بگیریم خیلی زود و فوری باید سود بانکی بالا برده شود و طی چند مال این روال ادامه داشته باشد مثلا تا پایان سال 97.اگر منطقتا" شرایط را محاسبه کنیم میبینیم که کم کردن سود بانکی هیچ کمکی به رونق تولید نکرد.پس این گمانه که رکود در تولید ناشی از سود بالای بانکی ست فرضیه ای اشتباه است.همگان میدانند که حتی اگر سود بانکی 2 درصد هم شود هیچی سرمایه داری دست به کار تولیدی عظیم نمیزند.چرا؟چون مشابه همان کالایی که میخواهد تولید کند بسیار ساده وارد کشور میشود و دست تولید کننده داخلی را در حنا فرو میبرد.بنابر این نتیجه میگیریم سود بانکی حداقل باید 21 درصد یعنی بالای 20 درصد باشد و آن هم برای مدت زیادی در این مرز قرار گیرد.خواهیم دید که چگونه التهابات بازار کم خواهد شد.به عنوان مثالی دیگر: الان در بحث خودرو التهابات فراوان است تولید کننده حاضر نیست خودرو ارایه کند و قیمت بالا کشیده .سوی دوم اینکه پولدارها همه سرمایه رو گذاشتن روی احتکار خودرو چون سود داخلشه.راه حل این آشفتگی اینه که بازار خودرو وارد رکود بشه مثل چند سال پیش که ماشین ترزان شد و مفت و قسطی و با شرایط عالی میفروختن.پس سود پول بانکی رو 21 درصد کنید ببینید چطور بعد از 6 ماه دلار و سکه و ماشین و طلا و مسکن ارزان میشود.هیچ نگران این نباشید که سود بالای بانکی به ضرر تولیده.قابل باور نیست.والسلام.

    • خشایار

      از وقتی نرخ سود بانکی رو پایین آوردن خیلی ها پولهاشون رو از بانکها کشیدن بیرون و وارد بازار ارز و سکه و طلا و مسکن کردن که این خودش باعث آشفتگی و تورم تو این بازارها شد و از طرفی دیگر باعث کاهش نقدینگی بانکها و ورشکستگی خیلی از بانکها و افزایش نقدینگی در دست مردم و روی آوردن مردم به سپرده گذاری در موسسات مالی شده، اگر میگیم در برخی کشورها نرخ سود ۲ یا ۳ درصد هستش چرا نمیگیم نظام بانکی آنها از پایه درسته و خیلی با نظام بانکی ما تفاوت داره در نتیجه نمیشود از وسط کار و فقط با پایین آوردن نرخ سود نظام بانکیمون درست بشه

    • رضا تصدیقی

      تموم سرمایه مردمو نابود کردید سود بانکی 10 درصد تورم 60 درصد

    • بدون نام

      سود برای خودتان مردم همه شدن كاسب طلا دلال سكه مگر مردم از بانگهاچی كم دارند بانگهاپول مردم را میگرند وبا پول مردم خرید فروش میگنند واز سود پولها به مردم گدایی سود میدهند ماشالا مردم زرنگ شدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج