جاباما
۷۴۵۲۳۵
۲۶ نظر
۵۰۰۳
۲۶ نظر
۵۰۰۳
پ

چهار پرده از ماجرای «مائده هژبری»

از انتشار فیلم‌هایی کوتاه در اینستاگرام تا پخش فیلم اظهارات در رسانه ملی، مسیر راه‌یابی از شبکه‌های اجتماعی به رسانه‌های رسمی در کشورمان متفاوت از مسیر رایج دیگر کشورهاست؛ بسیار متفاوت!

تابناک: از انتشار فیلم‌هایی کوتاه در اینستاگرام تا پخش فیلم اظهارات در رسانه ملی، مسیر راه‌یابی از شبکه‌های اجتماعی به رسانه‌های رسمی در کشورمان متفاوت از مسیر رایج دیگر کشورهاست؛ بسیار متفاوت!

پرده اول؛

از جمله خبر‌های جنجال برانگیزی که چند روزی است، منتشر شده و توجه‌ها را به خود جلب کرده، خبر دستگیری دختری هفده ساله است که از جمله کاربران مشهور اینستاگرام به حساب می‌آمده است؛ دختری به نام «مائده هژبری».

البته درباره مشهور بودن یا نبودن یا اساسا معیار شهرت در شبکه‌های اجتماعی حرف و حدیث بسیار است، اما انتشار خبر دستگیری وی کافی بود تا این دختر هفده ساله به سرعت به سرخط خبر‌ها برسد و به روال همیشگی، شهرتش مرز‌های کشورمان را در نوردیده و به چهره‌ای مورد توجه بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شود.

دختری که همه می‌دانیم ماهیت فیلم‌های منتشر شده از وی و توسط وی، با قوانین کشورمان همخوانی ندارد، اما ظاهرا برای دستگیر کنندگان حکم مجرم را داشته، نه متهم؛ حکمی که بر مبنای آن فیلم اعترافات وی به قانون شکنی هایش تهیه و از رسانه ملی منتشر شد تا ابعاد پرونده وسیع‌تر از قبل شود.

پرده دوم؛

اینکه اساسا پخش اعترافات یک فرد که به دلیل برخی اتهامات دستگیر شده، با قوانین همخوانی دارد یا خیر، در قیاس با دیگر پرسش‌های مطرح در این باره به نوعی قابل اغماض به نظر می‌رسد، به ویژه آنکه این ماجرا در شرایطی رخ می‌داد که انبوه مشکلات اقتصادی و تلاطم‌ها در بازار همگان را به ستوه آورده و مشکلات زیادی را موجب شده است.

انبوه مشکلاتی که بسیاری را مجاب می‌کرد، در واکنش به پخش اعترافات دختر نوجوان بپرسند: آیا گزینه‌های انبوه و بهتری برای اعتراف گیری و پخش از رسانه ملی وجود نداشت؟ مشکلات بزرگتر برای طرح چه؛ آیا رفتار یک نوجوان در یک شبکه مجازی اینقدر اهمیت دارد که پیش از موارد کلان و حیاتی مورد توجه مسئولان قرار گیرد؟ اصلا آیا پخش اعترافات این دختر، راه را بر تکرار رفتار‌های مشابه می‌بنند یا برعکس، موجب مشهور شدن وی و ترویج راهش می‌شود؟

شاید همین پرسش ها بود که موجب شد مسئولان رسانه ملی واکنش نشان دهند و مدیرکل روابط عمومی صداوسیما بگوید: «این وظیفه ذاتی رسانه ملی و خواست مردم به ویژه خانواده هاست که اطلاعات بیشتری درخصوص آسیب‌های فضای مجازی داشته باشند... برای این افراد حکم قضایی صادر شده بوده و حتی مقام قضایی درخواست کرده بود تا موضوع این افراد حتما رسانه‌ای شود.»

پرده سوم؛

البته اذعان مسئولان صدا و سیما به دستور قضایی برای پخش اعترافات چیزی نبود که بتواند به حواشی پیش آمده پایان دهد یا تغییری در واکنش‌های عمومی موجب شود که برعکس، شواهد حکایت از آن داشت که چه دستور قضایی وجود داشته و چه خیر، فیلم پخش شده از رسانه ملی نکات اشکال آفرین دیگری به غیر از مباحث حقوقی هم داشته است.

نکاتی که اعتراض انجمن حمایت از حقوق کودکان را موجب شد تا طی بیانیه ای، بر سن فرد دستگیر شده و قرار گرفتنش در زمره کودکان (بر اساس تعاریف بین المللی) تأکید کرده و متذکر شوند که «مطابق قوانین موضوعه کشور و همچنین قوانین بین‌المللی پذیرفته شده توسط مجلس شورای اسلامی، این اقدام سازمان صدا و سیما به طور خاص مغایر نص صریح اصل ۳۸ قانون عالی اساسی و بند الف. ماده ۳۷ کنوانسیون جهانی حقوق کودک است.»

بیانیه‌ای که در ادامه آن از دادستان عمومی کشور درخواست شده که به عنوان مدعی‌العموم نسبت به پیگیری «حقوق پایمال‌شده» نوجوان ۱۷ ساله، اقدام و حضور عدالت در دفاع از کودکان کشورمان را به منصه ظهور رساند. با این یادآوری که انجمن حمایت از کودکان «مراتب شکایت و اعتراض» خود را مبتنی بر استنادات قانونی به شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما هم ارائه خواهد کرد.

پرده چهارم؛

اکنون کافی‌ است نیم نگاهی به بازخورد‌های فراوان خبر دستگیری و پخش اعترافات «مائده هژبری» بیندازیم تا با پرسش بزرگتری روبه رو شویم: آیا به راستی ساز و کار مقابله با افرادی که در فضای مجازی قوانین کشور را رعایت نمی‌کنند، وجود دارد یا خیر؟ اگر دارد، چرا در این ماجرای خاص این همه تنش آفرینی و حاشیه زایی را شاهد بودیم و اگر ندارد، چرا پیش از هر اقدامی، برای تدوین این ساز و کار اقدامی صورت نمی‌گیرد؟

به عبارت بهتر، چرا این چرخه دستگیری برخی افرادی که فعالیت هایشان در فضای مجازی فعالیت با قوانین همخوانی ندارد، در بسیاری از موارد به جنجال کشیده می‌شود؟ آیا این موضوع نشان نمی‌دهد که نحوه برخورد و مواجهه مسئولان با این موارد اشکال دارد و باید تغییر کند؟ آیا در تغییر نکردن این وضع، پای قصور برخی در میان نیست؟

پرسشی کلیدی که بهتر است پیش از تلاش برای یافتن پاسخش، فراز پایانی ماجرای «مائده هژبری» را هم مرور کنیم؛ اینکه این دختر نوجوان حتی یک شب هم بازداشت نبوده و دستگیری چندساعته وی و تهیه فیلم اعترافاتش هم مربوط به آخرین روز‌های اردیبهشت ماه بوده است؛ یعنی چند هفته قبل از اعلام خبر دستگیری وی و پخش اعترافاتش از رسانه ملی!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مملکت‌فساد‌بالا‌دستی‌گرفته‌.حالا‌یه‌نوجون‌یه‌کاری‌کرده‌اون‌بالا‌
      دستی‌‌هااقتصاد‌مملکت‌خراب‌کردن‌باید‌با‌زنجیر‌وآفتابه‌به‌گردن‌جلوی
      دوربین‌رسانه‌ملی‌‌تصویرشون‌واعترافاتشون‌پخش‌بشه.

    • بدون نام

      این اقدام بی تدبیرانه و احمقانه باعث شد که بیخودی یک نوجوان 17 ساله رو در ایران و دنیا مطرح کرد , واقعا بی تدبیری چه هزینه هایی رو به کشور تحمیل می کنه ؟؟!!!

      پاسخ ها

      • بی نام

        حرص نخور. کیس پناهندگیش جور شد. پس فردا هم خبر معروف شدنشو تو آمریکا می شنویم و غبطه می خوریم

    • سپنتام

      اینم ازسیاست دولت آقای روحانی هستش که میخواهد چند روزی مردم سرگرم این خانم باشند و از مسائل اقتصادی و اختلاس ها بدور باشند....وگرنه اینقدر مسائل مهم تر هست که جریان این خانم در آنها گم میشود... ..بوی لجن از صدا وسیما همه جا رو پر کرده...

    • محمد

      خودت بخون ببین چی نوشتی

    • سروش

      به فرض اینکه این دختر گناهکار بوده ،اول باید دادگاه تشکیل میشد بعد به عنوان مجرم معرفی میشد ، حالا چه لزمی داشت تو تلویزیون پخش بشه ،چرا تا حالا یه اختلاسگرو نیوردن اعتراف کنه ،

    • امیر هوشنگ توو ه ای

      صدا و سیما اگر همه حقیقت ها و افشاگری مسولان و دانه درشت ها را داشته باشد خوبه ۰ وگرنه کارهای گزینشی صدا و سیما بسیار بد است و زمینه فرار مردم از رسانه ملی است مردم خون دل میخورند از دزدی های کلان صدا و سیما باید مدافع حقوق ملت باشد وگرنه سقوطش حتمی و پیاده نظام دشمن است

    • بدون نام

      حمایت از حقوق کودکان!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زیر 18 سال زیر سن قانونیه و در مسائل قانونی کودک محسوب میشه

    • حمید دکوراد

      خوب خوشبختانه اختلاس گر بزرگ مال مردم خور کبیر کسی که تمام بد بختی مردم از آب گرفته تا برق و گرونی دست گیر شد و از این به بعد دنیا در دستان ماست

    • بدون نام

      اینستاگرام لعنتی رو فیلتر کنین این مسخره بازیاام راه نندازین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه میشه همه ی فضای مجازی رو فیلتر کرد؟ این همه از جیب بیت المال هزینه میشه الکی. تو این گرونی

    • بدون نام

      با این کارشون بدتر باعث قبح شکنی و مظلوم نمایی گناهکار شدن! باعث شدن همه حتی کسایی که نمیشناختنش بیان ازش دفاع کنن و برن فیلم های رقصش رو ببینن! کاش قبل از هرکاری یه کم فکر کنیم!

    • نوید

      پرده ی پنجم :اساسا این قضیه و مجموع قضایای مشابه و اخبار و حواشی پیرامون موضوع مورد بحث، نشان می دهد که طیف وسیعی از مردم هیچ اعتمادی به رسانه ملی ندارند و برای کسب اخبار روز به ماخذ های دیگری دست می یابند. تا این رویه به کجا برسد ؟البته معلوم است دور تر شدن مردم از صدا و سیما

    • بدون نام

      بهتربود هنجار شکنی های ا
      ین فردپخش نشودتابهانه ومظلوم نمائی دست بهانه جویان وبدخواهان نیفتد.

    • بدون نام

      واقعا این حجم رفتاری با ادمی به این سن و سال زشته و نشون از بی قاعده رفتار کردن ما داره

    • کاوشگر فضایی

      حالا اگر مائده نرقصه میمیره ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرکي دوست نداره نبينه به کسي چه....

    • بدون نام

      حالا مگر این دختر فیلم رقصش را بطور شطرنجی در اینستا گرام پخش کرده که از اعترافگیری یا جواب پس دادن ناراحت باشد یا مردمی که از کار او حمایت میکنند ناراحت باشند .وقتی یارو فیلم تمام قد خود در حال رقصیدن را به تمام جهان ارسال کرده ،شما چی میگید کاسه داغ تر از اش میشید؟

    • بدون نام

      صداوسیما تاالان یکنفراز اختلاس کنندگان ومتجاوزان به بیت المال رابه تلویزیون نیاورده وبه مردم نشان بدهد تا عبرتی برای بقیه دزدان بشود ولی تنهامشکل کشوررقص این دختربوده که با اوردنش به سیما تمام مشکلات مردم حل شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

    • بدون نام

      تا وقتی مایده خانم جنجال راه بندازه همه ساکتند ولی تا جریانی ضدش شکل بگیرد همه از لونه هاشون میان بیرون و مدافعش میشن

    • گرگانی

      من چندتا کامنت در موردش گذاشتم ولی هی خبر میخونم باز میام پایین تر میبینم درموردش خبر گذاشتن . فقط سوال برام پیش اومد چجور اسم و فامیل این دختر بچه رو گفتن . ولی اونی که این همه ماشین بصورت خلاف وارد کرد رو اسم و فامیلش رو نزاشتن یا اونی که دوتن سکه خلاف ازش گرفتن مشخصاتش رو نگفتن .

    • بدون نام

      تحلیل درستی بود

    • مهدی

      اون موقعی که این شو تلویزیون پخش شد ...طرف بکهفته از ورودش به ترکیه میگذشت ...نکنه برای انحراف ذهن مردم این شو اعتراف پخش شد.....در ضمن ...متهم اصلی ثامن ..گریخت ..

    • بدون نام

      بابا ول کنید دگ انگار چی شده
      هر سوژه ای ی هفته دو هفته باید کش بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج