۷۴۶۲۳۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

قمار دونالد ترامپ با رولت روسی پوتین

هلسینکی، پایتخت فنلاند، امروز میزبان اولین دیدار رسمی و دوجانبه دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه است.

روزنامه شرق: هلسینکی، پایتخت فنلاند، امروز میزبان اولین دیدار رسمی و دوجانبه دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه است.

فنلاند که در شمال قاره اروپا و در همسایگی سوئد، نروژ و روسیه واقع شده است و ۵.۵ ‌میلیون نفر جمعیت دارد، تا سال ۱۹۱۷ در پی استقلال از سلطه امپراتوری تزارهای روسیه بود. به دلیل وجود مرزي طولانی میان فنلاند و روسیه، بارها روس‌ها به این سرزمین هجوم بردند تا در نهایت در سال ۱۹۱۷ استقلال یافت. فنلاند که یکی از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید، در دوران جنگ سرد توانست با حفظ بی‌طرفی خود اعتماد رهبران حکومت کمونیستی شوروی را جلب کند تا میزبان برخی از دیدارهای رؤسای جمهور شوروی و آمریکا باشد.

حال با گذشت حدود ۳۰ سال از پایان جنگ سرد و در شرایطی که رابطه مسکو و واشنگتن در سال‌های اخیر در پرتنش‌ترین وضعیت پس از پایان جنگ سرد قرار گرفته است، باز هم فنلاند میزبانی رؤسای ایالات‌متحده و روسیه را عهده‌دار شده و نام این کشور آرام در دو هفته اخیر و پس از اعلام رسمی دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی در صدر اخبار قرار گرفته است. رؤسای جمهور روسیه و ایالات‌متحده ساعت ۱۴:۳۰ امروز به وقت تهران به میزبانی ساولی نینیستو، همتای فنلاندی خود، در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور در هلسینکی دیداری دوجانبه خواهند داشت.

مایک پمپئو و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه دو کشور، هم قبل از ناهار با هم مذاکره خواهند کرد و در نهایت کنفرانس مطبوعاتی مشترک ترامپ و پوتین برگزار می‌شود. ترامپ در حالی روانه هلسینکی شده که اخیرا حضور پرتنشی در نشست ناتو داشته است و رهبران اروپایی نگران‌اند که او برای بهبود رابطه خود با پوتین امتیازهایی برخلاف منافع و امنیت اروپا به رئیس‌جمهوري روسیه بدهد.

در آن‌سو هم پوتین که از تنش در جبهه غرب خشنود به نظر می‌رسد، ‌دنبال همراه‌کردن رئیس‌جمهوري آمریکا با سیاست‌های خود است. کنترل تسلیحاتی، بحران سوریه، اوکراین و مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا از جمله پرونده‌هایی است که در جریان مذاکرات امروز ترامپ و پوتین گشوده خواهند شد؛ اگرچه رئیس‌جمهوری آمریکا ساعتی پیش از این دیدار، با تأکید بر اینکه در سال ۲۰۲۰ دوباره در انتخابات شرکت می‌کند، گفت از این دیدار انتظار زیادی ندارد.

مداخله روسیه در انتخابات آمریکا

در آستانه دیدار امروز، وزارت دادگستری آمریکا که با نظارت رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، تحقیقات خود را انجام می‌دهد، ۱۲ مقام اطلاعاتی روسیه را به هک‌کردن ایمیل‌های مقام‌های ارشد حزب دموکرات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ این کشور متهم کرد. دونالد ترامپ اما در واکنش به این خبر، توپ را به زمین رئیس‌جمهوري سابق آمریکا انداخت و اعلام کرد «این اقدامات روس‌ها در زمان باراک اوباما صورت گرفت و او که از سوی مقام‌های امنیتی در جریان قرار داشت باید در این زمينه پاسخ‌گو باشد».

ترامپ و پوتین در دو ملاقات غیررسمی که پیش از این داشتند و نیز با صدور بیانیه‌هاي رسانه‌ای متعدد، بارها نقش تأثیرگذار روسیه در انتخابات آمریکا را تکذیب کرده‌اند. مایک پمپئو پیش از این دیدار به کنگره وعده داد، ترامپ در مذاکره با پوتین موضعی محکم و جدی در این خصوص اتخاذ خواهد کرد؛ اما بعید به نظر می‌رسد ترامپ شخص پوتین را در این مداخله مسئول بداند، چراکه موقعیت خودش را به خطر خواهد انداخت. در نهایت دو رئیس‌جمهور بدون اینکه توافقی واقعی حاصل شود، از این موضوع عبور خواهند کرد.

سوریه و موضوع ایران

تلاش برای مواجه‌نشدن روسیه و ایالات متحده در جنگ داخلی سوریه تاکنون برای این دو کشور نتیجه مثبتی داشته است. اما شرایط فعلی در سوریه منافع آمریکا را به خطر انداخته و ترامپ قصد دارد در این زمينه با پوتین مذاکره کند. عامل تهدید منافع آمریکا نیز مشخص است: ایران. ایالات متحده نگران این است که تنش‌ها میان ایران و گروه‌های حامی این کشور در سوریه با اسرائیل شدت بگیرد.

واشنگتن برای محدودکردن نقش منطقه‌ای ایران با افزایش تولید نفت روسیه موافقت کرده و این افزایش تولید مورد موافقت روسیه و اوپک قرار گرفته است تا با اعمال تحریم نفتی علیه ایران، درآمد تهران از صادرات نفت کاهش یابد. ایجاد محدودیت‌های سخت‌گیرانه علیه ایران یکی از موضوعات مهم مورد علاقه ترامپ و مشاورانش در مذاکره امروز با پوتین است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج