۷۵۰۲۳۹
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

سلبریتی‌ها؛ شریک جرم جدید «ثامن الحجج»

با کشیده شدن پای سلبریتی‌ها به ماجرای موسسه ثامن الحجج، پرونده‌ای که تا دیروز به‌صورت چراغ خاموش دنبال می‌شد یکباره به یک پرونده پرسروصدای جنجالی تبدیل شده است. به همین دلیل و برای بررسی این موضوع «روزنامه آرمان» با دکتر نعمت احمدی حقوقدان و استاد دانشگاه گفت‌وگو کرده‌ که در ادامه می‌خوانید.

با کشیده شدن پای سلبریتی‌ها به ماجرای موسسه ثامن الحجج، پرونده‌ای که تا دیروز به‌صورت چراغ خاموش دنبال می‌شد یکباره به یک پرونده پرسروصدای جنجالی تبدیل شده است. به همین دلیل و برای بررسی این موضوع «روزنامه آرمان» با دکتر نعمت احمدی حقوقدان و استاد دانشگاه گفت‌وگو کرده‌ که در ادامه می‌خوانید.

سلبریتی‌ها؛ شریک جرم جدید «ثامن الحجج»

کشیده شدن پای سلبریتی‌ها به ماجرای پرونده موسسه ثامن الحجج چه تاثیری در بررسی این پرونده داشته است؟

کشیده شدن پای سلبریتی‌ها به این ماجرا را باید از دو جنبه مثبت و منفی نگاه کرد. موسسه ثامن الحجج در حدود13هزار‌میلیارد بدهکاری دارد. این در حالی است که تاکنون در حدود3500‌هزار‌میلیارد از خزانه به مردم پرداخت شده و این رویکرد ادامه دارد و خزانه باید تا سقف13هزار‌میلیارد به مردم پول بپردازد. کل بدهکاری سلبریتی‌ها در حدود 5یا6‌میلیارد تومان بیشتر نشده است.

در نتیجه این رقم در مقابل13‌هزار‌میلیارد تومان رقم قابل توجهی نیست. به همین دلیل این پرونده از مسیر اصلی خود منحرف شده و توجه افکار عمومی بیشتر به موضوع سلبریتی‌ها جلب شده است. این بخش منفی این ماجرا بود. با این وجود این پرونده یک جنبه مثبت نیز به‌همراه داشته است. بخش مثبت این پرونده نیز این بوده که ماهیت برخی افراد که در رسانه ملی از حقوق مردم صحبت می‌کنند و دستمزدهای نجومی می‌گیرند مشخص شد. به قول شاعر: «واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند/ چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند».

این افراد که تریبون صداوسیما ساعت‌ها در اختیار آنها قرار دارد و با نشان دادن بدبختی‌های مردم اشک آنها را درمی‌آوردند باید نسبت به اتهامات وارد شده به آنها پاسخگو باشند. از سوی دیگر بنده معتقدم این افراد شریک جرم موسسه ثامن الحجج هستند. براساس اخباری که رسانه‌ها در این مدت اعلام کردند گویا موسسه ثامن در انتخاب مهمان‌های برنامه‌های مذکور نیز نقش داشته و انتخاب مهمانان با هماهنگی موسسه ثامن الحجج بوده است.

در نتیجه برنامه‌های صداوسیما برای موسسه ثامن الحجج تبلیغات انجام می‌داده است. به همین دلیل در این زمینه تمهید مقدمات برای ربودن متعلقات «غیر» صورت گرفته است. در نتیجه سلبریتی‌ها شریک جرم موسسه ثامن الحجج بوده‌اند. این سلبریتی‌ها در برنامه‌های خود به مردم وعده‌های واهی می‌دادند تا سپرده‌های خود را در این موسسه پس‌انداز کنند.

چرا صداوسیما تریبون خود را در اختیار یکی از مجریان برای دفاع از خود قرار داد؟

براساس اصل اول قانون اساسی اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می‌شود که رادیو و تلویزیون جزء اقتصاد دولتی به شمار می‌رود. در شرایط کنونی صداوسیما در یک اقدام عجیب و غیرقانونی با برنامه‌ریزی قبلی تریبون خود را در اختیار مجری متهم قرار داده تا وی بتواند با استفاده از این فرصت از خود دفاع کند و اقدام خود را مشروع و مباح جلوه بدهد.

به‌صورت طبیعی ساخت یک برنامه تلویزیونی کار ساده‌ای نیست و باید از کانال‌های مختلفی عبور کند تا به مرحله تولید برسد. با این وجود در شرایط کنونی این سوال مطرح می‌شود که چگونه یک مجری که اتهاماتی نسبت به وی وارد شده خیلی زود فرصت پیدا می‌کند که از تریبون صداوسیما از خود دفاع کند و عملکرد خود را مشروع جلوه بدهد. از نظر قانونی مجری نامبرده به‌دلیل اتهامات وارد شده متهم است و تا زمانی که در یک دادگاه صالح پرونده وی مورد بررسی قرار نگیرد و تبرئه نشود متهم شناخته می‌شود.

به‌نظر می‌رسد مجری سومی که مجری متهم را به برنامه خود دعوت کرده به‌تنهایی تصمیم‌گیر نبوده و از پشت پرده به وی دستور داده شده تا دست به این اقدام بزند. به‌نظر می‌رسد در صداوسیما یک مجموعه خاص وجود دارد که به شکل‌های مختلف منافعشان به یکدیگر گره خورده است. این گروه نیز در هر شرایطی تلاش می‌کند منافع خود را دنبال کند و منافع گروهی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهد.

مالباختگان موسسه ثامن الحجج می‌توانند نسبت به تخلف صداوسیما در فرصت دادن به مجری خود برای رفع اتهام پیگیری حقوقی انجام بدهند؟

در این زمینه حقی از سپرده‌گذاران تضییع نشده و تنها صداوسیما دچار تخلف شده است.

در شرایط کنونی تنها360 نفر از مالباختگان موسسه ثامن به حقوق خود دست پیدا نکرده‌اند. این در حالی است که در گذشته تعداد این افراد چندین‌هزار نفر بوده که دستگاه‌های اجرایی خسارت این افراد را جبران کرده‌اند. اغلب این360 نفر نیز از دانه‌درشت‌ها بوده‌اند که پرونده آنها مشکوک است و هنوز دستگاه قضائی صحت مطالبه آنها را تایید نکرده است.

منشأ بسیاری از پول‌های این افراد مشخص نیست و هنوز ماهیت و دلایل همکاری این افراد با موسسه ثامن‌الحجج در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بدون شک مبلغ این موسسه نیز صداوسیما و سلبریتی‌ها بوده‌اند که به‌صورت گسترده برای این موسسه تبلیغ می‌کرده‌اند و امروز شریک جرم آنها محسوب می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خاک بر سرتون با این تیتر زدنتون

    • بدون نام

      نبایدکسی پشت کس یاکسانی پنهان شودوازقدرت یاموقعیت یامقام وپست کسی بعنوان فرصت استفاده وباعث ازبین بردن حقوق دیگران وبدست اوردن حقوق نامشروع برای خودگردد چیزی که متاسفانه باب شده وافراددورووفرصت طلب ازان بهره می برند

    • بدون نام

      سوال‌ازجناب‌دکتر‌احمدی‌‌آیا‌صدا‌وسیما‌بدون‌مجوز‌بانک‌مرکزی‌اقدام‌به‌تبلیغ‌موسسه‌نموده؟درصورتیکه‌بانک‌مرکزی‌مجو‌تبلیغ‌این‌موسسه‌رابه‌صدا‌وسیما‌داده‌باشد،
      متخلف‌‌بانک‌مرکزی‌است‌؟یا‌به‌اعتقاد‌شما‌بازهم‌صداوسیما‌بجهت‌اعتماد‌به‌بانک‌مرکزی‌باید‌پاسخگوباشد؟

    • بدون نام

      الآن نتیجه میگیریم که شاید ثامن الحجج هم دزد بوده وما خرافاتیا خواب بودیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج