۷۵۰۶۷۴
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

افزایش نرخ ارز، قاچاق بنزین را افزایش داد

میانگین مصرف بنزین کل کشور در تابستان امسال، روندی بشدت افزایشی داشته به طوری که میانگین مصرف بنزین کشور با ثبت رکوردی بی‌سابقه در نخستین ماه تابستان ۹۷، در پی افزایش روزانه هشت میلیون و ۱۰۰ هزار لیتری نسبت به خردادماه، به ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید.

روزنامه ایران نوشت: میانگین مصرف بنزین کل کشور در تابستان امسال، روندی بشدت افزایشی داشته به طوری که میانگین مصرف بنزین کشور با ثبت رکوردی بی‌سابقه در نخستین ماه تابستان ۹۷، در پی افزایش روزانه هشت میلیون و ۱۰۰ هزار لیتری نسبت به خردادماه، به ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸,۵ درصد رشد نشان می‌دهد، در دوره مشابه پارسال مصرف ۸۴ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بود. همچنین مصرف بنزین کل کشور در روز ۳۱ تیرماه با ثبت رکوردی بی‌سابقه به ۱۲۱میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید. «ایران» به بررسی عوامل این افزایش افسار گسیخته مصرف بنزین، آن هم در آستانه بی‌نیازی از واردات بنزین پرداخت.

قاچاق بنزین به ازای واردات کالای قاچاق

در حالی که قیمت بنزین در ایران هزار تومان است، این نرخ در کشورهای همسایه نظیر ترکیه به ۷ هزار تومان برای هر لیتر هم می‌رسد. در چنین شرایطی قاچاق بنزین یکی از کسب و کارهای بسیار سودآور در مرزهای کشور به شمار می‌رود.

شمس اردکانی در این باره توضیح داد: در حال حاضر با افت ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی، قاچاق سوخت توسط قاچاقچیان دوباره رونق گرفته است. در ایران قیمت بنزین ثابت است و تغییرات قیمت نفت خام و نرخ ارز در آن تأثیری ندارد. اما شرایط در کشورهای همسایه فرق می‌کند و این تفاوت قیمت داخل و خارج، قاچاق را فعالیتی سودآور می‌کند.

او با اشاره به اینکه آمار شفافی از قاچاق در دست نیست و به طور کلی قاچاق قابل اندازه‌گیری نیست اما شواهد زیادی مبنی بر رشد قاچاق وجود دارد، اظهار کرد: اساساً ما تنها آماری که از قاچاق می‌توانیم ارائه دهیم مربوط به میزان کشف شده آن است.

اما الان شواهد و قرائنی موجود است که نشان می‌دهد فرآورده‌های نفتی ایران از جمله بنزین در حال خروج از کشور است و عوض آن کالای قاچاق وارد می‌شود. کالایی که تأثیر منفی بر اقتصاد نیز خواهد داشت.

او تأکید کرد: قیمت بنزین نباید در نرخ هزار تومان برای هر لیتر ثابت بماند وقتی بنزین در کشورهای همسایه نرخی بالاتر از ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. این تنها راه مبارزه با قاچاق است. درست مانند زمانی که قیمت نفت خام و به تبع آن بنزین فوب خلیج‌فارس به حداقل رسیده بود و قاچاق دیگر صرفه اقتصادی نداشت.

تولید 87 میلیون لیتر بنزین در روز

در حال حاضر حدود ۸۷ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۴ و ‌معمولی در داخل کشور تولید می‌شود. سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این موضوع به «ایران» گفت: مابقی اضافه مصرف از واردات و ذخایر بنزینی کشور تأمین می‌شود.

زیبا اسماعیلی با اشاره به افزایش تولید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد: واردات بنزین در فروردین ماه ۱۰/۲۲ میلیون لیتر در روز و اردیبهشت ۴/۲ میلیون لیتر در روز و خرداد۲/۷ میلیون لیتر در روز و تیر ۲/۳ میلیون لیتر در روز بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کشورهای همسایه که نرخ بنزینشون بالاس،قیمت خودروهاشون پایینه و مصرفشون پایین.فقط برای گرونی بنزین کشورای همسایه را میبینن.نمیدونم چرا به امارات و دبی و کویت نگاه نمیکنن

    • بدون نام

      قیمتهای بنزین رو در کشورهای همسایه و سایر کشورها مثال می زنید چرا میزان دستمزد رو در اون کشورها مثال نمی زنید ؟؟؟؟؟

    • پرسپولیس

      اولین کاری که میتونید انجام بدید همینه
      بازم گرونی
      گرونش کنید هر چقد که دوست دارید انقد گرون گرون تا بالاخره گور خودتونو بکنید
      صبر مردم هم تا یک جایی ادامه پیدا میکنه

    • سرباز گمنام

      گند زدید به همه چیز،حالا هم دنبال بهانه برای گرونی بنزین هستید؟بابا ما چاه نفت داریم ولی ترکیه چی داره؟ارزش پول ملی ما به کجا رسیده؟میخوایید بنزین هم نخریم تا ارزون شه؟

      دوستان این فکر رو بندازید دور که چیزی نخریم تا ارزون شه.در کشور ما عرضه و تقاضا قیمت ها رو معلوم نمیکنه بلکه هم اکنون قیمت اجناس رو افت ارزش پول ملی تعیین میکنه و قبلش هم دولت.
      وقتی ر اثر قسمت عرضه و تقاضا قیمت مرغ به کیلیویی ۶۵۰۰ میرسه،چه کسی قیمت مرغ رو افزایش میده؟خب معلومه که دولت اینکار رو میکنه با مکانیسم عرضه مرغ منجمد با قیمت ۷۵۰۰ تومان تا قیمت مرغ زنده به کلیویی ۹۰۰۰ تومان برسه.دلیلش اینکه که سوبسید دانه مرغ نده.
      پس بدانید در کشوری که دولت در عرضه و تقاضا دخالت کنه و پول ملی افت کنه،با نخریدن قیمت پایین نمیاد.

    • کعبی

      شمارو به خدا مارو با کشورهای همسایه مقایسه نکنین چرا هر موقه میخاین ی چیزی رو گرون کنین از بقیه کشورها میگین یکم وضع معیشتی مردم کشورمون رو با بقیه کشورها هم مقایسه کنین یا این هم حرامه؟
      هرچی میشه میگید ترکیه . ترکیه مردمش تو بهترین حالت دارن زندگی میکنن .

    • بدون نام

      پس آنقدر گرانش كنيد كه ديگه قاچاق چي ها جرات نزديك شدن به بنزين رو نداشته باشند

    • ع

      خب جلوی قاچاق بگیرین چرا رحم نمیکنیدبه مردم مملکت به گند کشیدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج