۷۵۰۷
۹ نظر
۵۰۱۳
۹ نظر
۵۰۱۳
پ

نگاهی به برترین کاراکتر کمدی دهه ۸۰

تناقض تلخی «مهران مدیری» و کمدی

به واقع بستر شیرین آثار این کارگردان همواره در تضاد با این روحیه تلخ و غمگینش قرار داشته و سوالی را به ذهن می رساند که چگونه این تقارن غم و شادی در روح هنری، روح شخصیتی، روح اجرایی و جانمایه متنی آثارش قابل استنتاج می گردد؟

در سالیان اخیر هرجا که صحبت از مهران مدیری بوده صفت بارزی چون غمگینی این کمدی ساز همواره دستمایه ای جهت تحلیل چگونگی رفع و رجوع تناقض میان روح غمگین و درون تلخ این کمدین با ساختار جذاب کمیک آثارش پدید آورده است.

به واقع بستر شیرین آثار این کارگردان همواره در تضاد با این روحیه تلخ و غمگینش قرار داشته و سوالی را به ذهن می رساند که چگونه این تقارن غم و شادی در روح هنری، روح شخصیتی، روح اجرایی و جانمایه متنی آثارش قابل استنتاج می گردد؟

تناقض تلخی «مهران مدیری» و کمدی

در پاسخ به این سوال و به ویژه با توجه به ابر نقشی چون مسعود شصت چی در دوگانه "مرد هزار چهره" بایستی گفت: آنچه این نقش ویژه را به برگ برنده ای در کاراکترهای کمیک دهه ۸۰ بدل ساخته، غم حاکم بر شمایل اجتماعی اش است.

مسعود شصت چی از همان قسمت اول صفاتی چون سادگی، مهربانی، خوش قلبی، کمبود اعتماد به نفس و... را در رفتارهایش بازتاب داد و نوع مواجهه اش با افراد دیگر، منطبق بر چنین پیکره فردی از ویژگی های رفتاری مسعود قابل تحلیل گشته است.

در اصل به علت ضعف در برقراری رابطه مناسب با محیط پیرامونی، تاثیرپذیری از فضای شغلی و سبک زندگی افراد دیگر، نوعی دست پاچگی و تردید منفی و جلوگیرنده از رشد و تکامل بر منش و بینش شصت چی حاکم شده که ازعلت های اصلی خارج شدن مسیر زندگیش از روند یکنواخت روزمره و وارد گشتن وی به گردابی از حوادث و وقایع غیر قابل پیش بینی است.

در نمایی دیگر، مسعود شصت چی به عنوان یک فرد بی آزار تاثیر پذیر از محیط اطراف، مرحله به مرحله و در فرآیندی تدریجی - همانگونه که در سکانس پایانی مجموعه یعنی دفاعیات نهایی مسعود قابل مشاهده است - به باتلاق همراه شدن با اراده جمعی فرو می رود و درون صاف و زلالش در این دینامیسم و مکانیسم عملکرد، بازتابشی متغیر از جنس ابتدایی رفتارش می یابد.

مسعود در حصار شهرت، قدرت، ثروت و اعتبار، چنان خود حقیقی اش را گم می کند که گویی از ابتدا کودک درونی بازیگوش و خطرناک را در درون کالبدش پروریده است و بدین ترتیب آنچه او را از یک زندگی معمولی دور ساخته و به ملغمه ای از نقش بازی کردن و حلول در قالب شخصیت دیگران می رساند، همان نادیده گرفتنش در فرآیندی چند دهه ای است.

تناقض تلخی «مهران مدیری» و کمدی

از این دریچه می توان مسعود شصت چی را فردی در خود فرورفته برشمرد که سهم دنیایی اش از این زندگی، کار کردن در زیرزمین بایگانی اداره ثبت و احوال شیراز- دیالوگ مسعود در دفاعیات نهایی- است اما در فرصت های پدید آمده ای که جامعه بر او تحمیل کرد به مرور از سادگی به قدرت نمایی و کسب شهرت رسید و ناتوانی در مقابل اراده دیگران، وی را به چالش کشانید و از شمایل انسانی و شخصیت حقیقی اش جدا شد و به پیکره افرادی فرو رفت و در قالب شخصیت هایی متجلی شد که از منظر جایگاه اجتماعی و مرتبت شغلی یا شاخص های رفتاری سنخیتی با وی نداشتند.

به واقع این دریچه جذاب گشایش یافته به روی مسعود، وی را از روند طبیعی زندگیش به دور ساخت و در جایگاه شهرت دکتر جندقی، قدرت سرهنگ غفاری، اعتبار استاد طوفان و ثروت داماد قزاق مندیان قرار داد. البته در "مرد دو هزار چهره" نیز این دور تسلسل ادامه یافت و اگر در ابتدای مسیر، معضلی روان شناختی چون عدم اعتماد به نفس و تمایل به دیده شدن، وی را به فرو رفتن در قالب شخصیت افراد دیگر می رساند، اما در "مرد دوهزار چهره" شکست عشقی و ازدواج سحر به عنوان عوامل موثر در فروپاشیدن شخصیت مسعود شصت چی نقشی مهم را در بازتولید رفتارهای غلط گذشته اش دارد.

تناقض تلخی «مهران مدیری» و کمدی

مسعود شصت چی با پیشینه ای چون جا زدن خود به عنوان دکتر جندقی، سرهنگ غفاری و استاد طوفان به عنوان برآیندی از تحمیل اراده دیگران، در دنباله ماجراهای غافلگیر کننده زندگیش و با اراده ای شخصی در قالب شخصیت هایی چون مهران مدیری، کاپیتان ساجدی، بیژن شکیبا و جادوگر فرو می رود و در هر کدام از این قالب ها نیز با بهره گیری از تجربیات گذشته به توفیقاتی نیز می رسد.

در مجموع مسعود شصت چی با بازی درخشان مهران مدیری، به دلیل قرابتی که از منظر فرآیند حسی و مسیر اوج و فرودهای نقش با اسطوره سینمایی هامون دارد برترین کاراکتر کمدی دهه ۸۰ در تلویزیون محسوب می شود و حتی می توان این نقش را در تاریخ مجموعه سازی رسانه ملی به عنوان یک نمونه- الگو در ساحت تیپولوژی شخصیت مورد ارزیابی علمی قرار داد.

به واقع شصت چی اگرچه از منظر ماهوی کاراکتری کمیک محسوب می شود اما غم حاکم شده بر شمایل نقش و نوع بازی مهران مدیری، خاطره زیبای حمید هامون را زنده کرد و به نوعی می توان این نقش آفرینی را تلاشی در راستای تکریم زنده یاد شکیبایی در زمان حیاتش و ارج نهادن بر نقش بی بدیل وی در فیلم"هامون"دانست.

تناقض تلخی «مهران مدیری» و کمدی

منبع: فیلم نیوز

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

تناقض تلخی «مهران مدیری» و کمدی


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینقدر چرت نگین

    • فرناز

      حالا چرا
      تازه بعد 4سال یاد نقد این فیلم افتادین؟

    • امیر

      باسلام...ب نظر من مهران مدیری بسیار دست ب عصا راه میره....! بعنوان 1 بیننده انتظار دارم مهران در فیلم هاش سریح تر وتندتر مسایل رو نقد کنه....!

    • محمد

      سلام بر امیر و همه ................ امیر عزیز شما راس میگی و شدیدا باهات موافقم اما مدیری به فکر کار در ایران هست همین جوریشم رو تهدید داره کار میکنه و ذجر میکشه .....

    • مینا

      به نظر من مهران مدیری جزو معدود کسانی هست که کارش عالیه و کارش را خیلی خوب یاد دارد

    • الهام

      تازه این سریال رو دیدید؟؟؟ اگه تاریخ نگارشش درسته؟
      اگر می خواستید مطلبی درباره کارهای مهران مدیری بنویسید بهتر نبود که کار جدیدش رو نقد می کردید؟
      من جای مسئولین این سایت بودم یه تجدید نظری روی مطالب منتشر شده و نویسندگان محترم می کردم.
      نقدهای خیلی ضعیف و به دور از واقعیت و قدیمی!!!
      اون از مطالبتون درباره روابط نامشروع!!!!!! دخترو پسر در سریالهای ماه رمضان! این هم از نقد کارهای مدیری!

    • Mandana

      Be nazare man agaye mehran modiri. Yek honarmand khod sakhte ast ke mitavanad har kari ra be khobi anjam dahad va be khatere hamin ast ke hameye mardom mehran modiri ra doost daranad va man az in honarmand eftekhar mikonam

    • Tina

      Mandana joon: avalandesh ke aga nao agha. dovvoman chera enghad ketabi neveshti?? rahat bash. too roozname ke nemikhan chappesh konan ke

    • Mandana

      Bashe Tina. Joon har chi to begi bebakhshid ke ketabi neveshtam dar moteshakeram khanom moalem har chand to dokhtre khobi hasti vali in n nazare man ra goosh agaye mehran modiri yek honarmande khobiye va man be ishan eftekhar mikonam az shoma soal daram aya to tarfdare agaye mehran modiri hasti ya na in ra moshakhas kon afarin dokhtare khob

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج